A2 mister kølervæske
A2 mister kølervæske
Hej
Min a2 mister kølervæske, ca en dl pr 100 kilometer.
Har lagt mærke til der ligger kølervæske ved kanten på ekspantionsbeholderen, har tøret det af, og efter en køretur mere er det der igen.
Nogen ide' om hvad det kan være? For højt tryk? Ventilen i låget til ekspantionsbeholderen?
Min a2 mister kølervæske, ca en dl pr 100 kilometer.
Har lagt mærke til der ligger kølervæske ved kanten på ekspantionsbeholderen, har tøret det af, og efter en køretur mere er det der igen.
Nogen ide' om hvad det kan være? For højt tryk? Ventilen i låget til ekspantionsbeholderen?
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: A2 mister kølervæske
Er gummipakningen i skruelåget intakt?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: A2 mister kølervæske
Den ene af vore A2 har opført sig nøjagtig sådan igennem en periode med tiltagende vandforbrug, ret stilfærdigt lukket ud af ekspansionsbeholderen. Hverken udskiftning af dæksel, inspektion, trykprøvning, bønner eller sågar besværgelser kunne afsløre eller ændre det.
Men det kunne en ny toppakning. Lidt tidligt, synes jeg - 300 kkm - og ikke mindst i betragtning af, at de fleste af disse motorer aldrig behøver at få skiftet toppakningen.
Da jeg (omsider!) fik "låget" af, var det imidlertid tydeligt: Den midterste cylinder havde blæst til de to bagvedliggende vandkanaler. Jeg har nu taget chancen og samlet den med ny pakning, selvom der var en hulhed på ca. 5 hundredele i det kritiske område (efter bogen er maks 3). Så må vi se hvor længe / om det holder.
Fra sædvanligvis overordentlig velunderrettet kilde lyder det, at en utæt vandpumpe i adskillige tilfælde har fået skylden - og at det ofte har været en meget kort fornøjelse at skifte den, fordi også den nye pumpe blev ødelagt af det forhøjede tryk i systemet - fra den utætte toppakning.
Må jeg tilføje, at i forhold til mine gamle dages søndagformiddagsfornøjelse med at skifte toppakning på min Mascot forekommer processen mig at være irriterende omfangsrig på en A2. Eller også er det bare al den tid, der er løbet ud i åen.
Men det kunne en ny toppakning. Lidt tidligt, synes jeg - 300 kkm - og ikke mindst i betragtning af, at de fleste af disse motorer aldrig behøver at få skiftet toppakningen.
Da jeg (omsider!) fik "låget" af, var det imidlertid tydeligt: Den midterste cylinder havde blæst til de to bagvedliggende vandkanaler. Jeg har nu taget chancen og samlet den med ny pakning, selvom der var en hulhed på ca. 5 hundredele i det kritiske område (efter bogen er maks 3). Så må vi se hvor længe / om det holder.
Fra sædvanligvis overordentlig velunderrettet kilde lyder det, at en utæt vandpumpe i adskillige tilfælde har fået skylden - og at det ofte har været en meget kort fornøjelse at skifte den, fordi også den nye pumpe blev ødelagt af det forhøjede tryk i systemet - fra den utætte toppakning.
Må jeg tilføje, at i forhold til mine gamle dages søndagformiddagsfornøjelse med at skifte toppakning på min Mascot forekommer processen mig at være irriterende omfangsrig på en A2. Eller også er det bare al den tid, der er løbet ud i åen.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: A2 mister kølervæske
Okay, håber da ikke det er toppakningen.
Er der andre symptomer på det end at det kommer ud af ekspantiosnbeholderen? Ville motoren normalt ikke "drikke" det istedet?
Jeg står overfor et tandremsskift, har du nogen ide om hvor meget ekstra tid det vil tage for mekanikeren og hvor meget reservedelene løber op i?
Damen har trods alt rendt 370.000km, og vil da gerne beholde hende lidt endnu.....
Er der andre symptomer på det end at det kommer ud af ekspantiosnbeholderen? Ville motoren normalt ikke "drikke" det istedet?
Jeg står overfor et tandremsskift, har du nogen ide om hvor meget ekstra tid det vil tage for mekanikeren og hvor meget reservedelene løber op i?
Damen har trods alt rendt 370.000km, og vil da gerne beholde hende lidt endnu.....
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: A2 mister kølervæske
Har du checket den der pakning?
Derefter, check om systemet kan holde tryk.
Hvis det ikke kan, kan kølervæsken begynde at koge - og enten slippe ud gennem et hul - eller ekspansionsbeholderen.
Derefter, check om systemet kan holde tryk.
Hvis det ikke kan, kan kølervæsken begynde at koge - og enten slippe ud gennem et hul - eller ekspansionsbeholderen.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Re: A2 mister kølervæske
Prøv at læs den her tråd vedr. toppakning.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=101183
Her er problemet godt nok manglende varme i kabinen, men det giver da et hint omkring hvordan er defekt toppakning kan drille
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=101183
Her er problemet godt nok manglende varme i kabinen, men det giver da et hint omkring hvordan er defekt toppakning kan drille
Re: A2 mister kølervæske
Har lige tjekket, kan faktisk ikke se nogen pakning....
Skulle den ikke side i låget?
Har vedhæftet et billede....
Skulle den ikke side i låget?
Har vedhæftet et billede....
- Vedhæftede filer
-
- image.jpg (119.94 KiB) Vist 10807 gange
Re: A2 mister kølervæske
Nå opdagede lige at der jo sidder en pakning, den sidder på ventilen, men den føles meget hård....
Undre mig også, i forgårs toppede jeg den op, konen kørte 100km til arbejde, da hun kom hjem havde den mistet over en deciliter, jeg toppede op, i dag tog hun præcis samme tur, og den har intet mistet.....
Undre mig også, i forgårs toppede jeg den op, konen kørte 100km til arbejde, da hun kom hjem havde den mistet over en deciliter, jeg toppede op, i dag tog hun præcis samme tur, og den har intet mistet.....
Re: A2 mister kølervæske
Har i dag skiftet låget , dette virker dog ikke til at hjælpe.
Undre mig over at selvom bilen er varm kan jeg skrue låget af uden at det siger woooshhh, det er som om der slet ingen tryk er på systemet.
Har prøvet at sprøjte sæbevand på ekspantionsbeholderen, imens motoren kørte, kan ikke umildbart se nogen utætheder..
Nogen ide'er?
Undre mig over at selvom bilen er varm kan jeg skrue låget af uden at det siger woooshhh, det er som om der slet ingen tryk er på systemet.
Har prøvet at sprøjte sæbevand på ekspantionsbeholderen, imens motoren kørte, kan ikke umildbart se nogen utætheder..
Nogen ide'er?
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: A2 mister kølervæske
Læs lige Frank´s indlæg højere oppe.audia2 skrev:Nogen ide'er?
Trykprøv systemet!!!!!!
Sussi
Re: A2 mister kølervæske
Hej
Jeg vil også sige tryk prøv... Sussi´s input
Det kan sagtens være toppakning....Hvis den stille og roligt "skyder" kompression ud i et vandkammer, bliver trykket i kølesystemet for højt og skal til sidst ud et sted... Manglende væske kan også skyldes den "æder" det.
Er der stadig ok med varme i kabinene... er det blevet lidt mere "lunkent i styrhuset", er der luft i systemet (i varmelægment), og så er det næsten sikkert en toppakning eller værrer.
Mvh
Frank
Jeg vil også sige tryk prøv... Sussi´s input
Det kan sagtens være toppakning....Hvis den stille og roligt "skyder" kompression ud i et vandkammer, bliver trykket i kølesystemet for højt og skal til sidst ud et sted... Manglende væske kan også skyldes den "æder" det.
Er der stadig ok med varme i kabinene... er det blevet lidt mere "lunkent i styrhuset", er der luft i systemet (i varmelægment), og så er det næsten sikkert en toppakning eller værrer.
Mvh
Frank
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: A2 mister kølervæske
På volvosnak.dk er der nogle, der har kontrolleret om der var gået en toppakning, ved at måle co2 indholdet i kølervæsken.
Ved ikke om og hvordan det kan gøres, men det er da værd at undersøge.
Ved ikke om og hvordan det kan gøres, men det er da værd at undersøge.
Ulven kommer, ulven kommer
Re: A2 mister kølervæske
Har skiftet låget uden held, der er stadig ingen tryk på systemet, når bilen kommer varm hjem.
Den kommer på værksted på mandag....
Den kommer på værksted på mandag....
Re: A2 mister kølervæske
Så kom dommen, det er såmænd ekspantionsbeholderen der utæt ved sensoren.....dejlig billigt....
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: A2 mister kølervæske
Gratulerer
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: A2 mister kølervæske
Jeg kommer til at sparke liv i mit indlæg igen!
Min a2 spytter fortsat, meget periodisk kølervæske ud, nogen gange kan den køre flere hundrede kilometer uden den gør det, men så lige pludselig efter en tur spytter den ca en deciliter ud.
Jeg har haft den på værksted flere gange, de har tryktestet den hvor den har holdt trykket over flere timer, de har også haft en tryktester på mens de kørte og det er som det skal være.
Kølervæsken er helt ren.
Nogen gode bud?
Min a2 spytter fortsat, meget periodisk kølervæske ud, nogen gange kan den køre flere hundrede kilometer uden den gør det, men så lige pludselig efter en tur spytter den ca en deciliter ud.
Jeg har haft den på værksted flere gange, de har tryktestet den hvor den har holdt trykket over flere timer, de har også haft en tryktester på mens de kørte og det er som det skal være.
Kølervæsken er helt ren.
Nogen gode bud?
Re: A2 mister kølervæske
Mener der sider et plast koblingsstykke til dræn der er samlet af en plast C-klips. Hvis klips ikke er monteret rigtigt efter service(udskiftning af kølevæske) så spytter den kølevand ud mellem pakningerne(har været udsat for det efter eftersyn i Tyskland).
Hvis jeg husker rigtigt sider det under det sorte plast cover på motoren
Hvis jeg husker rigtigt sider det under det sorte plast cover på motoren
Re: A2 mister kølervæske
Læg mærk til om den bruger vandet når motoren er varm, og intet bruger på korte ture.
Min Transporter, den bruger intet vand ved små bytur, men på motorvejen der er den tørstig.
Jeg har fundet en utæthed i pakningek ved termostaten.
Så alt under 90 grader og lave omdrejninger, så bruger den slet intet vand.
Over 90 grader, der bruger den vand.
Over 90 grader og høje omdrejninger, så sluger den.
Og det er IKKE en deciliter på 100km.
Den bruger gerne 4-5 liter vand på en tankfuld diesel.
Men den drybber også lystigt, når jeg har parkeret bilen, hvilket dog kun kan ses, fordi jeg fjernede bundpladen.
Min Transporter, den bruger intet vand ved små bytur, men på motorvejen der er den tørstig.
Jeg har fundet en utæthed i pakningek ved termostaten.
Så alt under 90 grader og lave omdrejninger, så bruger den slet intet vand.
Over 90 grader, der bruger den vand.
Over 90 grader og høje omdrejninger, så sluger den.
Og det er IKKE en deciliter på 100km.
Den bruger gerne 4-5 liter vand på en tankfuld diesel.
Men den drybber også lystigt, når jeg har parkeret bilen, hvilket dog kun kan ses, fordi jeg fjernede bundpladen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: A2 mister kølervæske
Hej
Problemet er kommet gået, men på det sidste var det blevet rigtig slemt, mit værksted mente det måtte være en revne i topstykket, jeg har såmænd skrevet et andet indlæg herinde angående skift af motor. MEN så besluttede jeg mig selv for at pille toppen af motoren, selvom jeg ikke er nogen mekaniker. Inden, ville jeg have en sidste tur i bilen, og som vanligt startede jeg oliefyret(webasto), havde hjælmen af for at kunne se hvor slemt den kommende operation ville blive, da pludselig, efter fyret havde kørt 10 minutter, stod nærmest en "vulkan" af kølervæske ud Af overtryks ventilen i ekspantionsbeholderen. Går ud fra det må være vandpumpen i fyret der ikke køre ordentligt, men virkelig en glædelig nyhed. Vi har kørt 200km i bilen nu, uden den har mistet en dråbe kølervæske!
Problemet er kommet gået, men på det sidste var det blevet rigtig slemt, mit værksted mente det måtte være en revne i topstykket, jeg har såmænd skrevet et andet indlæg herinde angående skift af motor. MEN så besluttede jeg mig selv for at pille toppen af motoren, selvom jeg ikke er nogen mekaniker. Inden, ville jeg have en sidste tur i bilen, og som vanligt startede jeg oliefyret(webasto), havde hjælmen af for at kunne se hvor slemt den kommende operation ville blive, da pludselig, efter fyret havde kørt 10 minutter, stod nærmest en "vulkan" af kølervæske ud Af overtryks ventilen i ekspantionsbeholderen. Går ud fra det må være vandpumpen i fyret der ikke køre ordentligt, men virkelig en glædelig nyhed. Vi har kørt 200km i bilen nu, uden den har mistet en dråbe kølervæske!