Nye Højttalere

Bilstereo, navigation, håndfri osv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Nye Højttalere

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej alle - jeg har jo købt sådan en fin Hyundai, men det er den lidt skrabede model på nogle punkter, blandt andet højttalerne, det er bare en fuldtoneenhed der sidder uden diskanter eller noget til :(
Jeg kunne godt ønske mig noget lidt bedre lyd, ikke noget vildt, bare bytte enhederne ud med nogle andre med indbyggede diskanter(der er ikke umiddelbart pladser til løse diskanter og gider ikke have noget til at sidde og flagre) :) hvis jeg bare kan få nogenlunde lige så god lyd som Lupo standard højttalerne er jeg tilfreds ;)
Hvad dur ? der er jo masser til salg i priser fra stort set ingen penge og til flere tusind kr :? Er der nogle der har gode erfaringer med nogle til under 1000 kr som spiller rigtigt godt !
Er der evt en der har noget fornuftigt til at ligge kunne jeg også være interesseret ;)
Mvh Kim
Senest rettet af KMDTHY søn 8. jun 2014 00:04, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Flyttet til ICE :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Qaxius »

Du skal starte med at fortælle hvilken størrelse de er.
Et billede af den nuværende enhed, samt området omkring den ville være en rigtig god idé.
Nu hvor at du ( gætter jeg ) har købt i10, så er den sikkert så skrabet som overhoved muligt.
Det betyder at der er ingen lyddæmpning i dine døre og at dine døre helt sten sikkert rasler voldsomt med, når du spiller musik.
Så inden du bruger penge på nye højtalere og dermed ender med nogle kraftigere, som bare får dørene til at rasle endnu mere, så gør noget ved dine døre.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg gik ud fra det ikke var nødvendigt at skrive hvilken Hyundai der var tale om, da jeg synes det fremgik tydeligt nok af min signatur :? Men åbenbart ikke ;)
Jeg er rimeligt pernitten med raslelyde, så nej der er ikke noget der rasler, ikke nok til at irritere mig i hvert fald ;)
Det er ca 6-6 1/2 " der sidder der ! Grunden til jeg skriver nu var jo for ikke at skille det hele ad inden jeg havde højttalerne ;) jeg tænkte at det kunne man nok slå op et eller andet sted, ellers kan jeg lave noget holderværk dertil hvis det er, så som udgangspunkt ganske standard 2 eller 3 vejs 6 - 6 1/2" højttalere i ok prisleje i ok kvalitet :D
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Nye Højttalere

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg har haft gode erfaringer med Pioneer TS-170Ci. God dybde, kontant bas, god dynamik.



/Claus
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Qaxius »

Det er også dem som jeg ville ha foreslået, men kunne ikke huske modellen.
De kan findes til lige under en tusse.
Eneste problem er at få dem placeret rigtigt, så du kan bruge den originale skærm, som jo flytte lyden og leder den ud igennem gitteret.
Hullet i døren er jo ikke centreret i dørpanelet.

Jeg har endnu ikke skiftet mine egne, for det har slet ikke været nødvendigt.
Der er flere herinde, som kan bakke mig op om at de originale faktisk spiller rigtig godt, hvis du altså gider at bruge et par hundrede kroner på lyddæmpning.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Kim B Olesen »

Takker for tippet Claus - Det lyder sgu fornuftigt :) hvis det er de rigtige jeg har fundet her fåes de da til rigtigt fornuftige priser :D
Jeg har fundet tre forskellige her - hvad er det helt nøjagtigt for nogle du har erfaring med ? de hedder jo næsten det samme :?

http://www.avantix.dk/catalog/product_i ... ts_id=2801
http://www.avantix.dk/catalog/product_i ... ts_id=2793
http://www.avantix.dk/catalog/product_i ... ts_id=2229
Jeg vil ikke have nogle med løse diskanter, da der ikke er forberedt noget dertil i bilen, jeg ved godt at det nok var bedst :? men jeg gider ikke ha sådan en til at sidde eftermonteret ;) er den nederste ikke den rigtige ? Hvordan er den øverste i forhold til ? det kunne jo godt være de samme højttalere bare sammenbygget :?
De originale i Lupoen spiller ganske udemærket hvis man bare smider den originale radio væk og sætter en god i 8-) men det gør de ikke i Hyundaien, det er bare en mellemtone der sidder der, ikke engang med en diskant eller fuldtonekrave på :shock: :geek:
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Qaxius »

Det er den nederste som jeg havde overvejet.
Hvilken som du skal bruge af de øverste det ved jeg ikke.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Qaxius »

Jeg så ikke din signatur.
Nu hvor der ikke er noget der rasler, så lav en tonetest når du har skiftet enhederne.
Så ved du om de nye enheder er stærke nok til at få dørene til at rasle.
Min genbo har en sprit ny i30 med fuld udstyrspakke og de rasler en lille smule.
Du kan også overveje ISO Amp fra Alpine.
Så får du 4x 100watt peak og det giver utrolig meget mere dybde i lyden, især nu hvor at dine nye enheder kan tåle det.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Nye Højttalere

Indlæg af HamSjelv »

Hej Kim,


Det var specifikt det sæt i dit første link som jeg anvendte. En væsentlig valgparameter var dengang den nedre -3 dB grænse på blot 25 Hz. Denne frekvens er typisk 70 Hz for sådan nogle standard 6½" højttalere bilfabrikanterne anvender i dag.

Hvis du ikke har plads/er forberedt til de 1-3/8" højtoneenheder, er det den der 1702i du skal gå efter; men her er den nedre -3dB grænse rykket lidt op...

Er du helt sikker på der ikke er forberedt til højtoneenheder i A-stolpeindækning, instrumentbord eller dørgreb?


Jeg er ikke enig med Qaxius; 6½" enheder har været standardbyggestørrelse de sidste 15 år i automobilbranchen. Pioneerne vil være plug-n-play. Honey-comb gitteret foran højttaleren har resonansfrekvens _langt_ uden for det hørbare område og betyder nada i autoaudio-sammenhænge.


- Det sidste sæt du linker til er vist kun for dem der ikke får nok fisse 8-)



/Claus
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Qaxius »

6,5" har været standard i VAG de sidste 13-14år.
Om andre biler har det tror jeg ikke.
Koreagenbrugsbilerne har næppe 6,5" som std.

Min venindes Picanto TA 2012 har 4,7" ved instrumentet og 5,25" i bagdørene og intet i fordørene.

Hvad menes der med at det nederste sæt kun er til dem der får for lidt fisse?
100% sikkert at de nederste spiller langt bedre end de andre sæt.
Det har både delefilter og kan tåle flere watt.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg kan ikke se nogle steder der skulle være noget forberedt til diskanter, heller ikke når jeg søger lidt, der ser det også ud til at det er de sammenbyggede folk bruger :? Nu har jeg taget beslutningen og indkøbt de TS 1702i - så må jeg se på det når de kommer :D jeg kan så se efterfølgende at jeg skulle haft nogle adapterringe med for at det var plugandplay :? Men mon ikke det også rasler mindre hvis jeg laver et par ringe i træ ;) så det er det jeg gør, nu er jeg bare spændt på at komme til at rode med det :D
Mange tak for kommentarer - der skal nok ligesom e en lille anmeldelse når de er kommet i :)

Ja de nederste er helt sikkert bedre, men så længe jeg bare skal putte de vel 7W RMS standard anlægget kan producere deri kan det jo være ligemeget om de kan tåle 4000W :geek:

Standard størrelsen på højttalerne er ca 15-15 1/2 cm hvilket vel svarer til en 6" men de er jo mere elle mindre udgået, så nu blev de 17 cm ;)

P.S. Konge kommentar Claus :lol: 8-)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Qaxius »

Træringene ændre ikke særlig meget.
Du skal have noget der dæmper metallet som døren jo er lavet af.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tænker at træringe i fx MDF nok laver mindre resonans end nogle tynde plasticadaptere ;)
I første omgang har jeg ikke tænkt mig at lyddæmpe, og jeg er ikke sikker på det bliver ;) tror ikke på det bliver det store problem :)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Nye Højttalere

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Dem der anvender 'lyddæmpningsmåtter' kan virkelig ikke lide deres bil. I stedet for lyddæmpning burde det kaldes HurtigRust(TM). Giv bilen en gang Dinitrol i dørerne; Det har samme 'lyddæmpende' virkning samtidig med bivirkningen antirustvirkning. Jeg er bekendt med at der ikke er så meget imponatoreffekt over noget Dinitrol... :shock:


@Qaxius
Maksimumseffekt betyder nada. Det er kun en slagsparameter for dem der ikke ved bedre. Du skal kigge på følsomheden (sensitivitet, dB/m/W) istedet; DET fortæller noget om højttalerens kvalitet.
En lille forstærker kan stadig sagtens smelte svingspolen på en højttaler der er mærket med 'mange watt'. Sæt DC-strøm på en kW-højttalerenhed og den vil smelte.
Det højttalersæt Kim har købt er udstyret med et 2. ordens afskæringsfilter.

Du har godt hørt om den der tommelfingerregel der siger 1W pr. kvadratmeter lytteareal, ikke?


@Kim
18 ægte og ærlige Watt pr. kanal, hvis det er et BTL MOSFET udgangstrin i autoradioen og 4 ohms højttalere.



- og OK, jeg begrænser udsagnet omkring brug af 6½" højttalerenheder til 'europæisk producerede kvalitetsbiler' ;)




/Claus
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Qaxius »

Jeg kender godt til følsomheden og den bør være høj på højtaleren når den drives af en lille forstærker.
Højtalerens rms watt betyder en del hvis man har drivkraften der kan sende nogle volt efter den med stabile ampere i ryggen.
Så vil der være en bedre kontrol med enheden i de dybe toner.

Den du omtaler skærer vel bare de helt dybe toner fra?
Mit Pioneer har indbygget High Pass og det har min forstærker også, men jeg går ud fra at vi kun forholder os til "bedste enhed drevet af HU"?

Kan vi evt få et billede af enheden monteret i døren?

Dinitrol dæmper absolut ik en skid.
Så skal der et 2mm tykt lag på og det bliver stadig ikke det samme.
Hvis mine døre ruster, så smider jeg dem ud og køber nogle brugte og tager det som en lærestreg.

Nu vi snakker rms watt og ohm på HU, så kunne man jo overveje at købe 2ohm højtalere.
De koster bare det dobbelte af det som fissehøjtalerne koster.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Atjuh 3L »

Simpelthen et genialt ord, er sikker på i har startet udviklingen af et nyt modeord :D
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej - så er der nyt i sagen :) højttalerne er modtaget i dag, monteret, testet og godkendt :lol: 8-) de spiller fandme godt :D
Jeg havde lidt fortrudt alligevel at jeg ikke havde købt dem med løs diskant som egentlig var Claus's anbefaling :? Men bestemte at de var sgu gode nok og så slap jeg for at have diskanten til at sidde fremme :?
Konen kunne sgu ikke høre at den trængte til nye højtalere :shock: men jeg skal fandme love for hun kunne høre forskel da jeg satte musik på de nye ;) så kom jeg til at fortælle at det jo ville lyde endnu bedre med de andre med løse diskanter foran og jeg så flyttede dem her over bagi :lol: så nu har jeg sgu bestilt et sæt af dem i fars dags gave :lol: så nu får vi sgu musik i vognen :geek:
Jeg takker mange gange for anbefaling fra Claus

@ Qaxius : jeg må nok give dig lidt ret alligevel :oops: jeg kan sgu godt høre lidt raslen nu døren et kommet lidt i svingninger ;)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Qaxius »

FISSE Højtalere!!!!!

Får du mere nu, eller venter du på at du får tilsendt de nye?

:lol:


Jeg har skruet anlæg i bilen en hel del, men det er først efter købet af min Audi B5 med ekstremt raslende døre, at jeg fandt ud af hvad lyddæmpning virkelig var.
Nu hvor at du kan høre det, så vil du løbende finde musik som rasler ved bestemte steder i numrene og til sidst får du spasmer af lortet.
Jeg håber at du ender med at smide en test CD i din bil og derefter finde de ting som helt sikkert rasler og der er nok mere end en ting.

Jeg har fundet lidt, hvis du altså ikke kan tilslutte en smartphone med tonegenerator til din radio.

http://kickass.to/tojo-bass-evolution-t ... 70476.html

http://kickass.to/bass-test-bass-tracks-t1073221.html

Her er lidt til at komme igang på.

Som et ekstra plus, så vil lyddæmpning af dine døre give dig mindre vejstøj, især på motorvej.
Min Lupo er temmelig lydsvag ved 130 kmt nu.

Jeg har som sagt gang i en Seat Leon TFSI 2,0 2006 med 185HK, altså en ret så dyr bil, som også rasler lidt fra dørene.
Knap så meget, men dog nok til at det skal væk.

Tilmed, så opdager jeg sgu, at enhederne i hans SEAT er identiske med mine i Lupoen, pånær at hans magnet er dobbelt så stor.
Så JA TAK, til at få hans gamle, til mine fordøre nu hvor jeg hjælper ham med at sætte:
http://autohifi.dk/index.php?route=prod ... uct_id=655
i hans frontdøre.

Ikke at jeg tror at de er meget bedre end de Philips som den er født med.
Vi fifler lidt med tanken om at sætte 8"subs i hans bagdøre!

Jeg har fundet nogle Pioneer TS-M800PRO som jeg tror vil give en god dyb lyd.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Qaxius »

Kim.
Hvis du virkelig vil vide hvad lydkvalitet det er og samtidig få meget mere dybde i lyden, så undersøg om din radio understøtter 2ohm.
Gør den det, så kan du købe Gladen SQL 165 som jo vil give meget mere lyd end 4ohms højtalere gør.
Hvis din radio understøtter 2ohm, så yder den omkring 70% mere i 2ohm, end den gør i 4ohm.
Derfor vil du få flere rms watt ud af radioen i 2ohm.

De koster nok bare så meget i dine øjne, at vi er langt forbi hvad du vil give for god lyd.

Jeg skal enten have dem eller et sæt RE XXX 6.5
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Nye Højttalere

Indlæg af Kim B Olesen »

Hov hov - det er ikke f....højttalerne, det er dem imellem ;) hvis jeg kan få så god lyd til 350 kr skal jeg sgu ikke op og give en masse mere ;) nu har jeg snart fået kanon højttalere i hele vognen til 861 kr 8-) det bliver ikke meget vildere ;) radioen er standard så den understøtter kan helt sikkert ikke spille 2 ohms, men jeg bliver godt tilfreds med denne løsning :D gider ikke til at lave en masse om, jeg behøver ikke lyddæmpning til vejstøj - der er næsten ingen støj i den ;) men jeg tror måske jeg skal have gjort lidt for dørene ikke rasler som du siger :)
Jeg har både AUXog USB indgang OE så det er ikke alle punkter den er lige skrabet på ;)
Besvar