Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Bilstereo, navigation, håndfri osv.
Knaldhatten
Indlæg: 24
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 08:45
Geografisk sted: Aalborg

Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Knaldhatten »

Fik nyt Pioneeranlæg i Lupoen og efter en masse fumlen fik min kammerat endelig strøm på anlægget. Men nu er problemet at ved start/stop funktion, eller når tænding drejes til start, så "æder" starteren strøm fra anlægget. Dette betyder at anlægget i 4-5 sek. går ud og skal til at genstarte - hvilket er pænt irriterende når man er midt i sit ynglings Hansi Hinterseer nummer. Dette problem havde jeg ikke med den gamle radio....

Kan ikke få mig til at trække mere på kammerats hjælp, da han fik adskillige grå hår da det skulle tilsluttes. Det drejer sig sikkert bare om to ledninger der skal byttes om, men har ikke daddel forstand på elektronik og anlæg.

Findes der kompetente Lupo mennesker i Aalborg eller omegn, som bare syntes det kunne være vildt awesome lige at kigge på sådan et anlæg?

Og glædelig forsinket jul forresten.... :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af sussi »

Igen igen igen, et meget omtalt problem, søg på radio.
m.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Kim B Olesen »

Den mister ikke indstillinger og sådan noget - vel ? Hvis det bare er at den går ud og genstarter er det meget normalt når man skifter radio - pisseirriterende, men kan afhjælpes med enten noget relæ eller noget ensretter/kondensator ;)
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Jurger »

viewtopic.php?f=16&t=2819

læs denne tråd og smid et relæ ind som beskrevet nederst. så virker skidtet
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Knaldhatten
Indlæg: 24
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 08:45
Geografisk sted: Aalborg

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Knaldhatten »

Jaaaa undskyld Sussi - mongolos her glemte at søge på emnet.... ;)

Jeg må i gang med kantklipperen og prøve mig frem efter det anviste diagram i linket. Men bare lidt sært at det virkede før og der var der ikke noget relæ på - til gengæld var der en fuglerede af ledninger som var en jumbojet værdig.... :D
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Jurger »

pioneer radioer har problem med at holde spændingen når bilen starter.
men har selv lavet tricket med relæet og det virker upåklageligt :D

så det er bare om at komme igang med en bidetang og lidt kabelsko.

evt. kan du også samle tændledning og konstant + ledning fra radioen til bilens isostik's konstant + ledning.
så tænder og slukker radioen ikke når du tænder og slukker bilen med nøglen. men virker under start/stop.
så skal du selvfølgelig selv slukke radioen inden du går fra bilen :?
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af sussi »

Jurger skrev:evt. kan du også samle tændledning og konstant + ledning fra radioen til bilens isostik's konstant + ledning.

Bare lige for at skære det ud i pap.
Læs ovenstående grundigt, du må ikke samle bilens tændingsledning og konstant +.
Det er de 2 ledninger fra radioen, der skal samles og sættes til konstant +
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

Nu har jeg læst det meste igennem herinde ang. dette emne men kan simpenthen ikke gennemskue hvad jeg skal gøre for at komme uden om problemet.

Jeg har PRÆCIS samme problem som beskrevet.
Radioen slukker når bilen startes/genstartes eller går i (STOP/START) tilstand.

Jeg har prøvet at montere et arbejdsrelæ som beskrevet af andre herinde, men dette giver INGEN anden effekt end at jeg kan høre at mit relæ klikker når det tænder og slukker.

Det jeg oplever er, at så længe min radio er tændt. Så vil den ikke give slip for tændingsstrøm???.
Også uanset om nøglen er taget helt ud.
Jeg kan måle en strøm på ledningen til tænding og så self. konstant strøm.

MEN....
Når jeg slukker for radioen, så forsvinder tændingsstrøm også.

Hvad gør jeg lige forkert her ?..
Er min boostconverter defekt eller er der andet jeg kan kigge efter ?...

Bilen er en Lupo 3L fra 2002.
Radioen er bare an ganske alm. Alpine.

/Anders
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

Okay det er jo meget svært at monteret noget forkert når der kun er 3 ledninger at gøre godt med (RØD, GUL, SORT), og at jeg har monteret et HAV af radioer før i andre biler før.
Noget er åbenbart meget specielt i Lupo 3L efter som dette ikke virker på samme måde ?..

Jeg kan let måle mig frem til batteri+, samt tændingsstrøm.. De virker også efter hensigten så længe der ikke er en belastning på disse. (hvis jeg måler med en søgelampe)
Forstået på den måde at:

Batteri+ = ca 12V
Tænding = ca 12V når nøgle er drejet, og 0 V når nøglen er taget ud.

Men når jeg har monteret ledningerne på radioen, og tændt radioen. Så forbliver tændingsstrømmen derpå HELE tiden, indtil jeg slukker radioen så slukker tændingsstrøm også og jeg kan ikke tænde radioen igen før jeg har sat nøglen til tænding igen.. Det er jo DET som jeg ikke fatter en brik af.. :)

Jeg har konstateret, at et arbejdsrelæ jo OGSÅ trækker en strøm på tænding, og dermed slår relæet ikke fra igen fordi der opretholdes et forbrug på tændingskablet.

Min teori er derfor, at boostkonverteret har den funktion , at den laver ledningen (tænding) om til batteri+ når der er drejet til tænding, men at den ikke kan slippe den igen.
Er dette korrekt forstået ?

Det skal siges, at jeg jo gerne vil have at når jeg tager nøglen ud af tændingen, så slukkes min radio.
Og når jeg drejer til tænding, så tændes min radio også.

Er dette helt umuligt at få til at virke sådan i en Lupo ?

/Anders
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af sussi »

AndersWJ skrev:Okay det er jo meget svært at monteret noget forkert når der kun er 3 ledninger at gøre godt med (RØD, GUL, SORT), og at jeg har monteret et HAV af radioer før i andre biler før. /Anders
Jo det er åbenbart svært, det har du selv erfaret :P :P
Det er fordi du tager strømmen fra de forkerte steder, læs her
viewtopic.php?f=22&t=530 og sæt et relæ på, se tegning, jeg kan desværre ikke hjælpe dig med farverne på ledningerne.
Tændingsplus klemme 15a
Plus fra kl 30a eller en direkte fast + fra batteri
Og en god stelforbindelse
M.v.h. Sussi
Vedhæftede filer
file.jpg
file.jpg (76.97 KiB) Vist 11816 gange
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

Oh, jeg har bare brugt ledningen fra "tænding" hver gang..

Hvor lokaliseres tændingsklemme 15a ? :)
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Plop »

AndersWJ skrev: Hvor lokaliseres tændingsklemme 15a ? :)
klemme 15, 30 og 31 på stikket til radioen
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

Plop skrev:
AndersWJ skrev: Hvor lokaliseres tændingsklemme 15a ? :)
klemme 15, 30 og 31 på stikket til radioen
DOH.. Så er det jo netop den jeg har brugt hver eneste gang.

@Sussi, jeg har også forsøgt at lave alternativ stel og alternativ batteri plus. Dog giver dette mig præcis samme resultat.
Mit problem består nu heller ikke i disse 2 ledninger. Det er tændingsledningen som volder problemer. Kan nogen forklare mig hvorfor den gør som jeg har beskrevet ovenfor ?..

Tændingsplus virker på ingen måde som i andre biler.. :/ Og nej.. Et relæ gør ingen forskel..
Knaldhatten
Indlæg: 24
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 08:45
Geografisk sted: Aalborg

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Knaldhatten »

Altså AndersWJ hvis du gerne vil ha en anden Lupo og sammenligne med, så kører jeg gladeligt en tur til Frederikshavn. For jeg er da MEGA lost nu, efter at ha læst alle de kloge indlæg.... :lol:
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

Knaldhatten skrev:Altså AndersWJ hvis du gerne vil ha en anden Lupo og sammenligne med, så kører jeg gladeligt en tur til Frederikshavn. For jeg er da MEGA lost nu, efter at ha læst alle de kloge indlæg.... :lol:
:) Har du samme problem med din ?..
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har Sony anlæg i min - og selvom jeg kobler begge ledninger sammen på konstant plus slukker det stadigvæk i startøjeblikket :( Så der vil et relæ jo heller ikke gøre forskel ;) Jeg har bare ikke lige gidet at makke mere med det, men det er godt nok irriterende :?
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

Kim B Olesen skrev:Jeg har Sony anlæg i min - og selvom jeg kobler begge ledninger sammen på konstant plus slukker det stadigvæk i startøjeblikket :( Så der vil et relæ jo heller ikke gøre forskel ;) Jeg har bare ikke lige gidet at makke mere med det, men det er godt nok irriterende :?
Okay, ja for det er jo helt fint at man har konstant strøm på. Men når tændingsstrømmen ryger, ved genstart af bilen så genstarter et relæ jo også.. :/ Så det er jo et fedt hvad man gør der..

Jeg har så læst meget om at den boostconverter som findes i bilen skulle være løsningen på dette, og at denne kan være defekt. Men fatter ikke om den er det ud fra det jeg læser rundt om.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg mener at kunne huske at hverken tændingsplus eller konstant plus til radioen er over boostkonverteren :? Det er vist det der er problemet - hvis du søger lidt mere herinde var der en der lavede noget med at klippe to sikringer og sætte en ledning imellem, så + til radio blev stabiliseret :) Jeg tror også jeg prøvede at trække en flyveledning direkte fra boostkonverteren, og så var problemet løst ;) Men så nåede jeg vist ikke længere :oops:
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Strøm til bilstereo forsvinder når motor starter!

Indlæg af AndersWJ »

Kim B Olesen skrev:Jeg mener at kunne huske at hverken tændingsplus eller konstant plus til radioen er over boostkonverteren :? Det er vist det der er problemet - hvis du søger lidt mere herinde var der en der lavede noget med at klippe to sikringer og sætte en ledning imellem, så + til radio blev stabiliseret :) Jeg tror også jeg prøvede at trække en flyveledning direkte fra boostkonverteren, og så var problemet løst ;) Men så nåede jeg vist ikke længere :oops:
Ok jeg mener også at huske jeg læste det med at klippe i sikringerne, men tænker så bare at det virkede til at være en ret volsom løsning?..

Den radio som fulgte med Lupo'en genstarter da vel heller ikke gør den ?.. :)
Hvis ikke må det da siges at være et lidt mystisk design fra VW's side af..

Men det kan da self. godt være at det bliver enden på det, at begynde at rode med sikringer. :-/

Det lyder også spændende det med at trække ledninger fra konverteren, dog har jeg ikke helt undersøgt hvorfra det er lettest at trække denne hvis man skulle ud i det..

/Anders
Besvar