Lupo 3L defekt?

Alt vedrørende teknikken på 3L
kristofferkondrup
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 12:27
Geografisk sted: Århus

Lupo 3L defekt?

Indlæg af kristofferkondrup »

Hej

Jeg har netop fået kørekort for to måneder siden, og derefter købt mig en billig Lupo 3L årg. 2001 importeret fra Tyskland til en god pris på 25.000kr. Bilen har dog kørt 300.000, men efter at have læst servicebøgerne ser det ud til at den er vedligeholdt som den skal.

Igår da jeg holdte stille foran min kammerats grund begyndte den pludselig at trække meget hårdt i gear "E", og selvom jeg holdte bremsen i bund trak den fremad. Jeg satte den i fri gear og slukkede bilen, herefter tændte jeg den og prøvede at bakke. Den tog dog ikke fat i bakgear, så jeg slukkede bilen, og kunne ikke starte den igen da jeg ikke kunne få bilen ud af bakgear. Dansk vejhjælp kom og løftede bilen på lad, den blev trukket op og kom ud af bakgear og i frigear igen. Nu starter den, men imorges trak den stadig kraftigt i E, men nu trækker den overhovedet ikke i E.

På forhånd tak
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af KMDTHY »

At den trækker selvom du holder bremsen nede kan være en vacuum slange der er hoppet af eller hul på.

At den ikke vil starte kan, det er en skud, være din bremselys kontakt. kan den starte i N ?

Da det lyder til du ikke er helt sikkert på servicen, ville jeg synge "sangen" hvis jeg var dig, altså - Tjek hydraulikolie, skift gearolie, få den grundjusteret.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
kristofferkondrup
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 12:27
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af kristofferkondrup »

Altså nu starter den i N. Men når jeg går i E og R så trækker den ikke
kristofferkondrup
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 12:27
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af kristofferkondrup »

Jeg har kørt 8000km i den, og det kan være der er ikke skiftet olie et par tusinde kilometer før jeg købte den. Kan det være det?
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af yaknudsen »

kristofferkondrup skrev:Jeg har kørt 8000km i den, og det kan være der er ikke skiftet olie et par tusinde kilometer før jeg købte den. Kan det være det?
Manglende hydraulikolie kan godt være årsagen. Tjek den som det allerførste.! Lige nu, med det samme! Dernæst grundjustering af gearkassens skiftemekanisme. Straks derefter! Der er (jeg gætter) mere end 80% chance for at det løser lige netop et problem som dit.

Manglende skift af motorolie og gearkasseolie er meget usandsynlig som direkte årsag til de problemer du beskriver.
Men så længe du ikke helt sikkert ved om disse olier er skiftet bør du af hensyn til din sjælero og nattesøvn få det gjort så snart din tid og økonomi tillader det.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af VAGtech.dk »

Det med at den trækker selvom du trædder på bremsen kan også have noget med tryksensoren på bremserøret at gøre.. Er ledningerne til denne intakt??
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af sussi »

Hej Kristoffer og velkommen i klubben :-)
Et godt sted at starte, er her:
viewtopic.php?f=22&t=14
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af 383CI »

Syng sangen som de andre skriver, og jeg beskriver :-)
MEN jeg kunne godt forestille mig fejlen ligger i koblingen, eller udrykkerlejet som jeg er ved at være et almindeligt problem på den gamle biler.
Jeg bygger det på at fejlen er meget periodisk, så den kunne opstå hvis/når koblingen ikke lige glider som "forventet" Bilen kan ikke starte hvis ikke den er sikker på den er koblet ud, f. eks.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
kristofferkondrup
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 12:27
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af kristofferkondrup »

Jeg håber som yaknudsen beskriver kan løse problemet, det ville ihvertfald være meget dejligt.

Som i læser i min beskrivelse ovenfor har jeg kørt 8000km i den på blot to måneder. Det er meget, men det er også fordi jeg lige er fyldt 18 og fået kørekort, og jeg elsker simpelthen den lille Lupo :-)

Jeg har en del kammerater som er mekanikere, en meget dygtig en som jeg har pillet i knallerter med siden vi var en 11-12 år gamle. Han arbejder hos Ejner Hessel og skruer dagligt i Mercedes, men han har dog repareret to af disse Lupo 3L'er og han tror det kan være koblingen som glider eller er brændt af, ellers så skal gearkassen "opdateres". Jeg ved dog ikke hvad han mener med dette. Han siger dog at jeg skal starte og prøve at sætte den i gear dagligt, da nogle af Lupo problemerne er periodiske
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Du skal tage VAGTech.dk's bud om tryksensoren på bremserøret seriøst.

Dette hack med at pille stikket af på denne tryksensor er brugt at flere for at disable stop/start på motoren. Ulempen ved hack'et er imidlertid at der så bare slides kobling når Lupoen er nedbremset til fuldt stop.

Derudover, som andre har skrevet: Gearkasseolie, hydraulikolie og grundjustering. Vent med den dyre koblingsudskiftning.

Mercedesmekanikere ved ikke hvordan en gearkassegrundindstilling skal udføres!



/Claus
kristofferkondrup
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 12:27
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af kristofferkondrup »

Claus kunne du måske uddybe det med "hacket" lidt bedre?
kristofferkondrup
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 12:27
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af kristofferkondrup »

Skal jeg tjekke om ledningen til bremserøret er intakt?
kristofferkondrup
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 12:27
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af kristofferkondrup »

Jeg har netop lige haft tænding på, den støjer fra motoren nu.
Den trækker stadig ikke i E, og selvom jeg trækker gearstangen i over i triptonic så skiftes der ikke på speedometeret
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af VAGtech.dk »

Lyder som om en grundjustering kan gøre lidt ved det.

Har du udlæst fejl på den ??
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Nogle Lupo 3L-ejere ønsker ikke start/stop-funktionen, hvor motoren stopper efter ca. 3 sekunders stilstand og bibeholdt nedtrådt bremsepedal.

Et 'hack' til at undgå dette start/stop er at pille stikket af til den omtalte tryksensor på bremserøret.

Signalet fra denne tryksensor anvendes også til at give gearkassestyreenheden om at åbne koblingen helt. Modtager styreenhden ikke dette signal bibeholdes kobling i krybeposition (der hvor Lupoen rent faktisk begynder at trille).

Sliddet på koblingen vil være ens med det (mindre begavede) bilister udfører når de holder en bil i stilstand på en skrånende vej, f.eks. op mod et lyskryds ved at 'file kobling'.

Giver det klarhed?


/Claus
kristofferkondrup
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 12:27
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af kristofferkondrup »

Start/stop funktionen kender jeg godt. Den kan jeg slå til og fra på en knap der hedder "ECO". Normalt kører jeg ikke med det, da jeg har oplevet i lyskryds at bilen slukker efter 3-4 sek og derefter ikke altid starter igen.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af Thore J »

kristofferkondrup skrev: Som i læser i min beskrivelse ovenfor har jeg kørt 8000km i den på blot to måneder. Det er meget...........
Nope.. :D det er ikke... Vi er del som kører mere :-)

De rigtig mange af de køre små biler kører langt dagligt..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
kristofferkondrup
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 12:27
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af kristofferkondrup »

Nu ved jeg ikke hvordan i tolererer dette, men en adminstrator kan vel slette det hvis det er.

Da jeg som sagt er 18 år og på SU kan jeg ikke lige se hvordan jeg skal kunne finde penge til at kaste Lupo'en på værksted. Hvis der sidder en dygtig gør-det-selv mand derude med en VAG-Com så er han meget velkommen imod betaling selvfølgelig!

Lupo'en befinder sig 6km syd fra Århus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af KMDTHY »

Kan ikke huske om der er folk fra Århus herinde. Ellers gå ind på vagcars.dk og tage fat i blackfinger, han er fra Århus og har styr på vag-com/VCDS som det hedder i dag. Måske han kan overtales, Flink mand :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo 3L defekt?

Indlæg af KMDTHY »

Du kunne jo også overveje selv St købe et kabel...

Læs her: viewtopic.php?f=17&t=49
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar