Qaxius skrev:Jeg tænker at jeg løser den med ensretter og en lille kondensator.
Nu er definitionen på 'lille kondensator' som elastik i metermål.....
Men du kan ikke nøjes med en 'lille kondensator'. Der skal en kleppert af en kondensator på. Prøv selv at regne kondensatorstørrelsen ud, hvis du antager der flyder blot 1A til radioen (lavt), og spændingsfaldet på kondensatoren skal være mindre end 2V (dV). Antag en motorstart tager 2 sekunder (lavt).
Qaxius skrev:Skal lige have andre dele af bilen i tip top, inden jeg skifter batteri til omkring en tusse.
Det virker jo fint nok nu, dog med slukkende radio i lyskryds.
Ta' et af de batterier der er lavet til start/stop-biler.
F.eks. Vartas .. øh .. Silver Dynamic, tror jeg de hedder.
De fungerer satme godt - også fra kold tilstand hvis du f.eks. har fyr i bilen og bruger det en dag med permafrost..
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Da vi købte vores 3L i januar 2005 sad der et alm. sort Varta i, og det sidder der stadig efter 8½ år og 280KKm.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Malkus skrev:Jag är sugen på att testa ett antigravity batteri! Väger som ett paket mjölk
Ca. 250$ + afgift, Moms og porto for sådan et, og du skal bruge nogle stykker af dem for at starte en Lupo 3L
600 Pulse CA 480 CCA
- 16 Amp Hours (PbEq)
- 4.25″ Long x 3.0″ Wide x 5.0″ Tall
- 3.1 pounds
- For Race vehicles up to 2200cc
- For Street Motorcycles up to 1800cc
M.v.h. Sussi
Skulle jeg lave en Storm-P for at holde min uorginale auto-spille i live gennem en motorstart blev det en kraftig diode med lav Vf og et lukket 12V/1,2Ah blybatteri.
Et 12V/1,2Ah koster næsten gratis (<100kr.)
(Hvis ikke jeg begyndte at 'pille' inden i spillen for at fjerne/udsætte underspændingsdetekteringen )
Jeg var en tur hos JP Auto idag.
Der fik jeg denne, som de selv bruger på biler med slukkende radioer.
Det er den samme de bruger til alle radioer.
En 1000uF kondensator en diode loddet ind på det ene ben.
Dioden er en:
BZV
48C
11
Begge dele er købt hos Brinch Elektronik i Kbh.
Brinch har skiftet navn, mere til dem der ikke vidste det, men de kendes jo stadig af folk under det gamle navn.
Det er den som JP Auto bruger hver gang.
Hvis den ikke er nok, så får den 3stk af denne diode med en 10000uF kondensator.
Så burde den holde.
Planen er at min radio ikke skal bruge watt.
Det skal min planlagte forstærker gøre.
Har en plan om at lægge en https://autohifi.dk/index.php?route=pro ... uct_id=668
ned ved siden af batteriet i bagagerummet.
Og hvis den så slukker når bilen starter, så får den fandme sin egen 1F kondensator og 20 parallelkoblede dioder hen over sig.
Så skal den nok holde.
Jeg er elektriker, så jeg skal nok dimensionere dem, så der er 20% mere end der er nødvendigt.
Så dør de ikke.
For det er ikke sådan at strømmen KUN tager den nemmer vej.
Der vil også løbe strøm den svære vej.
Problemet er hermed løst.
Min 4x50watt Pioneer slukker for ikke længere i lyskryds.
Den lille kondenstor og diode som jeg har indlagt billede af tidligere virker perfekt.
Sort skal sammen med Stel.
ACC ledningen klippes over. Det er den som 12V kommer og forsvinder når nøglen drejes.
Rød skal sammen med den del af ACC som kommer fra bilen.
Gul skal sammen med den del som går til radioen.
Herefter vil bilen ikke længere slukke i lyskryds.
Kondensatoren er så effektiv at radioen først slukker når jeg har det ene ben halvejs ud af døren.
Jeg har klippet de små tynde ledninger kortere og viklet det hele ind i et stykke lyddæmpning som jeg havde til overs.
Mega billig løsning, kontra nyt batteri eller kæmpe kondensator med relæ.
I et tidligere indlæg er der link til de 2 ting som min løsning består af.
På billedet burde det tilmed være muligt at se hvor på komponenterne, at ledningerne skal forbindes.
Vender man kondensatoren forkert, så virker den ikke og vender man dioden forkert, så tænder radioen ikke.
Det var så også lige et par løsningsforslag, hvis et af de to problemeropstår.
Jeg tror tilmed at kondensatoren er stærk nok til radioer som trækker 4 højtalere. ( GTI baghøjtalere typen ).
Jeg tænker lidt på om det ikke må være muligt at lodde kondensatoren og dioden direkte ind på printet på radioen.
Qaxius skrev:Problemet er hermed løst.
Min 4x50watt Pioneer slukker for ikke længere i lyskryds.
Den lille kondenstor og diode som jeg har indlagt billede af tidligere virker perfekt.
Sort skal sammen med Stel.
ACC ledningen klippes over. Det er den som 12V kommer og forsvinder når nøglen drejes.
Rød skal sammen med den del af ACC som kommer fra bilen.
Gul skal sammen med den del som går til radioen.
Herefter vil bilen ikke længere slukke i lyskryds.
Kondensatoren er så effektiv at radioen først slukker når jeg har det ene ben halvejs ud af døren.
Jeg har klippet de små tynde ledninger kortere og viklet det hele ind i et stykke lyddæmpning som jeg havde til overs.
mener du at du har fjernet stop/start funktion i eco?
Nej, jeg mener at jeg fra radioens synspunkt, har elimineret spændingsdykket når motoren starter.
Det spændingsdyk som de fesne originale Blaupunkt radioer ikke er følsomme overfor.
Det spændingsdyk, som opstår når batteriet er ved at være slidt.