Køb af VAG-COM / VCDS

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af KMDTHY »

On-board Diagnose (OBD) på en Lupo 3L benytter KKL / Dual K Line, og altså ikke CAN, som på nyere biler, det er derfor vi kan "nøjes" med billige kina kabler.

Skal du ud at have dit eget kabel og software er der flere muligheder.

Kina kablet
Kina kablet, det er billigt på ebay til ca 100kr incl fragt. Der følger som regel en CD med i købet med drivere samt VAG-COM 409.1 software. OBS, nyere software virker ikke med kablet, dog burde det også virke med den nye release, VCDS lite, fra Ross tech. Kan downloades her: VCDS lite v1.0

Prositivt:
- Prisen (100kr + evt. licens, eller måske en crack)
- Direkte USB understøttelse

Negativ:
- Kan ikke håndtere CAN diagnose, og man kan derfor ikke fejl finde på naboens bil, eller ens egen bil nr. 2 med CAN :-)
- Under støtter kun VAG-COM 409.1 og måske VCDS lite (har ikke prøvet)
- Ingen support
- Det er på Engelsk
- Kan måske drille lidt med driver installation, hvis du er PC analfabet
- Har du købt licens til 409.1 og vil opdaterer til VCDS lite, skal du betale for en ny licens.

NeTech VCDS
Den forkromede udgave fra NeTech, VCDS, som kan hele pisset, det samme som de originale testere (VAS 1551/1552/5051/5052) dog undtaget de funktioner der kræver online forbindelse.

http://shop.netech.dk/produkter/5-vcds/

Positivt:
- Gratis software opdateringer = nye funktioner, samt altid mulighed for at læse de nyeste VAG biler.
- Der er support hos NeTech
- Det er dansk
- Direkte USB understøttelse
- Plug 'n' play

Negativ:
- Prisen: 2840 DKK - Hvis det kun skal bruges til Lupo 3L er det lige dyrt nok.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

... og jeg kan til KMDTHY's indlæg tilføje:


* VAG-COM kopikabel, hvori licensen også er kopieret, ses til tider på Ebay til ca. 400 dkr. Fuld funktionalitet og brug af VCDS ver. 7.05 IIRC. Tilsyneladende er et sådan kabel ikke kompatibelt med den danske version af VCDS ver. 7.05


Jeg anbefaler helt klart at købe og anvende det originale kabet fra Netech. Prisen for 1 gang gearkassegrundindstilling, 1 gang fejlkodeudlæsning samt 1 gang service-nulstilling hos et autoriseret VW-værksted dækker udgiften til kablet.


/Claus
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af sussi »

HamSjelv skrev:* VAG-COM kopikabel, hvori licensen også er kopieret, ses til tider på Ebay til ca. 400 dkr. Fuld funktionalitet og brug af VCDS ver. 7.05 IIRC. Tilsyneladende er et sådan kabel ikke kompatibelt med den danske version af VCDS ver. 7.05
/Claus
Har lige købt et ODB vag912 til 176 kroner på Ebay, det havde været åbnet i tolden, men der var ingen ekstraregning :D :D
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af KMDTHY »

Tsk tsk tsk..... vi andre betaler glædeligt de 2800,- :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af KMDTHY »

Jakob J skrev:
De 912 er det en standard der gør, at kablet kan anvendes med vcds?

Nu ved jeg ikke, hvor "skarp" du er i dette emne, men kan du evt. linke til et kabel der KAN bruges. Ikke nødvendigvis dit eget. Der er jo vanvittig mange muligheder på den hjemmeside.

Jeg har kigget lidt på det her, godt nok fra en anden hjemmeside:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35937
912 er software version.... og understøtter flere biler..... umiddelbart vil du IKKE kunne mærke forskel på 409.1 og 912 hvis du kun skal bruge det til Lupo....
Senest rettet af sussi man 19. sep 2011 21:10, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Link fjernet da de ikke virkede.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af galva »

Hvis man køber det kabel, er det med software? Kan man bruge det til alt hvad der er nødvendigt når man har LUPO? jeg er newbie på dette område..
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af Jakob J »

Det er det her kabel, som det øverste link henviser til.

