Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som før)

Alt vedrørende teknikken på 3L
Sunguards
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 08:07
Geografisk sted: Ringsted

Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som før)

Indlæg af Sunguards »

Hej alle sammen.

Jeg har anskaffet mig en Lupo 3L TDI for nogle måneder siden. Indtil i morges har alt virket fint. Jeg kørte hjem fra arbejde i går aftes, og i morges ville bilen ikke starte! Jeg har tjekket batteriet - ser fint ud. Jeg bemærker, at lampen med den "gule fjeder" på instrumentsbrættet ikke lyser som den plejer når man venter på at bilen kan starte!

Er her nogen, som har prøvet det før eller/og som ved hvad det kan være? :)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af yaknudsen »

Lampen du omtaler er indikatoren for forvarmning (når gløderørene i motoren er aktiveret). Tjek sikringer. Det er før set at der kan opstå dårlige/irede forbindelser ved sikringerne.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af 3liter.dk »

lyser den overhovedet ikke?
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af KMDTHY »

Hvad med den gule motor lampe, der er lige under "den gule fjeder" - har selv været ude for den ikke vil starte, og der lyste hverken forvarmning, eller motor indikator. Mit problem var flash ICen i motorstyringen ikke var blevet loddet ordentlig efter den havde været ude pga af OE fartpilot. Har nu loddet alle 44 pins efter, og det virker 100% igen.

Jeg har et par videoer af det.

Sådan ser det ud når dem GODT KAN STARTE, altså alle kontrollamper er OK.



Sådan ser det ud når den IKKE KAN STARTE, forvarmer og motor kontrol lampe lyser ikke.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Sunguards
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 08:07
Geografisk sted: Ringsted

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af Sunguards »

Hej igen.

Jeg har desværre misinformeret Jer. Jeg nævnte at batteriet havde det fint, men det var en fejl. Det var batteriet som var blevet flat og afladet, men nok til at instrumenter virkede.

Da jeg senere på dagen fik mulighed for at "låne" en anden bil, og give den strøm direkte i moteren, så startede den som den skulle. Nu har jeg nyt batteri i, og Lupo'en virker igen som den skal.

Men tak for responsen :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af sussi »

Rigtig fint at folk gider melde tilbage, når deres problem er løst.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
hjorthen
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 25. dec 2010 23:26
Geografisk sted: Albertslund

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af hjorthen »

Hejsa

Jeg har en lupo fra 2000 som har været min tro følge i 1½ år, aldrig haft problemer med den, køre minimum mellem 40 og 100 om dagen. startet altid uden problemer, men nu kan den ik starte, har det samme problem med at lamperne for glødelampe ikke lyser, ej heller den til motor. Den grønne fødpedal lampe lyser heller ik når jeg trykker på pedalen.

Juleaften brugte jeg 1½ time på at få den startet, med nok 50 forsøg. Starteren turner som den skal.

Hertil morgen da jeg skulle bruge den, turner starteren ik, glødelamperne lyser stadig ik, og grøn forlampe vil heller ik lyse. Batteriet virker ik som om det er faldet sammen, som jeg kan læse her, men prøver at se på det når jeg i morgen kommer ind til min bil igen, den står hos mine forældre.

Har i nogle forslag (er elektriker og ik mekaniker)
VW lupo 3L 1,2 TDI årgang 2003 234.000 på tælleren
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af yaknudsen »

hjorthen skrev:Den grønne fødpedal lampe lyser heller ik når jeg trykker på pedalen.
Det skal den vist heller ikke. Den 'grønne fod' skal så vidt jeg husker slukke når du træder på bremsepedalen.
hjorthen skrev:Hertil morgen da jeg skulle bruge den, turner starteren ik, glødelamperne lyser stadig ik, og grøn forlampe vil heller ik lyse.
Det kan tænkes at du har fået tømt batteriet for strøm ved dine 50 startforsøg over de 1 1/2 time juleaften?
hjorthen skrev:Har i nogle forslag (er elektriker og ik mekaniker)
Sæt en lader på, og sørg for at batteriet er fuldt opladet. Check også at dine sikringer er intakte og har korrekt forbindelse i holderen. Lampen for gløderørene SKAL tænde kortvarigt når motoren er iskold som indikation på at gløderørene er aktiveret. Tænder gløderørslampen ikke (og dermed gløderørene) er det ikke så underligt hvis bilen ikke vil starte under de næsten arktiske forhold vi oplever i øjeblikket.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
hjorthen
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 25. dec 2010 23:26
Geografisk sted: Albertslund

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af hjorthen »

så har jeg fået udtrykt mig forkert, mener at grøn fodlampe ikke slukket når man træder på pedal.

Er godt klar over at glødelampen skal lyse for den forvarmer, og det er også det der undre mig den ikke gør, men pludselig i går aftes, efter utrolig mange forsøg tænte glødelampen pludselig efter jeg forgæves har haft min vagcom på.
det er det der undre mig

har selv tænkt på det med laderen på batteriet, men undre mig jo den pludselig startede i går aftes efter em tid
VW lupo 3L 1,2 TDI årgang 2003 234.000 på tælleren
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af yaknudsen »

hjorthen skrev:Er godt klar over at glødelampen skal lyse for den forvarmer, og det er også det der undre mig den ikke gør, men pludselig i går aftes, efter utrolig mange forsøg tænte glødelampen pludselig efter jeg forgæves har haft min vagcom på. det er det der undre mig
Dårlig forbindelse? Evt. ved en sikring? Har du tjekket dem? Dårlige forbindelser har det med at komme og gå som vinden blæser.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af sussi »

så har jeg fået udtrykt mig forkert, mener at grøn fodlampe ikke slukket når man træder på pedal.
Tyder normalt på en defekt bremselyskontakt.
Er godt klar over at glødelampen skal lyse for den forvarmer, og det er også det der undre mig den ikke gør, men pludselig i går aftes, efter utrolig mange forsøg tænte glødelampen pludselig efter jeg forgæves har haft min vagcom på. det er det der undre mig.
Hvad mener du med forgæves, var der fejl og nulstillede du dem?
har selv tænkt på det med laderen på batteriet, men undre mig jo den pludselig startede i går aftes efter em tid
Har du kontrolleret ledningerne til gløderørene?

Fandt lige dette i det gamle forum:
Jag kan inte starta Lupo:n. Bilen verkar vara "låst i gear". Batteriet är bra. Allt elektriskt fungerar men inga kontrollampor lyser när jag vrider om nyckelen.
Det var tändningslåset. Genom att smörja nyckel och lås med CRC 5-56 så funkar det igen. Jag får nog byta tändningslåset ändå.

Ps. Normalt når jeg bruger Webastoen lyser gløderørslampen 1-2 sekunder, forleden skulle jeg pludselig køre og havde ikke tid til at tænde fyret, her lyste gløderørslampen 8-10 sekunder inden den slukkede (-12 grader).
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1846
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Lidt baggrundsviden:

De 3 gløderør der er monteret i en Lupo 3L-motor bliver styret fra en central styreenhed. Styreenheden kan kontrollere den energi der afsættes i gløderørerne.

Når gløderørssysmbolet i kombiuret tænder, er det _kun_ for at vise at der kommunikeres (seriel kommunikation eller tilvarende) med gløderørsstyreenhed.

Efter start af en kold 3L-motor varmer gløderørene stadig. Dette kan ske helt op til 30 skunder efter motorstart. Dette gøres for at minimere bankelyde (rent akustisk).


- Lader og nyt tændingsbundstykke lyder som to rigtig gode ideer....


/Claus
hjorthen
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 25. dec 2010 23:26
Geografisk sted: Albertslund

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af hjorthen »

Min far har lige haft ringet til mig, bilen står inde hos ham, han har fået liv i den her til morgen, satte sig ind og drejede nøglen og bilen startede.

Men det er heller ikke så koldt i Albertslund i dag. Hvad kan det være siden det er når det er koldt, den ik vil starte, regner selv med den skal have nye gløderør, men kan man selv skifte dem og hvor sidder de hvis det er ?

På verdensnavle, syntes jeg ikke jeg kan se hvor de sidder, men kun hvilken slags jeg skal bruge.
VW lupo 3L 1,2 TDI årgang 2003 234.000 på tælleren
HamSjelv
Indlæg: 1846
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Gløderørene er monteret foran på motoren.

De kan ikke umiddelbart ses oppefra, og kræver spejl for at skifte.

Følg nogle realtive tykke ledere der ender i sådan en gummisut (nogle vil måske kalde en tændrørslignende tingest).


Jeg foreslår du udlæser fejlkoder, inden du går igang med at udskifte; Gløderørsfejl bliver nemlig logget i motorstyreenhed. Skifter du uden at have logget gløderørsfejl er det penge ud af vinduet!



/Claus
hjorthen
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 25. dec 2010 23:26
Geografisk sted: Albertslund

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af hjorthen »

Det var ikke Batteriet der var problemet, har nu sat et nyt batteri i bilen, og den viser stadig ikke motorblok og glødetråd lampen lyser stadig ik, så det var ikke mangel på strøm fra batteriet, der gør problemet.

Nu vil jeg se om jeg kan se de gløderør i morgen, ellers læste jeg om et relæ 109 som kan drille på netop min årgang af bil, det må jeg tjekke i morgen.
VW lupo 3L 1,2 TDI årgang 2003 234.000 på tælleren
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af sussi »

Har du lavet en fejludlæsning?
Ja jeg spørger bare ;)
hjorthen
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 25. dec 2010 23:26
Geografisk sted: Albertslund

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af hjorthen »

Jeg har prøvet, men kan ik komme i kontakt med computeren i bilen, så kan ok lave en fejludløsning
Senest rettet af hjorthen man 27. dec 2010 22:59, rettet i alt 1 gang.
VW lupo 3L 1,2 TDI årgang 2003 234.000 på tælleren
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af sussi »

Går ud fra at du mener kan ikke.
Hvad bruger du til at udlæse, VAG-com eller en "skod" tester?
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
hjorthen
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 25. dec 2010 23:26
Geografisk sted: Albertslund

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af hjorthen »

Bruger et vag com 8.05 det er ik originalt, men har aldrig haft problemer med at kommunikere med nogle biler med det før.
VW lupo 3L 1,2 TDI årgang 2003 234.000 på tælleren
HamSjelv
Indlæg: 1846
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Starter ikke! (Lampen med "gul fjeder" lyser ikke som fø

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

hjorthen skrev:Jeg har prøvet, men kan ik komme i kontakt med computeren i bilen, så kan ok lave en fejludløsning
HVILKEN 'computer' kan du ikke etablere kontakt til? motorstyreenhed? gearkassestyreenhed? kombiur?...

Hvilket diagnoseværktøj bruger du?



/Claus
Besvar