Så har jeg prøvet at skifte den omtalte stang ved gearvælgeren. Der var MEGET slør i det nederste kuglehovede.
JEg forsøgte efterfølgende at grundjustere, men igen uden FULD success, endte igen op med en fejl 12. Men kunne som jeg plejer gennemføre ved at køre guiden igennem med fejlen indikeret.
jeg har haft samme symptomer i min Lupo. grundlæggende skulle de arme der er forbundet med kugleled spændes helt fast. De var blevet løse. Herefter blev gear og gangstiller grundjusteret og alt virker nu perfekt.
Grundlæggende er gearvælgeren meget meget følsom. Den tåler ingen slinger i valsen.
Ellers er vag-tech.dk vel en oplagt løsnnig på det problem?
RTMF 12 er jo en klassisk fejl under grundjusteringer, der jo ellers skulle forløbe som en leg.
Hvis ikke bilen har fejlet før justeringen ville jeg se bort fra de fejl omkring gearvælgeren, nulstille dem, og fokusere på at få armen til at sidde rigtigt.
"Man" kan finde nogle X/Y kordinater for de forskellige gear i hjælpefilen til netechs vagcom og justere ind efter dem, så aktuelt gear passer med det styringen "tror" den er i. Det er et helvede, men kan lade sig gøre. HAr heldigtvist ikke prøvet det mere end en gang så jeg husker ikke hvilke blokke det er, men de kan findes.
Ellers kan gearkassen vel sættes i f.eks. bakgear uden arme på gangstelleren og herefter spændes sammen når styringen også er i "R" men det er jo det samme, bare lidt grovere.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Du skal afmontere de Torque skruer der holder potentiometeret. Ialt 5 stk. her kommer problemerne. VW har for vane at loctite alle bolte/skruer. For at afmontere kan du prøve at varme skruerne med en pencil torch, lille men meget varm flamme. Hvis dette ikke lykkes kan du kombinere med en tang der har tilpas greb om skruehovedet eller sluttelig bor hovedet af med et 4 mm bor. Nu kan du skrue stumperne ud med en passend tang (karftigt bid). Læg megt nøje mærke til stillingen af armen og den pal der er inde i potentiometeret. Palen er presset på akslen og skal "tvinges" af. Herefter kan du tage armen, med kuglehoved, af akslen. Skær slidsen i armen op med en 2mm skæreskive og monter armen igen. jeg har købt nye skruer, Unbraco 4mm, meget bedre. Armen sidder nu helt fast. Når palen monteres igen skal den fæstes i Loctite. Armen på det andet potentiometer kan du forsøge at spænde, ellers næsten samme procedure som ovenfor.. dette kurerede mine problemer. mit tlfno er 79371450
383CI skrev:Ellers er vag-tech.dk vel en oplagt løsnnig på det problem?
RTMF 12 er jo en klassisk fejl under grundjusteringer, der jo ellers skulle forløbe som en leg.
Hvis ikke bilen har fejlet før justeringen ville jeg se bort fra de fejl omkring gearvælgeren, nulstille dem, og fokusere på at få armen til at sidde rigtigt.
"Man" kan finde nogle X/Y kordinater for de forskellige gear i hjælpefilen til netechs vagcom og justere ind efter dem, så aktuelt gear passer med det styringen "tror" den er i. Det er et helvede, men kan lade sig gøre. HAr heldigtvist ikke prøvet det mere end en gang så jeg husker ikke hvilke blokke det er, men de kan findes.
Ellers kan gearkassen vel sættes i f.eks. bakgear uden arme på gangstelleren og herefter spændes sammen når styringen også er i "R" men det er jo det samme, bare lidt grovere.
hvordan gør man det??? Jeg er MEGET interesseret i at lære nioget om dette, da jeg er kørt død i en bil med disse fejlkoder...
/Christian
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
383CI skrev:Ellers er vag-tech.dk vel en oplagt løsnnig på det problem?
RTMF 12 er jo en klassisk fejl under grundjusteringer, der jo ellers skulle forløbe som en leg.
Hvis ikke bilen har fejlet før justeringen ville jeg se bort fra de fejl omkring gearvælgeren, nulstille dem, og fokusere på at få armen til at sidde rigtigt.
"Man" kan finde nogle X/Y kordinater for de forskellige gear i hjælpefilen til netechs vagcom og justere ind efter dem, så aktuelt gear passer med det styringen "tror" den er i. Det er et helvede, men kan lade sig gøre. HAr heldigtvist ikke prøvet det mere end en gang så jeg husker ikke hvilke blokke det er, men de kan findes.
Ellers kan gearkassen vel sættes i f.eks. bakgear uden arme på gangstelleren og herefter spændes sammen når styringen også er i "R" men det er jo det samme, bare lidt grovere.
hvordan gør man det??? Jeg er MEGET interesseret i at lære nioget om dette, da jeg er kørt død i en bil med disse fejlkoder...
/Christian
Hej hej
Jeg husker procesen som meget besværlig og langstrakt men det lykkes. Det var før der kom fyldige guider til skift af gangstelle/gearkasser så hvis jeg var dig ville jeg finde en af dem i stedet og sætte gearkasse, gangsteller og arme i nul position i henhold til dem.
Jeg husker som skrevet ikke hvilke blokke det var, men de kan findes i readme filen. Der står hvilke udlæsninger der skal være fra de 2 potentiometre alt efter hvilke gear bilen er I. Så var kunsten jo så at sætte bilen i det gear på vælgeren inde i bilen, sætte gearkassen i det gear fysisk, finde ud af hvor gangstelleren skulle stå udfra udlæsningen af potentiometrene og passe armene til der.
Jeg har som nævntr været med til det en enkelt gang hvor vi skulle opfinde den dyb skål, så mener vi kom fra værkstedet efter 02 men efterlod en bil der kunne køre og som blev hentet kl. 7
Som jeg husker det.