Side 1 af 3

Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 10:41
af LupoTøsen
Jeg har en Lupo fra 2002 som fik skiftet tandrem i 2007, bilen havde da kørt 120.000 km. Men efter instruktionsbogen og Lupo klubben skal bilen først have skiftet tandrem efter 90.000 km. Så det er først når bilen har kørt 210.000 km.
Bilen har på nuværende kørt 188.000 men J.P auto i Havdrup siger at tandremmen skal skiftet, da den har siddet i bilen i mere end 4 år fordi den nedbrydes og mørner.
Skal tandremmen skiftes, når den har siddet i bilen i 4 år fordi den mørner. Eller skal tandremmen først skiftes når den har kørt 90.000 km.

Tak for hjælpen Lupo Tøsen :)

Re: Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 10:49
af ph.
Var det min bil så var tandrem skiftet med 3.års interval
eller km alt efter hvad der kom først

Mit bud er at den har været skiftet ved 60K
og igen ved 120K

Re: Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 10:55
af Vyffe
Jeg vil mene at det er frås. Men jeg er nok også af den nærrige type.

JP forholder sig jo selvfølgelig også bare til servicebogen, da det jo er en god forretning for ham. Det ville vel egentlig også være et selvmål ikke at rådgive dig til at få den skiftet..

Re: Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 11:12
af ph.
Vyffe skrev:Jeg vil mene at det er frås. Men jeg er nok også af den nærrige type.

JP forholder sig jo selvfølgelig også bare til servicebogen, da det jo er en god forretning for ham. Det ville vel egentlig også være et selvmål ikke at rådgive dig til at få den skiftet..
Det lyder som et godt råd :mrgreen: står du klar med muldvarpen når den brækker sig pga. Mør rem, død vandpumpe, dødt medløber eller strammerhjul

Udgift til skift af rem mit alles vs. Motorhaveri...
Ved godt hvilken hest jeg havde satset på ;-)

Re: Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 11:36
af Vyffe
Er klar over at det er ømtåleligt emne, men de 4 år er for mig gak-gak. Så hurtigt forgår en tandrem skisme ikke. Ud fra min erfaring med udskiftning af tandremme og ikke mindst en del fag på ingeniør-studiet om materialeegenskaber, træthedsbrud samt beregninger på "belt-drives" gør, at jeg roligt kan råde om at vente med at skifte til de 90tkm.

Jeg har respekt for de 90tkm pga. risikoen for træthedsbrud. Materialet i tandremmen tåler et givent antal bøjninger før det knækker.

Har du et sagligt indspark ph. eller er alt som det plejer? :mrgreen:

Re: Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 12:12
af ph.
Vyffe skrev:Er klar over at det er ømtåleligt emne, men de 4 år er for mig gak-gak. Så hurtigt forgår en tandrem skisme ikke. Ud fra min erfaring med udskiftning af tandremme og ikke mindst en del fag på ingeniør-studiet om materialeegenskaber, træthedsbrud samt beregninger på "belt-drives" gør, at jeg roligt kan råde om at vente med at skifte til de 90tkm.

Jeg har respekt for de 90tkm pga. risikoen for træthedsbrud. Materialet i tandremmen tåler et givent antal bøjninger før det knækker.

Har du et sagligt indspark ph. eller er alt som det plejer? :mrgreen:
alt er ved det gamle... Altid sagligt! Men nogen gange må folk altså godt bruge 10.sekunder på at søge lidt på forumet...

Nu er remmen jo langt fra det eneste man skifter ved tandremskift ;-)

Hvis jeg skulle lægge navn til en anbefaling så ville jeg helt klart ikke sige at alder var uden betydning
Og med Jespers erfaringer ud i død motor grundet tandremsrelaterede fejl så er jeg rimeligt sikker på at han har noget at ha sin udtalelse i ;-)
Og jeg har ingen erfaringer der gør at jeg vil tale for andet end skift rem Nu!
...tværtimod :-/
Det kan kun gå for langsomt!

Re: Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 12:51
af sussi
ph. skrev:Det lyder som et godt råd :mrgreen: står du klar med muldvarpen når den brækker sig pga. Mør rem, død vandpumpe, dødt medløber eller strammerhjul. Udgift til skift af rem mit alles vs. Motorhaveri...
Ved godt hvilken hest jeg havde satset på ;-)
Jeg holder 100% med ph, det er trods alt billigere at udskifte remmen, frem for at skulle risikere at udskifte motoren.
Det er nok ikke helt uden grund at fabrikken foreskriver remskift. Skift for hver 90.000 eller 3 år, alt efter hvad der kommer først.
Better safe than sorry :geek:
M.v.h. Sussi

Re: Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 13:11
af ph.
Men ja!
Kan man selv...
Så er en brugt motor vel ved at være så langt nede i pris at det måske er rentabelt at undlade skift af remkit, forlænge olieskift til 35k, ...etc.
Så kan man måske også få en aftale i hus med et af 3.l-værkstederne om afhentning af brugte filtre og bremseklodser, oa.
:lol:

Re: Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 13:48
af Vyffe
Hvorfor skifter I den så ikke ved 15tkm/1 år?

Better safe than sorry :roll:

Der står i øvrigt ikke noget i servicehæftet om at skifte efter 3 eller 4 år. Kun for hver 90tkm.

Det er sjovt at en Ford Focus dieselbil kan køre 240.00 km / 10 år på en tandrem, men hu-hej bål og brand om en 3L kører mere end 3 år med sin tandrem. Get real.

Når alt det her er sagt, så ER intervallen 90tkm/4 år. Det ved jeg godt!

Skift den endelig - hvis det gør dig tryg. Jeg ville bare ikke være bange for at vente til 210tkm - med den praktiske og teoretiske erfaring jeg har i baggagen.

EOD for mig.

Re: Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 15:19
af Riis
Vyffe skrev:Hvorfor skifter I den så ikke ved 15tkm/1 år?

Better safe than sorry :roll:

Der står i øvrigt ikke noget i servicehæftet om at skifte efter 3 eller 4 år. Kun for hver 90tkm.

Det er sjovt at en Ford Focus dieselbil kan køre 240.00 km / 10 år på en tandrem, men hu-hej bål og brand om en 3L kører mere end 3 år med sin tandrem. Get real.

Når alt det her er sagt, så ER intervallen 90tkm/4 år. Det ved jeg godt!

Skift den endelig - hvis det gør dig tryg. Jeg ville bare ikke være bange for at vente til 210tkm - med den praktiske og teoretiske erfaring jeg har i baggagen.

EOD for mig.
Jeg ville også vente til 210k, 4 år ville jeg ikke frygt

Re: Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 16:09
af LupoTøsen
Tak til jer alle - for jeres svar ;)

Re: Mørner tandremmen

: lør 16. nov 2013 23:42
af Silver
Hmmmm.....

Har oplevet en lupo der ikke havde rundet de 90 og det leje der sidder modsat vandpumpen havde sat sig.

Vw var helt ligeglade da den var uden for garanti og over 4 år.

Moe

Re: Mørner tandremmen

: søn 17. nov 2013 00:38
af sussi
Jeg tror ikke hverken Riis eller Vyffe har ejet en bil der motorhavererede grundet en defekt tandrem :x
det har jeg heller ikke, men det har en af mine venner, han slap med 8.000kr. for en brugt motor (ikke 3L) :cry:
M.v.h. Sussi

Re: Mørner tandremmen

: søn 17. nov 2013 00:43
af Thore J
Som PH så fint gør opmærksom på, så er tandremmen kun en del af systemet..

..når resten ikke skiftes, så kan man risikere at tilføje andre problemer, der belaster tandremmen.. og så tror jeg også at en ingeniør ville kunne regne sig frem til at den uanset at gummiet muligvis er sundt nok, ikke holder til den væsentlig øget belastning - som den i bund og grund ikke er designet til..

En praktisk erfaring, fra da jeg kørte Åååpel Kadett, der holdt mine tandremme kun ca. 30.000km (men kadetten kunne tåle at tandremmen gik!) - det var helt sikkert af den ene grund at jeg aldrig skiftede vandpumpen. Men en tandrem kostede 80 kr, og tog ca. et kvarter at skifte.. sååå

Re: Mørner tandremmen

: søn 17. nov 2013 00:51
af HamSjelv
Hejsa,

Tjaeh, og det vognmærke jeg går og kigger på nu har også tandrem; Det er en livstidstandrem der ligger i oliebad. Der er _intet_ serviceinterval på den....

