skift af bagbremser

Alt vedrørende teknikken på 3L
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

skift af bagbremser

Indlæg af vanquish99 »

Hej drenge!

Lupo begyndte sku at lyse i det her røde udråbstegn med de her halvcirkler omkring, så går ud fra at mine bremsebakker er slidt ned... Har tjekket fornylig foran så det burde ikke være dem.

Påtænker selv at skifte dem imorgen, men vil høre om der er noget jeg umiddelbart skal bruge udover bakkerne? Og løvrigt noget jeg skal være opmærksom på?

Har søgt i forumet uden egentlig at ha fundet noget omkring det... Samme på verdensnavle.

På thansens står der at deres er de originale bakker af alu til 749 kr, så går udfra jeg kan købe dem i god tro? Skal helst ha dem imorgen nemlig da det der jeg har mulighed for at lave det.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: skift af bagbremser

Indlæg af yaknudsen »

Hmmm. Den advarselslampe som du der beskriver, er det ikke advarselslampen for parkeringsbremsen? Jeg tror ikke at Lupoen har sensorer for nedslidte bremsebakker. Jeg lagde ihvertfald ikke mærke til nogen dengang jeg skiftede bakker på min 3L.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: skift af bagbremser

Indlæg af vanquish99 »

Det er da det der P der lyser rødt nede ved siden af ECO knappen du tænker på? Den her er den oppe i instumentbrættet

Min gamle Mazda havde da os lys i en lampe når bakkerne var færdige
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: skift af bagbremser

Indlæg af yaknudsen »

Du har ret. Det er den røde P lampe ved ECO knappen jeg tænkte på.

Men jeg mener stadig ikke der er sensorer for nedslidte bakker i en 3L.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: skift af bagbremser

Indlæg af vanquish99 »

Nej okay men jeg ved ikke hvorfor ikonet ligner et par bremser hvis ej det har noget med sagen at gøre, men sys nu os jeg kan mærke at hun er lidt blød i pedalen, så nu skifter jeg dem hvertfald lige, så see hvad der sker... Men vil egentlig bare gerne høre nogle råd omkring sådan en operation, så kigger jeg på det efterfølgende hvis det ej redet noget. Har haft bilen i 8 mdr så derfor har jeg ikke noget indtryk af hvilken stand de bremser er i.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: skift af bagbremser

Indlæg af yaknudsen »

På andre VW modeller kan den røde (!) betyde lav bremsevæskestand. Så det var måske en god ide at tjekke det allerførst.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
HamSjelv
Indlæg: 1846
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: skift af bagbremser

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Yak har fuldstændig ret:

Der findes ingen slidindikatorer på klodser/bakker på en Lupo 3L, hverken på forhjul eller baghjul.

Yak har fuldstændig ret når han skriver at den omtalte indikatorlampe i kombiinstrumentet signalerer lav bremsevæskestand.


Ergo, find utætheden og reparerer. Biler der lejlighedsvis ikke kan bremse, hører stadig ikke til på vejene :evil: :twisted: Heller ikke selvom der er monteret vinterdæk, og bilen har 'et fantastik vejgreb'



/Claus
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: skift af bagbremser

Indlæg af vanquish99 »

Hey,

Takker for respons! Jeg tjekker væsken, men grunden til at jeg har en formodning om at der kan være tale om slide bakker er at jeg den sidste uges tid har kunne høre en "kuren" fra bagbemserne,... Ik nogne metalisk lyd eller noget men måske du ved hvad jeg mener alligevel, derfor vil jeg hvertfald lige ha det skilt ad og tjekket.

Måske frosten kan skyldes indikatoren for væsken må vel mindske sin volumen i kulde, så kan være at der har været for lidt på i forvejen, men tjekker bakkerne og olien og hvis det ikke løser noget, må jeg under bilen.

Du ved vel tilfældigvis ikke hvilken DOT Lupo skal ha?
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: skift af bagbremser

Indlæg af yaknudsen »

Det er bestemt en god ide at tjekke bremsebakkerne i en fart når de begynder at sige unormale lyde. Hvis bremsebelægningen er nedslidt kan bremsetromlerne let tage skade. Bremsetromlere er lavet af aluminium og er kollosalt dyre (1.000 kr. stk.) og kan ikke sådan lige drejes af sådan som man nogle gange kan gøre med tromler lavet af jern.

Så det er samlet set ikke nogen dum ide at skifte bakkerne hvis man aligevel har det hele skilt ad for at fjerne rust og andet skidt og møg. Vær også opmærksom på at håndbremsekablet kan 'hænge'. Mit håndbremsekabel som var rustet fast kostede mig et sæt bremsetromler (og selvfølgelig et sæt bakker) fordi jeg bare kørte videre medens bagbremserne lavede raspelyde.

Jeg ville ikke være nervøs for bakkerne fra T.Hansen. De får dem formodentlig samme sted fra som alle de andre reservedelspushere. Men HUSK at bakker til 3L og de andre Lupoer er FORSKELLIGE!
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: skift af bagbremser

Indlæg af yaknudsen »

Bremsevæske:

Sakset fra denne tråd: viewtopic.php?f=22&t=14&p=65&hilit=dot#p65
Bremsevædske optager vand så skift også denne: DOT 4 eller DOT 5.1 aldrig DOT 5 da denne er siliconebaseret.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: skift af bagbremser

Indlæg af vanquish99 »

Ja præcis os derfor at jeg sådan set ikke tøver med at få tjekke de bremser, så derfor adspurgte jeg råd, da jeg ikke har prøvet på en Lupo før og har læst at de er lidt specielle med noget selvjustering af håndbremsen osv. For ved godt de bakker er dyre, men trumlerne er bare endnu dyrere men det skal selvfølgelig bare spille når det omhandler sikkerhed.

Men har lige været nede på p pladsen og kig til hende og ja ganske rigtigt var bremsevæsken meget lav. Fyldte den op med dot 4 og tjekke rundt ved alle hjul og opdager at venstre baghjul har olie på siden, så der lå aben begravet! har prøvet at sætten VCDS kablet til men fik ingen fejl, men det burde jeg måske heller ikke?
B.B.
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 5. jul 2010 00:09
Geografisk sted: næstved

Re: skift af bagbremser

Indlæg af B.B. »

yaknudsen skrev: Bremsetromlere er lavet af aluminium og er kollosalt dyre (1.000 kr. stk.) og kan ikke sådan lige drejes af sådan som man nogle gange kan gøre med tromler lavet af jern.
Det er ved at være et stykke tid siden, men jeg har skrevet en tråd i det gamle forum, hvor jeg beskriver hvordan jeg drejede mine tromler af.

Bilen er lige blevet nysynet i starten af december,og jeg har kørt ca. 30000 km siden.

Så længe dine tromler holder sig under max Dia. målet, er der ingen problemer i det.

Vh BB
jesperaalborg
Indlæg: 85
Tilmeldt: tirs 10. aug 2010 23:12
Geografisk sted: aalborg

Re: skift af bagbremser

Indlæg af jesperaalborg »

Tromler kan sagtens drejes ned på en lupo3L, så længe de er inden for grænsen.
DOT4 er ok til lupo.
Der er ikke olie i et bremse system, der er bremsevædkse, det fungere ligesom hydraulikolie men er altså bremsevædske.
Bremsevædske kan optage vand / kondens og så nedsættes kogepunket.
Skift håndbremse kabler nu når du er igang med bremserne.
Originale bremsebakker er billigere end det du nævner.
mvh jesper
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: skift af bagbremser

Indlæg af vanquish99 »

Hey Jesper,

Ja okay sorry, bremsevæske. Håber ik der har været nogen tvivl om hvad jeg har ment, men ellers undskylder jeg for min dårlig formulering og takker for responsen trods det.

Vil da være dejligt med en reference til en bedre pris, så vi kan se nogle beviser? ;)

Har lige haft det skilt ad og ja hjulcylinderen (håber det er det den hedder), er røget sig en tur. Så har fået hentet en ny og så skal det bare samles igen når jeg engang får fri, med ja der jo fjedre nok i det der til at det kan blive en helaftensforestilling! :shock:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: skift af bagbremser

Indlæg af KMDTHY »

vanquish99 skrev:Hey Jesper,

Vil da være dejligt med en reference til en bedre pris, så vi kan se nogle beviser? ;)
Søg og du skal finde :-)

viewtopic.php?f=22&t=33
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: skift af bagbremser

Indlæg af vanquish99 »

KMDTHY skrev:
vanquish99 skrev:Hey Jesper,

Vil da være dejligt med en reference til en bedre pris, så vi kan se nogle beviser? ;)
Søg og du skal finde :-)

viewtopic.php?f=22&t=33

Takker har dog os set listen, men som du måske har set, så søgte jeg en forhandler i aalborg, da jeg skal bruge dem i dag... så med i det mente så er 749,- nok det billigste?

Hvad plejer i iøvrigt at gøre når i skal ha håndbremsekablet på? Den dælens fjeder er ikke til at holde tilbage samtidig med at den skal sættes i hullet i armen :?
jesperaalborg
Indlæg: 85
Tilmeldt: tirs 10. aug 2010 23:12
Geografisk sted: aalborg

Re: skift af bagbremser

Indlæg af jesperaalborg »

VW i Aalborg har som regel alle dele hjemme til lupo, du kan spørge efer alternative dele hos VW så har de eks hjulcylindre til 80 dk kr pr stk.
Det skal lige siges at hjulcylindre skiftes altid på samme tid, altså både højre og venstre.

Det med kablet har nær kostet mit ægteskab op til flere gange!!!!!!!!!!!!!! kunne sku ikke forklare konen hvordan den lorte fjeder skulle monteres.
Men så en dag i Biltema opdagede jeg lige en tang som var beregnet til formålet til 80 dk kr!!!! vupti nu kan du montere håndbremsekabler uden at klemme fingerene.
mvh jesper
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: skift af bagbremser

Indlæg af sussi »

jesperaalborg skrev:Det med kablet har nær kostet mit ægteskab op til flere gange!!!!!!!!!!!!!! kunne sku ikke forklare konen hvordan den lorte fjeder skulle monteres.
Men så en dag i Biltema opdagede jeg lige en tang som var beregnet til formålet til 80 dk kr!!!! vupti nu kan du montere håndbremsekabler uden at klemme fingerene.
mvh jesper
Link please eller varenummer ;)
Og så kunne du godt have fortalt, at FTZ er en ren Engros virksomhed der absolut ikke sælger til private :mrgreen:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: skift af bagbremser

Indlæg af ph. »

He he Privatsalg er meromsætning ;)
FTZ "plejer" at ville sælge stumper og alm. håndværktøj til privatpersoner...
men de er sjældent de billigste...
Og ja næsten håbløst at få dem til at sælge specialværktøj hvis man er privatperson

tangen hos Biltema kunne være denne...
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-o ... emsekabel/#
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: skift af bagbremser

Indlæg af vanquish99 »

Hehe ja men jeg fandt da udad det til sidst... dvs at jeg fandt udad at venter man med at monter håndbremsekablet til at bakkerne og alle de andre fjedre er monteret, ja så er det faktisk ikke så svært at få den på. Bare lige ind med en fladskuretrækker til at holde armen ude, og så ellers spidstangen til at holde fjederen tilbage, så smuttede den sku lige på! Men ja det kostede da et par skrammer, før jeg kom frem til den løsning, da jeg forsøgte at få kablet på som det første.

Iøvrigt er der nogen der har kendskab til dem her:

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-o ... /Bilrampe/

Er ude i dem der, fordi jeg umiddelbart ikke ved hvordan jeg ellers skal komme til at skifte motorolie på bilen. Har ikke en lift eller andet kranudstyr, og vil jo helst ikke ligge mig under bilen, holdt af en donkraft, så faldt over disse. Er bare ikke sikker på at lupo kan køre op på den, og ved ikke helt om man nu os får olien ud hvis bilen er med den slags hældning.
Besvar