Konstant strøm og tændingsstrøm på radio

Bilstereo, navigation, håndfri osv.
Besvar
bjarketh
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 22. jul 2012 11:27
Geografisk sted: Aarhus

Konstant strøm og tændingsstrøm på radio

Indlæg af bjarketh »

Hej!

Jeg er ny herinde, og ny Lupo 3L ejer :D. Jeg har nogle problemer med en radio, som sidder i bilen. Den vil kun køre på konstant strøm :( Altså den er altid tændt. Jeg har så været ved at kigge på, hvordan det hele er sat sammen, og det forekommer, at konstant strøm og tændingsstrøm kun er sat til konstant strøm på Lupoen (der er altså en splitter på). Jeg har så prøvet at lavet det som det skal være, således, at konstant strøm kommer til konstant strøm og ligeledes med tændingsstrømmen. Så virker radioen ikke. Er der nogen der har nogen ide om, hvad der er i vejen?

Radioen er en Sony

Og her er et link til manualen:
ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/con ... 10_212.PDF
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Konstant strøm og tændingsstrøm på radio

Indlæg af Jurger »

Har du målt på ISO stikket fra bilen om der kommer + på tændingsledningen når du sætter tænding til.
hvis der kommer +. er din tændingsledning til radio (Rød) så i samme posotion i ISO stik som fra bilen (dvs. får de forbinelse i stikket).

når det så er sagt er der helt sikkert en grund til det er lavet på denne måde. ved start stop når du holder stille slukker radioen på de fleste lupoer ved start pga spændingsdyk i tændingsledningen.
se dette indlæg nederst.
viewtopic.php?f=16&t=2819.
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Konstant strøm og tændingsstrøm på radio

Indlæg af sussi »

Jurger skrev: ved start stop når du holder stille slukker radioen på de fleste lupoer ved start pga spændingsdyk i tændingsledningen.
NIKS , det er noget du har drømt :lol: :lol:
Jeg har ALDRIG været ude for at den original-montere radio volder problemer :P
Men hvis man monterer andre mærker skal man som regel også montere et "vendestik" da der er byttet om på fast+ og tændings+.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Konstant strøm og tændingsstrøm på radio

Indlæg af Jurger »

Sussi:
Personen skriver det er et Sony anlæg der er tale om. det er så vidt jeg ved ikke et standart anlæg i en lupo.
Tror der er rigtig mange der har skiftet deres std. anlæg ud med noget bedre (inklusiv mig selv :mrgreen: ). og her vil folk i rigtig mange tilfælde have problemer med at radioen slukker hvis ikke man laver det lille relæ trick eller forsyner den med konstant + på begge ledninger.

det er rigtig at der på mange anlæg skal byttes rundt på gul og rød. de fleste nyere anlæg er så smart lavet at det er forberedt med kabelsko så det er lige til at bytte rundt (som det også fremgår af vedhæftet link). men folk ved vel hvad der er tænding og normal +, ellers vil jeg da mene man ikke selv skal monterer en radio, hvis ikke man kan betjene et simpelt lille sæt prøvepinde. ;) ;)
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
bjarketh
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 22. jul 2012 11:27
Geografisk sted: Aarhus

Re: Konstant strøm og tændingsstrøm på radio

Indlæg af bjarketh »

Hej!

Mange tak for svarene! Jeg har ikke prøvet at bytte rundt på tændings og konstant strøm, men det kan jeg da prøve! :) Det virker bare underligt, at der er monteret et fordelingsstik fra konstant strøm, som så fører over til konstant strøm og tændingsstrøm i radioen! Dvs. tændingsstrømmen går faktisk overhovedet ikke ind i radioen.

Jeg vender tilbage! :D
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Konstant strøm og tændingsstrøm på radio

Indlæg af Jurger »

som sagt er det helt sikkert fordi din radio vil slukke hver gang din bil starter når du har holdt stille i et krydt og motor er gået ud.
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Besvar