Lupoen er blevet stiv bagi?

Alt vedrørende teknikken på 3L
bhf
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 6. aug 2010 22:18
Geografisk sted: Vestjylland

Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af bhf »

Hej efter at være kørt problemfrit på arbejde skulle jeg hjem. Da jeg kørte hjemaf mærkede jeg med det samme at det var som om den var blevet helt stiv i affjedringen bagi i højre side. Hvad mon det kan være?
Søren_BB
Indlæg: 48
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 19:53
Geografisk sted: Kolding

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af Søren_BB »

Et bud kunne være at der er kommet vand i dine støddæmpere og at det så er frosset
Hilsen Søren BB.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af sussi »

Hvis dine støddæmpere ser sådan ud, så skulle du have skiftet "skumfiduser" for lang tid siden.
http://xoz.dk/ahl/auto/ExitLupo/ahl10295.html
Det gøres på 1/2 time med det rigtige værktøj, eller 1-2 timer med en svensknøgle ;) ;)
Vedhæftede filer
stoeddaemper.jpg
stoeddaemper.jpg (45.95 KiB) Vist 9665 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
bhf
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 6. aug 2010 22:18
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af bhf »

Ganske rigtig var den frossen efter at den blev varmet op kom den til live. Men er nok en stakket frist da den er ret død min støddæmper kan jeg se skumfidusen er færdig og kappen er nede. Vil se om ikke jeg kan skifte til 2 nye dæmpere her inden så længe. Tak for hurtigt svar også med billeder:)
amlupo
Indlæg: 57
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 14:35
Geografisk sted: 9870

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af amlupo »

De er ret dyre :( har selv lige hørt på nye , ca 1350 kr pr styk. jeg endte med at købe to pæne fra en hugger til 600 kr ialt :)
magnussen
Indlæg: 237
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 09:55
Geografisk sted: nordsjælland

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af magnussen »

der har jeg købt u-orginale gasdæmpere fra monroe, ca 400 pr stk... lidt tungere ellers helt fine til lupo..
købt hos mekonomen nr 10-23898 eller 15023898 stk pris 384,-
Søren Pedersen ...............vdcs 10.6 ejer....
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af Jakob J »

Mener at Jesper fra 3l fortalte mig, at de støddæmpere der nu købes som originale, ikke længere er udført i letmetal. Derfor kan man lige så godt købe de uoriginale. Ret mig Jesper, hvis jeg husker forkert.
bhf
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 6. aug 2010 22:18
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af bhf »

Hej tak for svar vil lige undersøge det nærmere. Kan se at ved mekonomen koster de billigste 666,- pr stk.
magnussen
Indlæg: 237
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 09:55
Geografisk sted: nordsjælland

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af magnussen »

mine er købt i mekonomen ............ fik dog lidt rabat på mit glatte ansigt...
Søren Pedersen ...............vdcs 10.6 ejer....
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
bhf
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 6. aug 2010 22:18
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af bhf »

Har fundet nogen ved et firma der ligger i nærheden af hvor jeg bor der hedder nv-autodele. De koster 372,50kr stk og så skal der manchetter og gummi fidus 2 stk for 210kr med i prisen. så det da billigt. De er af mærket mac johns ved ikke hvad det er men mon ikke det virker?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af ph. »

der skal jo ikke det helt vilde til for at holde en lupo i ro ;)
og hvis det går galt før forventet så er der vel garanti på dem... :)
bhf
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 6. aug 2010 22:18
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af bhf »

Jep der er garanti:) Så er de købt og monteret og ja nu forstår jeg hva du mener med special værktøj, for opgav hurtigt svenskeren:) Smuttede ud til den gamle og lånte en 17 skralde i gaffel nøgle og en 5mm gaffelnøgle, så gik det stærkere at få den monteret:)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af sussi »

:D :D :D
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af KMDTHY »

Pis.... mente ellers mine var i orden. Men her til morgen var den stiv i den ene side :-(

Er det nok bare at sætte ny gummi på ? Eller er skaden sket nu der tilsyneladende er kommet lidt vand i, så der skal nye til ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af sussi »

Prøv at pille dæmperen af, og læg den på radiatoren natten over, så må vandet vel fordampe. Hvis den så virker normalt, ville jeg bare montere den med nye skumfiduser. ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af KMDTHY »

sussi skrev:Prøv at pille dæmperen af, og læg den på radiatoren natten over, så må vandet vel fordampe. Hvis den så virker normalt, ville jeg bare montere den med nye skumfiduser. ;)
Er selvfølgelig en mulighed..... Det er sku ikke rart at køre med så hård affjedring, og ophænget har sikker ej heller godt af det :-S

Jeg må have bestilt gummi dutter :-)

Tillægs spørgsmål, hvor længe holder de ca på en 3L ? Jeg er lige rundet 200.000km, så måske det er ok.... Den er godt pakken hver weekend næsten...
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af sussi »

Ved 240.000 så de ikke godt, men de var dog ikke faldet fra hinanden.
På en anden bil var de totalt ødelagte ved 170.000.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af KMDTHY »

Disse ser ikke så tosset ud :-) ca 900kr leveret, og Sachs skulle jo være et godt mærke.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT

Billede
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af ph. »

imo så Byt til Nyt
Kan vand rende ind kan olie også rende ud =der kan ikke være meget liv tilbage i dem... ;)
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lupoen er blevet stiv bagi?

Indlæg af vanquish99 »

sussi skrev:Hvis dine støddæmpere ser sådan ud, så skulle du have skiftet "skumfiduser" for lang tid siden.
http://xoz.dk/ahl/auto/ExitLupo/ahl10295.html
Det gøres på 1/2 time med det rigtige værktøj, eller 1-2 timer med en svensknøgle ;) ;)
Skal det forståes sådan at man ikke behøver nogen form for fjederpresser eller andet smart til at holde sammen på det skidt? Altså jeg kan bare skur dæmperen af, montere skumdimser og så på igen uden fjederen flyver fra land :mrgreen:
Besvar