Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Er turboen defekt måske??
Jeg har lige hevet slangen på indsugningen af, og der vitterligt LØB olie ud af den. :/
Olieforbruget er højt ca. 2L pr 1000 km.
Den ryger gråligt under acceleration, men virker ikke sløv på nogen måder.
Den er gået i Limp mode for mig et par gange, de sidste 1000 km.
Gode råd behøves.
Jeg har lige hevet slangen på indsugningen af, og der vitterligt LØB olie ud af den. :/
Olieforbruget er højt ca. 2L pr 1000 km.
Den ryger gråligt under acceleration, men virker ikke sløv på nogen måder.
Den er gået i Limp mode for mig et par gange, de sidste 1000 km.
Gode råd behøves.
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Billeder af skidtet.
- Vedhæftede filer
-
- 906407418m.jpg (252.9 KiB) Vist 10598 gange
-
- 555645951s.jpg (188.7 KiB) Vist 10598 gange
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Kunne godt tyde på en død turbo, ja
Hvad er km standen på dyret ?
Hvad er km standen på dyret ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Den har gået 295000 km.
Har godtnok osse den Turbo mistænkt.
Nogle måder at kontrollere den på ? Slør, revner etc. ??
Har godtnok osse den Turbo mistænkt.
Nogle måder at kontrollere den på ? Slør, revner etc. ??
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Prøv at vrikke i akslen til turboen, der må ikke være noget somhelst slør i den
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
spørgsmålet er så hvor meget olie der LØB ud ...tror jeg ville hive intercooler af og se hvor megt olie der står i den og så få den renset igennemTLLM skrev:Er turboen defekt måske??
Jeg har lige hevet slangen på indsugningen af, og der vitterligt LØB olie ud af den. :/
Olieforbruget er højt ca. 2L pr 1000 km.
Den ryger gråligt under acceleration, men virker ikke sløv på nogen måder.
Den er gået i Limp mode for mig et par gange, de sidste 1000 km.
Gode råd behøves.
men tror nu ikke at der ryger så meget den vej... får jeg har svært ved at se hvordan den skal hive 2.liter olie pr.1000.km den vej igennem turbo uden at ha rendt sig selv ihjel/ trykket olien videre igennem indsugning
...De savler sgu alle sammen +/- samme mængde som det ser ud til på billedet ...men nu viser du jo heller ikke slange med olie
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Der er ingen slør i Turbo, MEN den kører ikke ret nemt rundt. Skal den gå sejt? Tænker at den nok går lettere når der kommer olietryk. Eller er det en kugleleje turbo ?
Kunne se at der rent faktisk også lå olie inde i selve turboen. Nok fra udluftningen på ventildækslet. Jeg kan selvfølgelig godt se at der vil komme olie den vej igennem, da den jo suger.
Men kan det være årsagen til mit olieforbrug? Forsvinder det hele ud gennem udluftningshullet?
Jeg burde måske få lavet en kompressionstest.
Kunne se at der rent faktisk også lå olie inde i selve turboen. Nok fra udluftningen på ventildækslet. Jeg kan selvfølgelig godt se at der vil komme olie den vej igennem, da den jo suger.
Men kan det være årsagen til mit olieforbrug? Forsvinder det hele ud gennem udluftningshullet?
Jeg burde måske få lavet en kompressionstest.
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
ph. skrev:spørgsmålet er så hvor meget olie der LØB ud ...tror jeg ville hive intercooler af og se hvor megt olie der står i den og så få den renset igennemTLLM skrev:Er turboen defekt måske??
Jeg har lige hevet slangen på indsugningen af, og der vitterligt LØB olie ud af den. :/
Olieforbruget er højt ca. 2L pr 1000 km.
Den ryger gråligt under acceleration, men virker ikke sløv på nogen måder.
Den er gået i Limp mode for mig et par gange, de sidste 1000 km.
Gode råd behøves.
men tror nu ikke at der ryger så meget den vej... får jeg har svært ved at se hvordan den skal hive 2.liter olie pr.1000.km den vej igennem turbo uden at ha rendt sig selv ihjel/ trykket olien videre igennem indsugning
...De savler sgu alle sammen +/- samme mængde som det ser ud til på billedet ...men nu viser du jo heller ikke slange med olie
Der var en del olie i intercooleren.
Dyser, Intercooler, alle rør, spjæld, egr samt indsugningsmanifold er nu ultralydsrenset og klinisk rene.
Det var SMASKHAMRENDE beskidt af olie. Utroligt at den overhovedet kunne køre.
Den er samlet og startet op igen. Den går MEGET bedre nu, nok pga nyrensede dyser.
Nu vil jeg så afmontere udluftningsslangen fra ventildækslet, og føre den i et filter/oliefang og køre et par hundrede kilometer for at se om der stadig komme olie i indsugningen.
Ellers andet jeg kan foretage mig ?
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Den larmer og ryger meget ud af oliepåfyldningshullet. Normalt??
Re: Sv: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Sådan en 3 benet lyder sjovt. Prøv evt. At uploade en video.TLLM skrev:Den larmer og ryger meget ud af oliepåfyldningshullet. Normalt??
Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Den lyder sådan her
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Yuup
Sådan lyder min også. Ingen grund til bekrymring så.
Uploader lige en video senere med det røg der kommer ud denne vej. Det lugter af brændt olie :/
Jeg kørte en tur på ca 20 km i går, med udluftningsrøret afmonteret fra indsugningrøret, og med en klud foran røret. Proppede samtidig hullet i indsugningsrøret af.
Kluden var smasket ind i olie fra røret (som var nyrenset)
Udstødningsventil der hænger??
Sådan lyder min også. Ingen grund til bekrymring så.
Uploader lige en video senere med det røg der kommer ud denne vej. Det lugter af brændt olie :/
Jeg kørte en tur på ca 20 km i går, med udluftningsrøret afmonteret fra indsugningrøret, og med en klud foran røret. Proppede samtidig hullet i indsugningsrøret af.
Kluden var smasket ind i olie fra røret (som var nyrenset)
Udstødningsventil der hænger??
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Har prøvet at uploade video af det hele, men den accepterer ikke formatet. Hvilke formater duer ?
En anden ting.
Holder jeg hånden helt tæt på udluftningsrøret opbygger der sig tryk fra ventildækslet. Jo længere tid jeg holder hånden jo mere tryk.
Normalt ?
Nu hvor bilen holder i garagen, prøvede jeg lige at starte den. Og FØJ for s.... Røgen er blå og lugter af fyrværkeri. :/
En anden ting.
Holder jeg hånden helt tæt på udluftningsrøret opbygger der sig tryk fra ventildækslet. Jo længere tid jeg holder hånden jo mere tryk.
Normalt ?
Nu hvor bilen holder i garagen, prøvede jeg lige at starte den. Og FØJ for s.... Røgen er blå og lugter af fyrværkeri. :/
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Upload til YouTube og sæt linket ind her.TLLM skrev:Har prøvet at uploade video af det hele, men den accepterer ikke formatet. Hvilke formater duer ?
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Noget kunne da tyde på der kommer olie i forbrændingskammeret? Kan stempelringe være så dårlige der siver olie forbi? I så fald underligt den kører fint
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Ja den kører fint. Når det så er sagt, ja så bruger den 4.0 L/100km Diesel i gennemsnit ved blandet kørsel. Og de 2.0 L/1000km motorolie.KMDTHY skrev:Noget kunne da tyde på der kommer olie i forbrændingskammeret? Kan stempelringe være så dårlige der siver olie forbi? I så fald underligt den kører fint
Sent from my iPhone using Tapatalk
Så et eller andet er der da galt.
Men ja den kører fint og starter fint.
Jeg har aldrig udført en kompressionstest på en TDI motor før. Er det bare samme fremgangsmåde som på benziner ? Bare ud med dyse i stedet ? eller gløderør ?
Og hvad med en leak-down test. Samme som benziner ? Udføres ved TDC i kompressionstakten ?
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
En liter motorolie på 500 km? - hvis det deltager i forbrændingen, forestiller jeg mig et tæt, blåt røgslør og den umiskendelige stank af opslidt motor. Jeg ville hellere end alle de dyre og komplicerede analyser se en video optaget fra den bagvedkørende, mens lupoen accelererer maksimalt.
Hvis det ikke afslører fejlkilden, tror jeg, at motorolien forsvinder et andet sted hen. Ud i brændstoftanken, måske. Ud i koblingen eller ved den forreste remskive og ned på jorden, måske. Hvad med turboens returløb eller sådan noget??
Hvis det ikke afslører fejlkilden, tror jeg, at motorolien forsvinder et andet sted hen. Ud i brændstoftanken, måske. Ud i koblingen eller ved den forreste remskive og ned på jorden, måske. Hvad med turboens returløb eller sådan noget??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
hvis den brænder det hele af så burde det være rigeligt at tage en kort film af bilen stående på et lyst underlag med motor i tomgang
den må jo sende røgsignaler så kraftige at...
og en hver form for gasgivning vil mørklægge det bagvedliggende område ...må godt nok ikke være sjov at ligge bagved
..Hvis det ender i tanken --så bliver det vel også hevet tilbage i motoren sammen med diesel og den vil så formentligt ose lige så meget...
men så vil du også ha oliespor i brændstoffilter og i tank
den må jo sende røgsignaler så kraftige at...
og en hver form for gasgivning vil mørklægge det bagvedliggende område ...må godt nok ikke være sjov at ligge bagved
..Hvis det ender i tanken --så bliver det vel også hevet tilbage i motoren sammen med diesel og den vil så formentligt ose lige så meget...
men så vil du også ha oliespor i brændstoffilter og i tank
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.
Og så lidt flueknæpperi: Umiddelbart tænkte jeg: Nej kun en tyvendedel så meget røg - Motorolieforbruget er jo i så fald fortyndet med brændstof i forholdet ca. 1:20.
(og lad nu ikke dette udvikle sig til smudskastning)
Ved nærmere eftertanke melder tvivlen sig: Har ph nu alligevel ikke ret? Det er jo sket før.
(og lad nu ikke dette udvikle sig til smudskastning)
Ved nærmere eftertanke melder tvivlen sig: Har ph nu alligevel ikke ret? Det er jo sket før.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.