Hvad og hvor købes VCDS ?

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Brabus »

Hej.

Jeg har lige købt mig en Lupo 3L fra Juli 2005 med 123.000 Km. På klokken.

Jeg vil derfor godt have en tester, da jeg er bil nørd og selv roder med renovering af bla. Mercedes motorer og er udlært elektronik tekniker, så jeg er rimelig nørd både med mekanik såvel som med elektronik i biler hvilket jeg ikke selv synes man ser så tit :D
folk er enten rendyrkede mekanikere og gode til alt det mekaniske og har lidt kendskab til det med 12 volt. Eller også er de totaæ nørder med elektronik og kan alt med fejlfinding, kodning og el i bilen men er så mindre gode til det med mekanik på skille og samle en motor ad nivaue :geek:
Nå nok om mine oplevelser :D

Som jeg kan forstår af at læse lidt herinde, så er VCDSen den "optimale" løsning som kan mest osv. Right?

Jeg troede i starten at VCDS var en tester man stik i stikket, men kan så se at det er blot et stykke software hvor man blot skal have kablet til det.

Jeg har ikke rigtig hittet ud af hvor jeg kan købe dette kabel? Og vad koster det?

Hvad med softwaren, den findes vist både i en light udgave som klart ikke kan det hele, men er det nok?
Kan jeg rode med både chipning og fjerne Egr og læse ud og slette fejl? Hvor er begrænsningen i forhold til den fulde software?

Hvad koster softwaren og hvor købes det?

Er der andet jeg skal være opmærksom på ang. Tester, kabel, software ?
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af KMDTHY »

Et original Ross-tech kabel koster 3500kr - her: http://shop.netech.dk/produkter/5-vcdsr ... -vcds-usb/
Softwaren hentes her: http://www.netech.dk/vcds/vcdsdownload
Er du lidt ferm med PC osv, som det lyder til du er, så køb et 409.1 kabel til 100kr.... det har næsten samme funktion på en 3L. Vil dog til enhver tid anbefale NEtech.
Det er kun diagnose kabel.

Skal du rode med motorstyring, så vil jeg anbefale et kopi MPPS kabel og software. Det er fint nok til EDC15P+ styringer.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af doktorfrank »

…og vil du se, om org. VCDS kabel og prgr. fra Netec er noget for dig, så kig over på Englerupvej og prøv det.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af 383CI »

Du kan også lande den imellem, jeg har et kabel til ca. 200kr. fra aliekspress med vag 12.xx det kan/må så ikke software opdateres, men det kan flere og mere end version 4.xx
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Brabus »

KMDTHY skrev:Et original Ross-tech kabel koster 3500kr - her: http://shop.netech.dk/produkter/5-vcdsr ... -vcds-usb/
Softwaren hentes her: http://www.netech.dk/vcds/vcdsdownload
Er du lidt ferm med PC osv, som det lyder til du er, så køb et 409.1 kabel til 100kr.... det har næsten samme funktion på en 3L. Vil dog til enhver tid anbefale NEtech.
Det er kun diagnose kabel.

Skal du rode med motorstyring, så vil jeg anbefale et kopi MPPS kabel og software. Det er fint nok til EDC15P+ styringer.
Det var mange penge for et kabel :shock:
Hvis man kan købe et andet kabel der kan det samme for 100 kr. Hvad dælen er så lige forskellen på de 2 ?.?
Og hvorfor kræver det man er lidt færm til pc hvis man bruger et andet kabel?.?
Jeg kan næsten forstå der må være en form for noget interface i kablet siden der tales om software versioner på dette også.
Hvorfor er din anbefaling det dyre kabel, er det andet noget gøgl da og på hvilke punkter?
Jeg kommer fra analog blinke kode testere fra 80/90'erne, så ODB diagnose halløj er helt nyt for mig at kaste mig ud i.
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Brabus »

doktorfrank skrev:…og vil du se, om org. VCDS kabel og prgr. fra Netec er noget for dig, så kig over på Englerupvej og prøv det.
8-)
Meget gerne da.
Den bedste måde at lære og finde ud af for mig, er at se og prøve :P
Så sig frem hvornår det passer :?:
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Brabus »

383CI skrev:Du kan også lande den imellem, jeg har et kabel til ca. 200kr. fra aliekspress med vag 12.xx det kan/må så ikke software opdateres, men det kan flere og mere end version 4.xx
Jeg ikke helt med på hvorfor kablet bestemmer hvad man "kan"
Så hvad er forskellen egentlig når det vel er samme software VCDS man bruger?
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af KMDTHY »

Brabus skrev:
383CI skrev:Du kan også lande den imellem, jeg har et kabel til ca. 200kr. fra aliekspress med vag 12.xx det kan/må så ikke software opdateres, men det kan flere og mere end version 4.xx
Jeg ikke helt med på hvorfor kablet bestemmer hvad man "kan"
Så hvad er forskellen egentlig når det vel er samme software VCDS man bruger?
Fordi Ross-Tech har lavet en sikkerhedsanordning i kablet, for at sikre sig at man ikke kan bruge deres software med kina kopier. At kina kopierne så hacker software er en anden ting. En lupo benytter K-Line til diagnose, og kræver derfor ikke et nyere kabel der understøtter CAN-BUS. I de første år benyttede jeg sådan et kina kabel med 409.1 VAG-COM software, og det fungerede okay... til tider bøvlet. Dog roder jeg også i en del andre nyere VAG biler, derfor valgte jeg at købe et originalt Rosstech kabel hos NEtech.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af sussi »

I det org. kabel ligger licensen i selve kablet.
Kinakabler kører uden licens og med fri/cracket software, det kan være et helvede at få dem til at virke, når de så endelig virker kan de ikke udlæse alt, og som regel heller ikke grundjustere. Der findes en Org. Lite licens, men det er også noget skod. Er man til VW, Skoda, Audi og Bently så køb org. kabel.
Sussi
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Rasbi »

Brabus skrev: Det var mange penge for et kabel :shock:
Hvis man kan købe et andet kabel der kan det samme for 100 kr. Hvad dælen er så lige forskellen på de 2 ?.?
Og hvorfor kræver det man er lidt færm til pc hvis man bruger et andet kabel?.?
Jeg kan næsten forstå der må være en form for noget interface i kablet siden der tales om software versioner på dette også.
Hvorfor er din anbefaling det dyre kabel, er det andet noget gøgl da og på hvilke punkter?
Jeg kommer fra analog blinke kode testere fra 80/90'erne, så ODB diagnose halløj er helt nyt for mig at kaste mig ud i.
Ja der er et interface i kablet. Lad vær med at købe det billigste du kan finde (Kopierne kan blive "bricked" af en opdatering i windows 7). Køb et kabel med software til 3-400 kr. Evt fra amazon.co.uk. Hvis du gerne vil have noget der altid spiller og du har mange VAG-biler at udlæse på så køb det originale til 3500.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Rasbi »

Her er omtalte kabel som ikke må opdateres ;)

http://www.amazon.co.uk/VCDS-12-12-0-Di ... words=vcds

Det har jeg selv. Det bøvler lidt, men så må man lige genstarte computeren eller tage kablet ud og ind igen.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Vyffe »

Jeg har købt fra vag-diagnoctics.co.uk. Kostede ca. 800 kr og har aldrig haft bøvl med det.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Qaxius »

Jeg har der originale, så jeg skal aldrig nogensinde tænke på om det er et kinakabel, som ikke kan det, som jeg gerne vil med det.
Enten så er jeg selv for uviden, eller også så kan kablet/motorstyringen det slet ikke.
Jeg er nu der hvor at jeg kan programmere EGR minimal/maksimal åbning ( men ikke EGR delete ) på de gamle VAG, men jeg kan det ikke på min nyere 2009 TDI motor, fordi at styringen er spærret for det.

Jeg overvejer nu et kina MPPS og så købe filen til min bil, men jeg ved det sgu ikke helt om jeg orker at rode med det.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Brabus »

Qaxius skrev:Jeg har der originale, så jeg skal aldrig nogensinde tænke på om det er et kinakabel, som ikke kan det, som jeg gerne vil med det.
Enten så er jeg selv for uviden, eller også så kan kablet/motorstyringen det slet ikke.
Jeg er nu der hvor at jeg kan programmere EGR minimal/maksimal åbning ( men ikke EGR delete ) på de gamle VAG, men jeg kan det ikke på min nyere 2009 TDI motor, fordi at styringen er spærret for det.

Jeg overvejer nu et kina MPPS og så købe filen til min bil, men jeg ved det sgu ikke helt om jeg orker at rode med det.
Ok, det giver mening med kabel typerne kan jeg godt se.
Bum bum, ja det er rigtig mange penge for det org. Men det er jeg jo nok tilbøjelig til at ville have, frem for noget Kina gøgl der er ustabilt og software som så også er uorg. Og måske kan fejle.

Men jeg blev lidt i tvivl ang. Den org. Software der blev linket til. Koster den så gratis ? Kan ikke se der står den koster noget.

Og hvis man har det org. Kabel med softwaren, kan man så ALT på en Lupo 3L altså også slå EGR fra uden det er bøvlet osv?
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg har samme kabel som Vyffe fra vag diagnostics, og har ingen problemer haft med dette.

Nej, du kan ikke slå EGR fra med VCDS.

Du kan grundindstille, ændre sprog i display, (A2), ændre andre småting, fejlkodeaflæse og slette, altså de dagligdags små gøremål :lol:

Skal du i gang med andet skal du have VAG K+CAN COMMANDER og MPPS lign.

Det er en jungle, men kun til man lige får fat i den rigtige ende af garnnøglet, så kommer der pludselig styr på rodet.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Qaxius »

VCDS software er 100% gratis og kan kvit og frit hentes af alle.
En sjælden gang imellem, så beder softwaren om at opdatere selve kablet.
VCDS kan ikke slå EGR fra. Det skal du buge MPPS til.

MPPS softwaren følger med MPPS kablet og er også gratis, men ligesom med kina VCDS softwaren, så er den også en hacket version, som du ikke skal forsøge på at opdatere.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

For ikke så langt tid siden var der en lettere uintelligent profil ovre på vagcars der harcelerede over at (?hans?) kina-piratkopi VCDS ikke indeholdt labelfiler der passede til styreenhederne i hans netop nyindkøbte årgang 2015 VW :twisted:

Hvortil jeg kun kan sige:

Hvad forventer du? Det koster tid, og dermed penge at udvikle de labelfiler, og det er kvaliteten af ROSS-tech's labelfiler der gør VCDS unik i forhold til andre diagnoseværktøjer. Den uintelligente profil derovre har jo bidraget med mindre end intet til den fortsatte udvikling af VCDS.

Såfremt du vælger at købe kina-pirat, forbeholder jeg mig ret til, på dette åbne forum, at kalde dig for tyv. JEG har betalt MIN andel af udviklingen af VCDS og den stjæler du fra mig. Fordi DU ikke vil betale til fortsatte udvikling af diagnoseudstyret skal JEG vente på labelfiler for nye biler.

Og så en anden ting:
Jeg gætter på at den version af softwaren der har skabt grundlag for den hackede kina-version er fra Ross-tech's amerikanske hjemmeside; Det betyder at labelfiler der er specifikke for biler på det europæiske marked om muligt ikke indgår. Niles Ezerman's labelfiler indgår måske ikke, og så står du der med noget BS.

3500 kr. er peanuts i det samlede værktøjs- og bilbudget. Det er ÉN gang du kan fikse noget som værkstedet skulle bruge 3 timer på, så er diagnoseudstyret betalt.


/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af KMDTHY »

HamSjelv skrev: 3500 kr. er peanuts i det samlede værktøjs- og bilbudget. Det er ÉN gang du kan fikse noget som værkstedet skulle bruge 3 timer på, så er diagnoseudstyret betalt.
/Claus
Der må jeg være enig. Måske synes det af mange penge her og nu.... men der er sgu også sparet TID og penge.... Tid tænkes der, at det bare spiller hver gang, plus det er valid data som man ikke lige skal rådføre sig om.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af sussi »

+1
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad og hvor købes VCDS ?

Indlæg af Brabus »

Helt enig, jeg er mest til løsninger der virker, men de skal også være økonomisk retskafne.
nu er VCDS ikke ligefrem den mest sofistikerede software jeg har set og udviklings prisen må antages at være tusin foldigt indtjent taget i betragtning af brugen påmverdens basis af de mange værksteder osv.

den med tyven, der synes jeg ikke den er helt vandtæt med at man betaler for udviklingen af software.
Man glemmer hurtigt man ogsåmbetaæer prisen ved der ingen konkurence på marked er ;)
Hvorfor skulle et andet firma fra nu tilfældigvis Kina ikke skulle konkurrere med VCDS og dermed skabe konkurrence på et marked hvor netop en prisforskel på 200 og 3500 synes helt hen i vejret.
Der hvor problemet er og hvor tyv er rette ord, er de bruger hacket VCDS software i stedet for selv at lave deres eget.
Det er nu engang konkurrencen der er til for os forbrugere, så der ikke skabes monopol lignende priser på "værktøjer" der burde være hver mands ret at kunne erhverve for selv at kunne gøre den fulde brug og udbytte af den købte vare/bil.
I dag kan man jo ikke engang eftermontere træk på en canbus styret bil uden man skal forbi aut. Værksted og have ændret i computeren for at trailer stikket ikke laver kluder eller tænder en fejl lampe. Og det koster flere tusin kroner for de lige skal ændre lidt i bilens computer for at tilføje dette. Det er ikke fair i mine øjne.

Men klart man gør jo meget i bilbranchen for at sørge for at baggårds mekanikeren ikke skal stjæle alt arbejdet fra de aut. Værksteder. Og der er udslettet mange baggårds mekanikere som hoved sagligt var mekanikere og alt de vidste om el var der var noget der hed plus og minus.
Det sørgelige er at ofte er baggårds mekanikere langt mere service mindet og endog velinformerede end de autoriserede penge maskiner der ikke ejer eller kender til stolthed i deres arbejde.
Jeg taler af bitter erfaring, derfor skriver jeg det gerne med neon uden indpakning.
Autoriserede værksteder er for mig tyven og har altid været det uden sammenligning.
Jeg har brugt et autoriseret værksted 4 gange i træk og ALLE 4 gange fået smadret noget eller smidt løgne i hoved eller direkte selv skulle stå og belære dem om deres profession igennem 30 år ikke nåede min egen viden om deres produkt til sokkeholderne. Så bliver man træt, meget træt :D

men klart, jeg har set hos Frank i dag hvordan det spiller med org. Kabel og software, så jeg ryger helt sikkert på den løsning :P
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Besvar