http://cgi.ebay.de/VAG-COM-KKL-409-1-AU ... 5628023548

Jeg har lige bestilt et, men har ikke modtaget det endnu. Der skulle følge vag com 409.1 med i cracket version.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af sussi »

Jakob J skrev:Jeg har lige bestilt et, men har ikke modtaget det endnu. Der skulle følge vag com 409.1 med i cracket version.
Jeg fik ver. VCDS-Release-9081 men den fortæller at den mangler et kabel med licens :lol: :lol:
Virker din?
Har nu installeret 704,1 der også fulgte med, den har ikke forlangt licens endnu, men den har heller ikke været sat på bilen.
10,6,0 er også installeret, men denne forlanger også et kabel med licens.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af Jakob J »

sussi skrev:
Jakob J skrev:Jeg har lige bestilt et, men har ikke modtaget det endnu. Der skulle følge vag com 409.1 med i cracket version.
Jeg fik ver. VCDS-Release-9081 men den fortæller at den mangler et kabel med licens :lol: :lol:
Virker din?
Har nu installeret 704,1 der også fulgte med, den har ikke forlangt licens endnu, men den har heller ikke været sat på bilen.
10,6,0 er også installeret, men denne forlanger også et kabel med licens.
Ja. Nu virker den efter hjælp fra Klaus ;) Det er så en 409.1 version. Den medfølgende software var shareware.

Nu skal jeg bare lære at bruge den, så jeg kan se det jeg har købt den for.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af KMDTHY »

Det er nu dejligt med et plug 'n' play kabel fra Netech, altid med seneste software :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af Jakob J »

KMDTHY skrev:Det er nu dejligt med et plug 'n' play kabel fra Netech, altid med seneste software :D
Ingen tvivl om at det er den "rigtige" løsning.

De 150 kr. for et no-name kabel synes jeg dog er fint givet ud, hvis det er for at afgøre om VAG-COM/VCDS overhovedet er noget man vil arbejde i. Skulle man blive "bidt" af det, kommer Netech løsningen formentlig helt af sig selv.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af Thore J »

Er der slet ikke en nogen som har købt et VCDS-kabel andre steder end NETECH?

Jeg tænker at det da burde være muligt at finde et billigere i UK eller DE f.eks - så er det naturligvis ikke på dansk, men stadig originalt og med mulighed for opdatering af software..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af KMDTHY »

Burde være at finde i Tyskland, men tror prisen er nær det samme for et original....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Thore J skrev:Er der slet ikke en nogen som har købt et VCDS-kabel andre steder end NETECH?

Går du helt tilbage til rødderne, har den (vistnok tyske) fader til diagnoseinterfacet en hjemmeside, hvor interfacet også kan købes. Her er prisen $349, og med dagens valutakurs, er dette omregnet 1918,87 kr.
Hertil skal der så nok lægges nogle transportomkostninger, told og moms, hvilket meget hurtigt kan 'æde' prisforskellen på ~900kr. op til den danske udsalgspris på samme interface.


/Claus
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af sussi »

Der er ikke noget der hedder told, moms eller afgifter mellem EU lande, sålænge det er til privat brug.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af Jakob J »

sussi skrev:Der er ikke noget der hedder told, moms eller afgifter mellem EU lande, sålænge det er til privat brug.
Når nu prisen er angivet i $ mon så ikke det er fra USA? ;)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af KMDTHY »

Sikkert fra Rosstech, ja.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Ja, I har ramt helt korrekt. Det er Ross-tech jeg havde i tankerne i mit forrige indlæg.

Ross-tech er lokaliseret i Lansdale, USA, så efter gældende dansk lovgivning skal der betales told og moms af varer og forsendelsesomkostninger derfra.


/Claus
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Køb af VAG-COM / VCDS

Indlæg af sussi »

OK hæftede mig bare ved at der stod "den (vistnok tyske) fader" men når det er USA, så er der alle afgifter, hvilket jo gør det ret uinteressant.
Denne tråd er redigeret af mig, der er fjernet 10 indlæg der omhandlede en sælger på e-Bay, der ikke eksisterer længere.
Og jeg har opgivet alt det Uoriginale skrammel, og købt det originale kabel, det spiller bare :D
http://www.netech.dk/vcds
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar