Grundindstilling RTFM 12
Grundindstilling RTFM 12
Hej Alle lupo-ejere.
Har problemer med min ellers fint fungerende Lupo, jeg har selv Vag-com og udfører derfor Grundindstilling løbende igennem året.
Dog gik der noget galt da jeg forsøgte her i weekenden.
Startede som altid med at læse evt. fejl, her var ingen. Forsatte derfor til måleværdier hvor koblingskablet lå mellem 1,8-2,0 (kan ikke huske det nøjagtige tal, mener det var omkrign 1.9).
Startede derfor grundindstillingen hvor den gik igennen trin 1-28, hvorefter den startede forfra?, efter anden gang stoppede den og viste RTFM 12.
Efter hvad jeg kan se på nettet betyder det:
12 = Gear Actuator incorrectly adjusted or measured values out of specification.
Potentiometer, Valves and Selector Finger at the Ball Heads for correct assembly and seating
Perform Basic Setting again after adjusting the Gear Actuator
Nu er jeg så lidt i tvivl om hvad jeg kan gøre. Hvis jeg igen går ind i måleværdierne står koblingskablet konstant på ca. 3,8. Uanset om jeg bremser eller ej.
Er der nogle her som kan komme med nogle guldkorn? evt. ting jeg selv kan tjekke?
Har planer om at få den smidt til JEV, dog hvis det er mindre ting som selv kan ordnes vil jeg selvfølgelig prøve det først.
Har problemer med min ellers fint fungerende Lupo, jeg har selv Vag-com og udfører derfor Grundindstilling løbende igennem året.
Dog gik der noget galt da jeg forsøgte her i weekenden.
Startede som altid med at læse evt. fejl, her var ingen. Forsatte derfor til måleværdier hvor koblingskablet lå mellem 1,8-2,0 (kan ikke huske det nøjagtige tal, mener det var omkrign 1.9).
Startede derfor grundindstillingen hvor den gik igennen trin 1-28, hvorefter den startede forfra?, efter anden gang stoppede den og viste RTFM 12.
Efter hvad jeg kan se på nettet betyder det:
12 = Gear Actuator incorrectly adjusted or measured values out of specification.
Potentiometer, Valves and Selector Finger at the Ball Heads for correct assembly and seating
Perform Basic Setting again after adjusting the Gear Actuator
Nu er jeg så lidt i tvivl om hvad jeg kan gøre. Hvis jeg igen går ind i måleværdierne står koblingskablet konstant på ca. 3,8. Uanset om jeg bremser eller ej.
Er der nogle her som kan komme med nogle guldkorn? evt. ting jeg selv kan tjekke?
Har planer om at få den smidt til JEV, dog hvis det er mindre ting som selv kan ordnes vil jeg selvfølgelig prøve det først.
- KMDTHY
- Indlæg: 4988
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Grundindstilling RTFM 12
Tjek stangen mellem steller og gearkasse, er der det mindste slør skal den skiftes ! Stand plus de to kugler..... VAGtech.dk har et rep sæt til 415kr.
Hvis du vil tjekke din koblings niveau, så hiv kablet af pumpen. Udlæs koblingen, og juster den til ca 1.85V - sæt kabel på igen (koblingen aktiveres) og fjern den igen. Tjek så om den stadig er 1.85, ellers juster den igen. Når den er justeret, så kan du prøve at grundjustere igen. Men s0m sagt tjek den stang som det første !
Hvis du vil tjekke din koblings niveau, så hiv kablet af pumpen. Udlæs koblingen, og juster den til ca 1.85V - sæt kabel på igen (koblingen aktiveres) og fjern den igen. Tjek så om den stadig er 1.85, ellers juster den igen. Når den er justeret, så kan du prøve at grundjustere igen. Men s0m sagt tjek den stang som det første !
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Grundindstilling RTFM 12
Tak for det hurtige svar,
Har du, eller ved du hvor jeg kan finde tekniske tegninger af gangsteller/Gearkasse så jeg er sikker på hvilken stang.
Går ud fra du mener kablet til hydralikpumpen.
Har du, eller ved du hvor jeg kan finde tekniske tegninger af gangsteller/Gearkasse så jeg er sikker på hvilken stang.
Går ud fra du mener kablet til hydralikpumpen.
- KMDTHY
- Indlæg: 4988
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Grundindstilling RTFM 12
Der er ingen tvivl, det er den du kan se oppe fra der går ned til skifte armen. Burde ikke at være til at tage fejl af.rosendal skrev:Tak for det hurtige svar,
Har du, eller ved du hvor jeg kan finde tekniske tegninger af gangsteller/Gearkasse så jeg er sikker på hvilken stang.
Går ud fra du mener kablet til hydralikpumpen.
Kablet til hydraulikpumpen, ja.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- KMDTHY
- Indlæg: 4988
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Grundindstilling RTFM 12
- Vedhæftede filer
-
- stangsæt.JPG (66.6 KiB) Vist 11814 gange
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Grundindstilling RTFM 12
Husker du at sætte en stor lader på og sætte bilen på parkeringslys?
Det er regl nummer et, selvom jeg ikke kan lade være med at sende en tanke til de fjolser der mener at grundindstille er bare lige!!
De vil sikkert påstå noget andet og fred med det.
Det er regl nummer et, selvom jeg ikke kan lade være med at sende en tanke til de fjolser der mener at grundindstille er bare lige!!
De vil sikkert påstå noget andet og fred med det.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Grundindstilling RTFM 12
Bruger dog ikke lader, dog har jeg minimalt strømforbrug, dvs. blæser/varme slukket, lys i kabine samt parkeringslys.
Nå men fik tjekket stangen og den er fin.
Opdateringen er nu:
Har haft stikket til pumpen pillet fra og derefter indstillet koblingen.
Så snart stikket er på samt tænding, går den til 3.5V ? I fejl kode får jeg så noget med clutch actuator open circuit?
Nogle som ved hvad dette kan skyldes? Indimellem mine forsøg gik den dog i orden (uden der var gjort noget specielt) men da jeg slukkede og tændte igen var fejlen tilbage.
Dvs. hver gang der sættes tænding på løsner koblingen som blev bremsen trykket i bund.
Nå men fik tjekket stangen og den er fin.
Opdateringen er nu:
Har haft stikket til pumpen pillet fra og derefter indstillet koblingen.
Så snart stikket er på samt tænding, går den til 3.5V ? I fejl kode får jeg så noget med clutch actuator open circuit?
Nogle som ved hvad dette kan skyldes? Indimellem mine forsøg gik den dog i orden (uden der var gjort noget specielt) men da jeg slukkede og tændte igen var fejlen tilbage.
Dvs. hver gang der sættes tænding på løsner koblingen som blev bremsen trykket i bund.
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Grundindstilling RTFM 12
LADER på eller en anden bil startet med startkabler på, som hovedregl må strømmen ikke komme under 12,4 v....
Prøv evt at tage batteriet af den og vent lidt. Det kan sommetider hjælpe den på rette køl igen..
Indstillingen af stangen (nederste kuglehovede) kan også have noget med RTFM 12 fejl at gøre..
Prøv evt at tage batteriet af den og vent lidt. Det kan sommetider hjælpe den på rette køl igen..
Indstillingen af stangen (nederste kuglehovede) kan også have noget med RTFM 12 fejl at gøre..
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Re: Grundindstilling RTFM 12
--->>> Vagtech
Lad nu manden gundjustere uden lader. Der er jo minimalt strømforbrug og det plejer jo at virke!!!! det er jo bare lige det med grundjustering.
Jeg siger ikke det er laderen der et galt med, der er mange årsager til RTMF 12 men når vi ikke vinder gehør for den mest oplagte er der langt hjem.
Lad nu manden gundjustere uden lader. Der er jo minimalt strømforbrug og det plejer jo at virke!!!! det er jo bare lige det med grundjustering.
Jeg siger ikke det er laderen der et galt med, der er mange årsager til RTMF 12 men når vi ikke vinder gehør for den mest oplagte er der langt hjem.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Grundindstilling RTFM 12
RTFM= read the fucking manual!
12= Måleværdier imellem potentiometre urealistike
Sæt lader på!!!!!!!!!!! sluk øvrigt forbrug!
kontrol af slør i stang/kan den bevæge sig? rust i kugle?
Skifte armen på gangsteller øverst / nederst er der slør?
Morten Moe, PhD
-Cand.grundjust.
+4528450405
12= Måleværdier imellem potentiometre urealistike
Sæt lader på!!!!!!!!!!! sluk øvrigt forbrug!
kontrol af slør i stang/kan den bevæge sig? rust i kugle?
Skifte armen på gangsteller øverst / nederst er der slør?
Morten Moe, PhD
-Cand.grundjust.
+4528450405
- KMDTHY
- Indlæg: 4988
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Grundindstilling RTFM 12
Hah - klasse kommentar !MOE skrev:RTFM= read the fucking manual!
Morten Moe, PhD
-Cand.grundjust.
+4528450405
Alt det du skriver er jo det vi andre har sagt flere gange, men manden vil jo åbenbart ikke høre
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Grundindstilling RTFM 12
Hold da op en velkomst.
Prøv at ligge mærke til i alle skrive det samme efter hinanden, forsat uden jeg har svaret eller set jeres svar.
Men ja skal da prøve med en lader.
Dog kan jeg gentage hvad der før er skrevet ang. stangen, denne ser fin ud.
Forsat ingen som har forklaring på clutch actuator open circuit? Kan dette hænge sammen med at der ikke er lader på?
Prøv at ligge mærke til i alle skrive det samme efter hinanden, forsat uden jeg har svaret eller set jeres svar.
Men ja skal da prøve med en lader.
Dog kan jeg gentage hvad der før er skrevet ang. stangen, denne ser fin ud.
Forsat ingen som har forklaring på clutch actuator open circuit? Kan dette hænge sammen med at der ikke er lader på?
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Grundindstilling RTFM 12
Hmm Nå men så er det nok bare os der fejltolker Dit svar til 383 i går 22:20rosendal skrev:Hold da op en velkomst.
Prøv at ligge mærke til i alle skrive det samme efter hinanden, forsat uden jeg har svaret eller set jeres svar.
Men ja skal da prøve med en lader.
Tyder da ellers på at du Har læst at der skal lader på Hvis det skal blive godt men....
Re: Grundindstilling RTFM 12
Det er korrekt, men havde ikke en lader derhjemme på daværende tidspunkt.ph. skrev:Hmm Nå men så er det nok bare os der fejltolker Dit svar til 383 i går 22:20rosendal skrev:Hold da op en velkomst.
Prøv at ligge mærke til i alle skrive det samme efter hinanden, forsat uden jeg har svaret eller set jeres svar.
Men ja skal da prøve med en lader.
Tyder da ellers på at du Har læst at der skal lader på Hvis det skal blive godt men....
Ved godt det er bedst med lader, men det er dog også gjort vellykket uden lader (selvfølgelig med min.12V)
- KMDTHY
- Indlæg: 4988
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Grundindstilling RTFM 12
Er det ikke da du hev stikket til pumpen af at den meldte fejl ?? Den vil jo melde en masse fejl fordi den mangler. Har du husket at slette dem ? Ellers kunne det jo være potentiometeret i koblings cylinder. Kan du udlæse anden værdi på koblingen når du har fjernet stikket til pumpen ? Hvis ikke er der noget galt med din koblingscylinder, måske potmeter eller stik/ledninger.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Grundindstilling RTFM 12
Ser stangen fin ud... ja det gør de alle, men er der slør??rosendal skrev:Hold da op en velkomst.
Prøv at ligge mærke til i alle skrive det samme efter hinanden, forsat uden jeg har svaret eller set jeres svar.
Men ja skal da prøve med en lader.
Dog kan jeg gentage hvad der før er skrevet ang. stangen, denne ser fin ud.
Forsat ingen som har forklaring på clutch actuator open circuit? Kan dette hænge sammen med at der ikke er lader på?
Jeg ville også skifte hydraulikolien??
Hader FB
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Grundindstilling RTFM 12
Det er et gennemgående svar, her på boardet "at en ting ser fin ud" men det er jo ikke nok, at den ser fin ud, på med en tang og rusk og vrik med den, det er den eneste måde man kan kontrollere mindre slør.Clayton skrev:Ser stangen fin ud... ja det gør de alle, men er der slør??rosendal skrev:Hold da op en velkomst. Dog kan jeg gentage hvad der før er skrevet ang. stangen, denne ser fin ud.
Jeg ville også skifte hydraulikolien??
Og rosendal, det er jo ikke for at fornærme dig, det er for at hjælpe dig. De 3 mest almindelige ting der kan "fucke" en grundjustering op er som regel.
1. For lidt strøm (her menes selvfølgelig spænding=volt)
2. Radioen er ikke pillet ud.
3. Hvis der er det mindste slør i omtalte forbindelsesstang.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Grundindstilling RTFM 12
Hejsa,
Og så lige for at slå det fast, en gang til:
* Strøm angives i ampere [A]. 'Noget' der flyder _gennem_ en ledning og måles med f.eks. et amperemeter?!
* spænding(sforskel) angives i volt [V]. Giver kun mening når _referencen_ er angivet. Således måles en spænding mellem to punkter.
Så strømmen kan ikke komme under 12,4V ( @#¤&0). Det kan _spændingen_ til gengæld
(Se smileyerne)
---
Ifølge min grundindstillingsvejledning skal batterispændingen holdes over 11,8V for at sikre grundindstillingsgennemførelse.
Min erfaring fortæller mig også at RTFM 12 kan forekomme når kuglehovederne er rustne, eller indstillingslængden af kuglehovedsstangen er foretaget jævnfør VW's justeringsprocedure.
/Claus
Og så lige for at slå det fast, en gang til:
* Strøm angives i ampere [A]. 'Noget' der flyder _gennem_ en ledning og måles med f.eks. et amperemeter?!
* spænding(sforskel) angives i volt [V]. Giver kun mening når _referencen_ er angivet. Således måles en spænding mellem to punkter.
Så strømmen kan ikke komme under 12,4V ( @#¤&0). Det kan _spændingen_ til gengæld
(Se smileyerne)
---
Ifølge min grundindstillingsvejledning skal batterispændingen holdes over 11,8V for at sikre grundindstillingsgennemførelse.
Min erfaring fortæller mig også at RTFM 12 kan forekomme når kuglehovederne er rustne, eller indstillingslængden af kuglehovedsstangen er foretaget jævnfør VW's justeringsprocedure.
/Claus
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Grundindstilling RTFM 12
Jeg beklager, at jeg skrev strømmen skulle være 12,4 v, Det er self spændingen der skal det. Jeg tror så ikke at det har nogen praktisk betydning, da de fleste nok ikke spotter det tydelige ØJEBÆ (Synes jeg også selV)
Ser man i vinduet i VCDS, står der område 12,4 v - (husker ikk topværdien)
Længden på stangen, er som udgangspunkt "fast" der er jo mulighed for at justere på den nederste bolt/kugle. Men denne indstilling er kritisk. Vi har forsøgt med at stille på denne nederste kugle, også med RTFM 12 som resultat.
Ser man i vinduet i VCDS, står der område 12,4 v - (husker ikk topværdien)
Længden på stangen, er som udgangspunkt "fast" der er jo mulighed for at justere på den nederste bolt/kugle. Men denne indstilling er kritisk. Vi har forsøgt med at stille på denne nederste kugle, også med RTFM 12 som resultat.
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR