16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Spoilere, skørter, interiør, lygter mv.
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Hej.
Efter mine fælge der passede perfekt blev stjålet vil jeg nu gøre et alvorligt forsøg på at få monteret et sæt Mercedes fælge jeg har til at stå.
De er jo som bekendt 5x112 og synes det bliver mange penge at få drejet fælg navet ned og få lavet adaptere.

Så mit spørgsmål er om der er nogen der har erfaring med at lave nye huller direkte i navet?
Om det er fuldstændig åndssvagt at rode sig ud i.

På forhånd tak Jens.
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kan man da sagtens, hvis det passer i indpresningen :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Qaxius »

Det lyder faktisk tåbeligt.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Du bliver lige nødt til at komme med en begrundelse. ;)
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Kim B Olesen »

Smid lige et billede ind af det fælg der er tale om :) så er det vist mere kvalificeret hjælp og råd ;)
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

16" 5x112 et 51 der sidder 215 40 dæk på men de skal skiftes ud med noget smallere.
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Enevoldsen
Indlæg: 94
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 22:12
Geografisk sted: 6650

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Enevoldsen »

Du skal have nogen bolt-on spacer på, 15-16mm foran og 25-28mm i bag så kommer det til at passe med ET-målet og de kommer helt ud til kanten at sidde :D
2001 Lupo 3L - Sort - Født med Elruder, Fjbt. Centrallås, Elspejle, Elsoltag, Sædevarme, Tågelygter, Højdejust. forsæder - Aerotwin Gti viskere - FK Königsport Hårdhedsjust. Gevindundervogn, Sænket 60/45 - 18" Aez Icon Fælge med 165/35 R18 dæk :-D -SOLGT
Har nu en Polo 1,6 TDI 105 Highline fra 2010
Mdo227
Indlæg: 224
Tilmeldt: tirs 6. maj 2014 20:03
Geografisk sted: Ikast

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Mdo227 »

Der kan godt bores og tappes huller i dit nav hvis du virkelig ønsker det, men du skal stadig have en hub-centric spacer på, jeg tror det i sidste ende ville være bedst at få drejet nogle adaptore, som samtidig kan bringe fælgene lidt ud så de går fri af inderskærmene
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Ja, problemet er bare at jeg skal have drejet navet ned på fælgene fordi med de 25 mm spacere jeg har stikker fælgen ca 30 mm udover skærmkassen (foran) så det er ikke nok bare at få tyndere spacere desværre. :/
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Mdo227
Indlæg: 224
Tilmeldt: tirs 6. maj 2014 20:03
Geografisk sted: Ikast

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Mdo227 »

Hvis du virkelig vil spare penge, så kan du evt. køsne de to bolte der holder støddæmperen til bremse/nav ophænget, slibe en anelse af hullerne bagud og montere det hele igen hvor du presser ophænget ind mod støddæmperen
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Qaxius »

Sælg fælgene og køb nogle andre som passer direkte på.
Havde jeg været panser og set dig med dem på, så havde du sgu fået en bøde.
Spacere eller ej.

Lav noget rigtigt og ikke det klams, som du har gang i.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Kim B Olesen »

Klap nu i for fanden :evil: det kan da sagtens laves ordentligt og forsvarligt, det er jo ligesom det manden prøver at finde ud af :?
Jeg hørte en gang en rigtig god sætning - den lød hvis ikke du har noget fornuftigt at sige, så hold kæft ;)
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Qaxius skrev:Sælg fælgene og køb nogle andre som passer direkte på.
Havde jeg været panser og set dig med dem på, så havde du sgu fået en bøde.
Spacere eller ej.

Lav noget rigtigt og ikke det klams, som du har gang i.
Tak for det gode teknisk begrundede svar. :)
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Kim B Olesen skrev:Klap nu i for fanden :evil: det kan da sagtens laves ordentligt og forsvarligt, det er jo ligesom det manden prøver at finde ud af :?
Jeg hørte en gang en rigtig god sætning - den lød hvis ikke du har noget fornuftigt at sige, så hold kæft ;)
Hehe ja kim, det eneste jeg prøver er egentlig bare at høre om nogen har erfaringer med det så jeg kunne blive klogere på det.
I mit hoved synes jeg nemlig det ville være bedre at bore huller i stedet for at bruge små tynde spacere. ;)
Og trods alt studerer jeg da til maskiningeniør så et eller må jeg da vide om sådan noget. ;)
Men tak for forsvaret!
Kunne være rart hvis vi kunne have holdt en pæn tone på dette dejlige forum. :)
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Mdo227 skrev:Hvis du virkelig vil spare penge, så kan du evt. køsne de to bolte der holder støddæmperen til bremse/nav ophænget, slibe en anelse af hullerne bagud og montere det hele igen hvor du presser ophænget ind mod støddæmperen
Tænker du sådan at hjulet får meget camper så det kommer indenfor i toppen eller hvad? :)
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Klap nu i for fanden :evil: det kan da sagtens laves ordentligt og forsvarligt, det er jo ligesom det manden prøver at finde ud af :?
Jeg hørte en gang en rigtig god sætning - den lød hvis ikke du har noget fornuftigt at sige, så hold kæft ;)
Enig i det sidste ;)
Men men, Myndighederne er ikke vilde med tekniske ændringer, så et §77 med en bilinspektør, kan resultere i både køreforbud, bøde og syn, hvis man har været for kreativ, så man skal lige gøre op med sig selv, om man er villig til det.
Desuden kan man ændre bilens køreegenskaber, så den nærmest bliver livsfarlig at køre i.
Bare min mening :geek:
m.v.h. Sussi
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Riis »

Hvis du overvejer selv at "ligge hullerne ud" til hjulboltene i dine nav. Vil jeg fraråde det, det er et stort arbejde igennem 2 bremseskiver og igennem 4 nav. Og nøjagtigheden er for ringe. Få dine fælge fræset til af en ven der er maskinarbejder. Alternativt som tidligere foreslået sælg de mercer-fælge og køb nogle fede der passer bedre.

Om der er 4 eller 5 huller i navet ændre sq. Ikke ret meget på køreegenskaberne.

Qaxius... Tsk,tsk.
Byt til Brugt.
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Riis skrev:Hvis du overvejer selv at "ligge hullerne ud" til hjulboltene i dine nav. Vil jeg fraråde det, det er et stort arbejde igennem 2 bremseskiver og igennem 4 nav. Og nøjagtigheden er for ringe. Få dine fælge fræset til af en ven der er maskinarbejder. Alternativt som tidligere foreslået sælg de mercer-fælge og køb nogle fede der passer bedre.

Om der er 4 eller 5 huller i navet ændre sq. Ikke ret meget på køreegenskaberne.

Qaxius... Tsk,tsk.
Ja du har nok ret i tolerancerne bliver for høje. Det kan være jeg bare skal give fortabt på de fælge. ;) hehe.
Tak for det brugbare svar. :)

Sussi køreegenskaberne ændrer sig på præcis samme måde som hvis man satte andre alu fælge på? Så jeg kan ikke se det "livsfarlige" i det. ;) men det er okay at have en mening. :)
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af doktorfrank »

Ingeniør-studier er mangfoldige - og jeg har været ude for mange med kemi eller elektronik som speciale, der absolut intet forstod af de maskin-mæssige aspekter (in casu læs: cambervinklens indflydelse på alt undtagen bilens udseende). Og nu altså også fra maskinretningen - ups, undskyld :oops:
Se også mine indlæg under "Lyd fra trækaksler efter sænkning"
I al høf- og venskabelighed
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Jeg forstår udmærket hvad der sker ved at man ændrer på camper vinkler! Det vil jeg sgu ikke have at du siger! Jeg er trods også uddannet autoteknolog dvs. Omfattende undervisning i setup af racerbiler blandt andet.
Jeg forstod det med livsfarlige køreegenskaber som at fælgene kørte med 5 huls i stedet for 4 hul. Og det er der ikke megen forskel i køreegenskaberne på!

Ja det er en spændende diskussion i har der en skam i ikke hjælper manden. ;) men ja synes i har begge ret forstår godt at teorien siger at arealet ikke har noget med det at gøre, men pres en finger i bordet også skal der ikke lige så meget kraft til at flytte den sidevers i forhold til hvis du brugte hele hånden hvor materialets friktionkoeficient faktisk er den samme? Så der er noget jeg ikke forstår. ;) men det mange glemmer når de sætter gevind på er også at få den sat op på cornervægte det er snart lige så vigtigt som sporringen osv.
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Besvar