Side 4 af 5

Re: Stålbremser :D

: lør 30. aug 2014 13:23
af KMDTHY
maxziqqi skrev:eller skal man nøjes med denne 180 mm udgave, der står godt nok også den er til 1.4 tdi'eren

http://www.ebay.de/itm/VW-LUPO-180-mm-B ... 1e71b08798
OK.

Re: Stålbremser :D

: lør 30. aug 2014 13:24
af KMDTHY
maxziqqi skrev:hov for fanden, jeg har slet ikke læst den tråd færdig, havde glemt der var mere end en side..sorry..læser lige færdig
:D 8-) 8-)

Re: Stålbremser :D

: lør 30. aug 2014 13:45
af maxziqqi
Hvis jeg skal skifte de cylinderen, skal jeg så have al bremsevæske af, nyt på og lufte ud efterfølgende?:-)

Mange tak for info'en - jeg napper det på Ebay.de - det er fandme billigt:-) fandt også lige en komplet forlygte til 150kr.(brugt, original) og stabilisator stænger 2 stk. til 250kr:-)

Re: Stålbremser :D

: lør 30. aug 2014 14:49
af KMDTHY
maxziqqi skrev:Hvis jeg skal skifte de cylinderen, skal jeg så have al bremsevæske af, nyt på og lufte ud efterfølgende?:-)
Nej. Du skal udlufte bagefter.

Re: Stålbremser :D

: lør 30. aug 2014 17:28
af sussi
KMDTHY skrev:Nej. Du skal udlufte bagefter.
Og du skal "udlufte" så meget at hele systemet er fyldt op med ny bremsevædske.
I "gamle dage" begyndte man med v forhjul (hjulet nærmest hovedcylinderen) derefter højre, så V baghjul derefter højre, mon ikke man stadigvæk gør det på samme måde :lol:
Husk at fylde op undervejs.
M.v.h. Sussi

Re: Stålbremser :D

: ons 10. sep 2014 09:33
af maxziqqi
troede bare at olien pissede ud, når man afmontere de cylindere..men er det nødvendigt at skifte dem overhovedet? har jeg da aldrig gjort

Re: Stålbremser :D

: ons 10. sep 2014 12:13
af Bandit
Du skal ikke skifte dem hvis de ikke fejler noget :geek: :lol:
De kan blive utætte, så bremsevæsken siver ud ved gummimanchetten.
En anden årsag kan være at det ene eller begge stempler ruster fast.

Du kan forsigtigt sætte en klemme på bremseslangen lige før bagbroen. Så vil det kun være det bagerste af systemet der skal fyldes op igen, og udluftningen vil være hurtigere overstået.

Jeg valgte for et par år siden at udskifte alt bremsevæsken, da det havde passeret 12 år. Ved ikke om det var nødvendigt, men besluttede at jeg hellere ville være på den sikre side.
Nogle værksteder kan måle kogepunktet på din bremsevæske og derved fortælle dig om det bør udskiftes.

Re: Stålbremser :D

: ons 10. sep 2014 12:22
af KMDTHY
Bandit skrev: Ved ikke om det var nødvendigt, men besluttede at jeg hellere ville være på den sikre side.
Det anbefales af VW at skiftes hvert andet år. Bremsevæske suger fugt og dermed falder kogepunktet. Kogende bremsevæske = ingen bremsning.

Efter min mening er hvert andet år overdrevet, hvis du kun kører i DK. Så kan du godt gå op på 4 års intervaller. Kører du sydpå i bjergene, så gør det hvert andet år.

Re: Stålbremser :D

: ons 10. sep 2014 12:36
af Bandit
KMDTHY skrev:
Bandit skrev: Ved ikke om det var nødvendigt, men besluttede at jeg hellere ville være på den sikre side.
Det anbefales af VW at skiftes hvert andet år. Bremsevæske suger fugt og dermed falder kogepunktet. Kogende bremsevæske = ingen bremsning.

Efter min mening er hvert andet år overdrevet, hvis du kun kører i DK. Så kan du godt gå op på 4 års intervaller. Kører du sydpå i bjergene, så gør det hvert andet år.
Ganske enig :)
Jeg var så ikke klar over hvornår det sidst var skiftet, så det var bare endnu en grund.
Jeg valgte at bruge DOT 5.1, da det som udgangspunkt har et højere kogepunkt. Jeg fik godt nok at vide at det måske nok var lidt overkill på en Lupo, da det hovedsageligt bliver brugt til race :lol:

FDM kan i øvrigt også måle kogepunktet på bremsevæsken.

Re: Stålbremser :D

: ons 10. sep 2014 16:06
af doktorfrank
Egentlig synes jeg, at det med kogepunktet kun er halvdelen af problemerne med aldrende bremsevæske. Den anden halvdel er, at fugtindholdet må formodes at hjælpe korrosionen godt på vej, så stemplerne sætter sig (som Bandit anfører). Det er naturligvis ekstra udpræget, hvis de originale bremsecylindre er udskiftet med støbejern + alu-stempler.
Sådan set er det letteste jo så, at lade bremsevæsken pladre lige igennem systemet, mens stempler m.m. kontrolleres, når bremsebakkerne alligevel er taget af for udskiftning - og så fylde op med frisk, før beholderen løber tør 8-)

Re: Stålbremser :D

: ons 10. sep 2014 19:56
af sussi
Bandit skrev:FDM kan i øvrigt også måle kogepunktet på bremsevæsken.
Det behøver man ikke FDM til, Biltema har løsningen :D
http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=kogepunkt
Jeg har købt den til 40kr. og den virker, den er testet/sammenholdt med et proff apperat.
m.v.h. Sussi

Re: Stålbremser :D

: tors 11. sep 2014 14:09
af Bandit
doktorfrank skrev:...Det er naturligvis ekstra udpræget, hvis de originale bremsecylindre er udskiftet med støbejern + alu-stempler...
Den tilgang har jeg egentlig aldrig overvejet.
Mine tanker har været at bremsevæske er temmelig aggressivt, så uanset hvilket materiale det kommer i kontakt med, vil det accelererer korrektionen, hvis der er ilt til stede.
Hvis man køber nye bremsecylindre i stålstøbegods, bør stemplerne være matchende materiale fra fabrikken. Jeg ved faktisk ikke hvad stemplerne er lavet af.
Når alu korroderer, vil det normalt "vokse" forholdsvis mere end tilsvarende korroderende stålstøbegods.
Om det også holder for de legeringer der bruges i bremsecylindrene skal jeg være usagt.
Om man er til de billige støbegods bremsecylindre eller de originale lidt dyrere alu bremsecylindre tror jeg egentlig hip som hap.
Alu cylindren holder måske 10 år og støbejern 2 år? mindre, men til den pris vil jeg nok vælge støbejern (igen) næste gang og så kontrollere/skifte dem oftere, når jeg alligevel er inde ved bremserne.

Re: Stålbremser :D

: tirs 12. jan 2016 21:48
af kallewilkens
Er alt fra en 1.4 tdi uden ABs. ? Als cylinder .bakker tromler.og mont sæt

Re: Stålbremser :D

: ons 13. jan 2016 05:53
af 383CI

Re: Stålbremser :D

: ons 13. jan 2016 07:48
af Kim B Olesen
Jeg modtager i dag eller i morgen et komplet sæt ligesådan bare til 761 kr :shock: et link KMDTHY lagde op en gang ;)
Så hvis du kan vente lidt kan jeg komme med en melding om det ;) billedet passede ikke, men jeg håber delene gør :lol:

Re: Stålbremser :D

: ons 13. jan 2016 09:07
af tannis
Et godt trick for at holde på bremsevæsken når man åbner et rør ,er at holde bremsepedalen nede med en stang, kaldet et koldt ben, så længe der er åbent.

Re: Stålbremser :D

: ons 13. jan 2016 16:53
af Kim B Olesen
Jeg har lige modtaget det sæt, det er med tromler, monteringssæt, bakker og hjulcylindre - det eneste der ikke er der er den selvjusteringsmekanisme ! Det er fandme billigt - og det ser fint ud i virkeligheden :) hvis alt går vel bliver det monteret i morgen aften, så kommer dommen ;)

Link http://www.ebay.de/itm/400286271268?ssP ... 2107wt_906

Tak til KMDTHY :D

Re: Stålbremser :D

: ons 13. jan 2016 23:46
af Thore J
sussi skrev:
Bandit skrev:FDM kan i øvrigt også måle kogepunktet på bremsevæsken.
Det behøver man ikke FDM til, Biltema har løsningen :D
http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=kogepunkt
Jeg har købt den til 40kr. og den virker, den er testet/sammenholdt med et proff apperat.
m.v.h. Sussi
Den til 40 kr (34,95) er til kølervæske... :lol:

120kr så får du også en til bremsevæske :D

Re: Stålbremser :D

: tors 14. jan 2016 01:28
af sussi
Thore J skrev: Den til 40 kr (34,95) er til kølervæske... :lol:
120kr så får du også en til bremsevæske :D
Ja ja den til bremsevædske til 40kr. er åbenbart udgået, men jeg gav stadigvæk kun ca. 40kr. for en til bremsevædske, men det er jo også 1½ år siden :D :D
Sussi

Re: Stålbremser :D

: tors 14. jan 2016 07:33
af Thore J
sussi skrev: men jeg gav stadigvæk kun ca. 40kr. for en til bremsevædske, men det er jo også 1½ år siden :D :D Sussi
Alting stiger :D