Koblings magnetventil

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2314
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Koblings magnetventil

Indlæg af doktorfrank »

Justering af koblings magnetventil
Billedbeskrivelsen af demontering af hydraulikstationen (henvisn. i flere tråde) er nærmest uundværlig, så jeg vil gerne slutte mig til de mange, der allerede har udtrykt deres taknemmelighed.
Forskellige koblingsvanskeligheder med min A2 fik mig igang. VWs egen beskrivelse med tegninger af funktionerne i forbindelse med koblingens magnetventil (SSP 221) er ikke helt fyldestgørende (for at sige det forsigtigt). Og afsøgning af Elsaweb giver ikke, hvad jeg skal bruge for at sikre korrekt funktion.
Er der nogen af de mange erfarne og vidende brugere, der kan hjælpe med indstillingsmålet for magnetventilens bundskrue. På de forhåndenværende magnetventiler lader stempelbevægelsen til at være begrænset til ca. 0,8 mm. Hvilken indflydelse kan det tænkes at have, hvis magnetventilens slaglængde forøges henh. formindskes??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Koblings magnetventil

Indlæg af batmann67 »

Ud fra hvilken grund mistænker du dit problem til at stamme fra din koblingsmagnetventil?

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2314
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Koblings magnetventil

Indlæg af doktorfrank »

Ud over et problem med at hydraulikpumpemotoren af og til "glemmer" at starte, selv når trykket (udlæst + synligt i væskestand i beholder) er brugt op, har jeg det meget velkendte irritationsmoment, at udkobling først aktiveres, når jeg manuelt trækker i koblingskablet. Standardløsningen (ny koblingscylinder eller -aktuator, kald den hvad du vil) er jo sådan set ok, men hvorfor bruge over 2.000 uden en forklaring på, hvor fejlen egentlig ligger. Selv meget nøje gennemmåling af både den anvendte G263 og en tilsvarende (også fejl-dømt), nu opskåret til visuel inspektion, viser ingen afvigelser fra en spritny, ingen huller i spændingsdeler-funktionen el. lign............så jeg tænker: Står vi med en fejl i magnetventilen, der bliver påvirket af trykforandringen, når jeg giver et pludseligt træk i kablet?
Jeg tænker naturligvis også, at der er betydelig risiko for, at udrykkerlejet hænger lidt på hornet - det ville være naturligt efter 275.000 km. Også her synes jeg bare, at (temperaturen i mit værksted taget i betragtning) de lidt mere udvendige fejlårsager skal være 100 procent eliminerede, før jeg griber til at pille de store klumper fra hinanden.
Nu prøver jeg udfra funktionsbeskrivelsen i SSP 221 at bestemme ved hvilken indstilling af magnetventilens bundskrue vi opnår korrekt åbne- og lukke-funktion.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Koblings magnetventil

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


To spørgsmål:

1.
Hvornår (for hvor mange km. siden) er der udført en gearkassegrundindstilling på din A2?


2.
Hvad er det præcis for en 'bundskrue i magnetventilen' du referer til flere gange? Indsæt billede



/Claus
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2314
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Koblings magnetventil

Indlæg af doktorfrank »

Først: Jeg er lidt talblind af og til - jeg mener naturligvis G162!!

Dernæst: Jeg slap kun lige hjem med den efter den på 50 km motorvej havde mistet trykket og hakkede sig i stå. Efter afbrudt tænding i nogle minutter gik pumpen igang, da jeg igen drejede nøglen. Det var langt hjemmefra og uden øl. Den gentog så successen efter motorvejen hjem. Nu har den så bygget flere fejl oveni.

Faktisk havde jeg for en sikkerheds skyld gennemført en grundjustering med det hele uden problemer - umiddelbart ganske få dage forinden.

Når magnetventilen trækkes ud, ses i den "inderste ende" en sjov, hesteskoformet låsefjeder, som sikrer en skrue med unbrako-sekskant i midten og en affræset side, hvori låsefjederens to ben går ind og spænder, Denne skrue lader til at styre slaglængden på ventilen, der ifølge beskrivelsen skal lukke imellem de tre boringer, når relæet er aktivt, og give gennemgang, når det er uden spænding. Foto kommer i løbet af dagen.

Billede
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Koblings magnetventil

Indlæg af batmann67 »

For mig så lyder det til at det du kalder koblingsmagnetventilen er det man normal kalder koblingsslavecylinder.
Det er her man juster spændingen mellem 1.8-2.0V (G162), inden man går igang med en grundjustering.
P1130034 640x480.JPG
P1130034 640x480.JPG (57.54 KiB) Vist 6079 gange
.

Koblingsmagnetventilen sidder på hydraulikpumpen.
Den er indrammet i den røde firkant, den kan desværre ikke købes løst!
Har hørt at det nu skulle være muligt at købe nye O-ringe.
hydraulikstation-01.jpg
hydraulikstation-01.jpg (100.94 KiB) Vist 6079 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Koblings magnetventil

Indlæg af batmann67 »

Justering af G162 på Audi A2 (samme motor som lupo).
(Det bør være muligt at juster uden at hydraulikpumpen løsnes).
G162 outside tolerance.gif
G162 outside tolerance.gif (76.92 KiB) Vist 6077 gange
.


Ps. Her er den berømte sang, hvis du ikke allerede har syngen den...
SANGEN - - :-) fra 383CI
Et godt sted at begynde på problemer af en hver art med bilens kobling og gear.
Den sædvanlige "sang" om problemer med gearkasse,
Tjek eller skift gearolie, hydraulik olie, fejludlæsning og grundjustering.
Dette løser mindst 8 af 10 problemer at det er i orden, så lad os tage den derfra!

Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde, er de bedre til det end du forestiller dig.
383CI anbefaler gearteknik.dk.



/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Koblings magnetventil

Indlæg af batmann67 »

Smidt lige fejlkoderne op, hvis der er nogle...
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2314
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Koblings magnetventil

Indlæg af doktorfrank »

Det er faktisk magnetventilen, jeg arbejder med - koblingscylinder har jeg just beskrevet, hvordan jeg har skåret op til pot-meter, kontrolleret og gennemmålt.
Det er dejligt med respons fra flere sider - det ser jeg frem til mere af, ligesom jeg nok skal vende tilbage med mine erfaringer.

Fejlkoderne var - inden følgerne af diverse forsøg og indgreb: 1073, funktion og 263, signal

Jeg lovede at lægge foto op - men har ikke kunne få upload til at virke, fordi jeg ikke er tilstrækkelig IT-kyndig til at få foto og URL i en meningsfuld sammenhæng. Er der nogen, der kan hjælpe mig på vej?????
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Koblings magnetventil

Indlæg af KMDTHY »

doktorfrank skrev:Det er faktisk magnetventilen, jeg arbejder med - koblingscylinder har jeg just beskrevet, hvordan jeg har skåret op til pot-meter, kontrolleret og gennemmålt.
Det er dejligt med respons fra flere sider - det ser jeg frem til mere af, ligesom jeg nok skal vende tilbage med mine erfaringer.

Fejlkoderne var - inden følgerne af diverse forsøg og indgreb: 1073, funktion og 263, signal

Jeg lovede at lægge foto op - men har ikke kunne få upload til at virke, fordi jeg ikke er tilstrækkelig IT-kyndig til at få foto og URL i en meningsfuld sammenhæng. Er der nogen, der kan hjælpe mig på vej?????
Du skal bare have gjort billedet mindre :) Der er masser af muligheder for det på nettet....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Koblings magnetventil

Indlæg af batmann67 »

Jeg har stået i næsten samme situation, der fik jeg dette gode råd af Crispie:
Med denne metode kan du tjekke din hydraulikpumpe:


---------------- Her er hvad Crispie skrev til mig ---------------------------
Har du fået skiftet olie på hydraulikken jævnligt? Hvordan så olien ved sidste skift? Bare fordi den holder tryk, kan pumpen sagtens være færdig. Er tryk kuglen over 4 år, så skift den, på det tidspunkr er meget af Nitrogenen i blæren blæst af alligevel, så det er kun godt at få sådan en skiftet. Hvis du kan se at voltene stiger jævnt ved oppumpning, er pumpen sikkert fin, hvis voltene kun stiger svagt når pumpen når lidt op i tryk, er det enten pumpen, koblings ventilen i pumpe uniten, eller ventilerne i gangstelleren der er dårlige (dette var mit problem).

Start med at afmontere stikket til pumpen. Løsne den 5mm umbrako og fjern den og fjern bundflangen med de 3 hydraulik slanger på. Bare rolig, olien løber ikke ud, der er kontraventiler i tilgangene. Så spænder du trykkuglen igen, og sætter stikket i. Åben døren og tag tid på hvor længe den kører. Med ny trykkugle og med olie på systemet, bør den stoppe efter ca 17 sekunder. Er du over 25 sekunder, skift trykkuglen. Kører den stadig længe med en nu trykkugle, kan du være heldig det er skidt i koblingsventilen (rens grundigt og adskil, rens RIGTIG grundigt... og samle igen omhyggelig rengjort Ikke ude i et beskidt værksted, så hellere inde i stuen på fnugfrit underlag (Ja konen var heller ikke meget for det her hos mig!)
Jeg tror, at O-ringene til magnetventilen kan købes hos VAGTECH

Med en ny trykkugle pumpede mit system tryk på ca 15 sekunder.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2314
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Koblings magnetventil

Indlæg af doktorfrank »

Til KMDTHY: Tak fordi du også er med. Men jeg har reduceret jpg filen til 138 kB - det kan da ikke være for stort. Så der må være noget andet, jeg ikke har forstået.

Til Batman: Nu har jeg sat en ny hydraulikstation op efter total (og jeg mener total) adskillelse og rensning på sterilt underlag osv. Trykkuglen er kun et år gammel, den er ikke problemet. Systemet pumper fint op nu og holder trykket. Koblingsjustering i blok002 volder ingen vanskeligheder. Udluftning af koblingscylinder heller ikke.
Når stikket til pumpe har været afmonteret, får jeg i første forsøg ved tilslutning fuld udkobling (over 4 volt) og den kan starte i N. Så falder koblingsværdien til 3.3 volt, hvor armen så arbejder den sædvanlige millimeter frem og tilbage.
OG en skarpere arbejdslampe afslører, at ARMEN BEVÆGER SIG I FORHOLD TIL UDRYKKERLEJETS AKSEL. Ikke meget men det er i hvert fald galt.
Endelig er der så det besynderlige, at koblingsfunktionen er ganske upåvirket af bremsepedal on/off. Det ligner et andet problem. Tilføjelse: Måleblok 4,1 bit 8 skifter fint nok 0/1 ved pedalaktivering.

Magnetventilens funktion (som så vidt jeg kan gætte udfra funktionsbeskrivelsen i fabrikkens materiale) skal bl.a. omfatte indkoblingstiden ved igangsætning og gearskift, hvor den skal holde ca. 20 procent tryk. Den er justeret på øjemål og i samme position, som den gamle ventil, der indtil sammenbruddet virkede OK på de nævnte punkter. Så der afventer jeg en praktisk prøve. Som altså nok må vente, indtil de store klumper har været på gulvet - uden demontering af gearkassen kommer der vist ikke en ny tryklejeaksel i. Og så skal det hele jo alligevel skiftes, når jeg er derinde. :cry:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar