Hopper i gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Hopper i gear

Indlæg af DanniB »

Lupo 2003. 132.000km

Jeg har i noget tid været lidt irriteret over at min lupo hopper i gear. Mest i 2-4 gear. Jeg har for for ca 1 1/2 år og 10.000km siden fået skiftet koblingscylinder (brugt renoveret koblingscylinder) hos gearteknik da den var død. Da jeg fik den fra gearteknik kunne den ikke starte i stop og jeg aftalte med gearteknik at den skulle grundjusteres igen senere for det måske kom til at virke og når jeg grundjustere og derefter creep point justere, kan den starte i stop i ca 14 dage og går rigtig fint i alle gear. Men så snart den ikke kan starte i stop mere begynder den at smide den i gear så jeg hopper frem og tilbage i bilen.



Er der nogen der har et godt råd til dette? :)
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hopper i gear

Indlæg af 383CI »

Langskud, slidt kobling eller udrykkerleje, udfra bilen skal have signal om der er koblet ud inden den "frigiver" motoren til start.
Hvis signalet er "forkert" er styringen ikke klar over om koblingen er koblet ordentligt ud og "frigiver" derfor ikke til start.
Det ville også forklare at du kan grundjustere hvorefter bilen igen vil starte, nu har den jo så "lært" koblingen at kende igen og derfor også skifter gear bedre.
Hvad er dine koblingsværdier når bilen IKKE vil starte i "stop"?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Re: Hopper i gear

Indlæg af DanniB »

Hvor langt regner man med at en kobling skal gå?

Min koblingsværdi ligger på 1,85. Jeg har ikke rigtig justeret på det efter den fik ny renoveret koblingscylinder. Den var faldet til 1,83 over 8.000-10.000km

Men er det en slidt kobling og udrykkerleje der forklare at den smider/taber gearet så hele bilen hopper?

Kan man køre en test på koblingscylinderen for at udlukke om den fejler noget?
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hopper i gear

Indlæg af 383CI »

Ja koblingens udlæsningsværdi ligge på ca. 1.85v i den ene position og sikkert ca. 4v i den anden, så det er sikkert helt fint.
Men det var værdien i det aktuelle øjeblik bilen IKKE vil starte i stop, jeg spurte efter, altså om den stadigt er ca. 1,85 eller 4,0v og ikke f.eks 1,43 og 3,3v jeg husker ikke hvilken værdi der er billeder på om koblinken er i indgreb eller der er koblet ud.
Bilen skal have klart signal om at der e UDKOBLET inden der frigives til start. Det vil den jo ikke få hvis den "regner med" 1,83v men ser 1,43v så bliver den nervøs og vil ikke starte hvis ikke den får signal om geakassen er i frigear, læs: geavælgeren er i "N" og kontakten på gearkassen svare jeg er i frigear.
Derfor er værdien i det øjeblik den ikke vil starte i "stop" interessant.
Jeg har kørt +250k km på en kobling, endog med pumpet motor, men den var også færdig, det samme var udrykkerleje og det rør den køre på, og ja, hvis ikke kobling, leje og rør er ok kan den hoppe og smide gearet. Husk bilen er meget nervøs over gearkassen. Kommer der ikke de rigtige signaler eller er de ikke som forventet opfatter den det som eventuelle fejl og kobler ud og sætter i frigear for at undgå, eller begrænse, skader som følge af fejlen.
At den kobler ud kan også skyldes manglende tryk som følge af defekt trykkugle eller manglende olie. Ved nærmere eftertanke ville jeg nok tjekke oliestanden først og evt. prøve at skifte kugle. Den kan nemlig også give de problemer du omtaler, hvis/når kobling og lejer er iorden, og det er sgu billigere at prøve med olie og kugle inden alt muligt andet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Re: Hopper i gear

Indlæg af DanniB »

Jeg vil lige prøve at udlæse værdien når den står i stop.

Min trykkugle og hydraulik olie er kun ca 5000km gammelt.

Når den begynder på ikke at ville starte i stop og hopper i gear så låser den heller ikke gearkassen når den slukker i stop.

Hvad står i ny kobling og udrykker leje i? Jeg håber dog ikke at den er slidt efter 132.000km :)
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hopper i gear

Indlæg af 383CI »

Det skal være når motoren IKKE vil starte i "stop" du skal udlæse koblingsværdien.
Kunne bilen state i stop før den begyndte at drille? Det ved jeg nemlig med bestemthed der er nogle der døjer lidt med, og din kunne jo være en af dem.
Hvis ikke koblingen er justeret rigtigt ind og bliver grundjusteret vil jeg tro det sagtens kan lade sig gøre at brænde den af på 132k km.
Der er også biler der står og "sejler" i koblingen, og dermed værdien, det giver også nogle mærkelige fejl, men igen, det skal skilles af og af finde ud af det.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Re: Hopper i gear

Indlæg af DanniB »

Som bilen står lige nu hjemme på vejen så kan den ikke starte i stop. Jeg trækker den i N hvergang jeg skal ud og køre. Når bilen er kørt varm efter en god tur så holder den som regel op med at smide den i gear. Men det ændre ikke på om den kan starte i stop.

Du for lige hele historien:

Jeg køber bilen i april 2008 importeret fra tyskland. I papirene fra tyskland er den grundjusteret til service og da jeg kigger den efter står den også fint i værdierne. Jeg skifter hydralik olie, split på gangstelleren og køre videre. April 2009 er den så pludselig helt død en dag og jeg opgiver selv at gå videre med den. Den bliver sendt til gearteknik og konstateret at koblingscylinderen er færdig. Den bliver skiftet og kan ikke starte i stop da jeg henter den fra gearteknik. Jeg aftaler med gearteknik at den nok skal grundjusteres engang eller to før det måske kommer til at virke. Jeg for rådet om at skifte trykkugle og det gør jeg så da jeg for den hjem igen. Fra den kommer ud fra gearteknik går der ikke lang tid før den begynder ikke at ville starte i stop og hopper meget i 2-4 gear. Men efter hvergang jeg grundjustere og efterfølgende justere creeppoint kan den igen starte i stop og efter ca 14 dage er den gal igen.
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hopper i gear

Indlæg af 383CI »

99,8% sikkert defekt kobling/udrykkerleje.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Re: Hopper i gear

Indlæg af DanniB »

Hmm.. :( Hvad står sådan en omgang i?
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
pilotfyren
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42

Re: Hopper i gear

Indlæg af pilotfyren »

En weekend med kolde øl, og en lift er en god start :)!!

Det kan være min skla ha samme tur hehe! :)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hopper i gear

Indlæg af KMDTHY »

383CI skrev:99,8% sikkert defekt kobling/udrykkerleje.
Min har lidt af det samme, dog kan den altid starte..... men den hopper nogle gange i 2. og 4. gear..... men kun nogle gange.... Så syntes da ikke det kan være kobling ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Re: Hopper i gear

Indlæg af DanniB »

Hmm jeg tænker os lidt hvordan mine symptomer kan have forbindelse til en slidt kobling. Kan man teste på en måde om koblingen er slidt eller om det er koblingscylinderen?
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
pilotfyren
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42

Re: Hopper i gear

Indlæg af pilotfyren »

min smider den mest i 2 gear, og har lidt "problemer" under nedgearing til 1.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hopper i gear

Indlæg af sussi »

Hvis gearkassen også siger mærkelige lyde, så prøv at tjekke svejsningen på geararmen.
Vedhæftede filer
Geararm.jpg
Geararm.jpg (109.91 KiB) Vist 9799 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
pilotfyren
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42

Re: Hopper i gear

Indlæg af pilotfyren »

i hvilket tilfælde af de omtalte?? og kan du definere "mærkelige lyde" :)??
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Re: Hopper i gear

Indlæg af DanniB »

383CI

Nu har jeg været ude og måle lidt og har fået følgende. Jeg starter med at sætte vagcom til og udlæse blok 002 koblingsstræk føler.

I position Stop uden tryk på bremsen 1.84V
I position Stop med tryk på bremsen 3.85V

Efter en køretur og grundjustering

I position Stop uden tryk på bremse 3.85V
I position Stop uden tryk på bremse efter creeppoint 1.88V

Når jeg køre og den er i gear holder den sig på 1.82V og skifter til 3.86-4.00 volt når den skifter gear.

Den låser stadig ikke i noget gear og kan ikke starte i stop. Den skifter dog lidt bedre.
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hopper i gear

Indlæg af 383CI »

Fastholder "påstanden" om defekt kobling/udrykkerleje som 99,8% sandsynligt, de sidste 0,1 til koblingscylindren og 0,1 til andre fejl. Der er selvfølgeligt rigtig og rigelig olie på de gearkasser der driller!!! Er det ikke tjekket ophører alt jo!
Hvis udrykkerlejet glider træls på røret kan/vil det give "periodiske" fejl, så jo jeg mener godt bilen kan hoppe en gang i mellem som følge af beskrevne fejl.
Så er den ged vist barberet!
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Re: Hopper i gear

Indlæg af DanniB »

Der er rigeligt med OE VW gearksse olie og hydrailik olie på. og det er kun 5000km gammelt. Så det er nok som du siger. kobling og udrykkerleje der trænger til udskiftning.
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hopper i gear

Indlæg af sussi »

pilotfyren skrev:i hvilket tilfælde af de omtalte?? og kan du definere "mærkelige lyde" :)??
Jeg har heldigvis ikke selv prøvet det, men en af mine venner, fik først skiftet koblingscylinderen, det hjalp bare ikke, derefter blev armen skiftet og så kørte bilen perfekt igen.
Historien er som følger:
Der var problemer ved skift, han kan ikke rigtig forklare præcis, hvad der var galt, men den skiftede på en forkert måde, med en forkert lyd. En ny koblingscylinder blev påsat, men det hjalp bare ikke. Senere begyndte den at hoppede ud af gear eller sprang gaer over, og der kom nogle kraftige klonk lyde ude fra motoren, når den skiftede. Den sidste dag, lød det nærmes som motoren splittedes ad, ala knust metal i en valse, med et par meget kraftige hug gik den 2-3 gear ned, så var det Falck.
Fra han første første gang lagde mærke til fejlen, til det endelige sammenbrud ca. 7.000km.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Hopper i gear

Indlæg af ph. »

#1 hvis det virker som om at det er din kobling/udrykkerleje der er fejlen
Så er det højst sandsynligt det "Horn" som udrykkerlejet kører på som er blevet slidt...
sussi skrev:Hvis gearkassen også siger mærkelige lyde, så prøv at tjekke svejsningen på geararmen.
Hmm pilen på billedet peger på armen der bevæger udrykkerlejet /altså den der sørger for at den kobler ud når der bliver "trådt" på koblingen...
hvis den arm har sluppet akslen så svarer det til at du skifter gear uden at træde på koblingen..! =du skal være god til det eller det giver mange sjove lyde og bilen hopper sikkert også en del...
Besvar