Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Bilstereo, navigation, håndfri osv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Kim B Olesen »

AndersWJ skrev:Ok jeg mener også at huske jeg læste det med at klippe i sikringerne, men tænker så bare at det virkede til at være en ret volsom løsning?..
Det synes jeg også - det var også derfor jeg stoppede der
Den radio som fulgte med Lupo'en genstarter da vel heller ikke gør den ?.. :)
Hvis ikke må det da siges at være et lidt mystisk design fra VW's side af..
Nej det gør den ikke, den må være knap så følsom med det strøm, og der må jo åbenbart være noget forskel på radioers følsomhed overfor strømtab eftersom der er nogle som kan få det til at virke med noget relæ og andre ikke kan :? Medmindre der selvfølgelig er noget forskel på bilerne hvad der er spændingsstabiliseret og hvad der ikke er :)
Men det kan da self. godt være at det bliver enden på det, at begynde at rode med sikringer. :-/
Det lyder også spændende det med at trække ledninger fra konverteren, dog har jeg ikke helt undersøgt hvorfra det er lettest at trække denne hvis man skulle ud i det..
Nej det fandt jeg heller ikke helt, det rigtige var jo nok at tage det over en eksisterende sikring som er stabiliseret :) Dengang tænkte jeg også lidt over om man kunne risikere at belaste konverteren mere end godt er, ved lige pludselig at trække den fulde spænding til radioen derover
/Anders
Senest rettet af Kim B Olesen fre 28. dec 2012 15:36, rettet i alt 1 gang.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg fandt lige tråden her ;) viewtopic.php?f=13&t=1382&start=20&hilit=Radio+slukker det ender sgu nok med denne løsning - det er da nemt 8-)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Kim B Olesen »

Så har jeg lige været ude og lave en "Andreasf" på Lupoen :lol: altså kørt en ledning fra bunden af sikring 11 og sat sikring 42 ud af funktion ;) er der en af jer elfolk der kan sige om det er helt galt at lave sådan et nr eller hvad 8-)
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

Kim B Olesen skrev:Så har jeg lige været ude og lave en "Andreasf" på Lupoen :lol: altså kørt en ledning fra bunden af sikring 11 og sat sikring 42 ud af funktion ;) er der en af jer elfolk der kan sige om det er helt galt at lave sådan et nr eller hvad 8-)
Ok, det løser så problemet med Stop/Start.

Mit problem er så bare, at min radio IKKE SLUKKER når jeg tager nøglen ud.
Den opretholder bare en konstant strøm hele tiden indtil jeg selv slukker for radioen manuelt. :(

Nogen der kan forklare mig hvorfor det er sådan ?

(Når der ikke er monteret en Radio på ISO stikket, forsvinder tændingsstrømmen fint nok som den skal)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Kim B Olesen »

Det lyder som om du har koblet konstant plus til begge plusser på radioen i stedet for at koble den ene til tændings plus ;) den mister ikke nogle indstillinger når du tager nøglen ud ? Hvis den gør er det fordi du skal bytte de 2 plusser rundt ;)
Prøv lige at bytte de to plusser rundt - så tror jeg det virker ;)
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

Kim B Olesen skrev:Det lyder som om du har koblet konstant plus til begge plusser på radioen i stedet for at koble den ene til tændings plus ;) den mister ikke nogle indstillinger når du tager nøglen ud ? Hvis den gør er det fordi du skal bytte de 2 plusser rundt ;)
Prøv lige at bytte de to plusser rundt - så tror jeg det virker ;)
Jeg har prøvet at måle mig frem. Og jeg har fundet en Konstant plus, jeg har fundet tændings plus som kun BØR være aktiv når nøglen sidder i og jeg har fundet stel..

Mht. tændings plus, så virker det som det skal hvis jeg kun nøjes med at måle med en søgelampe eller voltmeter.
Men så snart jeg har en radio koblet på denne, vil den fandme ikke slukke for den før jeg slukker radioen. ?? Fatter det simpelthen ikke.
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Jurger »

Det er ærgeligt i ikke bor lidt tættere på. så kunne jeg da godt have givet en hånd med det.

Ander WJ.
det lyder noget mærkeligt det du oplever. når du hiver noglen ud skulle det jo gerne være som en afbryder der slukker for strømmen, om der er effekt tilsluttet eller ej. prøv lige at kontroller om der kommer 12 volt ud af din tændingsledning fra radioen. (bare en tanke at relæet trækkes via 12 Volt fra radioen)

knaldhatten.
prøv at smid et relæ ind lige som beskrevet i diagrammet.
hvis ikke du er så ferm til at måle + og - må du nok hellere få hjælp af en kyndig person. mon ikke der kan findes en herinde der kan hjælpe hvis man vil kører lidt for det. ;)
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

Jurger skrev:Det er ærgeligt i ikke bor lidt tættere på. så kunne jeg da godt have givet en hånd med det.

Ander WJ.
det lyder noget mærkeligt det du oplever. når du hiver noglen ud skulle det jo gerne være som en afbryder der slukker for strømmen, om der er effekt tilsluttet eller ej. prøv lige at kontroller om der kommer 12 volt ud af din tændingsledning fra radioen. (bare en tanke at relæet trækkes via 12 Volt fra radioen)
Ok jeg vil prøve at måle mig frem til om der er skulle være andre ledninger som supplerer tændingsstrøm end den jeg har fundet.
Men ja, det virker meget mystisk synes jeg.. :?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej det lyder godt nok lidt mystisk - jeg vil da også gerne tilbyde min hjælp herhjemme til både Knaldhatten og AndersWJ hvis det har interesse og vi kan få det til at passe sammen en aften ;) Jeg bor da trods alt kun henholdsvis ca 65 og 110 km fra Jer :lol:
Hvor gammel er din Lupo Knaldhatten ? For det kunne jo ifølge Andreasf godt lyde til at der var forskel fra gl til ny model :(
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

Kim B Olesen skrev:Nej det lyder godt nok lidt mystisk - jeg vil da også gerne tilbyde min hjælp herhjemme til både Knaldhatten og AndersWJ hvis det har interesse og vi kan få det til at passe sammen en aften ;) Jeg bor da trods alt kun henholdsvis ca 65 og 110 km fra Jer :lol:
Hvor gammel er din Lupo Knaldhatten ? For det kunne jo ifølge Andreasf godt lyde til at der var forskel fra gl til ny model :(
Lyder kanon Kim. :)

Tænkte på om du evt. kan fortælle mig hvad farve din ledning har til tændingsstrøm ?. Så vil jeg prøve at sammenligne med den jeg har i min Lupo. Det kunne jo tænktes at der var forskel, eller at ejeren før mig har rodet med det og fået lavet koks i det. :)

/Anders
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har lige været ude og kigge ;) så vidt jeg kan se er konstant plus rød og tændingsplus er brun med rød stribe - men mit ledningsnet oppe ved radioen er en stor fuglerede :( der er koblet både centrallås, oliefyr, fartpilot og andet spændende til der :?
Malkus
Indlæg: 28
Tilmeldt: tors 25. apr 2013 21:24
Geografisk sted: Limhamn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Malkus »

Jag gjorde så här, en mundorf sc68 och ett relä
ImageUploadedByTapatalk1367324527.528010.jpg
ImageUploadedByTapatalk1367324527.528010.jpg (58.4 KiB) Vist 8940 gange
Provkoppling:
ImageUploadedByTapatalk1367324546.674889.jpg
ImageUploadedByTapatalk1367324546.674889.jpg (64.01 KiB) Vist 8940 gange
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

@Malkus

Jeg kan ikke finde et sted på internettet hvor den kan bestilles..

Kan du bekræfte at den virker ?
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Jurger »

Har i prøvet med et relæ først.

Kan ikke se ideen ved en kondensator når et relæ alene kan klare det. Kunne det i hvertfaldet for mig med det viste diagram og relæ.
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Kim B Olesen »

Jurger skrev:Har i prøvet med et relæ først.

Kan ikke se ideen ved en kondensator når et relæ alene kan klare det. Kunne det i hvertfaldet for mig med det viste diagram og relæ.
Hvor gammel er din Lupo ?
I min virker et relæ i hvert fald ikke :( der er ingen af de to spændinger op til radioen der er stabiliseret, så det gør jo ingen forskel at sætte relæ på ;)
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Jurger »

Den konstante + er stabiliseret i min lupo. Jeg kan koble konstant + og tændingsplus fra radioen sammen med bilens konstant + og derved ikke have problemer ved start/stop. Men ikke optimalt at radioen ikke slukker når man hiver nøglen ud.

Min lupo er fra 2004 men en 2005 model.
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Malkus
Indlæg: 28
Tilmeldt: tors 25. apr 2013 21:24
Geografisk sted: Limhamn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Malkus »

AndersWJ skrev:@Malkus

Jeg kan ikke finde et sted på internettet hvor den kan bestilles..

Kan du bekræfte at den virker ?
Jag kan bekräfta att det fungerar perfekt!

Min radio har ingen on/off knapp och är alltid på då den är spänningssatt. Därför behövde jag stabiliserad tändning och konstantspänning.

Jag beställde min härifrån:
http://www.carhifi-store-buende.de/

Min bil är senare och har ingen stabiliserad spänning. Försökte först koppla över bilens stabilisator men den orkade inte...

Senna lösningen känns klockren. Kondensatorn får lätt plats om man monterar den från pedalsidan och tar straps och fäster den med. Inga nya kablar behöver dras från batteri eller säkringar. Bilens elsystem kan behållas intakt. :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Qaxius »

Sikke en omgang jeg skal igennem, åbenbart.
Jeg tænker at jeg løser den med ensretter og en lille kondensator.
Den med at ændre på sikringer osv, det vil jeg ikke ud i.
Blaupunkt radioen virkede fint, men min Pionerer slukker når motoren starter i lyskryds.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Andreasf »

Qaxius skrev:Blaupunkt radioen virkede fint, men min Pionerer slukker når motoren starter i lyskryds.
Hvis du ka' komme i nærheden af et sprit nyt batteri, så prøv lige at smide det på og se om det evt. kunne være det nuværende der halter bare en anelse.

Det har hjulpet mig gevaldigt, trods bilen startede og kørte som den skulle :)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Qaxius »

Jeg hælder selv til samme teori.
Da jeg målte spændingen imorges, der var den kun på 12,39Volt, skønt at den havde en intelligent lader på den igår fomiddags.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=794 ... 1242385078

VCDS meldte også kun 11,94Volt og 1,29Volt på måleblok 2 i automatik, så jeg afbrød justeringen.
Den skal jo have 12Volt ifølge guiden.

Skal lige have andre dele af bilen i tip top, inden jeg skifter batteri til omkring en tusse.
Det virker jo fint nok nu, dog med slukkende radio i lyskryds.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar