Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Alt vedrørende teknikken på 3L
bobleren
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 11. dec 2010 20:41
Geografisk sted: Silkeborg

Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af bobleren »

Måske er det ikke så veldokumenteret forsøg, men nu har jeg over den første tank lagt gennemsnitlig på et forbrug på 4,7l/100km
Jeg synes det er en smule højt, jeg er klar over at der er mange minus grader og at jeg har varme på inde i bilen, men prøver så vidt mulig at kører med så blød fod som overhovedet muligt, og lade den løbe fri så meget som muligt...
Jeg har prøvet at holde lidt øje med den nuværende l/100km viser, og hvis jeg holder den omkring 3l/100 km så taber bilen stort set altid fart på nær ned af bakke... trykker jeg en smule mere på speederen for at holde farten eller accelerere en smule ligger den på 5l/100km... Er det meget almindelig her i vinteren?
Jeg kører i øjeblikket på ContiEcoContact sommerdækker...
Og jeg kører kun i eco :)
Hvordan er jeres gennemsnit her i vinteren?
Volkswagen Lupo 1,2 Tdi 3L '02
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af ph. »

[quote="bobleren"]Måske er det ikke så veldokumenteret forsøg, men nu har jeg over den første tank lagt gennemsnitlig på et forbrug på 4,7l/100km
Jeg synes det er en smule højt,
Jeg kører i øjeblikket på ContiEcoContact sommerdækker...quote]

Og så undrer folk sig over at trafiken står stille bare fordi der ligger lidt sne... Tsk tsk tsk T(Æ)sk sku de ha FÅ DOG VINTERDÆK PÅ eller bliv hjemme............

Sne og sommerdæk =Dårligt vejgreb/Hjulspind... Det koster!!
Sne/sjap =Højere rullemodstand.. Det koster
Du har HELT Sikkert ikke fyr i =Sygt lav arbejdstemp. på motor... Det Koster
Gang i alverdens El-artikler =mer forbrug af generator... Det koster

forvent et snit på 5,2 L/100.km og vær glad for det den bruger mindre
bobleren
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 11. dec 2010 20:41
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af bobleren »

Ja undskyld jeg pissede på din sukkermad her til morgen.
Jeg købte bilen i forgårs, og har BESTILT vinterdæk!
Dessuden står sommerdæk bedre fast end vinterdæk i vådt føre, og 90% af de veje jeg kører på er våde veje.
Og jeg vil godt påstå jeg ikke har sænket noget trafik absolut mens jeg har kørt på de her sommerdæk...

Og grunden til jeg spørger, er bare for at have noget at sammenligne med, jeg synes ellers folk sagde i var meget venlige herinde. Så håbede på et svar med nogle sammenligner og lidt forståelse for at være ny ejer af en 3l'er.
Jeg har ingen forventninger om at ligge og kører 30 km/l i denne årstid
Volkswagen Lupo 1,2 Tdi 3L '02
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af ph. »

#Dessuden står sommerdæk bedre fast end vinterdæk i vådt føre, og 90% af de veje jeg kører på er våde veje.#

JA!!! Hvis de er våde pga. tøvejr /så varme at saltet virker
Men det gør det åbenbart i silkeborg og omegn Ku' være at dem herovre skulle låne noget for Her er motorvejene dækket af is pga saltet ikke virker og er trods alt KUN minus 3-6.grader
og nej jeg kører ikke dagligt i silkeborg området men Lolland --nordsj. og der er 80% af vejene enten ren is eller let skrabet sne /smat!! ...for koldt til at salt har en virkning kombineret med for tæt på frysepunktet til at det ikke tør ...LORTEVEJR!!! lad os få seriøs frost eller tøvejr!
NÅ men... Hvis du vil ha noget at sammenligne med så må du jo beskrive dine kørselsbetingelser! ;)

men med vejforhold som beskrevet oven for og lidt rask kørsel
30-50%landevej og 50-70%motorvej uden andre biler så skriver den hurtigt 5,8.L/100.km
Mest Pga. motortemp. og rullemodstand...
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af ph. »

og taget i betragtning at ContiEcoContact sommerdæk Selv på en Go' sommerdag står ELENDIGT fast så er det imo REENT Suicide at køre på dem en vinterdag med sne og is på vejene...

Så sent som i fredags var Jeg tvunget ud i at skulle køre en Citrflop Jumper med SPRITZNEU sommerdæk og vil da lige hilse og sige at stanselængde med en hastighed af ca 25-30.km/t var forøget fra max 8.meter til på den forkerte side af 300.meter på trods af abs og "Våd vejbane..."
Taxaen der blæste uden om bremsede fra ca 60.km/t og gjorde det på mindre end 100.meter så SÅ! Glat var der heller ikke...
Senest rettet af ph. tirs 21. dec 2010 10:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af KMDTHY »

Jeg kører ca 20km frem og tilbage på arbejde, ind i mellem 40km frem og tilbage(fruen).... det er 80% landevej og 20% by.kørsel. Jeg har fyr i min(dejligt) og lige nu står den på 3.9L/100

Ydermere overvejer jeg at sætte stykke pap, eller anden form for blokering af luften til motoren, for at opnå drift temperatur.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af ph. »

KMDTHY
...Går ud fra at du mener foran køleren...??
hvis ellers din termostat virker så vil det ikke ændre stort ...Andet end at den dag den skal køle (voldsom kø) så har du sat en effektiv stopper for luftgennemstrømning...
istedet for at bruge tid på at montere pap så få sat en temp. føler på fyret så det fungerer som tilskudsvarmer ...Hvis du har for 3.kroners elektriker i tommelfingeren så tager det MAX 1½.time at montere OG så spiller det MAX ;)
Senest rettet af ph. tirs 21. dec 2010 11:09, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af KMDTHY »

ph. skrev:KMDTHY
...Går ud fra at du mener foran køleren...??
hvis ellers din termostat virker så vil det ikke ændre stort ...Andet end at den dag den skal køle (voldsom kø) så har du sat en effektiv stopper for luftgennemstrømning...
Lidt må det da give.....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af ph. »

læs mit tillæg til sidste indlæg...
JA selv.f. giver det lidt at du fjerner luft fra køler og intercooler
Jeg kan bare ikke se noget formål med at "Tvinge" temp. om ved at fjerne muligheden for at køle når der er brug for det ...og jeg nægter at tro på at "fruen" render ud og fjerner pap når hun har holdt i kø i mere end 10.min.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af KMDTHY »

ph. skrev:læs mit tillæg til sidste indlæg...
JA selv.f. giver det lidt at du fjerner luft fra køler og intercooler
Jeg kan bare ikke se noget formål med at "Tvinge" temp. om ved at fjerne muligheden for at køle når der er brug for det ...og jeg nægter at tro på at "fruen" render ud og fjerner pap når hun har holdt i kø i mere end 10.min.
Ja der har du ret.... :-) Måske jeg bare skal holde mig til at bruge fyret som tilskud :-) Men noget helt andet er.... kø ? Kender sku ikke til kø her på de vestjyske "motorveje" :lol:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af ph. »

KMDTHY skrev:
ph. skrev:læs mit tillæg til sidste indlæg...
JA selv.f. giver det lidt at du fjerner luft fra køler og intercooler
Jeg kan bare ikke se noget formål med at "Tvinge" temp. om ved at fjerne muligheden for at køle når der er brug for det ...og jeg nægter at tro på at "fruen" render ud og fjerner pap når hun har holdt i kø i mere end 10.min.
Ja der har du ret.... :-) Måske jeg bare skal holde mig til at bruge fyret som tilskud :-) Men noget helt andet er.... kø ? Kender sku ikke til kø her på de vestjyske "motorveje" :lol:
Næhh ku godt være man skulle rykke op med rod og flytte til det nordlige tyskland istedet ;) Her tager det Hver morgen 75.+++min at køre fra Herfølge afk. til greve syd Nu ligger der sne så det tager vel lidt længere tid :( :( :( :( :( :( Sgu glad for at jeg kører den anden vej af resten af trafik'n for gad da seriøst ikke at være tvunget til at Holde der hver morgen og modsat om eftermiddagen...
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af KMDTHY »

Nej jeg misunder bestemt ikke jer der arbejder i KBH området.... bliver sindssyg af kø kørsel...
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Christian Morsø
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 24. nov 2010 16:32
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af Christian Morsø »

Hej

Sussi skrev følgende i min tråd: viewtopic.php?f=11&t=446

Mvh. Christian
sussi skrev:
Christian Morsø skrev:Hvor langt går en 3L egentlig på motorvej? 3,5-4 l/100 km, som du skriver, eller hvad?
Gennemsnitstal km. pr. liter for juni-august pendlerkørsel 95% motorvej.
28,24
27,03
29,77
28,36
27,39
27,51
28,81
28,20
27,42
27,63
27,65
27,76
30,01
32,60 ferie
32,58 ferie
31,97 ferie
30,26
27,79
29,76
26,76
26,79
27,15
Gennemsnitstal km.pr. liter for november til april, med vinterdæk og oliefyr pendlerkørsel 95% motorvej.
23,79
25,66
24,47
24,69
25,01
24,86
24,18
24,17
23,47
24,20
24,59
24,12
25,33
24,98
24,93
23,78
24,68
25,26
24,63
25,27
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af sussi »

Hej til bobleren, og velkommen i klubben
Du skal ikke tage dig så meget af "ph" sådan er han bare, og han mener det ikke så slemt, men ud over det, er han såmænd en flink fyr ;) ;) ;)
og tak til Christian Morsø for at sætte tallene ind, så behøver jeg ikke selv at finde dem igen.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,



ph. skrev:Og så undrer folk sig over at trafiken står stille bare fordi der ligger lidt sne... Tsk tsk tsk T(Æ)sk sku de ha FÅ DOG VINTERDÆK PÅ eller bliv hjemme............

Jeg hi-jacker lige tråden, for ovenstående udsagn skal ikke stå alene....

ph, venligst henvis til en leverandør, dansk, tysk, svensk eller norsk, der kan levere et sæt vinterdæk i størrelsen 155/65R14. Dækfabrikater som Continental, Michelin eller Goodyear er ønsket. Stål- eller alufælge er underordnet, men et ekstra fælgsæt er nødvendigt. Fælgsætte skal dog passe på en Lupo 3L.

- Jeg stiller gerne 2 flasker god rødvin på højkant til dem der kan henvise til nogen der rent faktisk _kan_ levere ovenstående som nyt.

Indtil mulig leverandørhenvisning foreligger, betragter jeg det citerede for ren mundlort :cry:



/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af KMDTHY »

Hah - det bliver sku ikke nemt. Godt jeg fik købt mine for 1 måned siden :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af ph. »

GoodYear UG7+ 155/65x14 LI: 75 SI: T
Dæk fra den bedste klasse. Højeste kvalitet, der er ikke gået på kompromis med hverken kvalitet, komfort, køreegenskaber eller slidstyrke.

Godkendt til: 190km/t
VEJL 925.00 SPAR 276
KUN 649.00
http://www.daekbutikken.dk/alusearch?Se ... e=S%C3%B8g
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af KMDTHY »

ph. skrev:GoodYear UG7+ 155/65x14 LI: 75 SI: T
Dæk fra den bedste klasse. Højeste kvalitet, der er ikke gået på kompromis med hverken kvalitet, komfort, køreegenskaber eller slidstyrke.

Godkendt til: 190km/t
VEJL 925.00 SPAR 276
KUN 649.00
http://www.daekbutikken.dk/alusearch?Se ... e=S%C3%B8g
ja ?? Men er det lagervare ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af ph. »

Det er jo bare at ringe til ham men går jeg ud fra!!! Han er rimeligt hurtig til at få de ting af han ikke kan skaffe/har hjemme...
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Ny ejer 3l, hvor langt på literen? :)

Indlæg af KMDTHY »

Det må vi jo have fundet ud af, så Hamsjelv kan sende dig et par flasker vin, men det skal jo så være på fælge hvis væddemålet skal vindes :- :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar