Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Alt vedrørende teknikken på 3L
our
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 9. okt 2010 11:48
Geografisk sted: Køge

Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af our »

Vores lille Lupo er i knibe... Kan i mon hjælpe ?

Det hele starter faktisk med en lille påkørsel.
En førerløs bil, triller på en P-plads over i vores Lupo, med en bule til følge.
Lupoen køres derfor på værksted, og vi aftaler, at de da lige kunne lave en grundjustering, nu hvor bilen jo alligevel var der.
Jeg laver selv mine service eftersyn, men har ikke vag-com.

Værkstedet sætter testeren på og grundjusterer, hvorefter bilen pludselig ikke længere vil starte ?

Det har de vist så fået den til nu, men nu skifter den pludselig rigtig dårligt gear, siger de.
Værkføreren ringer så til mig, og siger.: "Der ligger en fejl, i enten gangstelleren, eller i gearkassen" :o

Men sjovt nok, så virkede bilen jo fint, lige indtil de begyndte at pille. :roll:

Heldigvis blev min kone kørt hjem af en mekaniker i vores egen bil, da den blev afleveret på værkstedet.
Jeg har naturligvis foreslået værkføreren at spørge den pågældende, hvordan den kørte, da vi afleverede den. ;)
For værkføreren bliver ved med at fiske efter, om nu ikke der har været et gearkasseproblem hele tiden - siden jeg bad om at få den grundjusteret.
Jeg frygter hvor dette bærer henad.

Jeg har foreløbig valgt at agere den forstående kunde - men kun fordi jeg har fået stillet lånevogn til rådighed.
Frygter dog, at min fine lille velfungerende lupo, ender som en forskruet "mandagsbil" inden de er færdige. :o
De har tydeligvis fået brændt et eller andet af, eller ødelagt noget software, eller justeret den helt ud i hampen.
Eller måske noget helt fjerde ?
Jeg har desvære kun de informationer, jeg af værkstedet er blevet tildelt.
Så jeg kan nok ikke bidrage med så meget.
Udover at det er en 3L fra 2001 med 157.000 km på tælleren.

Jo ... mekanikkeren ringede iøvrigt for at høre, om nu ikke der havde været skruet på den, på et andet værksted - hvilket der IKKE har.
Jo for han synes at den var alt for pæn i motorrummet. :geek:
Han snakkede om at to stik på gangstelleren måtte være byttet om.
Men udover Jev, er de selv de eneste der har rørt ved bilen, da tidl. ejer altid har fået den serviceret på det pågældende værksted.
Jev justerede gearskitftet for mig sidste gang - og det gør han også næste gang. ;)

Dette indlæg er IKKE ment som et "jeg hader mit værksted" indlæg.
Bortset fra at jeg fornemmer at de ikke rigtig tror mig, når jeg siger at den virkede fint før de pillede - så er jeg foreløbig blevet behandlet pænt.

Formålet med tråden, var mere tænkt som en håndsrækning til værkstedet- og derigennem mig.

Kan i hjælpe mit værksted med at finde ud af hvad de har ødelagt ?

Mekanikkeren påpegede iøvrigt, at der var for meget hydraulikolie på.
Han havde derfor tappet noget af det af ??
Suk !

Kan pladeværkstedet mon have brændt en boks af, hvis de fx ikke har haft taget stelledningen af batteriet, inden de svejser ?
Blot en strøtanke.

Har i nogle gode bud ?
Før du overvejer SMC-Biler i Køge.: viewtopic.php?f=13&t=324
JEG fraråder enhver brug af dem.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af VAGtech.dk »

Det lyder da bestemt ikke godt?

Hvor er vi henne i landet???

Nu skriver du at det gik grueligt galt, hvad var resultatet af grundjusteringen ? belv den gennemført, eller meldte den en RTFM fejl ??

For meget hyd olie virker også underligt. Men der må vel være nogle fejl i loggen på gearkassen ?
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
our
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 9. okt 2010 11:48
Geografisk sted: Køge

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af our »

Jeg ved desværre ikke rigtig andet, end det som værkstedet fortæller mig.
De har ikke gået så meget i dybden med det tekniske.
Bilen blev jo primært indleveret for at få udbedret bulen - grundjusteringen har de udført på et tidspunkt i løbet af opholdet.
Jeg var ikke selv tilstede.

Når jeg skriver at grundjusteringen gik galt, så er det fordi at det umidelbart var dér problemerne startede ?
-først ville den ikke starte. (efter endt grundjustering som jeg har forstået det)
-Og da de senere fik den til at starte, skiftede den pludselig dårligt gear ?
Du må ikke spørge mig hvad det "dårlige gearskifte" indebærer - for jeg har ikke selv oplevet det. Det var bare værkførerens ord.
Før du overvejer SMC-Biler i Køge.: viewtopic.php?f=13&t=324
JEG fraråder enhver brug af dem.
our
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 9. okt 2010 11:48
Geografisk sted: Køge

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af our »

Geografisk er vi på midtSjælland.

Jeg kan iøvrigt tilføje, at den tidl. ejer er en af mine gode venner.
Så ingen skjult sygehistorie der. :)
Vi har selv haft bilen i ca. 3 år hvor den hidtil har fungeret fuldkommen fejlfrit.

Hvad kunne tænkes at fremprovokere de nævnte symptomer ?
Før du overvejer SMC-Biler i Køge.: viewtopic.php?f=13&t=324
JEG fraråder enhver brug af dem.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af ph. »

op på en trailer og hen til jev ;)
Hvor i landet opholder den sig?
er de færdige med at rep. skade??
vil de lade dig hente bilen???
og betale en Grundjust. hos Jev????
...Hvad bruger Værkstedet til at grundjustere med VAG-com eller en (hvis man kan komme ind via den) Bosch-tester eller andet ukorent tester??
kan jo være alt lige fra en dårlig forbindelsesstang fra gangsteller (vist det der oftest er skyld i at en Grundjust. går galt) til ja som du selv skriver guderne må vide hvad de har haft fat i og stort set al justering uden for tolerance kan ha indvirkning på bilen så ender nok med at slutte med samme replik som jeg startede indlæg med.
Find et værksted der har erfaring med bilen... Jev
our
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 9. okt 2010 11:48
Geografisk sted: Køge

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af our »

VAGtech.dk skrev:Men der må vel være nogle fejl i loggen på gearkassen ?
Kom lige i tanke om, at da mekanikeren nævnte de to stik på gangstelleren der kunne byttes om...
Der sagde han faktisk at "så ville den nemlig heller ikke melde nogle fejl"
Som i, at der ingen fejlmeldinger var - og at der heller ingen ville komme selvom de to stik blev byttet om ?

Ud fra dette mener jeg at kunne udlede, at der ikke har været nogen fejlmeldinger ?
(jeg har ingen forstand på grundindstilling eller vag-com iøvrigt)
Før du overvejer SMC-Biler i Køge.: viewtopic.php?f=13&t=324
JEG fraråder enhver brug af dem.
our
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 9. okt 2010 11:48
Geografisk sted: Køge

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af our »

ph. skrev:vil de lade dig hente bilen???
Jooo... det er jo min bil - og jeg er ikke uvenner med værkstedet, eller noget. :)
Men bøwlet kommer jo så nok bare ved "efterspillet" $$$ ;)

De har garanteret brugt en masse timer, som JEG ikke agter at betale for.
Dvs... hvis en skiftearm er slidt eller lign. - så skal den da skiftes.
Og det betaler jeg selvfølgelig for.
Og grundjusteringen betaler jeg selvfølgelig for.
Men jeg agter ikke at betale for mekanikerens bommerter.

Men tro mig... jeg er meget fristet til at fragte den til JEV. :)

Skaden er ikke færdig.
Den skal lige forbi maleren igen.

Værkstedet er et aut. værksted - så de benytter originalt grej.
Vil helst ikke komme nærmere ind på hvilket værksted der er tale om, aht. værkstedet.
Foreløbig har de behandlet mig pænt - og jeg har nu fået en lånebil.
Jeg har jo også en gang imellem lavet en bommert, på mit arb. :?
Det der skiller de gode og de dårlige værksteder er, hvordan de hånterer problemet.
Præsenterer de mig derimod for en urimelig regning, så er det selvfølgelig en anden sag.

Håber på jeres forståelse. :)
Før du overvejer SMC-Biler i Køge.: viewtopic.php?f=13&t=324
JEG fraråder enhver brug af dem.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af VAGtech.dk »

Det er ellers meget nemt at afgøre det med "stangen" tag fat i den, og mærk om der er det mindste slør i den.. er der det. kan det have UTROLIGT meget at sige på skift og grundjustering.

Jeg plejer heller ikke at indlede en grundjustering uden at sikre mig, at denne stang er i orden incl kuglehovederne. Gearvælgeren i kabinen, samt at der er "Resrpons" fra potentiometrene. Hvis bilen kørte inden, burde det jo være nogenlunde.

Det er vel også noget man har hørt om før, det med Aut. vækrsted (VW) har givet dødsdommen til gangsteller og eller gearkassen, hvor det bare er en bagatel der er i vejen...

Du kunne jo sige til værkstedet, at de kunne lade en der ved noget mere specifikt om lupo gearsystemet til at komme forbi og give et skøn af det ?

Mig bekendt er ledningerne heller ikke sådan, at man kan komme til at bytte dem om, altså dem på gangstelleren..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af ph. »

at det er et aut. værksted er jo desværre ikke ensbetydende med at de magter opgaven :(
...Jeg er SLET Ikke i tvivl om hvad jeg havde gjort hvis det var min bil...
ok jeg havde jo så slet ikke bedt et aut. værksted om at grundjust. min L3l
vil gå så langt som til at sige at hvis de vil lade sig nøje med betaling for en "grundjust. de ikke fucker up" /½times arb. så ville jeg nok betale og afhente bilen ASAP og efterfølgende få den direkte til maleren (hvis ikke det der skal gøres om hos maleren kræver at Vw igen skiller bilen)
NOPE jeg har ikke tiltro til at de nogensinde finder fejlen :(
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af Thore J »

ph. skrev: NOPE jeg har ikke tiltro til at de nogensinde finder fejlen :(
Jo jo.. det skal de såmænd nok.. på et tidspunkt har de skiftet alt mellem nummerpladerne ud til nyt - naturligvis på kundens regning - så er fejlen væk..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
our
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 9. okt 2010 11:48
Geografisk sted: Køge

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af our »

Nej det er lidt af et dilemma.

For hvis bilen nu flyttes til et andet værksted... Jev.
Hvem skal så betale for at han fixer den ? = mig.
Jeg frygter jo lidt, at der nu ikke længere bare er tale om en simpel justering.
Jeg aner jo ikke hvad de har haft fat på. :(

Hvis vw engang selv finder ud af hvad der er gået galt, så ligger regningen hos dem selv.
Så det var jo mindre kompliceret, hvis de selv kunne løse det. :)

VW er jo dybestset også godt klar over at de selv har klokket i det.
Ellers ville de jo ikke tilbyde gratis lånebil, når jeg under ingen omstændigheder kunne få en, i forbindelse med skaden. 8-)
Før du overvejer SMC-Biler i Køge.: viewtopic.php?f=13&t=324
JEG fraråder enhver brug af dem.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af ph. »

Vw SUCKS BIG TIME Hvad de kan nå at ødelægge på 14.dage (med en vagcom) tager nok jev ca 45.min at genoprette og umiddelbart er der tale om en fejl 40 eller i værste fald en def. forbindelse fra gangsteller...
Men før du får overbevist Vw om det så har de brugt yderligere 35+++ timer på fejlfinding og der er kun EN til at betale...



...og tro mig de skal nok sørge for at det ikke bliver dem... :(
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af Thore J »

Præcis som PH siger...

Timerne kommer til fejlsøgning kommer du altid til at betale for...
Så jeg hælder også til at det rigtig hurtigt bliver en god forretning at få Jev til at fikse den..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af ph. »

Thore J skrev:
ph. skrev: NOPE jeg har ikke tiltro til at de nogensinde finder fejlen :(
Jo jo.. det skal de såmænd nok.. på et tidspunkt har de skiftet alt mellem nummerpladerne ud til nyt - naturligvis på kundens regning - så er fejlen væk..
Hvis de har hugpiberne til stelNr. har jeg en de gerne må hugge det i...
de kan selv.f. også bare syne og reg. min
uanset hvad de vælger så
Måske ikke billigere men ihvertfald (til kundens tilfredshed) hurtigere... ;)

men det tager de nok ikke så højtideligt :(

ps.
at skifte alt mellem Nr.pladerne er ikke at finde fejlen men at fjerne fejlen
Senest rettet af ph. man 11. okt 2010 03:45, rettet i alt 1 gang.
our
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 9. okt 2010 11:48
Geografisk sted: Køge

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af our »

He he...
Nu skræmmer i mig s@u lidt. :?

Tror hellere at jeg lige må tage kontakt med dem i morgen, for at være HELT sikker på, at de er enige i at de selv betaler for fejlsøgningen.

Jeg er nød til lige at få opklaret noget...
KAN der overhovedet være for meget hydraulikolie på ?
Jeg mener... sålænge at det stadig befinder sig inde i beholderen.
Er beholderen ikke bare et reservoir, hvori der skal være nok ?
Vi er jo alle klar over, at gearskiftet bliver dårligt, hvis der er for lidt olie på - og mekanikeren har jo netop tappet det af, der var "for meget"
Kan det være her, nøglen ligger ?

Jeg toppede selv olien op, dagen før den skulle på værksted. (system trykløst)
Det gjorde jeg iøvrigt også, sidst den blev justeret hos Jev - og han valgte enda liige at give den en snus mere.
Men på VW har de altså valgt at tappe af ?
Før du overvejer SMC-Biler i Køge.: viewtopic.php?f=13&t=324
JEG fraråder enhver brug af dem.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af 383CI »

Hvis bilen holder hos VW er det bedste du kan gøre at få den derfra LIGE NU. Om den så skal hentes om natten!
Der er mange grunde til en grundjustering kan gå i stå undervejs, lige så mange fif til at få den igang igen.
Problemet er at VW ikke kender dem og skifter løs fra en ende af.
Den kan kokse på den måde du beskriver, udelukkende hvis ikke der er en stor lader på mens de grundjustere.
Når bilen kunne køre selv, direkte i løvens hule, er der jo ikke noget fysisk galt med den. Stikkene hopper jo ikke lige pludeselig rundt, ligesom armene på gangstelleren ikke lige pludeselig justere sig selv så bilen ikke kan køre.
Altså kan det kun være softwaremæssigt den er forhindret i at køre videre, fordi grundjusteringen ikke er gennemført.
Der er historier om regninger/tilbud på reperationer hos VW på +25k der kunne løses ved at sætte en lader på og gennemføre grundjusteringen, eller hælde et skvat olie på, så lige meget hvad du skal betale eller ikke betale for at få den derfra, er det billigere nu end senere.
Også selvom der skal, hvilket der med 98% sikkerhed ikke skal, skiftes både det ene og andet.
Hvorfor mente du den skulle grundjusteres?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
our
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 9. okt 2010 11:48
Geografisk sted: Køge

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af our »

Tja... tænkte vel bare, at nu var det ved at være længe siden den sidst var blevet justeret, og nu holdte den der jo i forvejen.
Vi aftalte en fast pris på 500,- incl moms, og det ville jeg da godt give for med sikkerhed at vide, at den del nu var iorden.

Hellere servicere, end reparere, er der et gammelt ordsprog der siger. :)
Det kan man jo godt grine lidt af, i dette tilfælde. :?

Jeg laver selv service på bilen, men har ikke forstand på, eller mulighed for at grundjustere.
Før du overvejer SMC-Biler i Køge.: viewtopic.php?f=13&t=324
JEG fraråder enhver brug af dem.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af sussi »

Hej our gider du ikke lige opdatere din profil, du mangler at skrive hvor i landet du befinder dig.
Der er ikke ret meget aut. værksted i det du beskriver.
Du kan komme for meget motorolie på, men jeg har aldrig hørt, at der kan være for meget hydraulikolie på en 3L :D
Jeg personligt turde aldrig køre til et VW værksted, med mindre jeg vidste præcis, hvordan en fejl skulle udbedres, og jeg fik lov til at stå ved siden af, så jeg kunne se at det blev lavet rigtigt. :? :?
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
our
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 9. okt 2010 11:48
Geografisk sted: Køge

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af our »

sussi skrev:jeg har aldrig hørt, at der kan være for meget hydraulikolie på en 3L :D
Jeg sank altså også lige en ekstra gang da mekanikeren sagde det.
Det gav jo et fingerpeg om hans baggrundsviden om Lupoerne.
Jeg har jo altid fyldt beholderen ~op, med systemet trykløst.
Glad for at vi er enige Sussi.
Så kan jeg med sindsro sige vrøvl, hvis de hævder at det var dér fejlen lå.
Senest rettet af our man 11. okt 2010 21:01, rettet i alt 1 gang.
Før du overvejer SMC-Biler i Køge.: viewtopic.php?f=13&t=324
JEG fraråder enhver brug af dem.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Grundjusteringen, der gik grueligt galt.

Indlæg af KMDTHY »

sussi skrev: Du kan komme for meget motorolie på, men jeg har aldrig hørt, at der kan være for meget hydraulikolie på en 3L :D
Det havde jeg heller ikke før jeg var nede at hjælpe med en Lupo. Jeg ville tjekke olie standen, så løsnede kuglen, med en LANG grøn stråle olie ud af låget til følge.... :shock:

WHAT?!?!? Jeg spurgte ejere, og han havde da bare løsnet låget og fyldt på..... :o :?: Troede ikke det kunne lade sig gøre når systemet var tryksat.... men det kan det tilsyneladende godt :-S
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar