Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Bilstereo, navigation, håndfri osv.
Besvar
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Indlæg af Qaxius »

http://amp-performance.de/847-Audio-Sys ... 2-300.html

Hej folkens, jeg har sådan en liggende fra min Audi A4 og tænker på at smide den i min Lupo.
Er der noget jeg skal tage hensyn til?
Mit HU slukker når motoren genstarter i lyskryds, så det skal fixes først.
Hvis forstærkeren gør det samme, så skal jeg jo "bare" ha fat i en monster diode samt en 3Farad kondensator.

Men er der andet som jeg bør være opmærksom på?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Indlæg af Bandit »

Din forstærker er jo koblet direkte på batteriet og får så tænd/sluk signalet fra din HU.
Hvis du får styr på din HU, burde det ikke være nødvendigt med dioder og kondensator på din forstærker.
Du kan snilt køre uden kondensator - har selv tidligere trukket 2 cervin wega 10" samt 2 6x9" på en purple power gold uden kondensator. Det kørte problemfrit

Du skal selvfølgelig være opmærksom på placeringen af dine signal og højtalerkabler - de må ikke ligge i nærheden af magnetfelter, så som strømførende kabler. Hvis de skal krydse strømførende kabler, så bør det gøres vinkelret og ikke på langs.
Har du batteri i bagagerummet, skal du være opmærksom på det magnetfelt det også kan udstråle.

Dit stelkabel bør være så kort og kraftigt som muligt, for at sikre at forstærkeren får tilstrækkeligt at arbejde med.

God arbejdslyst :)
Ulven kommer, ulven kommer
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Indlæg af Qaxius »

Jeg har lavet 4-5 anlæg indtil videre og har sat mig godt ind i de fleste ting.
Den med magnetfeltet fra batteriet havde jeg ikke tænkt på, for min er en 2002 model.
Tænker faktisk at jeg vil få mit HU til at holde sig selv tændt ved motorstart, når front højtalerne er sat til, for kan den det, så kan den det helt sikkert uden højtalere og dermed også uden forbrug.

Tænker at jeg laver en test med forstærkeren i bagagerummet længst til højre og tester for støj.
Flytter den så tæt på batteriet og tester igen under kørsel og ser om der er forskel.
Stelkablet bliver 35mm2 og plus bliver 25mm2.
Det ligner at plus ligger i højre side, så phono placeres i venstre.

Så sent som igår stod jeg med en trådsøger og ledte efter PDSer ( jeg er elektriker ).
En stor del af dem gav en masse forstyrrelse fordi de lå snoet ind i 230V kabler og det er endda uden forbrug på kablerne.

Så jeg kender godt til støj.
Bedste måde at teste phonokabler, er med et phono-minijack kabel og så sætte sin mobil direkte på forstærkeren med musik man kender.

Jeg har gang i en guide med højtalere ved bagsæderne.
Det skulle jo meget gerne give over dobbelt så meget lyd med dobbelt antal højtalere, især når de er meget bedre end de originale.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Indlæg af Bandit »

Du kan godt glæde dig, det bliver klasser bedre. :D

Har selv modificeret anlæget med:
Blaupunkt MP 58 New Orleans
JBL GTI 6,5" komponentsæt i for
Boston 5,5" i bag (bare lige nogle jeg havde liggende)
Clarion 12" sub
0,5 kfarad kondensator
Phoenix Gold Rute 66 limited edition

Jeg har lidt problemer med generator støj, fra mine signal kabler som jeg har lagt ved kardanboksen.
Ulven kommer, ulven kommer
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Indlæg af Qaxius »

Hvilken boks er det?
Jeg trækker dem løst over sæderne når jeg tester.
Hader støj, så nu bruger jeg en forstærker som er så stærk, at Gain ikke skal skrues ret højt op.
2x250watt rms i 2ohm.
Og med 4 højtalere, der ender jeg i netop 2ohm.
Gider ikke sub.
Er gået fra Audi A4 1,6 98 til Lupo skotøjsæske, så allerede nu er pladsen trang og der er ofte 2 små børn med.

Skal bare ha smæk på lyden, når jeg er alene i bilen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Indlæg af Bandit »

Qaxius skrev:Hvilken boks er det?....
Jeg ved ikke lige hvad du mener med boks
Ulven kommer, ulven kommer
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Indlæg af Qaxius »

Dit sidste ord. "Kardanboksen" mener du pluskablet?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Indlæg af Bandit »

Det er den forhøjning der går midt i bilen, som på gamle baghjulstrukne biler dækker over kardanen. I dag kan den vel nærmest kaldes udstødningstundlen.

Det er den hvor gearskiftet og håndbremsen er monteret i/på.
Ulven kommer, ulven kommer
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Indlæg af Qaxius »

Du har vel lagt dem der, fordi der ikke ligger mange ledninger der?
Jeg placerer mine i højre side af bilen tror jeg.
Så langt er jeg ikke endnu.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Indlæg af Bandit »

Det er netop fordi der ikke burde gå så mange ledninger i midten, som i siderne, at jeg har lagt dem omkring kardan tundlen.

Om støjen kommer fra området under radioen omkring varmestyringen, eller om den stammer fra bagagerummet har jeg ikke fundet ud af endnu.
Ulven kommer, ulven kommer
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Stor forstærker kun til højtalere. ingen sub.

Indlæg af Qaxius »

Ud med radioen og smid kablet direkte over sæderne og test igen.
Jeg har oplevet det samme og der havde den stadig støj over sæderne.
Udgangene var brændte.
Havde købt den brugt, så sælger fik den retur og jeg fik en større model som ikke havde støj.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar