Grundjustering i nærheden af Aarhus

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Sejesen
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 4. sep 2015 12:06
Geografisk sted: Aarhus

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Sejesen »

Så har bilen været på værksted.

Det var desværre en magnetventil på gangstelleren, som ikke fungerede mere, hvilket kræver en ny gangsteller.
Heldigvis havde Mercari biler en brugt på lager, som de monterede, og nu virker 5. gear igen.

Gangstelleren har 4 elektrisk aktiverede magnetventiler, som egentlig sagtens kan udskiftes, men de fås ikke som reservedel.

En ny Gangsteller koster i skrivende stund kr. ca. 17.000.
Jeg fik en brugt for kr. 5.700 + moms

Den samlet regning inkl. gearolie skift, grundjustering, gangsteller og arbejdsløn endte i 9.000 kr med moms.

Som ekstra oplysninger, så sagde mekanikeren, som næsten ikke laver andet end Lupo 3L og Audi A2, at han aldrig havde set en gangsteller fejle på lige netop den måde.
Han oplyste, at oftest vil den slet ikke skifte gear, når gangstelleren er færdig.

Måden at finde fejlen på er så, at defekte ventilerne bliver varme, så ved kold motor kan man provokere dem varme ved hyppige skift gennem gearene, og simpelthen mærke det på dem med fingrene.
På min gangsteller var ventil nummer 3 defekt.

Yderligere så er det sådan, at hvis man sætter en grundjustering i gang, og du ramler ind i sådan en fejl, så kører bilen ingen steder før, at fejlen er rettet. Det er risikoen ved at fikse lidt på det selv.
Det blev jeg tydeligt advaret imod på værkstedet, og før de satte grundjusteringen igang, fandt de en pris på en alternativ gangsteller til mig, så jeg kunne sige go eller no go.

Det var selvfølgeligt kedeligt med en ekstra regning på 9.000 kr., men oplevelsen på værkstedet var absolut tilfredsstillende.
Kompetent mekaniker tydeligvis med masser af erfaring, og en behagelig indstilling overfor kunder, som ikke har andet at lave, end at kigge på.
Alternativet havde jo været SMC, som jeg gætter på havde været ganske pænt dyrere, og samtidig ikke har stumperne på lager.

Håber forløbet kan hjælpe nogen med samme problem en dag.

Her er en video, hvor man kan se magnetventilerne https://www.youtube.com/watch?v=1li-poLlkHk
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Vyffe »

Fedt at du fik løst dit problem og tak for den udførlige tilbagemelding.
Når det er sagt, så har de 3L værksteder som er anerkendte her på siden, de omtalte magnetventiler på lager. Gætter på at de opkøber/beholder defekte gangstellere med fungerende magnetventiler. 5700+moms for en brugt gangsteller er godt nok også en slat penge. En brugt gangsteller kan ofte findes på ebay til 2-300 euro.
Lur mig om Marcari ikke skifter din gamle defekte magnetventil og sælger den til en ny kunde til 5700 + moms.
Er ikke enig i din konklussion om, at eneste alternativ var VW.
Slutteligt, beklager hvis jeg har taget brodden af din begejstring :/
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Sejesen
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 4. sep 2015 12:06
Geografisk sted: Aarhus

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Sejesen »

Vyffe skrev:Fedt at du fik løst dit problem og tak for den udførlige tilbagemelding.
Når det er sagt, så har de 3L værksteder som er anerkendte her på siden, de omtalte magnetventiler på lager. Gætter på at de opkøber/beholder defekte gangstellere med fungerende magnetventiler. 5700+moms for en brugt gangsteller er godt nok også en slat penge. En brugt gangsteller kan ofte findes på ebay til 2-300 euro.
Lur mig om Marcari ikke skifter din gamle defekte magnetventil og sælger den til en ny kunde til 5700 + moms.
Er ikke enig i din konklussion om, at eneste alternativ var VW.
Slutteligt, beklager hvis jeg har taget brodden af din begejstring :/
Du har absolut ikke taget brodden af noget som helst :D
Jeg er ikke naiv, jeg ved udmærket, at Mercari skal tjene penge, men de var faktisk hurtige til at finde fejlen imens jeg ventede, og hvad skal jeg så gøre, når grundstilling er en showstopper?
På den måde er man helt låst, og det vil VW jo meget gerne have, så man kan gennemgå deres "Guidede reparationer".

Jeg mener ikke rigtigt jeg havde noget valg, og set i forhold til andre værksteder, så føler jeg mig ikke taget bagi af en ordentlig bandit.

Anyways hvem har disse magnetventiler på lager?
Det kunne jo ske igen, og så er det jo rart at være lidt forberedt.
Det er faktisk også første gang, at vi har problemer med vores Lupo, som jo ikke har kørt ret meget. Derfor har vi ikke de helt store erfaringer, hvilket jeg faktisk også tror er tilfældet med SMC i Viby :lol:
De har ikke engang en trykbeholder på lager til 3L.

Hvis der er andet jeg bør vide, så lytter jeg meget gerne.
Og tak for feedback til alle 8-)
Det er et cool forum nemlig 8-)

PS!
Tørring er jo ikke langt væk fra Aarhus, ikke engang i 4. gear :) , så hvilke andre værksteder er der, som er Lupo entusiaster?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Det er ikke korrekt når Mercari fortæller at du sat til vægs hvis en grundindstilling ikke kan gennemføres korrekt, fordi:

Gennemføres en gearkasse grundindstilling ikke, vil de 'nye' ufuldstændige tillærte værdier blive overskrevet med 'gamle' kendte værdier efter ca. 15 minutter med påtrykt kl.15 (god the T-shirt).

Når jeg læser dit indlæg tænker jeg...

.... hmmmmm, fejlende ledningsnet til de en eller flere af de 4 magnetventiler????



/(
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Kim B Olesen »

Så havde det været billigere at køre op til mig ;) jeg har også en gangsteller på lager, den sidste tog jeg 2000 kr i bytte for den defekte ;)
Men dejligt bilen er kørende igen og hurtigt :)
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Rasbi »

Fedt med opfølgning på problemet :D Det er sådan noget som er med til at udvikle vores forum yderligere. Ift. de 9000 kr synes jeg det er ok. Tid er jo også penge skal man huske :-)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Sejesen
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 4. sep 2015 12:06
Geografisk sted: Aarhus

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Sejesen »

Det skal siges, at Mercari forsøgte andre muligheder end gangstelleren.
De havde aldrig set en gangsteller fejle på den måde før, så de fejlsøgte fra en ende af, og de havde alle mulige reservedele på lager, som de kunne bruge til, at udelukke fejlmuligheder.

Først tog de endedækslet af gearkassen af, for at se om der var noget mekanisk galt med 5. gear.
Gearet blev justeret, ny olie på, men den ville fortsat ikke op i 5. gear.
Så blev hydraulikpumpen skiftet til en anden, heller ikke det hjalp.
Så blev grundindstilling forsøgt med fejlmelding og afbrydelse.
Herfra mente mekanikeren, at der var 2 muligheder tilbage enten gangsteller eller koblingsservo.
Valget faldt på gangstelleren, idet magnetventil nummer tre blev varm.
Fejl fundet.

Pumpe skiftet tilbage til den originale.

Tidsforbrug knap 3 timer, faktureret 2 timer.
Gear olie
Lidt hydraulikolie
Gangsteller

Slut

Jeg mener værkstedet havde nogle muligheder, som vi andre ikke lige har, nemlig at skifte først det ene og så det andet, for at eliminere fejlmuligheder.
Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg var i hvert tilfælde ikke kommet igennem de samme fejlretningsforsøg, som mekanikeren hos Mercari.
Sejesen
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 4. sep 2015 12:06
Geografisk sted: Aarhus

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Sejesen »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Det er ikke korrekt når Mercari fortæller at du sat til vægs hvis en grundindstilling ikke kan gennemføres korrekt, fordi:

Gennemføres en gearkasse grundindstilling ikke, vil de 'nye' ufuldstændige tillærte værdier blive overskrevet med 'gamle' kendte værdier efter ca. 15 minutter med påtrykt kl.15 (god the T-shirt).

Når jeg læser dit indlæg tænker jeg...

.... hmmmmm, fejlende ledningsnet til de en eller flere af de 4 magnetventiler????



/(
Troede også på en elektrisk fejl, men hvis magnetventilen bliver varm, så er det nok en brændt vikling desværre.
Muligheden for at ventilen kan gøres gangbar er måske tilstede, er der nogen der har prøvet det måske? 8-)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Kim B Olesen »

Det lyder bestemt også som om de har været meget fair :) det eneste jeg lige vil betvivle er prisen på gangstelleren :? Medmindre det selvfølgelig er en renoveret ;) men igen, det kan godt være det er prisen på grisen hos 3L værkstederne 8-)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Vyffe »

Sejesen skrev: Anyways hvem har disse magnetventiler på lager?

Tørring er jo ikke langt væk fra Aarhus, ikke engang i 4. gear :) , så hvilke andre værksteder er der, som er Lupo entusiaster?
De anerkendte 3L-værksteder er beskrevet i vores FAQ. Der er bl.a. en i Horsens. Men jeg skruer nu selv. Har i øvrigt 4 magnetventiler liggende på hylden :geek:

Når jeg skriver at 3L-værkstederne har magnetventiler på lager, så er med en formodning om at 3L-værkstederne skræller defekte gangstellere for gode stumper.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Sejesen
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 4. sep 2015 12:06
Geografisk sted: Aarhus

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Sejesen »

Man bliver klogere hele tiden :-)
Tak for al hjælpen.
Nu ved jeg præcist hvad jeg vil gøre en anden gang. 8-)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Qaxius »

Den stang kaldes for "gangsteller arm".
Den koster 5-600kr komplet.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Mihail »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Det er ikke korrekt når Mercari fortæller at du sat til vægs hvis en grundindstilling ikke kan gennemføres korrekt, fordi:

Gennemføres en gearkasse grundindstilling ikke, vil de 'nye' ufuldstændige tillærte værdier blive overskrevet med 'gamle' kendte værdier efter ca. 15 minutter med påtrykt kl.15 (god the T-shirt).

Når jeg læser dit indlæg tænker jeg...

.... hmmmmm, fejlende ledningsnet til de en eller flere af de 4 magnetventiler????



/(
Hvad mener du med: "15 minutter med påtrykt kl.15"
Mvh.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af HamSjelv »

Hejs,
Mihail skrev:Hvad mener du med: "15 minutter med påtrykt kl.15"

Kl.15 = klemme 15 = tændingsnøgle på trin II



/(
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Grundjustering i nærheden af Aarhus

Indlæg af Mihail »

HamSjelv skrev:Hejs,
Mihail skrev:Hvad mener du med: "15 minutter med påtrykt kl.15"

Kl.15 = klemme 15 = tændingsnøgle på trin II



/(
Ok, tak. :)
Besvar