Chip samtidig med fartpilot ?

Motortuning, undervogne, opgradere bremser mv.
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Andreas K »

Hey Folkens.

Jeg overvejer stærk at få monteret fart pilot i lupoen. Dog blev jeg overrasket da jeg fik at vide at når først man har smidt ny software i til fartpilot, så er styreboksen låst, og kan derfor ikke chippes efterfølgende. pris forskellen er 2000,- på om der skal monteres fartpilot med eller uden chip.
Fartpilot er vidst ret omfattende da min bil har servo, så det kommer til at koste lidt lige meget hvad.

Fordele / ulemper med chip ?
Kan motor/gearkasse holde ?
Brændstof økonomi ?
Hvordan kommer Eco funktionen til at virke ?
Kommer der betydeligt mere skub i den lille vogn ?

Jeg er sku lidt i tvivl hvor vidt den skal chippes eller ej. da jeg hovedsageligt bare triller og følger trafikken, men det kunne da være rart med lidt overskud til en overhaling i ny og næ.

lyttebøfferne er slået ud, så kom endelig med de inputs :)

Mvh. Andreas
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af 383CI »

Andreas K skrev:Hey Folkens.

Jeg overvejer stærk at få monteret fart pilot i lupoen. Dog blev jeg overrasket da jeg fik at vide at når først man har smidt ny software i til fartpilot, så er styreboksen låst, og kan derfor ikke chippes efterfølgende. pris forskellen er 2000,- på om der skal monteres fartpilot med eller uden chip.

Landberg.dk koder både fartpilot og optimere, og laver tilbage igen, så det er vist bare snak.

Fartpilot er vidst ret omfattende da min bil har servo, så det kommer til at koste lidt lige meget hvad.

Hvis du siger det, men jeg kan ikke komme i tanke om hvad de ting har med hinanden at gøre?

Fordele / ulemper med chip ? Min er optimeret hos landberg.dk det er et andet motortyringsprogram. Lange bedre at køre I Og kan overhale.

Kan motor/gearkasse holde ?
Ja hvis det er lavet rigtigt. Min laver intet under 2000 o/min så koblingen er lukket helt. Kørte +250k km i Lupo1 og nu +60 i Lupo2 absolut ingen problemer.

Brændstof økonomi ?
Bedre i Lupo1 med 78hk. 88hk i Lupo2 koster lidt, men jeg bruger den også til at overhale.

Hvordan kommer Eco funktionen til at virke ?
Helt som før.

Kommer der betydeligt mere skub i den lille vogn JA, det er en helt anden bil,

Jeg er sku lidt i tvivl hvor vidt den skal chippes eller ej. da jeg hovedsageligt bare triller og følger trafikken, men det kunne da være rart med lidt overskud til en overhaling i ny og næ.

lyttebøfferne er slået ud, så kom endelig med de inputs :)

Mvh. Andreas
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Andreas K »

Nej jeg forstod heller ikke noget af at boksen bliver låst efter ny software til fartpilot, men det fik jeg at vide.

Grundet det er elektrisk servo, skulle der være uhyggeligt trængt med pladsen omkring ratstamme osv. og derfor skulle det være noget rigtig øv at rode med.

kommer eco til at være samme effekt som std. eller bliver den også hurtigere der ?
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har også læst det med fartpiloten et sted, men jeg mener dog at kunne huske at det er noget med at hvis du får lavet fartpilot, forsvinder den ved en chipning ved nogen som ikke har styr på at der er fartpilot og/eller har mulighed for at lave fartpilot i motorstyring ;)
Det går sgu nok med lidt tålmodighed, det er bare nogle få tynde ledninger du skal have plads til ;)
Det jeg har hørt om af chipning er det kun når den er ude af eco den er chippet, så ja den vil køre helt normalt i eco :)
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Andreas K »

ahh ja Kim, det ville jo selvfølgelig give mere mening hvis den bare "overskriver" fartpiloten når man så chipper den efterfølgende.
Jeg har ikke selv undersøgt hvor slemt det er med de ledninger, men hvis den skal laves "ude i byen" så skal de have den i 6 timer for fartpilot.
fedt nok hvis den bare er som std. i eco mode, det ville sku være meget smart.
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Hmm - det kan godt være du skal overveje om det kan betale sig at gøre selv, afhængig af hvor meget du har makket med sådan noget før ;) hvis det er samme pris for en Lupo m servo er det jo "kun" 3000 kr Jp auto vil have medmindre det er steget siden sidst jeg kiggede ;) du kan lave det for knap den halve pris ved at købe hos Mirco, jeg købte arm hos http://Www.vagshop.dk og kodning hos http://Www.vag-tuning.com og solgte den gamle arm for 1-200 kr, mener alt i alt det stod mig i 13-1400 kr, det står herinde et eller andet sted :? Men der er altså en hel del arbejde i det ;)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af ph. »

Jeg Havde til hver en tid valgt en AP-?00 fartpilot
...Ja det er hvad der er smidt i begge de L3l'erter jeg har haft ...og kunne aldrig drømme om at få Flashet comp. for det...
om man vil ha den chippet, fjernet egr.... er op til folk selv
Jeg har ikke fået det gjort men overvejer det kraftigt....
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Thore J »

Spørg Thomas Landberg.. han har styr på det..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Plop »

Kan vi få mængderabat hos Landberg, så er jeg med :-D
mikep
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 15. apr 2013 13:15
Geografisk sted: ørbæk , fyn

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af mikep »

Har fået en pris ved cartrends som sælger chip fra landberg.dk
På 5000kr inkl fartpilot chip og egr mod.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Plop »

mikep skrev:Har fået en pris ved cartrends som sælger chip fra landberg.dk
Ved du om cartrends optimere bilen bagefter, eller flasher de bare chippen og ruller ud på gaden ?
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Andreas K »

Det var også Cartrends der skulle rode med min, men det er ikke blevet aktuelt endnu. Jeg skal lige have styr på bilen først, og lavet div. ting inden jeg bruger penge på chip og fart pilot.

men de chipper den, og så får man lov at køre igen. det samme har jeg fået gjort på min Cupra de forskellige gange den har fået lagt ny software i computeren, og hvis jeg har været utilfreds så lavede jeg bare en logfil og sendte til Landberg, så kigger de på den, og ændre lidt ting og så sender de en ny fil man kan få lagt i. så det er fint nok for mig.

endte dog ud med APR chip til sidst, og den skulle have fil i ÉN gang, og så spillede det altså bare ! men det er vel altid svært når man begynder at ændre på en masse ting, så det ikke bare er en chippet std. bil.

men her er målingen af min gamle bil, på 2 felter både DIN norm og i EØF, med en fil som bare er tilsendt tuner fra USA, og lagt i bilen efter de har fået at vide hvad der er i bilen. (Den kører stadig std. turbo)
men meget pænt af en 2.0 liters 4 cyl. benzin motor :D og den kørte bare super godt.

Billede

Billede
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Andreas K skrev:Nej jeg forstod heller ikke noget af at boksen bliver låst efter ny software til fartpilot, men det fik jeg at vide.

Grundet det er elektrisk servo, skulle der være uhyggeligt trængt med pladsen omkring ratstamme osv. og derfor skulle det være noget rigtig øv at rode med.
Det er rigtigt nok i nogle tilfælde i hvert fald, jeg har haft min boks sendt ned til Mirco(http://www.Vag-tuning.com) og få kodet til fartpilot - her i går ville jeg så have den chippet hos Morten(Autopit) den var både låst i softwaren og så havde klovnen givet IC'en en ordentlig omgang lim/fugemasse så det ikke skulle kunne lade sig gøre at rode med den igen :( Men Morten fandt en løsning, vi byttede rundt på noget boksværk, og så fik jeg både chip og fartpilot :D Men det var ikke en nem omgang, man må sige han tjente de penge :lol: Takker Morten :D Den har godt nok noget mere overskud til overhalinger nu ;)
Senest rettet af Kim B Olesen tors 25. jul 2013 20:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Andreas K »

Hej Kim.
Jamen så kan der jo være noget om snakken ! Jeg var nu også sikker på Cartrends talte sandt, og det er måske bare den måde de gør det på ?

Lyder fedt med med lidt ekstra skub i vognen :)
Er det også først fra omkring 2000 omdr der sker der med chippen ?
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Neej - det kommer også lidt længere nede, måske allerede fra 1400 rpm ca ;) Det virker ret godt, og jeg har ikke taget den i at file kobling ;) Morten eller også var det Bjørn der sagde at det skulle jeg lige tænke ved, men jeg synes nu også det er lige sent nok hvis den først tager ved ved 2000 rpm - jeg kører mest landevejskørsel, og der er den jo ikke deroppe ;)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af batmann67 »

Lyder interessant at den tager fat længere nede end de "sædvanlige" 2000 rpm :-)...

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg synes i hvert fald det kører rigtigt godt :D Jeg tror den tager mere ved end den plejer helt nede fra 1200 rpm, men rigtigt godt fra 2000 rpm - så jeg er rigtigt godt tilfreds :D Nu mangler jeg bare lige at kontrollere 100 % hvor økonomisk den kører, det er noget med man ikke helt kan regne med at økometeret siger det samme som den gjorde før pga div ændrede parametre ;)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Sv: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af batmann67 »

Har du en kurve udlæsning fra før og efter den blev trimmet.

/Stig Allan

Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Senest rettet af batmann67 lør 27. jul 2013 06:54, rettet i alt 1 gang.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Før ligger herinde et eller andet sted, jeg har heller ikke noget efter ;) det er bare en discount chipning uden rullefelt :) men lige pludselig en dag render jeg nok over en med et rullefelt der lige kan lave en måling ;)
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Chip samtidig med fartpilot ?

Indlæg af Mukker »

Hvad måtte du give hos autopit ?
Besvar