Starter ikke i "stop" position

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
tbh
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 2. jan 2011 09:05
Geografisk sted: Lolland

Starter ikke i "stop" position

Indlæg af tbh »

Lupoen her er blevet sur.. den nægter at starte i position "stop" men kan vækkes til live i N.
Der har været problemer med trækkraften, N75 og MAF er ok. og den opfører sig ikke umiddelbart som om det er en tilkokset turbo.. mon der er et sammenfald
Har brug for et par ideer for at komme videre !!
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af 383CI »

Det kan være bremsekontakten der gør bilen ikke vil starte i "stop" det er en meget kendt fejl.
At den vil starte i "N" er fordi den er i frigear i den position, i "stop" står bilen i 1. gear og kræver dermed at være koblet ud inden start.
Hvad med "fod på bremse" lampen?

Hvis du er sikker på N75 og map sensoren, kan det være en kat der er ved at sode til, eller måske en lmm der er træls, selvom det plejer at give højere forbrug i stedet. Eller et brud på vakkum systemet således turboen ikke får det korrekte vakkum "tryk" og dermed reagere mindre end styringen "forventer" og derfor har for lille et turbotryk.

Jeg tror ikke der er sammenfald mellem de 2 problematikker du beskriver.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af lupofyn »

Du kan altid give det et forsøg med en Bell Add ServiceRens 2D for at se om den kan rydde lidt ud i katalysator og indsugning...
tbh
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 2. jan 2011 09:05
Geografisk sted: Lolland

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af tbh »

Så er jeg et skridt videre .. der havde gemt sig en vacuum fejl i forbindelsen ud til vacuumbeholderen i inderskærmen. Så nu bør turbo og N75 få lidt at arbejde med igen..

Det andet problem bøvler dog stadig.. Stadig ikke til at få liv i når der startes med gearvælger i stop. Jeg glemte at skrive at bremselyskontakten er skiftet og virker, koblingen står hvor den skal vurderet ud fra måleværdi på potmeteret og væskeniveauet i gearsystemet er også ok. Mon jeg skal splitte skiftekulissen ad for at tjekke kontakterne til vælger position ? og er der nogle der ligger inde med ben-numrene så jeg kan måle i multistikket i stedet for at skulle pille hele molesjavsen fra hinanden ?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af 383CI »

Godt gået tbh :-)

Jeg tror du skal tjekke læidt op på din koblings position når bilen ikke vil starte. Det kunne, ud fra din meget fine beskrivelse lad det være et eksembel på god stil, lyde som om bilen ikke får koblet ud, så den ikke "tillader" start.
tbh
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 2. jan 2011 09:05
Geografisk sted: Lolland

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af tbh »

Ok 383CuI, jeg stiller skarpt på koblingen og vender tilbage senere på dagen ;)
Bo Henriksen
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 13:51
Geografisk sted: Fyn

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af Bo Henriksen »

Se om du har baklys på når bilen står i stop hvis det er tilfællet grundjuster gearkasse.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af 383CI »

Bo Henriksen skrev:Se om du har baklys på når bilen står i stop hvis det er tilfællet grundjuster gearkasse.

Hej hej, ja der skal jo være baklys på bilen under grundjusteringen, ligesom "fod på bremse" lampen skal gå ud når den nu skal, men det er jo, undskyld mig, så elementært at jeg regnede med opretter har/havde styr på det, men tak for at du minder om det.
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af lupofyn »

383CI skrev:
Bo Henriksen skrev:Se om du har baklys på når bilen står i stop hvis det er tilfællet grundjuster gearkasse.

Hej hej, ja der skal jo være baklys på bilen under grundjusteringen, ligesom "fod på bremse" lampen skal gå ud når den nu skal, men det er jo, undskyld mig, så elementært at jeg regnede med opretter har/havde styr på det, men tak for at du minder om det.
Hvad har det du siger "ja der skal jo være baklys på bilen under grundjusteringen" med "baklys, når bilen står i stop" at gøre???

De ting du skriver der er jo netop så elementære, som at der skal være strøm på bilen før du kan starte den normalt ??

Det Bo skriver et om den står med baklyset tændt, når gearvælgeren sættes i stop efter en køretur.... Det gør min f.eks ikke, og det er jeg af den overbevisning, at den ikke skal gøre når den er i stop, så jeg tror nu at bo er inde på noget af det rigtige...
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af 383CI »

lupofyn skrev:
383CI skrev:
Bo Henriksen skrev:Se om du har baklys på når bilen står i stop hvis det er tilfællet grundjuster gearkasse.

Hej hej, ja der skal jo være baklys på bilen under grundjusteringen, ligesom "fod på bremse" lampen skal gå ud når den nu skal, men det er jo, undskyld mig, så elementært at jeg regnede med opretter har/havde styr på det, men tak for at du minder om det.
Hvad har det du siger "ja der skal jo være baklys på bilen under grundjusteringen" med "baklys, når bilen står i stop" at gøre???

De ting du skriver der er jo netop så elementære, som at der skal være strøm på bilen før du kan starte den normalt ??

Det Bo skriver et om den står med baklyset tændt, når gearvælgeren sættes i stop efter en køretur.... Det gør min f.eks ikke, og det er jeg af den overbevisning, at den ikke skal gøre når den er i stop, så jeg tror nu at bo er inde på noget af det rigtige...


ARRRRRGGGGGG ARRRGGGG; Beklager, beklager det er fejlakrigt beskrevet, godt fanget.
Jeg tog det som fuldstændigt selvfølgeligt at trådopretter havde styr på grundjusteringen, og hvordan bilen skal opføre sig under denne.
Der skal selvfølgeligt være BREMSELYS på bilen når "man" tråder på bremsen, lige som "fod på bremse" lampen skal gå ud.
Der skal være bak lys på bilen under få punkter i grundjusteringen.

Jeg beklager vildfarelsen.
tbh
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 2. jan 2011 09:05
Geografisk sted: Lolland

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af tbh »

Puuhaa , der er lige gået nogle dage mere end beregnet. temmelig travl uge.
Først en stor tak for jeres gode bidrag, det er noget der dur :-)

Mht. trækkraften gjorde jeg det lidt ekstra grundigt.. af med manifold og en tur med benzin og flaskerenser -flere millimeter møg kunne fjernes. Ny EGR ventil og nye o-ringe til intercooler samt en tur med BellAdd.. Nu trækker den som en GTI -bare kom an Golf banditter :lol: Så hermed kan det anbefales alle at rense indsugningen hvis ulven er blevet lidt tam.

Ognu til det der volder hovedbrud mht start med gearvælger i stop !
Oplysninger:
Versionen af VCDS er : 10.6.1 nyligt opdateret. det skal siges at jeg er nybegynder i brugen af programmet.
Jeg ser i måleværdiblok 125 , visningsfelt 1. - ingen fejl i gearskifte ?
Koblingen viser 1,7 V hvilket skulle ligge indenfor værdier. -kobling står korrekt ?
Væskeniveau i reservoir ok. og skift og udkobling fungerer under kørsel -pumpe, slavecylinder og sensorer virker?

Når jeg nu har lys i mit baklys med gearvælgeren i stop og jeg fejlagtigt har konkluderet at grundindstilling var ok og med korrekt værdi på koblingspotmeter, må jeg vel hellere se at få styr på en grundindstilling :roll:
Her får jeg brug for en hånd idet jeg har siddet og gloet med VCDS uden at føle mig specielt snedig... findes der en vejledning eller er det noget der kan angives i få punkter ?

Det kan tilføjes at lyset i instrumentpanelet forsvinder når en start med gearvælger i stop forsøges, men med gearvælger i neutral er det ok. Dette underbygger vel at der ikke er koblet ordentligt ud.. -større strømtræk !
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af VAGtech.dk »

koblingsværdi 1,7 volt.... Denne skal være mellem 1,8 v og 2,0 v. Anbefalelsværdigt skal denne være 1,85 volt

Hvornår er den sidst grundjusteret ?? Der er en udemærket guide her inde vedrørende grundjustering af gearkassen. Prøv lige 2 sek med søgefunktionen :) ..

Gav du den en gang bell add 2D efter du rensede indsugningen ??..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
tbh
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 2. jan 2011 09:05
Geografisk sted: Lolland

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af tbh »

Aha så er koblingen jo ude af justering, var ellers ret sikker på at 1,7V var ok :oops: Så er der vist efterhånden ingen tvivl om at den "bare" skal grundjusteres...

Ja BellAdd 2D efter manuel rens med børste og diverse, for at fjerne de sidste rester omkring ventilstammer og turboen..

Jeg har ellers søgt efter en guide til grundjusteringen, må lige prøve igen ...
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af 2a2 »

hej igen
lad mig lige høre om det hjalp - og hvad du gjorde - jeg har det samme problem med den ene af mine A2'er - derudover blokerer den ikke forhjulene i STOP og jeg vil tro at du har det samme - ikke? Jeg har indtil videre valgt at leve med det da det skulle være et potmeter på koblingen der driller - og det er vist ikke sådan at skifte?


mvh - ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
kongsonne
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn 25. sep 2011 10:29
Geografisk sted: fyn

Re: Starter ikke i "stop" position

Indlæg af kongsonne »

Har du en opdate på det problem med stop-positionen. min har præcis det samme.
Besvar