(Det er ikke VAG)



/Claus

Re: Mørner tandremmen

: søn 17. nov 2013 04:18
af ph.
Thore J skrev:Som PH så fint gør opmærksom på, så er tandremmen kun en del af systemet..

..når resten ikke skiftes, så kan man risikere at tilføje andre problemer, der belaster tandremmen.. og så tror jeg også at en ingeniør ville kunne regne sig frem til at den uanset at gummiet muligvis er sundt nok, ikke holder til den væsentlig øget belastning - som den i bund og grund ikke er designet til..
man skifter selv.f. strammer og medløberhjul samtidigt ...om man vælger at skifte vandpumpe? Tjaee min gamle vandpumpe har kørt 360+
...Den Moe omtaler er vist den samme som jeg tidligere i tråden skrev om... i så fald så nåede den aldrig sit første tandrems skift! mener den nåede at køre omkring 78K men det er frit fra hukommelsen...

Re: Mørner tandremmen

: søn 17. nov 2013 04:43
af ph.
Vyffe skrev:Hvorfor skifter I den så ikke ved 15tkm/1 år?
Better safe than sorry :roll:
EOD for mig.
min gamle var med ANY-motor =60K interval ab fabrik ved godt at Vw ændrede interval til 90K og gik over til 5W30 motorolie Alle de vw-forhandlere jeg talte med kunne ikke give en fornuftig forklaring på overstående så det valgte jeg at se stort på
og fortsatte med 60K interval og 0W30 olie jeg skiftede også olie på gearkassen selvom der vist ikke er interval på det :roll: mener det var sammen med første tandremskift og igen senere hvor den så også blev "overfyldt" ...Det var der vist ingen der vidste da jeg skiftede første gang... jeg gjorde ihvertfald ikke

Re: Mørner tandremmen

: søn 17. nov 2013 06:55
af Riis
Tandremsskift har udelukkende noget at gøre med "hvor langt ud på grenen man tør at sætte sig uden den knækker."

Du kan have en rem der holder 80.000 og en der holder 160.000

F.eks i vores husstand har vi en Peugeot 307 1,6 hdi, (ja den med det forkert designet bundkar.) men dens tandremsskifteinterval hedder 240.000/5 år... Hvis samme motor havde sat i en Citroën havde intervallet heddet 240.000/10 år.

Motoren er 100% identiske men alt efter hvilket emblem der er på snuden af bilen skifter intervallet.

Sussi, du har ret jeg har aldrig haft en bil hvor tandremmen er sprunget, og jeg har heller ALDRIG skiftet en tandrem inden den har rundet 100.000 km.

Lige som Vuffe.. EOD fra mig også, det her lyder som en iPhone vs. Android debat.

Re: Mørner tandremmen

: søn 17. nov 2013 08:34
af Vyffe
60 -> 90 pga det er en anden og bredere tandrem.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

Re: Mørner tandremmen

: søn 17. nov 2013 09:28
af Kim B Olesen
Der er flere bilfabrikanter fx Opel der har døjet med at deres remme sprang før tid, fx min Astra, hvis den havde været lidt ældre havde det været med 90k interval, men min er med 60k interval fordi de havde nogle stykker der sprang :? Så jeg har sgu ikke turdet andet end at skifte hele skidtet inkl vandpumpe, strammerhjul, medløberhjul for hver 60k :)
Med mit held skulle lortet nok springe hvis jeg ventede :? Når man selv kan skifte det, og finde stumper til en fornuftig pris er det ikke så galt :D
Når det er sagt ligner tandremmen på en L3L så noget der kunne have været brugt på en væsentlig voldsommere motor, og dem jeg har skiftet har overhovedet ikke set slidte ud, så mon ikke de kunne køre 180k og 9-10 år eller hvad tidsintervallets nu er på fx nyere Passater ;)