JP artikel: Audi A2 og Lupo 3L

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

JP artikel: Audi A2 og Lupo 3L

Indlæg af SVK »

http://bil.guide.dk/Audi/%C3%98konomi/M ... re_2254967
Her er bilernes kostforagtere
Spritmonitor.de afslører de biler, som i virkeligheden kører længst på literen.

Oliesheikerne kan fortsat sove roligt om natten, mens forbrugerne skal vælge bil med omhu, hvis de vil køre ægte grønt. Ifølge den store tyske hjemmeside, Spritmonitor.de, kører bilerne langt fra så langt på literen, som fabrikanterne ellers lover. Og selv om alverdens nyheder har stop-start automatisk, gearskifteindikator, letløbsdæk og minimal luftmodstand, er det stadigvæk de gamle sparegrise, Audi A2 og VW Lupo 3 L, der kører længst på literen i virkelighedens verden. Det viser en gennemgang af de 50 mest økonomiske biler med diesel eller benzinmotor.

På Spritmonitor er der over 250.000 bilejere, der holder med forbruget, og den høje Audi A2 3L, som kom på markedet i 2002, kører 28,57 km per liter diesel. Det er nemlig gennemsnittet af de 57 ejere, der indrapporterer deres forbrug til Spritmonitor.

Lige i slipstrømmen på den højbenede A2 kommer Lupo 3L, der når 27,02 km/l, ifølge 108 ejere, som også overvåger forbruget.
Ikke de tørste biler

De to gamle bilmodeller, som for længst er udgået af produktion, er suverænt de mest økonomiske modeller og ligger langt foran Smart Fortwo diesel, der bruger 4,2 l per 100 km, eller 23,8 km/l, Citroën C1 diesel med et forbrug på 23,3 km/l og Toyota IQ diesel, der kører 21,8 km/l. Kigger man mere specifikt på enkelte dieselmotorvarianter, er der dog enkelte, som topper Toyotaen, eksempelvis Ford Fiesta Econetic med 22,57 km/l.

Så langt på literen er der ikke nogle af benzinbilerne, som kører. Men Nissan Pixo når ud på 19,6 km/l, ifølge ejerne og den er en snert mere økonomisk end Toyota Prius, der ligger på 19,2 km/l, hvor der dog er tale om en blanding af flere modelgenerationer.

En af Danmarks mest solgte biler, Citroën C1, ligger på 19,2 km/l, og selv om den er 100 procent identisk med både Peugeot 107 og Toyota Aygo, er C1 sjovt nok mere økonomisk end de to andre, som kører hhv. 17,9 og 18,2 km/l.

Spritmonitor opgør desværre ikke gennemsnitstal for de mest fordrukne biler, men avisens egen gennemgang viser, at ejere af Range Rovers med benzinmotor i gennemsnit kører 6 km/l, mens det ser endnu værre ud for Lamborghini, hvor modellerne som regel kører omkring 5,5 km/l.
:mrgreen:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: JP artikel: Audi A2 og Lupo 3L

Indlæg af sussi »

Man sku tro det var løvn ;) ;) ;)
På 12 år er der ikke sket noget som helst, gad vide om det er olieindustrien, der har en finger med i spillet :mrgreen:
I computerverdenen siger Moores lov, at antallet af transistorer på en chip fordobles hver 18. måned, det ville svare til at lupoens 27km. pr. liter var fordoblet 8 gange 27*2*2*2*2*2*2*2*2 ja næsten 7.000km. pr.liter. ;) ;) ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: JP artikel: Audi A2 og Lupo 3L

Indlæg af yaknudsen »

Tjah. Det beviser bare at Moores lov ikke er universel. :D
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: JP artikel: Audi A2 og Lupo 3L

Indlæg af KMDTHY »

Var ellers overbevist om at Lupen kørte længere end A2eren
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: JP artikel: Audi A2 og Lupo 3L

Indlæg af 383CI »

sussi skrev:Man sku tro det var løvn ;) ;) ;)
På 12 år er der ikke sket noget som helst, gad vide om det er olieindustrien, der har en finger med i spillet )

