Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Hej
Jeg har lige købt en VAG-Com kabel med software og for første gang ville jeg lave en grundjustering af min gearkasse/kobling .
Jeg følger den ellers super gode vejledning der er her på forummet ......
viewtopic.php?f=22&t=11
Jeg starter med at kigge for fejlkoder med den er tom så jeg går videre til at stille min volt til 1.86 (da jeg ikke kunne ramme 1.85 ) men guiden skriver jo mellem 1.8-2 så den to jeg for gode vare .
Herefter sætter jeg grundjusteringen i gang hvor den så køre punkt 1-28 2 gange og giver mig så en RTFM! 12 dammmmmm ...
Dette prøver jeg så flere gange uden held 2 gange kommer jeg dog videre til punkt 19 i manualen os så kommer den ikke videre .....
Jeg må slukke for min bil midt i testen for at starte forfra igen og igen ...
Jeg prøver så at sætte min volt til 1.76 som den også stod på inden jeg gik i gang den kørte så hele testen igennem uden problemer ( Dog blev jeg aldrig spurgt om punkt 14 og 15 )...... og nu køre min bil igen ....
Det skal lige siges til dem der kaster sig ud i denne øvelse at får man ikke kørt hele testen har man en bil der kun vil starte i N og ikke kan køre for koblingen tar ikke fat .....
Nu kommer mit spørgsmål så hvad betyder det at den nu er sat til 1.76 volt på koblingen .
Morten fra 3LVærkstedet mener at det nok er koblingen som ikke slipper og derfor den ikke kan komme forbi punkt 19 ( Den trækker på højgearsakselen og derfor kan programmet ikke finde koblingspunktet ) nu kigger jeg så efter metalspåner der skulle komme ud af koblingen men er ikke helt sikker om der er noget at se .
Puha så man skal ikke bare tro det er noget man sætter på og så klare pcén resten
Jeg har lige købt en VAG-Com kabel med software og for første gang ville jeg lave en grundjustering af min gearkasse/kobling .
Jeg følger den ellers super gode vejledning der er her på forummet ......
viewtopic.php?f=22&t=11
Jeg starter med at kigge for fejlkoder med den er tom så jeg går videre til at stille min volt til 1.86 (da jeg ikke kunne ramme 1.85 ) men guiden skriver jo mellem 1.8-2 så den to jeg for gode vare .
Herefter sætter jeg grundjusteringen i gang hvor den så køre punkt 1-28 2 gange og giver mig så en RTFM! 12 dammmmmm ...
Dette prøver jeg så flere gange uden held 2 gange kommer jeg dog videre til punkt 19 i manualen os så kommer den ikke videre .....
Jeg må slukke for min bil midt i testen for at starte forfra igen og igen ...
Jeg prøver så at sætte min volt til 1.76 som den også stod på inden jeg gik i gang den kørte så hele testen igennem uden problemer ( Dog blev jeg aldrig spurgt om punkt 14 og 15 )...... og nu køre min bil igen ....
Det skal lige siges til dem der kaster sig ud i denne øvelse at får man ikke kørt hele testen har man en bil der kun vil starte i N og ikke kan køre for koblingen tar ikke fat .....
Nu kommer mit spørgsmål så hvad betyder det at den nu er sat til 1.76 volt på koblingen .
Morten fra 3LVærkstedet mener at det nok er koblingen som ikke slipper og derfor den ikke kan komme forbi punkt 19 ( Den trækker på højgearsakselen og derfor kan programmet ikke finde koblingspunktet ) nu kigger jeg så efter metalspåner der skulle komme ud af koblingen men er ikke helt sikker om der er noget at se .
Puha så man skal ikke bare tro det er noget man sætter på og så klare pcén resten
VW Lupo 3L 2001 330.000 km
http://www.olesj.dk
http://www.olesj.dk
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Blot et lille input
Kørte samme test for første gang igår, min sprang også 14 og 15 over..(kobling 1,8 volt..
men ellers ingen problemer...
Er der nogen der ved hvorfor disse punkter springes over ???
Kørte samme test for første gang igår, min sprang også 14 og 15 over..(kobling 1,8 volt..
men ellers ingen problemer...
Er der nogen der ved hvorfor disse punkter springes over ???
Søren Pedersen ...............vdcs 10.6 ejer....
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Hejsa,
Jeg er af den klare overbevisning at den RTFM 12 du får er på grund af forkert indstillet kuglehovedsaksel mellem gangsteller og gearkasse, eller at kuglehovederne på samme aksel er rustne.
De omtalte punkter 14 og 15 udføres svjv kun på Lupoer med lige stop (biler ældre end 2001)
Et spændingsfeedback på 1.76V fra koblingsaktuatoren vil stadig medføre at koblingen kan åbnes og lukkes helt, så intet uønsket slid der.
/Claus
Jeg er af den klare overbevisning at den RTFM 12 du får er på grund af forkert indstillet kuglehovedsaksel mellem gangsteller og gearkasse, eller at kuglehovederne på samme aksel er rustne.
De omtalte punkter 14 og 15 udføres svjv kun på Lupoer med lige stop (biler ældre end 2001)
Et spændingsfeedback på 1.76V fra koblingsaktuatoren vil stadig medføre at koblingen kan åbnes og lukkes helt, så intet uønsket slid der.
/Claus
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Jamen det kunne være at jeg skulle prøve at skifte den .
Min bil har kørt 179.000km og den køre hver dag så jeg tror ikke det er rust .
Findes der en fremgangsmåde til at se om det er der problemet ligger og efterfølgende til udskiftningen af den ( Hvor meget slør må der være mm. ).
Jeg fik også nogle fejl i loggen noget med Transmission , jeg kan smide dem ind sener da de ligger der hjemmme på min bærbare .
Min bil har kørt 179.000km og den køre hver dag så jeg tror ikke det er rust .
Findes der en fremgangsmåde til at se om det er der problemet ligger og efterfølgende til udskiftningen af den ( Hvor meget slør må der være mm. ).
Jeg fik også nogle fejl i loggen noget med Transmission , jeg kan smide dem ind sener da de ligger der hjemmme på min bærbare .
VW Lupo 3L 2001 330.000 km
http://www.olesj.dk
http://www.olesj.dk
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Yep, det var den "stang" vi snakkede om i tlf......
Der er en til salg herinde:
viewtopic.php?f=25&t=235
Der er en til salg herinde:
viewtopic.php?f=25&t=235
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
KMDTHY skrev:Yep, det var den "stang" vi snakkede om i tlf......
Der er en til salg herinde:
viewtopic.php?f=25&t=235
Jamen så prøver jeg at se om der er noget slør i den ....
Men er der en som har nogle tolerancer eller ligende så man kan se om den er gal, eller rykker man bare i den ...
VW Lupo 3L 2001 330.000 km
http://www.olesj.dk
http://www.olesj.dk
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Hejsa,
Jeg husker på et tidspunkt at Danmarks bedste Lupo-mekaniker fastslog at der absolut intet slør måtte være i den kuglekoblingsstang under grundjustering
- svar nok?
/Claus
Jeg husker på et tidspunkt at Danmarks bedste Lupo-mekaniker fastslog at der absolut intet slør måtte være i den kuglekoblingsstang under grundjustering
- svar nok?
/Claus
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
HamSjelv skrev:Hejsa,
Jeg husker på et tidspunkt at Danmarks bedste Lupo-mekaniker fastslog at der absolut intet slør måtte være i den kuglekoblingsstang under grundjustering
- svar nok?
/Claus
Se det er jo en tolerance der er til at forstå ....
Jeg fik disse fejl under grundjusteringen ...
_________________________________________________
VAG-COM Version: Release 409.1-US
Control Module Part Number: 6N0 927 735 H
Component and/or Version: DS085 Getriebe 1390
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000
1 Fault Found:
00263 - Transmission
20-10 - Malfunction in Basic Setting - Intermittent
______________________________________________________
VAG-COM Version: Release 409.1-US
Control Module Part Number: 6N0 927 735 H
Component and/or Version: DS085 Getriebe 1390
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000
1 Fault Found:
00811 - System Not Ready for Interrogation (Ross-Tech: Check Fault Codes Later)
35-00 - -
______________________________________________________
VAG-COM Version: Release 409.1-US
Control Module Part Number: 6N0 927 735 H
Component and/or Version: DS085 Getriebe 1390
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000
1 Fault Found:
00263 - Transmission
20-00 - Malfunction in Basic Setting
go
___________________________________________________________
De kom ikke på samme tid men under de forskellige forsøg ....
VW Lupo 3L 2001 330.000 km
http://www.olesj.dk
http://www.olesj.dk
-
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: lør 4. sep 2010 12:44
- Geografisk sted: nordsjælland
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Kan man bestille den ''stang'' fra ny ? er der evt. nogen der har et reservedelsummer på den
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Pilotfyren herinde har en til salg, så måske han har nummeret på den.....morten(MK) skrev:Kan man bestille den ''stang'' fra ny ? er der evt. nogen der har et reservedelsummer på den
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: man 5. jul 2010 12:17
- Geografisk sted: Køge Syd
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Jeg fik samme problem med grundjustering, for ca. 15000km siden, den kørte de 28 punkter igennem 2 gange og ender med RTMF = 12, efter nogle gange kom den dog igennem, og virkede fint indtil nu, da jeg ville justere den igen, nu ender den hver gang med RTMF = 12.
Jeg søgte lidt i dette forum og fandt ud af at det nok var forbindelsesstangen mellem gearkasse og gang steller, kørte ned til JEV og købte 2 kugler og en stang. :)
Jeg satte gearvælger i N og drejede nøglen til stop. Derefter var nemt at pille nederste kugle og stang af.
Kuglen på gangsteller var ikke nem at komme til, den kunne godt løsnes med en 8mm gaffelnøgle, men kunne kun drejes ca. 90 grader, fordi den kun har 2 lige sider, skal den drejes 180 grader før man kan få fat på den igen, dette blev løst med en lille papegøjetang på kuglen.
Den nye kugle kan man af gode grunde ikke montere med en papegøjetang, det løste jeg ved at slibe 2 sider mere på kugle foden så den blev 4 kantet, og derved dreje den de 90 grader af gangen med en 8mm gaffelnøgle, det tog kun få minutter at montere den igen. (og det samme når den en gang skal skiftes igen).
Derefter drejede jeg nøglen, stadig med gearvælger i N, checkede at gearkasse var i frigear, og spændte den nederste kugle.
Satte mig ind og kørte en grundjustering som kørte lige igennem første gang, og har nu kørt et par tusind km uden problemer.
PS. Der var næsten ikke noget slør i den gamle, men det var åbenbart for meget.
Jeg søgte lidt i dette forum og fandt ud af at det nok var forbindelsesstangen mellem gearkasse og gang steller, kørte ned til JEV og købte 2 kugler og en stang. :)
Jeg satte gearvælger i N og drejede nøglen til stop. Derefter var nemt at pille nederste kugle og stang af.
Kuglen på gangsteller var ikke nem at komme til, den kunne godt løsnes med en 8mm gaffelnøgle, men kunne kun drejes ca. 90 grader, fordi den kun har 2 lige sider, skal den drejes 180 grader før man kan få fat på den igen, dette blev løst med en lille papegøjetang på kuglen.
Den nye kugle kan man af gode grunde ikke montere med en papegøjetang, det løste jeg ved at slibe 2 sider mere på kugle foden så den blev 4 kantet, og derved dreje den de 90 grader af gangen med en 8mm gaffelnøgle, det tog kun få minutter at montere den igen. (og det samme når den en gang skal skiftes igen).
Derefter drejede jeg nøglen, stadig med gearvælger i N, checkede at gearkasse var i frigear, og spændte den nederste kugle.
Satte mig ind og kørte en grundjustering som kørte lige igennem første gang, og har nu kørt et par tusind km uden problemer.
PS. Der var næsten ikke noget slør i den gamle, men det var åbenbart for meget.
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Michael_A2 skrev:Jeg fik samme problem med grundjustering, for ca. 15000km siden, den kørte de 28 punkter igennem 2 gange og ender med RTMF = 12, efter nogle gange kom den dog igennem, og virkede fint indtil nu, da jeg ville justere den igen, nu ender den hver gang med RTMF = 12.
Jeg søgte lidt i dette forum og fandt ud af at det nok var forbindelsesstangen mellem gearkasse og gang steller, kørte ned til JEV og købte 2 kugler og en stang.
Jeg satte gearvælger i N og drejede nøglen til stop. Derefter var nemt at pille nederste kugle og stang af.
Kuglen på gangsteller var ikke nem at komme til, den kunne godt løsnes med en 8mm gaffelnøgle, men kunne kun drejes ca. 90 grader, fordi den kun har 2 lige sider, skal den drejes 180 grader før man kan få fat på den igen, dette blev løst med en lille papegøjetang på kuglen.
Den nye kugle kan man af gode grunde ikke montere med en papegøjetang, det løste jeg ved at slibe 2 sider mere på kugle foden så den blev 4 kantet, og derved dreje den de 90 grader af gangen med en 8mm gaffelnøgle, det tog kun få minutter at montere den igen. (og det samme når den en gang skal skiftes igen).
Derefter drejede jeg nøglen, stadig med gearvælger i N, checkede at gearkasse var i frigear, og spændte den nederste kugle.
Satte mig ind og kørte en grundjustering som kørte lige igennem første gang, og har nu kørt et par tusind km uden problemer.
PS. Der var næsten ikke noget slør i den gamle, men det var åbenbart for meget.
Jamen så må det blive min næste opgave at sætte en ny stang og kugler på .
VW Lupo 3L 2001 330.000 km
http://www.olesj.dk
http://www.olesj.dk
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Hejsa,
- Og lige præcis den arbejdsgang kan være den primære årsag til at den RTFM 12 forsvandt....
/Claus
Michael_A2 skrev:....
Derefter drejede jeg nøglen, stadig med gearvælger i N, checkede at gearkasse var i frigear, og spændte den nederste kugle.
- Og lige præcis den arbejdsgang kan være den primære årsag til at den RTFM 12 forsvandt....
/Claus
-
- Indlæg: 82
- Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Hvad mener du med forsvandt ?? altså, at det er måden at "justere" den på ??
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
I Rosstech grundjustering står der faktisk:
- 1st field should change from WAIT to ADJUST.
- Loosen the gear actuator nut and tighten it with zero-potential.
- Switch selector lever in E or D and back to Tiptronic Mode.
Det er vel hvad han i dette tilfælde har gjort ?
- 1st field should change from WAIT to ADJUST.
- Loosen the gear actuator nut and tighten it with zero-potential.
- Switch selector lever in E or D and back to Tiptronic Mode.
Det er vel hvad han i dette tilfælde har gjort ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 82
- Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
han skriver han gjorde det i N uden det var en grundjustering... så det ved jeg ikke lige om det er det samme, men evt nok en mulighed at gøre det sådan..
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: man 5. jul 2010 12:17
- Geografisk sted: Køge Syd
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Det var ikke i en grundjustering, jeg gjore det for at være sikke på den var i frigear når jeg skilte den, og jeg ved at gangsteller stiller sig i frigear når den står i N og man drejer nøglen. jeg er ikke sikker om det er den korrekte fremgangsmåde, men det virkede første gang.
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Se nu er jeg jo lidt i tvivl om hvordan fremgangsmåden er for at udskifte denne arm ....Michael_A2 skrev:Det var ikke i en grundjustering, jeg gjore det for at være sikke på den var i frigear når jeg skilte den, og jeg ved at gangsteller stiller sig i frigear når den står i N og man drejer nøglen. jeg er ikke sikker om det er den korrekte fremgangsmåde, men det virkede første gang.
Findes der en guide ,eller stiller jeg den bare i N og skifter armen, er der nogle tolerencer der skal holdes eller passer armen kun på en måde ..
Jeg har ikke set armen endnu skal det nok lige siges .
VW Lupo 3L 2001 330.000 km
http://www.olesj.dk
http://www.olesj.dk
-
- Indlæg: 82
- Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
altså jeg skiftede den bare da den stod i P uden hydtryk på...
men set i forhold til justering så foregår dette ved en grundjustering inden man sætter den i D/E i 5 sekunder for at smide den tilbage i Tspor så den påbegynder de 28 trin.
men set i forhold til justering så foregår dette ved en grundjustering inden man sætter den i D/E i 5 sekunder for at smide den tilbage i Tspor så den påbegynder de 28 trin.
Re: Grundjustering ud af kroppen oplevelse /-:
Skal det forstås på den måde at den selv justere sig ind til den nye arm der kommer på .pilotfyren skrev:altså jeg skiftede den bare da den stod i P uden hydtryk på...
men set i forhold til justering så foregår dette ved en grundjustering inden man sætter den i D/E i 5 sekunder for at smide den tilbage i Tspor så den påbegynder de 28 trin.
VW Lupo 3L 2001 330.000 km
http://www.olesj.dk
http://www.olesj.dk