Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
Hej folkens.
Min Lupo:
Skifter hårdt gear fra 1. til 2. gear.
Taber væske fra udluftningsventilen. ( havde ikke set at det var plastik så jeg overspændte den ).
Kan ikke starte i Stop.
Var lidt upræcis med Voltene ved creeppoint justering.
Svejsningen er ikke knækket på armen.
Trænger til nyt førerør og trykleje.
Min plan er at starte med roden til alt ondt, som pt er den aktuator.
Så spørgsmålet er om den kan renoveres så den igen kan starte i Stop og koble bedre ind og ud.
Tænker lidt at jeg besigtiger udrykkerlejet og røret når du jeg er igang med den.
Findes der evt en guide til at gøre det, er der en der kan give lidt tips inden jeg piller den af?
Min Lupo:
Skifter hårdt gear fra 1. til 2. gear.
Taber væske fra udluftningsventilen. ( havde ikke set at det var plastik så jeg overspændte den ).
Kan ikke starte i Stop.
Var lidt upræcis med Voltene ved creeppoint justering.
Svejsningen er ikke knækket på armen.
Trænger til nyt førerør og trykleje.
Min plan er at starte med roden til alt ondt, som pt er den aktuator.
Så spørgsmålet er om den kan renoveres så den igen kan starte i Stop og koble bedre ind og ud.
Tænker lidt at jeg besigtiger udrykkerlejet og røret når du jeg er igang med den.
Findes der evt en guide til at gøre det, er der en der kan give lidt tips inden jeg piller den af?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.
Det kan den ikke, da du ikke kan købe potmeteret løst men du har jo også fejl på både den mekaniske del og den elektriske del, så hvad vil du renovere på
Hvad angår den hårde tilkobling mellem 1 og 2 gear har min altid gjort det Jeg får måske prøvemonteret et batteri i dag eller i starten af næste uge, for at se om det kan afhjælpe det
Koblingscylinderen er ret nem at skifte, det tager vel en halv times tid
Føringsrør og udrykkerleje kan du kun se hvis du hiver gearkassen af, jeg lånte sådan et 8 mm kamera på en flexslange med lys for at prøve at komme ned og kigge til min inden jeg skilte det ad, men det kan ikke lade sig gøre du kan måske få en ide om tilstanden ved at prøve at rykke armen frem og tilbage manuelt når du alligevel har koblingscylinderen afmonteret, men du skal have rigtigt godt ved med evt en rørtang eller noget, selvfølgelig uden af ødelægge noget, den skal gå glidende uden at hakke, eller rive
Hvad angår den hårde tilkobling mellem 1 og 2 gear har min altid gjort det Jeg får måske prøvemonteret et batteri i dag eller i starten af næste uge, for at se om det kan afhjælpe det
Koblingscylinderen er ret nem at skifte, det tager vel en halv times tid
Føringsrør og udrykkerleje kan du kun se hvis du hiver gearkassen af, jeg lånte sådan et 8 mm kamera på en flexslange med lys for at prøve at komme ned og kigge til min inden jeg skilte det ad, men det kan ikke lade sig gøre du kan måske få en ide om tilstanden ved at prøve at rykke armen frem og tilbage manuelt når du alligevel har koblingscylinderen afmonteret, men du skal have rigtigt godt ved med evt en rørtang eller noget, selvfølgelig uden af ødelægge noget, den skal gå glidende uden at hakke, eller rive
Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.
Ok. Så kan jeg vel starte med at gøre noget ved det defekte gevind og samtidig prøve med min rørtang.
Jeg har den store rørtang fra Harald Nyborg til 295,- den burde kunne trække den.
Skal lige finde de 3000,- til det hele.
Når nu jeg fjerner gearkassen, er det så ikke skide nemt at hælde olien fra den og skifte den?
Jeg har den store rørtang fra Harald Nyborg til 295,- den burde kunne trække den.
Skal lige finde de 3000,- til det hele.
Når nu jeg fjerner gearkassen, er det så ikke skide nemt at hælde olien fra den og skifte den?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.
Vil næsten mene at det er nemmere at skifte gearolien mens den er monteret i vognen. Så behøver du ikke holde igen på gearkassen når du afmonterer bundproppen osv..
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.
Hmmm.
Mon ikke man så skal fjerne olien imens at den sidder på, så den vejer lidt mindre når den skal ned.
Hvor nem er den så at påfylde igen? Er det nemmest når den er på motoren eller ej?
Så kan jeg jo tømme den og sætte proppen på igen lige efter at motoren er sat på blokken.
Mon ikke man så skal fjerne olien imens at den sidder på, så den vejer lidt mindre når den skal ned.
Hvor nem er den så at påfylde igen? Er det nemmest når den er på motoren eller ej?
Så kan jeg jo tømme den og sætte proppen på igen lige efter at motoren er sat på blokken.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.
Jo god idé. Det ville jeg nok også gøre efter den er monteret. Heller ikke så svært
Skal jo hældes på gennem speedometerdrevet - det stik er afmonteret alligevel.
Skal jo hældes på gennem speedometerdrevet - det stik er afmonteret alligevel.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.
Spare 3000,- op og finde tid til en uges ferie.
Ved af erfaring at intet går som planlagt, så der skal sættes tid af tid af til uforudsigelige problemer.
Det lyder som noget der må vente til efter jul.
Ved af erfaring at intet går som planlagt, så der skal sættes tid af tid af til uforudsigelige problemer.
Det lyder som noget der må vente til efter jul.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.
Hvis det går godt kan en amatør mekaniker sagtens klare det på 2 aftener evt lige med en mand til hjælp når gearkassen skal ned og op
- KMDTHY
- Indlæg: 4989
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.
Står desværre med en koblingscylinder der sveder 0.4 liter olie ud af den røde/orange overløb tap på aktuatoren om ugen.
Er der stadig ingen der har haft held med at renovere/gøre den tæt igen?
Aktuatoren har i mit tilfælde kørt 460.000 km. Den skifter stadig gear/kobler ind/ud perfekt, men mister trykket efter en uge grundet manglende olie.
Er der stadig ingen der har haft held med at renovere/gøre den tæt igen?
Aktuatoren har i mit tilfælde kørt 460.000 km. Den skifter stadig gear/kobler ind/ud perfekt, men mister trykket efter en uge grundet manglende olie.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
Osse i den grad ... og det var da på tapetet ved sommertræf. Jeg har sludret med JP og har styr på stumperne. Baregiv et kald, så vi kan sludre om det.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- KMDTHY
- Indlæg: 4989
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
Fedt nok. Må have misset det ved træffet i år Jeg ringer lige ved førstekommende ledige lejlighed i løbet af dagen i dag Tak.doktorfrank skrev: ↑søn 2. dec 2018 00:19 Osse i den grad ... og det var da på tapetet ved sommertræf. Jeg har sludret med JP og har styr på stumperne. Baregiv et kald, så vi kan sludre om det.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
I er også velkomne til at sludre her på forum, til alles nytte
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
Mange tak ... og det er jeg slet overhovedet ikke i tvivl om. Men det er unægteligt både omfangsrigt, dybsindigt og illustrationskrævende, ssååeeh det ...
Når resultaterne (forhåbentlig) er i hus med passende fotos, lægger vi det op til fælles fornøjelse - for alle andre end den autoriserede reservedelsforsyning - incl en anmærkning fra autoritativ kilde, som harusædvanligt dårlige erfaringer med de nye enheder, som man jo skal betale helt overdådige summer for.
Når resultaterne (forhåbentlig) er i hus med passende fotos, lægger vi det op til fælles fornøjelse - for alle andre end den autoriserede reservedelsforsyning - incl en anmærkning fra autoritativ kilde, som harusædvanligt dårlige erfaringer med de nye enheder, som man jo skal betale helt overdådige summer for.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- KMDTHY
- Indlæg: 4989
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
Vi må se om jeg bliver en del af statistikken med nye enheder. Ny bestilt hos AZF til 2100,-
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
Min koblings akutuator døde/meget utæt ved 450.000km, så meget at Dansk autohjælp måtte sende den på værksted
Og nu ved 512.000 er begge trækaksler satans tætte
Og nu ved 512.000 er begge trækaksler satans tætte
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
- KMDTHY
- Indlæg: 4989
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
Håber jeg når det inden..... pendler stadig. Har bare 2 liter olie med mig den nye koblingscylinder er i posten.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
Har fundet dette link angående adskillelse, beskrivelse og foto af koblingszylinder - hvor trådstarter gør et ihærdigt forsøg på at udføre en renovering : https://www.motor-talk.de/forum/hydraul ... 42969.html
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
- KMDTHY
- Indlæg: 4989
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
den großen Ring hab ich mittlerweile bekommen, er ist aus NBR und misst: 32 X 22 x 8
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
Ich halte NBR Dichtungen für nicht geeignet,......
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- KMDTHY
- Indlæg: 4989
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.