Selvfølgeligt er det ikke meningen vi skal køre, bare 100 km./l Olieindustrien er alt for magtfuld bare for at nævne en ting.
Noget andet, hvad ville der ske med staternes indtægter hvis forbruget faldr til bare det halve? Det er der ingen der har råd til.
Hvad med antallet af biler og kørte kilometer hvis det bare kostede det halve? Kunne vejene klare det? Nej vel!
En jetflyver der i 65 brugte 100 liter branddstof bruger idag under 40 på den samme flyvning, skulle det være umuligt med en motor i en bil, nej vel? Tvivler på en f.eks. Q7èr køre væsentligt længere end min Elektra fra 69 altså omkring 6 km./l
Da min blev tunet til godt 80hk, kom bilen til at køre 1,5 km./l længere. Fornuft i det? Nej vel. Motoren blev "Bare" optimeret.
Hvorfor skal vi evt. over og køre på brint hen af vejen? Fordi olie selvskaberne har tankanlæg der kan udskiftes til at sælge brint i stedet. Hvis ikke der kommer biler og tanker, brint eller benzin, sælger de ingen ting.
Læs: elbiler kunne vi "tanke" hjemme, men det har industrien absolut ingen interesse I.

Overstående er selvfølgeligt forenklet set, men alligevel fuldstændig i overensstemmelse med min opfattelse. Det er KUN untryk for mine meninger .
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: JP artikel: Audi A2 og Lupo 3L

Indlæg af yaknudsen »

Bortset fra i afgiftsplagede Danmark var Lupoen svær at sælge. Folk ville ikke have den. (Bortset fra sådan nogle som os). Det var derfor produktionen blev stoppet. Olieindustrien har næppe indflydelse på produktionen af en bilmodel hvis den ellers sælger godt og giver penge i kassen, så de der konspirationsteorier der antydes giver jeg ikke meget for.

(Beklager jens ;) ;) ;) (Dette har du selv accepteret)) Hilsen Sussi

Når vi engang (om ikke så længe) skal til at køre på noget andet (feks. el fremstillet på et kulfyret kraftværk - fordi vi af en eller anden mærkelig grund er skrækslagne for atomkraft) så skal samfundet nok sørge for så store afgifter at vi stadig bliver flået og samfundet får broderparten af "kagen".

To trediedele af drivmidlets pris er allerede nu afgifter, og der er ingen grund til at tro at det bliver billigere at køre i egen bil i fremtiden, uanset drivmidlet.

Brint som drivmiddel er en død sild. Der spildes næsten lige så meget energi ved fremstillingen af brint som når benzin/dieselolie brændes af i en forbrændingsmotor, og distribution og opbevaring af brint er yderst problematisk.

Vi har stadig ikke ordentlige batterier der giver en rimelig aktionsradius på en el-bil, og hvis vi havde, ville det øgede elforbrug (fra kul?) kræve en voldsomt stor (og dyr) udbygning af elnettet. Og desværre laver vindkraft kun strøm når vinden blæser, og med hensyn til lagring af vindkraft er lagring af energi også det helt store problem som forhindrer videre udbredelse. (Foruden den høje fremstillingspris af vindenergi).

Der er ingen lette løsninger. Og slet ikke nogen billige løsninger. Ihvertfald ikke så længe olien er billigere og langt mere praktisk anvendelig i daglig brug end alternativerne.

Det er os forbrugere der styrer udviklingen. Vi køber det der er billigst og mest problemfrit. Men vi er helt pjattede med at give nogle andre skylden. Det er det største problem. Bare lidt af min mening om den sag (andre er selvfølgelig i deres gode ret til at være uenige).
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: JP artikel: Audi A2 og Lupo 3L

Indlæg af ph. »

Alene de her 2.linier:
En af Danmarks mest solgte biler, Citroën C1, ligger på 19,2 km/l, og selv om den er 100 procent identisk med både Peugeot 107 og Toyota Aygo, er C1 sjovt nok mere økonomisk end de to andre, som kører hhv. 17,9 og 18,2 km/l.

siger jo langt mere end resten af teksten...!
Det er langt fra BILEN der er bestemmene for det oplyste forbrug men den der sidder bag rattet i bilen (Samt den der bestemmer over bilens udstyr ...Bredde dæk, strømforbrugende udstyr osv.)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: JP artikel: Audi A2 og Lupo 3L

Indlæg af KMDTHY »

Hahah, hvad sker der for billedet yaknudsen ? :-D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: JP artikel: Audi A2 og Lupo 3L

Indlæg af yaknudsen »

Censur. Billedet kunne opfattes som en hån. Fair nok, det var vist også på kanten af det tilladelige. Nogen gange handler det ikke om det man siger, men måden man siger det på. Jeg undskylder, og takker sussi for at rette min fejl.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Besvar