Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Forummet hvor der snakkes biler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af doktorfrank »

Undskyld for overfortolknnger …. men på de første indlæg så det ud til at være en meeeget stor bekymring. Senere poster får det til at se meget mere afbalanceret (undertrykt?? :roll: ) ud.
Og så farer der en djævel i mig (eller måske er det bare en nisse - årstiden taget i betragtning) ved forslaget om bare at vælge den tungest mulige bil + køre meget langsommere. Øv altså, sådan hænger det jo ikke sammen. 1) Det er temmelig asocialt bare at kunne sende hvad som helst man rammer ad månen til for selv at opnå en blidere afbremsning. 2) små og mindre biler med høje sikkerheds-værdier beviser, at bilens størrelse og vægt ikke er (eneste) afgørende faktor samt 3) Store, tunge biler er så langt, som man komme fra tankerne (de fleste åbenbart) i dette forum - lavt forbrug har betydning for andet end den personlige tegnebog :shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Jakob J »

Ingen grund til undskyldning. Jeg må have formuleret mig dårligt! Indtil flere bekymrede meldte sig jo på banen. Om ikke andet så viser det da, at også den mentale hjælp er nær herinde ;)

Nu var det bare en trist hændelse, som satte gang i nogle overvejelser, som tidligere har været der. Alt kan jo ikke måles i værdi, selvom det jo er Lupo'ens helt store force. Hvordan den i øvrigt klarer sig sikkerhedsmæssigt ift andre små mikrobiler, kunne være interessant at se. Måske den ikke er så ringe endda. Uanset antallet af stjerner og alverdens sikkerhedsudstyr, vil et møde med et stort tungt køretøj altid være en ulige kamp for en lille bil.

Nå men vi ser hvad der sker. Synes bare det kunne være interessant at høre, hvad I andre Lupo nørder gik med af overvejelser, når den på et tidspunkt skal skiftes. Den fødte og åbenlyse afløser findes jo ikke rigtigt. Nærmeste sammenlignelige bud er jo nok et sted imellem Up'en og Polo Bluemotion.




Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Vyffe »

Jeg forventer at den grønne ryger, til fordel for noget større med træk, her i det nye år. Det er nu en ren praktisk opgradering, snarere end relateret til sikkerhed og i hvert fald ikke økonomi :ugeek:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev:små og mindre biler med høje sikkerheds-værdier beviser, at bilens størrelse og vægt ikke er (eneste) afgørende faktor samt 3) Store, tunge biler er så langt, som man komme fra tankerne (de fleste åbenbart) i dette forum - lavt forbrug har betydning for andet end den personlige tegnebog :shock:
Bare lige for at præcisere:
Sikkerhed = EuroNcap test, her er der meget mere lempelige regler for små biler end for store, hver klasse har sit eget pointsystem, det skal så forstås således, at en minibil med 5 stjerner absolut ikke er lige så sikker som en stor familiebil/SUV med 5 stjerner.
Det er sådan jeg har forstået systemet.
M.v.h. Sussi
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Michael Munk »

doktorfrank skrev:Undskyld for overfortolknnger …. men på de første indlæg så det ud til at være en meeeget stor bekymring. Senere poster får det til at se meget mere afbalanceret (undertrykt?? :roll: ) ud.
Og så farer der en djævel i mig (eller måske er det bare en nisse - årstiden taget i betragtning) ved forslaget om bare at vælge den tungest mulige bil + køre meget langsommere. Øv altså, sådan hænger det jo ikke sammen. 1) Det er temmelig asocialt bare at kunne sende hvad som helst man rammer ad månen til for selv at opnå en blidere afbremsning. 2) små og mindre biler med høje sikkerheds-værdier beviser, at bilens størrelse og vægt ikke er (eneste) afgørende faktor samt 3) Store, tunge biler er så langt, som man komme fra tankerne (de fleste åbenbart) i dette forum - lavt forbrug har betydning for andet end den personlige tegnebog :shock:
Mit indlæg var skrevet med en anelse ironi, da jeg absolut ikke er tilhænger af at vi alle sammen skal til at køre i så store biler som muligt, men det er et faktum at ved sammenstød mellem to biler vil den bil med den laveste vægt opnå den største acceleration/decelleration. Ved mødet med en betonbropille er bilens vægt ikke så vigtig, men den fart man rammer med samt bilens evne til at opsuge energien i sammenstødet (krølle sammen uden at skade passagerer) har stor betydning.
Så jo, det gælder jo om at køre i den største bil. Det er bare dumt hvis vi allesammen skal have lastbiler som personbiler, så måske skulle man forbyde personbiler over en vis vægt fra politisk side.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af doktorfrank »

