Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Bilstereo, navigation, håndfri osv.
Besvar
dvb1994
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. jan 2013 12:51
Geografisk sted: København

Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af dvb1994 »

Hej kære med-ulve-ejere!
Jeg har lige et spørgsmål sm jeg simpelthen ikke selv kan finde svar på :(
Jeg har i et stykke tid haft en ekstra forsværker(effektforsværker) monteret i baggagerummet på lupoen, som så har kørt de originale højtalere i bilen + en subwoofer. Da jeg så for en time siden skal ned efter et lille bægre Ben&Jerrys, så forsvinder alt andet end diskanten i bilen :cry:
Da begge højtalere(i døren) stoppede med at spille på samme tid tænker jeg at det må være effektforstærkeren der har brændt en kanal.
For at sikre mig at jeg har ret sætter jeg en computer direkte til indgangen på effektforstærkeren. Som forventet er det stadig kun diskanterne der spiller, og min mistanke om den brændte kanal bliver kun forstærket da jeg sætter en højtaler fra stuen til.
Det er så nu det bliver underligt! For at være helt 100 på at det er en kanal, og at der ikke er sket noget med højtalerne, prøver jeg at sætte dem direkte til min headunit. Til min forbavselse er det stadig kun diskanten der spiller. Jeg tager så min højtaler fra stuen og sætter direkte til min HU, og det er igen kun diskanten der spiller.
Så mit spørgsmål til jer er; hvad fa*$#n kan der være galt?

På forhånd en million gange tak! :mrgreen:
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af Andreasf »

dvb1994 skrev:Så mit spørgsmål til jer er; hvad fa*$#n kan der være galt?
Mere end een ting ;-)

Ledningerne til højttalerne er splittet efter ISO-stikket oppe ved radioen.

Hvordan er din effekforstærker tilsluttet højttalerne?
Gennem ISO-stikket, har du været i dørene, eller fanget ledningsnettet et andet sted?

I den originale installation Y-splittes ISO-stikket undervejs og går til hhv. diskant og bas, hvor der sidder filtre på de respektive enheder.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
dvb1994
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. jan 2013 12:51
Geografisk sted: København

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af dvb1994 »

Ledningerne til de originale højtalere er klippet af ISO stikket oppe ved HU'en, og så er der trukket ledninger tilbage til baggagerummet.

Men jeg kan dog ikke se hvordan det skulle kunne have noget med det at gøre, da jeg har de samme problemer med en højtaler jeg har taget fra stuen.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af Andreasf »

dvb1994 skrev:Men jeg kan dog ikke se hvordan det skulle kunne have noget med det at gøre, da jeg har de samme problemer med en højtaler jeg har taget fra stuen.
Kan det tænkes du er kommet til at sætte din HU eller forstærker op til at køre to- eller trevejs, så den fungerer via. et indbygget delefilter?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
dvb1994
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. jan 2013 12:51
Geografisk sted: København

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af dvb1994 »

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener?
Min HU trækker ikke nogle højtalere hvis det er det du tænker på? Der er pre-outs på HU'en, som går om til effektforstærkeren.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af Andreasf »

dvb1994 skrev:Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener?
Min HU trækker ikke nogle højtalere hvis det er det du tænker på? Der er pre-outs på HU'en, som går om til effektforstærkeren.
Well - noget af det fænomen du beskriver giver ikke mening, for samme fejl lader sig finde to steder i systemet, uafhængigt af hinanden.

Der er også noget af det du skriver, der ikke giver helt mening:
En forstærkerkanal vil typisk ikke trække både højttalerne i venstre og højre side, da du så vil have lyd i mono - og det er sgu lidt gammeldags ;-)
Så enten har du knaldet to kanaler af i din forstærker/HU/noget andet, eller også er din lyd i mono..
Jeg håber ingen af delene er tilfældet...

Højttalerne fra stuen du sætter til din HU, sætter du dem på pre-out eller den forstærkede udgang?
På pre-out kan du godt riskere at der er power nok i HU'en til at der kommer lyd i højttalernes diskanter, men at bassen er aaaalt for tung at drive.
Det er jo et line-signal med meget lav effekt og kun ment til at en forstærker kan høre det og - ja - forstærke det.
På AMP-out på HU'en bør du høre et fuldtone-signal, med mindre et internt delefilter er slået til i HU'en.

Prøv lige at teste godt efter og skriv ned hvad der reagerer hvorledes - man bliver hurtigt forvirret, for der er sgu en del at checke igennem.

Prøv pre-out på din HU, lyt på denne, evt. med et par alm. hørebøffer, det bør den kunne trække fornuftigt.
Prøv AMP-out på din HU med en højttaler, virker det?

Hvis nej til en af ovenstående, check om HU'en har et internt delefilter/en-/to-/tre-vejs mode der kan slås til (eller fra!).
Hvis ja til begge ovenstående, check din forbindelse til forstærkeren; ingen brud på kablerne?

Sæt forstærkeren til, prøv med en løs højttaler, virker det som det skal?
Prøv med bilens, virker det som det skal?

Check igen for kabelbrud, især hvis det ikke er loddede forbindelser du har.

Ellers kan jeg godt være lidt blank, for der er altså et eller andet i dit første indlæg der ikke giver helt mening, sorry! :-)

Hvilken forstærker og HU har du?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af Jurger »

hvad vis du tager strømmen fra radioen og så prøver igen.

lyder til din radio kun sender de høje frekvenser. tror det er det andreasf mener med at en indstilling er sat til kun at spille de høje frekvenser (diskant)

kan du evt prøve med en anden radio
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
dvb1994
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. jan 2013 12:51
Geografisk sted: København

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af dvb1994 »

Der er selvfølgelig brugt flere kanaler - min fejl!
kanal 1 til den ene side, kanal 2 til den anden side, og kanal 3 og 4 er bridged til subwooferen.

Højtalerne fra stuen er sat på den forstærkede udgang på HU'en via ISO stikket.

Jeg har tjekket pre-out'sne ved at trække phono kablet ind til min forstærker i huset, de virker fint.

Der er ikke noget internt delefilter i HU'en, og det burde jo heller ikke være vigtigt, da jeg har prøvet at sætte min computer direkte til effektforstærkeren via et helt normalt 3,5mm til 2x phono stik. Her er det også kun diskanten der spiller(forresten ikke lige så højt som den plejer), og det er den samme historie hvis jeg sætter højtaleren fra stuen til. Derfor kan jeg også udelukke brud på kablerne.

Det er ligemeget om jeg sætter en løs højtaler til effektforstærker eller til HU'en, der er stadig kun diskant og jeg kan ikke forstå det da de ikke burde have noget med hinanden at gøre.

HU'en er en Macrom et-eller-andet 2din med gps, og forstærkeren er bare en billig xzound.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af Andreasf »

Jurger skrev:tror det er det andreasf mener med at en indstilling er sat til kun at spille de høje frekvenser (diskant)
Nemlig, men det harmonerer bare ikke med, at en computer direkte på forstærkeren stadig producerer samme resultat, når højttalere direkte på HU'en også gør.
Så lyder det i mine ører som om samme symptom opstår to steder i kæden - og det er mig umiddelbart helt sort :(
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
dvb1994
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. jan 2013 12:51
Geografisk sted: København

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af dvb1994 »

@Jurger
Det burde jo ikke have noget betydning om HU'en kun sender høje frekvenser, når jeg har forsøgt at sætte en lydkilde direkte til effektforstærkeren.
dvb1994
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. jan 2013 12:51
Geografisk sted: København

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af dvb1994 »

Andreasf skrev:
Jurger skrev:tror det er det andreasf mener med at en indstilling er sat til kun at spille de høje frekvenser (diskant)
Nemlig, men det harmonerer bare ikke med, at en computer direkte på forstærkeren stadig producerer samme resultat, når højttalere direkte på HU'en også gør.
Så lyder det i mine ører som om samme symptom opstår to steder i kæden - og det er mig umiddelbart helt sort :(

Det er det samme der undrer mig, kan slet ikke hitte ud af hvordan det kan ske! :cry:
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af Andreasf »

Stelfejl, kortslutningsfejl?

Meget interessant problem.. Jeg kunne sgu få ret lang tid til at gå med at fejlsøge i hvert fald ;)
Er forstærkerens kabinet fysisk adskilt fra bilens karosse og er det samme tilfældet for HU'en?

Vi skal jo i gang med den kreative fejlsøgning og et eller andet der er lagt til stel kunne være et sted at starte..
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
dvb1994
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. jan 2013 12:51
Geografisk sted: København

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af dvb1994 »

Ja - forstærkeren er monteret på en træplade(har stelforbindelse der hvor de bagereste sikkerhedsseler låser i) og HU'en er taget ud af rammen.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af ph. »

da du havde højttaler direkte på hu
havde du da taget forstærker fra ved hu?
tænker ...Hvis forstærker er fucked og hu kan blive påvirket af det og slår fra i et vist frekvenceområde

ved ikke ret megt om det så kan da godt være at tanken er helt i skoven...
dvb1994
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. jan 2013 12:51
Geografisk sted: København

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af dvb1994 »

Ja den var slået fra. alle pre-out kabler fra afmonteret, og remote kablet var også taget af, hvilket får effektforstærkeren til at slukke.
dvb1994
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. jan 2013 12:51
Geografisk sted: København

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af dvb1994 »

En lille opdatering.. Jeg hat taget effektforstærkeren og radioen ud af bilen, og sat dem til en strømforsyning.. Nu virker de begge helt fint.
MEN! hvis jeg trækker en ledning fra min forstærker inde i huset, og ud til højtalerne i bilen, så vil de stadig ikke spille :(
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af Andreasf »

dvb1994 skrev:MEN! hvis jeg trækker en ledning fra min forstærker inde i huset, og ud til højtalerne i bilen, så vil de stadig ikke spille :(
Hiv en bashøjttaler ud af en af dørene, gnav den direkte på dit stue-stereo.

Hvad sker der så?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af ph. »

Andreasf skrev:
dvb1994 skrev:MEN! hvis jeg trækker en ledning fra min forstærker inde i huset, og ud til højtalerne i bilen, så vil de stadig ikke spille :(
Hiv en bashøjttaler ud af en af dørene, gnav den direkte på dit stue-stereo.

Hvad sker der så?
(Som i) spiller den så er det en ledning der har kontakt til stel mellem forstærker og højttaler...?
Så er det vel nemmere at smide sit anlæg i bilen igen og trække et nyt højttalerkabel eller bare nøjes med at montere en højttaler af gangen indtil den igen slår fra..
dvb1994
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. jan 2013 12:51
Geografisk sted: København

Re: Alt andet end diskant forsvundet - hvad kan det være?

Indlæg af dvb1994 »

Jeg pillede beklædning af til højtalerne i siderne, og så at ophængene var helt mørnede.
Jeg testede at ledningerne virkede med nogle andre højtalere, og så skiftede jeg dem ud med nogle nye alpine.
Anlægget spiller perfekt nu.. Jeg testede efterfølgende højtalerne med forstærkeren fra huset, og den ene var brændt af. Så jeg er stadig ikke helt sikker på hvad der var galt, men det virker nu.
Besvar