Grundindstilling RTFM 12

Alt vedrørende teknikken på 3L
rosendal
Indlæg: 15
Tilmeldt: man 1. nov 2010 09:27
Geografisk sted: Amager

Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af rosendal »

Hej Alle lupo-ejere.

Har problemer med min ellers fint fungerende Lupo, jeg har selv Vag-com og udfører derfor Grundindstilling løbende igennem året.

Dog gik der noget galt da jeg forsøgte her i weekenden.

Startede som altid med at læse evt. fejl, her var ingen. Forsatte derfor til måleværdier hvor koblingskablet lå mellem 1,8-2,0 (kan ikke huske det nøjagtige tal, mener det var omkrign 1.9).
Startede derfor grundindstillingen hvor den gik igennen trin 1-28, hvorefter den startede forfra?, efter anden gang stoppede den og viste RTFM 12.

Efter hvad jeg kan se på nettet betyder det:
 12 = Gear Actuator incorrectly adjusted or measured values out of specification.
 Potentiometer, Valves and Selector Finger at the Ball Heads for correct assembly and seating
 Perform Basic Setting again after adjusting the Gear Actuator

Nu er jeg så lidt i tvivl om hvad jeg kan gøre. Hvis jeg igen går ind i måleværdierne står koblingskablet konstant på ca. 3,8. Uanset om jeg bremser eller ej.

Er der nogle her som kan komme med nogle guldkorn? evt. ting jeg selv kan tjekke?

Har planer om at få den smidt til JEV, dog hvis det er mindre ting som selv kan ordnes vil jeg selvfølgelig prøve det først.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4988
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af KMDTHY »

Tjek stangen mellem steller og gearkasse, er der det mindste slør skal den skiftes ! Stand plus de to kugler..... VAGtech.dk har et rep sæt til 415kr.

Hvis du vil tjekke din koblings niveau, så hiv kablet af pumpen. Udlæs koblingen, og juster den til ca 1.85V - sæt kabel på igen (koblingen aktiveres) og fjern den igen. Tjek så om den stadig er 1.85, ellers juster den igen. Når den er justeret, så kan du prøve at grundjustere igen. Men s0m sagt tjek den stang som det første !
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
rosendal
Indlæg: 15
Tilmeldt: man 1. nov 2010 09:27
Geografisk sted: Amager

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af rosendal »

Tak for det hurtige svar,

Har du, eller ved du hvor jeg kan finde tekniske tegninger af gangsteller/Gearkasse så jeg er sikker på hvilken stang.

Går ud fra du mener kablet til hydralikpumpen.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4988
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af KMDTHY »

rosendal skrev:Tak for det hurtige svar,

Har du, eller ved du hvor jeg kan finde tekniske tegninger af gangsteller/Gearkasse så jeg er sikker på hvilken stang.

Går ud fra du mener kablet til hydralikpumpen.
Der er ingen tvivl, det er den du kan se oppe fra der går ned til skifte armen. Burde ikke at være til at tage fejl af.

Kablet til hydraulikpumpen, ja.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
rosendal
Indlæg: 15
Tilmeldt: man 1. nov 2010 09:27
Geografisk sted: Amager

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af rosendal »

Mange tak,
Må jeg lige tjekke når jeg kommer hjem.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4988
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af KMDTHY »

Vedhæftede filer
stangsæt.JPG
stangsæt.JPG (66.6 KiB) Vist 11814 gange
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af 383CI »

Husker du at sætte en stor lader på og sætte bilen på parkeringslys?
Det er regl nummer et, selvom jeg ikke kan lade være med at sende en tanke til de fjolser der mener at grundindstille er bare lige!!
De vil sikkert påstå noget andet og fred med det.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
rosendal
Indlæg: 15
Tilmeldt: man 1. nov 2010 09:27
Geografisk sted: Amager

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af rosendal »

Bruger dog ikke lader, dog har jeg minimalt strømforbrug, dvs. blæser/varme slukket, lys i kabine samt parkeringslys.

Nå men fik tjekket stangen og den er fin.
Opdateringen er nu:
Har haft stikket til pumpen pillet fra og derefter indstillet koblingen.
Så snart stikket er på samt tænding, går den til 3.5V ? I fejl kode får jeg så noget med clutch actuator open circuit?
Nogle som ved hvad dette kan skyldes? Indimellem mine forsøg gik den dog i orden (uden der var gjort noget specielt) men da jeg slukkede og tændte igen var fejlen tilbage.
Dvs. hver gang der sættes tænding på løsner koblingen som blev bremsen trykket i bund.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af VAGtech.dk »

LADER på eller en anden bil startet med startkabler på, som hovedregl må strømmen ikke komme under 12,4 v....

Prøv evt at tage batteriet af den og vent lidt. Det kan sommetider hjælpe den på rette køl igen..

Indstillingen af stangen (nederste kuglehovede) kan også have noget med RTFM 12 fejl at gøre..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af 383CI »

--->>> Vagtech

Lad nu manden gundjustere uden lader. Der er jo minimalt strømforbrug og det plejer jo at virke!!!! det er jo bare lige det med grundjustering.
Jeg siger ikke det er laderen der et galt med, der er mange årsager til RTMF 12 men når vi ikke vinder gehør for den mest oplagte er der langt hjem.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
MOE
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 13. jul 2010 07:03
Geografisk sted: Herlev-DK

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af MOE »

RTFM= read the fucking manual!

12= Måleværdier imellem potentiometre urealistike


Sæt lader på!!!!!!!!!!! sluk øvrigt forbrug!

kontrol af slør i stang/kan den bevæge sig? rust i kugle?
Skifte armen på gangsteller øverst / nederst er der slør?

Morten Moe, PhD
-Cand.grundjust.
+4528450405
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4988
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af KMDTHY »

MOE skrev:RTFM= read the fucking manual!

Morten Moe, PhD
-Cand.grundjust.
+4528450405
Hah - klasse kommentar ! :lol:

Alt det du skriver er jo det vi andre har sagt flere gange, men manden vil jo åbenbart ikke høre :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
rosendal
Indlæg: 15
Tilmeldt: man 1. nov 2010 09:27
Geografisk sted: Amager

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af rosendal »

Hold da op en velkomst.

Prøv at ligge mærke til i alle skrive det samme efter hinanden, forsat uden jeg har svaret eller set jeres svar.
Men ja skal da prøve med en lader.

Dog kan jeg gentage hvad der før er skrevet ang. stangen, denne ser fin ud.
Forsat ingen som har forklaring på clutch actuator open circuit? Kan dette hænge sammen med at der ikke er lader på?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af ph. »

rosendal skrev:Hold da op en velkomst.

Prøv at ligge mærke til i alle skrive det samme efter hinanden, forsat uden jeg har svaret eller set jeres svar.
Men ja skal da prøve med en lader.
Hmm Nå men så er det nok bare os der fejltolker Dit svar til 383 i går 22:20
Tyder da ellers på at du Har læst at der skal lader på Hvis det skal blive godt men....
rosendal
Indlæg: 15
Tilmeldt: man 1. nov 2010 09:27
Geografisk sted: Amager

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af rosendal »

ph. skrev:
rosendal skrev:Hold da op en velkomst.

Prøv at ligge mærke til i alle skrive det samme efter hinanden, forsat uden jeg har svaret eller set jeres svar.
Men ja skal da prøve med en lader.
Hmm Nå men så er det nok bare os der fejltolker Dit svar til 383 i går 22:20
Tyder da ellers på at du Har læst at der skal lader på Hvis det skal blive godt men....
Det er korrekt, men havde ikke en lader derhjemme på daværende tidspunkt.
Ved godt det er bedst med lader, men det er dog også gjort vellykket uden lader (selvfølgelig med min.12V)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4988
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af KMDTHY »

Er det ikke da du hev stikket til pumpen af at den meldte fejl ?? Den vil jo melde en masse fejl fordi den mangler. Har du husket at slette dem ? Ellers kunne det jo være potentiometeret i koblings cylinder. Kan du udlæse anden værdi på koblingen når du har fjernet stikket til pumpen ? Hvis ikke er der noget galt med din koblingscylinder, måske potmeter eller stik/ledninger.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af Clayton »

rosendal skrev:Hold da op en velkomst.

Prøv at ligge mærke til i alle skrive det samme efter hinanden, forsat uden jeg har svaret eller set jeres svar.
Men ja skal da prøve med en lader.

Dog kan jeg gentage hvad der før er skrevet ang. stangen, denne ser fin ud.
Forsat ingen som har forklaring på clutch actuator open circuit? Kan dette hænge sammen med at der ikke er lader på?
Ser stangen fin ud... ja det gør de alle, men er der slør??
Jeg ville også skifte hydraulikolien?? :-)
Hader FB :roll:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af sussi »

Clayton skrev:
rosendal skrev:Hold da op en velkomst. Dog kan jeg gentage hvad der før er skrevet ang. stangen, denne ser fin ud.
Ser stangen fin ud... ja det gør de alle, men er der slør??
Jeg ville også skifte hydraulikolien?? :-)
Det er et gennemgående svar, her på boardet "at en ting ser fin ud" men det er jo ikke nok, at den ser fin ud, på med en tang og rusk og vrik med den, det er den eneste måde man kan kontrollere mindre slør.
Og rosendal, det er jo ikke for at fornærme dig, det er for at hjælpe dig. De 3 mest almindelige ting der kan "fucke" en grundjustering op er som regel.
1. For lidt strøm (her menes selvfølgelig spænding=volt) ;) ;)
2. Radioen er ikke pillet ud.
3. Hvis der er det mindste slør i omtalte forbindelsesstang. ;) ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Og så lige for at slå det fast, en gang til:

* Strøm angives i ampere [A]. 'Noget' der flyder _gennem_ en ledning og måles med f.eks. et amperemeter?!

* spænding(sforskel) angives i volt [V]. Giver kun mening når _referencen_ er angivet. Således måles en spænding mellem to punkter.

Så strømmen kan ikke komme under 12,4V ( :evil: :twisted: @#¤&0). Det kan _spændingen_ til gengæld ;)

(Se smileyerne)

---

Ifølge min grundindstillingsvejledning skal batterispændingen holdes over 11,8V for at sikre grundindstillingsgennemførelse.

Min erfaring fortæller mig også at RTFM 12 kan forekomme når kuglehovederne er rustne, eller indstillingslængden af kuglehovedsstangen er foretaget jævnfør VW's justeringsprocedure.



/Claus
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Grundindstilling RTFM 12

Indlæg af VAGtech.dk »

Jeg beklager, at jeg skrev strømmen skulle være 12,4 v, Det er self spændingen der skal det. Jeg tror så ikke at det har nogen praktisk betydning, da de fleste nok ikke spotter det tydelige ØJEBÆ (Synes jeg også selV)

Ser man i vinduet i VCDS, står der område 12,4 v - (husker ikk topværdien)

Længden på stangen, er som udgangspunkt "fast" der er jo mulighed for at justere på den nederste bolt/kugle. Men denne indstilling er kritisk. Vi har forsøgt med at stille på denne nederste kugle, også med RTFM 12 som resultat.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Besvar