Lister på taget

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
mivm
Indlæg: 30
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:18
Geografisk sted: Slangerup

Lister på taget

Indlæg af mivm »

Hej
Er der en venlig sjæl som kan fortælle mig hvordan jeg nemmest og mest skånsomft får taglisterne af min lupr, der er lige lidt rust som skal repareres.

kan man gøre det uden at ødelægge lister og evt. clips?
Med venlig hilsen
M
Oliemalerier, online galleri http://www.cheapart.dk
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lister på taget

Indlæg af ph. »

mivm skrev:Hej
Er der en venlig sjæl som kan fortælle mig hvordan jeg nemmest og mest skånsomft får taglisterne af min lupr, der er lige lidt rust som skal repareres.
kan man gøre det uden at ødelægge lister og evt. clips?
Er 99,999% sikker på at de bare er lagt ned i men det er noget tyndt blik så hvis de er rustne eller du bare er lidt uheldig så kan de godt bukke når du tager dem op
Hmm det er nok nemmest med en bred (lidt smallere end det "hul" listen ligger i) ligekærvet lang, skruetrækker som føres ind i den ene ende og så forsigtigt vride listen op, skubbe skruetrækker lidt længere ind og gentage arb.gangen og så fremdeles til du er nået til den anden ende ...Hvis det undervejs går helt galt så prøv at starte i den anden ende af listen
mivm
Indlæg: 30
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:18
Geografisk sted: Slangerup

Re: Lister på taget

Indlæg af mivm »

Fint, takker for svaret det vil jeg prøve, troede de sad fast med en form for clips, som jo altid plejer at knække!

Takker! :D
Med venlig hilsen
M
Oliemalerier, online galleri http://www.cheapart.dk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lister på taget

Indlæg af sussi »

Listen er en gummiliste, med blankt plastic indlæg og dobbelte læber.
Luk bagklappen op, og tag fat i ombukket på listen med "tommel og pegefinger"
løft og træk listen op, den sidder ikke særlig godt fast.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lister på taget

Indlæg af ph. »

sussi skrev:Listen er en gummiliste, med blankt plastic indlæg og dobbelte læber.
Luk bagklappen op, og tag fat i ombukket på listen med "tommel og pegefinger"
løft og træk listen op, den sidder ikke særlig godt fast.
Hmm kan da godt være du har ret ...mente bare at det var en gummibeklædt blikplade men det er længe siden jeg har haft fat i en...
mener dog stadig jeg hjalp den op med en ligekærvet skruetrækker
og er også ret sikker på at den KAN bukkes hvis man er voldelig nok...
Ku' være man skulle gå ud og prøve at tage en af bare for at genopfriske det... ;)
pilotfyren
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42

Re: Lister på taget

Indlæg af pilotfyren »

jeg har også lidt rust i mine "tagrender" hvordan har du tænkt dig at ordne det??? slibe, spartle og male eller????
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lister på taget

Indlæg af sussi »

pilotfyren skrev:jeg har også lidt rust i mine "tagrender" hvordan har du tænkt dig at ordne det??? slibe, spartle og male eller????
Slib alt rust væk/sandblæs/brug en 3M skive, når der er rent metal, mal med aluminiumsspray (Harald nyborg) slib, spartle, mal igen med aluspray, mal med orginalfarve, slib, mal, slib, mal, (klarlak hvis det er en metallic farve), de forskellige processer kan du gentage til du er tilfreds med resultatet. :D :D :D
pilotfyren
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42

Re: Lister på taget

Indlæg af pilotfyren »

kan man lave det ordentligt med en lakering af et mindre område? ??
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lister på taget

Indlæg af ph. »

pilotfyren skrev:kan man lave det ordentligt med en lakering af et mindre område? ??
så længe det "mindre" område er lidt større end det område som er rustent så burde det også holde lige så godt som hvis du fik malet hele taget...
det væsentlige er at du får Al rusten væk (helst glasblæst) og forseglet 112%
og Fjerner Alle spor af rust fra listerne inden de monteres igen ellers sidder det bare og gnaver sig vej ind gennem lakken
Hvis du selv står ude på vejen og udfører reperationen så ville jeg vente 7-14.dage med at montere listerne igen så lak får en chance for at hærde op

hvis du mente om det kan give et pænt resultat at der kun bliver lakeret et stykke af taget så må jeg være dig svar skyldig ...Det er udelukkende et spørgsmål om dine /malerens evner men hvis du kører til en autolak. så burde han kunne ramme farven og skabe en overgang fra nylak til resten som ikke kan ses ...Hvis ellers resten af bilen er i rimeligt stand
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lister på taget

Indlæg af sussi »

pilotfyren skrev:kan man lave det ordentligt med en lakering af et mindre område? ??
Se her:
viewtopic.php?f=18&t=255
Besvar