Er min brændstofpumpe færdig?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Jensby
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 07:20

Er min brændstofpumpe færdig?

Indlæg af Jensby »

Har den sidste uges tid bøvlet lidt med den "bette" - startbesvær og små udsætninger/hop som jeg kørte, især mens gaspedalen lettes, og sjældent under accelerationer.....

Først troede jeg det var en af de sædvanlige fejl:
- brændstoffilter - nu skiftet
- ventilen i toppen af filter - nu skiftet
- gearkasse/radio osv - grundjusteret uden problem og ingen fejl i VAG Com
- Trykkuglen - som nu er skiftet

Derudover fik bilen en BellAdd servicepakke og nyt olie mellem Jul & Nytår.

Tandremmen er skiftet for 2.000 km siden, og timet rigtigt j.f. foreskrifterne...

Så jeg ledte videre...

Jeg har konstateret flg:

Brændstof filteret kan jeg ikke lufte så meget ud, at der ligefrem løber diesel olie ud af bundskruen, altså kommer der ikke nok diesel ind i det... Og den lille ulv har jo ikke nogen elektrisk pumpe, diesel olien skal fødes via vacum trykket....

Vacumslange studsen ud af vacumpumpen (til bremseforstærker, N75 m.m) har "VW sygdommen" at den sidder løst, og kan vrikkes med, således den potentielt lækker vacum...

Når jeg tager olieproppen af ventildækslet, mens bilen kører, har jeg tryk i ventildækslet og en mekanisk lyd, som ikke plejer at være der - en mulig indikation af en defekt vacum pumpe/pakdåse ...

Så spg er - er der en "test" til at afsløre om pumpen er færdig, eller skifter man den alene på oplevelserne ovenfor? Det er jo en halvdyr sag - 2.878 +plus moms hos VW, sikkert mindre hos VAGTech og ca. 1.500-1.800 for en uoriginal i Tyskland...

Mvh Jensby
Jensby - 7800 Skive - VAG Com.
Lupo 3L - årg. 2000 - 219.000 km
Sort - Tågelygter - Ønsker mig OE fartpilot som næste projekt
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Er min brændstofpumpe færdig?

Indlæg af ph. »

Jensby skrev:Jeg har konstateret flg:

1.Brændstof filteret kan jeg ikke lufte så meget ud, at der ligefrem løber diesel olie ud af bundskruen, altså kommer der ikke nok diesel ind i det... Og den lille ulv har jo ikke nogen elektrisk pumpe, diesel olien skal fødes via vacum trykket....

2.Vacumslange studsen ud af vacumpumpen (til bremseforstærker, N75 m.m) har "VW sygdommen" at den sidder løst, og kan vrikkes med, således den potentielt lækker vacum...

3.Når jeg tager olieproppen af ventildækslet, mens bilen kører, har jeg tryk i ventildækslet og en mekanisk lyd, som ikke plejer at være der - en mulig indikation af en defekt vacum pumpe/pakdåse ...

4.Så spg er - er der en "test" til at afsløre om pumpen er færdig, eller skifter man den alene på oplevelserne ovenfor? Det er jo en halvdyr sag - 2.878 +plus moms hos VW, sikkert mindre hos VAGTech og ca. 1.500-1.800 for en uoriginal i Tyskland...

Mvh Jensby
Hvor mange Km. har den kørt??

1.Du udlufter ikke filter ved at tappe diesel af i bunden af filter...!
Den er udelukkende til at tappe vand af filteret ...når det er Diesel der render ud så er der ikke mere vand i... (Vand er tungere end Diesel)
...Filteret er selvudluftende... (du kan sætte et helt tomt filter på og tørne på starteren og inden for 6-8.startforsøg burde den ha hentet så meget diesel at bilen starter og kan gå i tomgang og efter 2.min. i tomgang skal det værre fyldt og bilen kunne køre og starte uden problemer)
... jeg vil umiddelbart mene at hvis du åbner bundskruen så fjerner du også sugeevnen eller ihvertfald en væsentlig del af den og dermed også en stor del af evnen til at suge diesel fra tanken

imo så er det en mekanisk brændstofpumpe ...som er sat sammen med vacumpumpen ...sikkert for at spare plads... og vacum har intet med brændstof at gøre

2.Hmm pas men umiddelbart samme svar som oven for
Vacum og brændstofpumpe har ikke indvirkning på hinandens funktionsevne

3.eller kompression der bliver sendt op forbi Dyse eller ventil

4.Hmm vacummåler på indgang til pumpen (af med Brændstofslange og på med måler, tørn motor og se hvor kraftigt den suger ...kræver dog at der er diesel i pumpen og sikkert også slangestykke mellem ur og pumpe da pumpen mister en hel del af sin sugeevne når den kører tør for diesel ...specielt når den er halvtræt...) eller trykmåling på udgang fra brændstofpumpe
Jensby
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 07:20

Re: Er min brændstofpumpe færdig?

Indlæg af Jensby »

hej ph. - tak for svar.

Bilen har kørt 221.000 km.

1 og 2 - ja, enig så langt!

3 og 4 - jeg kan så konstatere at der også er en hel del diesel i motorolien, hvilken kunne tyde på brændstof pumpen, og den pakdåse i enden, som i.flg. VW ofte bliver slidt....

Men ja, jeg får lavet en trykmåling på udgangen af pumpen, hvis ikke jeg bestiller en pumpe alene på mistanken og mine konstateringer indtil nu....
Jensby - 7800 Skive - VAG Com.
Lupo 3L - årg. 2000 - 219.000 km
Sort - Tågelygter - Ønsker mig OE fartpilot som næste projekt
Classic Rebuild
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 22:09
Geografisk sted: Horsens

Re: Er min brændstofpumpe færdig?

Indlæg af Classic Rebuild »

Hvis du har diesel i motorolien, kan det enten være o-ringene ved dyserne der ikke er tætte eller ved pumpen som du/i selv er inde på.
Vakumpumpen og dieselpumpen er 2 forskellige ting, der bare er bygget sammen for "nemheds" skyld.
Ny pumpe koster 1765 + moms = 2206,25,- Hos os.

Mvh. Classic Rebuild
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Er min brændstofpumpe færdig?

Indlæg af KMDTHY »

Classic Rebuild skrev:Hvis du har diesel i motorolien, kan det enten være o-ringene ved dyserne der ikke er tætte eller ved pumpen som du/i selv er inde på.
Vakumpumpen og dieselpumpen er 2 forskellige ting, der bare er bygget sammen for "nemheds" skyld.
Ny pumpe koster 1765 + moms = 2206,25,- Hos os.

Mvh. Classic Rebuild
Er den original ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Topper
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 08:39
Geografisk sted: Randers

Re: Er min brændstofpumpe færdig?

Indlæg af Topper »

Hej Jensby.

Jeg har en pumpe til at ligge, den er godtnok utæt ved den plade der vender modsat motor blokken, men efter min bedste overbevisning burde du kunne tage pladen fra din egen og sætte over på min. Jeg har også nogle helt nye pakninger som passer på motorblok siden.

PM mig hvis du er intereseret. Topper :-)
Brugeravatar
Topper
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 08:39
Geografisk sted: Randers

Re: Er min brændstofpumpe færdig?

Indlæg af Topper »

Hej Igen.
Du kan også købe en pumpe her.
http://www.teiledirekt.de/advanced_sear ... bmit1.y=13
235,26Eur + forsendelse 13,25Eur

Det var den jeg købte osgå spillede det bare :-)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Er min brændstofpumpe færdig?

Indlæg af ph. »

Hmmm Brændstof i olien og overtryk i ventildæksel...
Utæt omkring Dyse(r)...?? ;)
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Er min brændstofpumpe færdig?

Indlæg af VAGtech.dk »

Ja det ses vist en gang i mellem, at de kan sidde lidt løst og derved ryste pakningen i stykker, og faktisk ødelægge dyssesædet i topstykket...
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Classic Rebuild
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 22:09
Geografisk sted: Horsens

Re: Er min brændstofpumpe færdig?

Indlæg af Classic Rebuild »

Det er en Pierburg pumpe magen til den der linkes til.
Jensby
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 07:20

Re: Er min brændstofpumpe færdig?

Indlæg af Jensby »

Så er pumpen skiftet - og jeg kan tydeligt mærke en forskel.
Bilen kører bedre, men det var ikke hele løsningen, så jeg holder lige tråden ajour med hvad den bette ulv ellers fejler...

Pumpen var i rest ordre hos VW, så det endte med jeg bestilte den via FTZ, da de havde den på lager. 1.765 plus moms, så jeg tænkte det var en Pierburg eller anden OE reservedel, men da jeg hentede den, var den en original Bosch i VW kasse med reservedelsnr 038 145 209n, så her blev jeg positivt overrasket!
Jensby - 7800 Skive - VAG Com.
Lupo 3L - årg. 2000 - 219.000 km
Sort - Tågelygter - Ønsker mig OE fartpilot som næste projekt
Besvar