Michael, vi taler meget tæt på samme sprog. Og jeg må konstatere, at da jeg fornylig (med sorg) mistede en af vore biler - ved at et familiemedlem sendte den i en grøft med ca. 100 km/t, var det meget heldigt, at det var en Passat St.car. (-94) og ikke vor Lupo; det reddede helt sikkert både moderen og den 3-årige fra noget, der ellers ville have været alvorligt, netop fordi der var den ekstra meter både for og bag, som den altså blev forkortet med. Betegnende for kvaliteten er også, at ingen af deformationszonerne gav mindre beskyttelse, end de var designet til - på trods af alderen var der ingen rust.
Det med risikovurderingen er ofte noget bagvendt; jeg har været med - og dybt involveret i diskussionerne - siden hækmotor-skodaerne af nogle blev fremhævet som et mere sikkert valg, fordi man så tydligt kunne mærke, hvor farligt det var at køre i dem. Moderne paralleller er ikke så vanskelige at opfinde. :shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af ph. »

doktorfrank skrev: da jeg fornylig (med sorg) mistede en af vore biler - ved at et familiemedlem sendte den i en grøft med ca. 100 km/t, var det meget heldigt, at det var en Passat St.car. (-94) og ikke vor Lupo; det reddede helt sikkert både moderen og den 3-årige fra noget, der ellers ville have været alvorligt, netop fordi der var den ekstra meter både for og bag, som den altså blev forkortet med.
Hvilket så får mig til at tænke på¨, hvordan man kan så meget som overveje, at benytte sæderne i bagagerummet på en mercedes, Citroen et eller andet, eller andre biler hvor der er ca nada afstand fra bagklap til bagerste sæderække
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Søren »

Vyffe- hvis og når den grønnes ryger ( hvis den stadig køre fint) må du gerne sige til, kender en pendler som er jævn træt af sin Chevrolet spark...
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Qaxius »

Med det kørselsbehov, så kommer du ikke uden om seriøse overvejelser omkring en VW Polo 1,2 TDI i nyeste model.
Altså årgang 2009 eller nyere, vil jeg tro.
Den kører 26-29km/l.
Min søsters kæreste har lige haft en, men den har de solgt, til fordel for en Golf 7 1,4 TFSI stc.
Hun sagde at den kørte 26km/l ved blandet kørsel og 28-29km/l på lange ture.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Qaxius skrev: ...VW Polo 1,2 TDI i nyeste model.
Altså årgang 2009 eller nyere, vil jeg tro.
Som skrevet før: Det er en SKRAMMEL-maskine den der 1,2/3-cyl/75HK :!:

Nyeste Polo-model hedder 6C (2014->). Den kan vist slet ikke leveres med en 1,2L dieselmaskine



/Claus
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Jakob J »

Kan du ikke uddybe lidt Claus? Sådan en flok systematiske og analytiske nørder som os er mere modtagelige overfor sagligt begrundede facts :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Qaxius »

Som Claus siger, så er motoren irriterende.
Jeg prøvekørte en Ibiza 6J 1,2 TDI og den havde intet bundtræk overhoved.
Ved 3000rpm, der spoolede turboen op, så fanden tog ved bilen.
Ser man bort fra denne del, så er det en udemærket konebil.
Motoren kan heller ikke chippes.

Jeg endte med at vælge den som 1,4 TDI med 3 cylindre. Den ligger omkring 23km/l når jeg kører som jeg gjorde i Lupoen.

Jeg kommer aldrig til at købe en Seat igen.
Med de krav, som jeg stiller til musikkvalitet og vejstøj, så er Seat en gang pis.
Dørene er håbløse at åbne ( splitte ad ).
Så lyddæmpning af dørene er skide svært og så sidder enhederne i beklædningen og ikke i selve dørrammen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Jakob J skrev:Sådan en flok systematiske og analytiske nørder som os er mere modtagelige overfor sagligt begrundede facts :)
Fakta/saglige facts:

http://www.volkswagendanmark.dk/pdfgen/ ... entation=l

I denne prisliste/brochure kan det faktoriseres at VW rent faktisk har formået at få samlet en bil der er i Lex-Lupo klassen hvad angår grønne afgifter.

Det kan også faktoriseres at en ny Polo ikke idag kan leveres med en 1,2 liters dieselmaskine; Til gengæld kan den leveres med en 1,4 liters maskine, med samme effekt som den tidligere 1,2'er (75Hk)...

Subjektivt:
Får det dig ikke til at tænke :?: Fastholdt motoreffekt, større slagvolumen. Det er normalt ikke den vej det går i bilmotorverdenen...

Mere subjektivt:
VW's 1,2 CR TDi 75 hk LARMER! Det lyder som brændt ventil/tændingsbanken/klirrende stempler/klirrende plejlstænger. Det lyder aldeles som om motoren smider hovedkomponenterne lige om lidt, hvorefter informationsdisplayet vil begynde at skrive 'service jetzt'

Nåeh ja, jeg behøver ikke at nævne den totale inkompetence hos de autoriserede værksteder vel? (Jeg har en LANG liste med facts...)


Du får mere service på en 50-kroners kinesisk produceret vinkelsliber købt i Harald Nyborg, end du gør på en tysk designet Polo med en indkøbslistepris på en 1/4 mill. kroner, købt hos en autoriseret dansk forhandler.


Godt nytår derude.



/Claus
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Thore J »

Hmm..

Er der slet ikke nogle misundelsesafgift for gulpladebiler under 2000kg mere?
I følge prislisten for varebiler incl. moms, så koster de det samme i ejerafgift som bliver på hvide plader... :shock:
http://www.volkswagendanmark.dk/pdfgen/ ... otax=false

Er det rigtigt eller har jeg overset noget??
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar