Synkronvinkel

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
Bugs
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 25. jun 2011 17:53
Geografisk sted: Århus

Synkronvinkel

Indlæg af Bugs »

Hejsa,
Jeg er i forbindelse med et tandremsskift blevet kastet ud i en masse frustrationer.
Jeg går meget op i brændstofforbrug og har inden tandremsskiftet nøjsomt noteret forbruget. I forbindelse med ekstrem morfarkørsel (max 80-90) km/t kunnet komme ned på 30,5 (gennemsnit på Ø3,2 pr. tank på triptælleren)
For sjov har jeg har sammenholdt data for aktuelt forbrug og Ø-meteret og vedhæftet :geek:

Så blev tandremmen skiftet og det gik fint, bortset fra at jeg ikke kunne indsætte 6mm til at låse dieselpumpen. Jeg måtte bruge et 5mm bor som gik i og låste derved knasthjulet og dieselpumpen. I processen, tror jeg, blev knasten drejet et mygge hår i forhold til pumpen hvilket jeg efterfølgende har kunne mærke på brændstoføkonomien (ikke under Ø3,5 om jeg så kørte 60!) Tipoldefarkørsel! :oops:
Jeg sendte den lille ulv til doktor, ham 3L mekanikeren fra Classic Rebuild i Horsens. han indstilte den på mærkerne og udlæste synkronvinklen til -1,7. Efterfølgende kørte den nøjagtigt igen minimum Ø3,5 ved tipoldefarkørsel!

Jeg tænkte OK nu ved jeg da hvad synkronvinklen er. Læste lidt tyske VW TDI hjemmesider og tror nok at en synkronvinkel med negative tal fordre at tændingen forskydes i retning af at tænding/ indsprøjtning sker relativt før/hurtigere i omdrejningscyklus(højere værdier af BTDC).
Jeg forsinkede derfor tændingen/insprøjtningen lidt. (knasthjulet rykkes lidt frem) Dvs. motoren kører mere optimalt ved lavere omdrejninger.

Resultatet er at jeg nu kan lidt mere økonomisk end jeg kørte før.(Ø2,9 ved landevejskørsel på en tank, lidt bykørsel, alm bridgestone 155 dæk)

Blev lidt nysgerrig på den nuværende synkronvinkel og fik installeret VDCS på den gamle XP. Den var +6,6 !! Hvilket er et godt stykke fra de anbefalede -3+3
Jeg har vedlagt et screenshot hvor den er 2,8, her soder den fra udstødning og forbruger mere diesel.

Jeg undrer mig over at den kører bedst ved denne vinkel somom dieselpumpen er rykket på en elleranden måde (soder og kører ringere ved den anbefalede synkronvinkel) Classic Rebuild sagde at det så udsomom at det hul som låser knasten er ødelagt.

Er der nogen der ved hvad jeg lige kan gøre, ved ikke om det er holdbart at køre med denne synkronvinkel på 6,6 CF.
Rasmus
Vedhæftede filer
synkron 3.JPG
synkron 3.JPG (126.24 KiB) Vist 4630 gange
Kørsel.JPG
Kørsel.JPG (13.1 KiB) Vist 4633 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Synkronvinkel

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej - for det første er det ikke synkronvinklen du har udlæst til 2,8 ;) der står også noget cold start valve ;) Mig bekendt kan synkronvinklen kun aflæses med rigtigt VCDS og ikke noget kopi - det er vist godt nok samme felt men der står synkronvinkel i stedet ;)
Det er også rigtigt nok at jo lavere tallet bliver i forhold til nul jo før er indsprøjtningstidspunktet ;)
Udover det er mine erfaringer stort set lige sådan - da min stod på over 7 kørte den også længst på literen, men jeg tror ikke det er godt - jeg tror måske man kan risikere at brænde en ventil - men jeg er ikke sikker ;) Så jeg stillede min tilbage på jeg tror det var 2,8 igen ;)
Men hvis jeg var dig ville jeg få fat på en rigtig VCDS/VAG-COM og få det tjekket ;)
Inden for tolerancen -3 til +3 går den ikke dårligt eller soder ;) Det eneste forskel er at den støjer lidt mere i motoren og går kortere på literen jo mere - tallet bliver ;)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Synkronvinkel

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg undrer mig over at der i label-filen står noget med 045-906-019-AMF...

En AMF-motor er en 3-cylindret 1,4TDI... :?


Jeg er dog enig i at synkron-vinklen kan udlæses i blok 4, fjerde vindue.


/Claus
Bugs
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 25. jun 2011 17:53
Geografisk sted: Århus

Re: Synkronvinkel

Indlæg af Bugs »

Ja, det er da rigtigt, jeg mener også at det program fra Ross-tech periodisk manglede Lupo 3L, jeg må have valgt en 1.4TDI... :roll:
Måske er det samme adresse på de 2 biler?

Jeg havde først Vag-com installeret, samme værdier, andet navn, for Synkronvinkel.... ;)

Det er et 409.1 kabel, sådan er det i hvertfald købt.

Jeg kan desvære ikke læse fejlkoder ud med dette program jeg hentede fra Rosstechs side, samme situation for Vag-Com programmet.
Har udfyldt en registreringsblanket så jeg kan få registeret produktet - håber jeg....
Bugs
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 25. jun 2011 17:53
Geografisk sted: Århus

Re: Synkronvinkel

Indlæg af Bugs »

Kim B Olesen skrev:Det er også rigtigt nok at jo lavere tallet bliver i forhold til nul jo før er indsprøjtningstidspunktet ;)
Udover det er mine erfaringer stort set lige sådan - da min stod på over 7 kørte den også længst på literen, men jeg tror ikke det er godt - jeg tror måske man kan risikere at brænde en ventil - men jeg er ikke sikker ;) Så jeg stillede min tilbage på jeg tror det var 2,8 igen ;)
Kunne rigtig godt tænke mig at vide noget mere, hvor har du hørt om dette?

Det er, når du siger det, jo rigtigt at hvis der ikke er blevet taget nok varme ud af gasserne inden de sendes forbi udblæsningsventilerne, så vil der være mulighed for at brænde ventilerne.

Men vil det ikke vise sig ved en højere udstødningtemperatur (hvad er normalt)? - hvilken blok aflæser man det i? :?: :?: :?: :roll: :lol:

Måske Blok 112 & 145 jf RossTech

Kan ike lige forstå hvordan dette udføres da jeg ikke er helt hjemme i VCDS. jeg kan ikke udlæse ret mange sensore, mit program er lidt drilsomt ......

/Rasmus
Senest rettet af Bugs lør 14. apr 2012 23:55, rettet i alt 8 gange.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Synkronvinkel

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tror ikke det er synkronvinklen ;) men du kan da prøve og tjekke med den rigtige - den hedder godt nok ikke det samme som mit fjerde felt - men det er afhængig af versionen !
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Synkronvinkel

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tror det står i VCDS når du holder musen på det - så vidt jeg husker ;) ellers har jeg læst det herinde et sted ;) det er ikke kun varmen der gør den kan brænde en ventil, det er nok lige så meget at den åbner på forkert tidspunkt ;)
Bugs
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 25. jun 2011 17:53
Geografisk sted: Århus

Re: Synkronvinkel

Indlæg af Bugs »

Kim B Olesen skrev:Jeg tror det står i VCDS når du holder musen på det - så vidt jeg husker ;) ellers har jeg læst det herinde et sted ;) det er ikke kun varmen der gør den kan brænde en ventil, det er nok lige så meget at den åbner på forkert tidspunkt ;)
Hvis ventilen overlever de første 2 omdrejninger så overlever den nok også de næste 300.000.000 :shock:

Tak for svar

/Rasmus
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Synkronvinkel

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Bugs skrev:(hvad er normalt)? - hvilken blok aflæser man det i

Måske Blok 112 & 145 jf RossTech

Kan ike lige forstå hvordan dette udføres da jeg ikke er helt hjemme i VCDS. jeg kan ikke udlæse ret mange sensore, mit program er lidt drilsomt ......

Du kan ikke udlæse udstødningstemperaturen - Der er INGEN termoføler i Lupoens udstødningssystem. Det ville der have været hvis Lupoen havde været fra tiden med partikelfiltre.

Nåeh ja, det der drilske VAG-COM :D :D .... Man ligger jo som man har redt. Kina-plagiaterne er og bliver noget tarveligt bullshit ;)



/Claus
Besvar