Side 1 af 2

Forskel på "chipning"?

: lør 2. maj 2015 13:39
af RingenesHerre
Jeg kan se der er et par fortalere for Landberg herinde, men hvad er forskellen på den tuning Landberg laver kontra eksempelvis den Silver tilbyder?

Jeg har umiddelbart kunne læse mig frem til at Landberg tilpasser tuningen til den enkelte bil og dermed måske kan få "lidt ekstra" ud af den hvor alternativerne "bare" er en række standard-parametre der bliver ændret.

Men jeg synes alligevel prisforskellen er stor - specielt når jeg ikke kan læse mig frem til at der er nogle der er kede af "de billige" tuninger.

Re: Forskel på "chipning"?

: lør 2. maj 2015 14:59
af 383CI
Kender kun landbergs.

Her blev min tuning lavet specfikt til min bil. Selvfølgeligt udfra en std. fil med den blev tilpasset til motorens/turboens slitage der havde et "hop" i den opridelige ydelseskurve.
Det blev fuldstændigt fladet ud med tuningen så den trækker snorlige helt fra når koblingen er lukket.
Det kræver jo en tur, eller i mit tilfælde, flere ture på rullefelt.
I første hug levede Lupo2 94 hk. men det var der enighed om vist var rigeligt. Nu laver den 88hk. og har foreløbigt kørt fra 337 til 490k. med den tuning, uden den mindste skid forkert.
Lupo1 blev synet med 78 hk fra Landberg og en bemærkning om synsmanden aldrig havde set så flot udstødning, end ikke på en Lupo før.

De andres tuning skal jeg ikke kunne sige noget om, men det er påfaldende de skulle have fuldstændigt samme ydelse som min/landbergs, for jeg ved positivt Landberg har lavet den til min specielt til den. Stod nemlig ved siden af under udregningerne. Det betyder jo ikke den ikke kan lægges i andre biler og kopieres derfra.

Re: Forskel på "chipning"?

: lør 2. maj 2015 16:05
af Kim B Olesen
Silvers fil kører rigtigt fint, og der er slet ingen grund til at give 4 gange prisen for et Landberg produkt :?
Jeg har kørt måske 40000 km med Silvers chip, og den kan jeg roligt anbefale :D

Re: Forskel på "chipning"?

: søn 3. maj 2015 11:18
af RingenesHerre
Min umiddelbare tanke er også at de sidste par heste Landberg formentlig kan få ud af den er dyrekøbt sammenlignet med eksempelvis Silvers model - specielt når der ikke er noget der tyder på at det medfører død og ulykke... :-)

Re: Forskel på "chipning"?

: tors 9. jul 2015 04:09
af Riis
Har fået Silvers fil installeret i vores 3L. Det ser ud til at køre fint. Fik fartpilot installeret i samme omgang.

Re: Forskel på "chipning"?

: tirs 13. okt 2015 10:04
af Qaxius
Det lader til at de fleste herinde kun går efter km/l og ikke kører Lupo, fordi at det er miljørigtigt.
Når i chipper jeres biler, så sviner de mindst 4 gange mere.
Samtlige biler, som der chippes, de ender stort set altid med en EGR Delete samtidig og så sviner den bare endnu mere.

Det bliver spændende at se hvad der sker, når der kommer nye krav til test af dieselbiler i 2017 eller 2018.
Det ender nok en dag med en dieselbiler på hvide plader og papegøjeplade bliver forbudt og til sidst, så bliver biler med ren forbrænding også forbudt, så det kun er tilladt at sælge hybridbiler med turbobenzin.

Det kommer jo nok en dag.

Re: Forskel på "chipning"?

: tirs 13. okt 2015 17:20
af 383CI
Qaxius skrev:Det lader til at de fleste herinde kun går efter km/l og ikke kører Lupo, fordi at det er miljørigtigt.
Når i chipper jeres biler, så sviner de mindst 4 gange mere.
Samtlige biler, som der chippes, de ender stort set altid med en EGR Delete samtidig og så sviner den bare endnu mere.
Jeg er ked af at sige det. Du taler DIREKTE mod bedre vidende!

Det er, ganske simpelt, udokumenteret sludder!

Da jeg fik optimeret Lupo1 fra 61 til 78hk, kom dne til at køre 1300m længere på en liter diesel ved fuldstændigt samme kørestil og set over mange tusinde km. så det var helt tydeligt.
Da samme bil var til syn sagde synsmanden han aldrig havde set en dieselbil med så ren udstødning. Ikke bare en Lupo med så ren, men overordnet. Han kunne faktisk næsten ikke måle den.


Lupo2 er lige synet, spuret specifikt til udstødningen, netop med interesse for optimeringen. De sagde den var meget meget fin og bilen har kun kært en bagatel af en halv milion.
Den køre stadigt 26/28km. literen med pæn kørsel på ikke øko dæk.

Så igen, det udsagn er direkte mod bedre vidende og noget vrøvl!

Min ERG er slået ihjel, JA, men igen, det betyder så ikke en skid, så jeg tænker dit udsagn er direkte gætværk. I mit/mine tilfælde er det i hvert fald forblommet sludder!

Det resterende er så fordummende jeg ikke engang gider yderligere kommentare.

Re: Forskel på "chipning"?

: ons 14. okt 2015 08:29
af Qaxius
383CI.

Det er dig der taler ud i det blå.
Det udstyr, som synshallerne har, det kan ikke måle NOx værdien på din bil.
Der er generelt mange ting, som de ikke kan måle.
De kan heller ikke måle et defekt partikkelfilter, for de har intet udstyr til partikler.
Hvis din bil virkelig var så ren og tilmed kørte længere, tror du så ikke at VW havde programmeret din ECU bedre fra fabrikken af?
Din EGR ventil, den fjerner over halvdelen af NOx udledningen.

Re: Forskel på "chipning"?

: ons 14. okt 2015 13:15
af 383CI
Hvis det er miljø du er efter kan jeg kun tale for mig selv, og der har du ret.

Personligt er jeg SKIDE lige glad. Helt og aldeles, direkte og helt ærligt talt.

Ligeglad fordi det ikke gør en skid forskel alligevel. Militæret er uden for alle de miljø regler, jeg flyver ikke på ferie osv.
Det har aldrig været meningen vi skulle køre langt på bransdstoffet. Så ville staten gå glip af så kæmpe indtægterv vejene blev endnumere overbelastede hvis det var billigere at køre, det hele gik op i lort.

Forbrandingsmotoren er stort set ikke udviklet sidne den blev opfundet. Stempenmotoren er jo åndsvagt dårlig i virkningsgraden, men alligevel køre man videre med den.

Et fly der i 1960 brugte 100l brandstof bruger under 40 idag, bilerne køre stort set ikke længere. En BMW X5 køre ikke meget mege end 6 km/l det samme som min V8èr fra 69 der vejer omkring det samme.

Der er noget der ikke stemmer, udviklingen er gået i stå fordi ingen ønsker den udviklet, heller ikke dem med turban der lever af olie.

Om min Lupo sviner mere end den ellers ville have gjort, nu det ikke engang kan måles, men du som lægmand er jo åbentbart klogere, er mig uendeligt lige meget.


VW`s programering? De var jo så nød til at snyde for at opfylde kravene, så de magter åbentbart ikke at kode bilerne effektivt. Det gjorde ham der kodede min om, som nævnt 1300m længere på literen. VW har heller ingen interesse i at lave store skridt. Så ville alle deres gamle biler på markedet jo miste værdien hvis den nye model ligepludeseligt kørte dobbelt så langt på brandstoffet.


Igen, det eneste vi er enige om er du har ret i jeg er ligeglad med hvad der kommer ud af udstødningen på min Lupo. Den er synet og godkendt efter alle kunstens regler her i DK, andet gider jeg ikke forholde mig til.

Re: Forskel på "chipning"?

: ons 14. okt 2015 16:17
af Atjuh 3L
En lille fodnote:

Den primære årsag til at flyvemaskiner bruger mindre brændstof i dag end for 40 år siden, er stort set på grund af alt andet end motorudvikling.
Man mangler indenfor flyindustrien såvel som inden for autoindustrien at komme "to the next level", hvad det så end bliver, men man er simpelthen ikke kommet dertil endnu - efter min mening fordi behovet ikke har været der endnu.

(Forstået på den måde at såfremt man fra i morgen forbød de kendte typer af flymotorer, SÅ ville der ske ting, og det samme hvad angår bilmotorer. Ja, de første mange forsøg ville være uforholdsmæssigt dyre og muligvis blive fiaskoer, men man ville ende med noget brugbart - på et eller andet tidspunkt!)


Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Forskel på "chipning"?

: tirs 27. okt 2015 07:26
af Riis
For at bringe samtalen bare lidt tilbage til udgangspunktet... :twisted:

ej hvor skod, man ikke kan uploade billeder i svar med det nye skin... :(

Med silvers fil, kan vores ulv, køre 190 km/t og den trækker godt hele vejen der op.

190km/t, = ca. 3800 rpm

Re: Forskel på "chipning"?

: tirs 27. okt 2015 11:38
af KMDTHY
Riis skrev:For at bringe samtalen bare lidt tilbage til udgangspunktet... :twisted:

ej hvor skod, man ikke kan uploade billeder i svar med det nye skin... :(

Med silvers fil, kan vores ulv, køre 190 km/t og den trækker godt hele vejen der op.

190km/t, = ca. 3800 rpm
Det kan man da også? Tryk på "Vedhæftede filer"

Re: Forskel på "chipning"?

: tirs 27. okt 2015 12:05
af Riis
Hehe, ja.. Så ikke de faner,.. Sorry :-)

Re: Forskel på "chipning"?

: søn 29. nov 2015 01:07
af Brabus
Har et spørgsmål ang. De forskellige chipninger.

Jeg har nu prøvet en landberg chippet Lupo årg. 2005 juli og min erfaring er følgende.

Dens træk kommer langsomt fra 2500 omdrejninger og bliver så mere og mere og topper ud ved maks omdrejningerne.
Tophastigheden makser ud pludseligt ved de 160 km/t. På Speedometret, men på en måde som hvis den har en begrænseren.
Men køre man de der 80 på landevej i 5 gear og så vil overhale, så stinker denne chipning, eftersom der bare INTET ladetryk er og man derfor skal ned i 4 gear.

Jeg har også prøvet samme Lupo med en anden chipning som virkede i den grad mere "hidsig" i de lave omdrejninger allerede ved de 2000 trak den markant hvor turboen begynder langsomt fra de 1500 og trækker så allerede maks ved de 2000 omdrejninger.
Og den maskede først ud ved 190 km/t. Denne chipning fik også bilen til at gå længere på litteren end landberg chipninger.
Og ligger man på de 80 på landevej i 5 gear, så rykker den bare prompte, fordi der er ladetryk ellerede ved 1500 og op til de 2000 så tager den bare fat.

Hvilken chipning kan der være tale om med den sidste? Og hvordan er VAG Shopenhauers chipning i forhold til? Og hvad med silvers?

Håber der er nogle med disse Chipninger der vil dele erfaringer.

Re: Forskel på "chipning"?

: søn 29. nov 2015 08:48
af Kim B Olesen
Jeg har kørt en del med Silvers, den kører rigtigt godt, omend den også godt måtte komme lidt lavere :?

Jeg har prøvet 383CI's med Landberg chip, kører også rigtigt godt, men har lidt det samme !

Jeg har en bekendt der er hammergod til at chippe Lupoer, han er endda gået med til en god pris, i hvert fald så længe det er den nye model hvor boksen ikke skal åbnes ;) han har rullefelt og retter filen til efter behov, og den kommer lavt i omdrejninger, min kommer ca fra 1500 omdr og er perfekt til overhaling på landevej med 80 km/t - helt klart den bedste chip jeg har kørt med :)
Han laver ca 90 HK og 200 NM, men det bestemmer man jo lidt selv ;) han har også lavet en med 104 HK :shock:

Når det så er sagt, er den chipning ved lave omdrejninger ekstra hård ved koblingen :? Hvis den er ved at være slidt, skal man snart skifte kobling :? Men så har man jo også en ny og frisk kobling :lol:

Skriv en PB for oplysninger på fyren
PS - han bor i Nordjylland ;)

Re: Forskel på "chipning"?

: man 30. nov 2015 01:51
af Brabus
Meget godt svar :)

Kan man se med Rostech vagcom hvem der har chippet ? Vagshoppen nævnte noget med der stod et eller andet...

Jeg er fra Ringsted, så Nordjylland er lidt langt væk jo :|

Den fil som en given bil allerede har i sig med chipning.
Kan man ikke læse den ud og så oplade i en anden Lupo?..

Re: Forskel på "chipning"?

: man 30. nov 2015 01:57
af Atjuh 3L
I teorien: Jo.

Nogle har dog beskyttet filen så godt at den ikke kan udlæses.

Jeg har én af hver i mine biler, og umiddelbart vil jeg mene at den fra Landberg er den bedste, skarp forfulgt at VAGtechs.

På nogle kan man se hvem der har lavet dem, på den fra Silver står der noget med 3literværkstedet når du udlæser ECU.

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Forskel på "chipning"?

: tirs 1. dec 2015 21:39
af Brabus
Kan det pase på en 2005 model at landberg tuningen ikke kan drive bilen op på mere end 160 ?
Og hvad med vagshoppens og silvers fil? Hvad siger top hastigheden der?
Er der en hastigheds top begrænser ?

Re: Forskel på "chipning"?

: ons 2. dec 2015 06:08
af Kim B Olesen
Nej - det virker fesent :( hvis du kører i ECO er der begrænser på ;) jeg har været på omkring 200 i min :)

Re: Forskel på "chipning"?

: ons 2. dec 2015 06:30
af 383CI
Landberg optimeret til 88HK, har været på 203 efter gps, godt nok i en 2002èr
Det er sateme hurtigt på trillebør hjul!

Men min opfattelse er det samme, min laver intet under 2300 o/min i øko, der skal omdrejninger til inden der sker noget.
Det passer fint til min kørestil, jeg køre bestemt ikke race, så havde jeg valgt en anden biltype, men rart med kræfter trods alt.

Da jeg fik lavet Lupo1 var det med i beskrivelsen hvorfor den ikke lavede noget før lidt oppe i omdrejninger.
Netop fordi der var for mange der rev kobling og svinghjul i stykker hvis den bare krudtede til inden den var helt lukket, så jeg er helt tilfreds.
Har iøvrigt også kørt i andre pumpede, med andre filer, og kan bekræfte der er andre der er mere hissige.