Olieskift på Lupo

Alt vedrørende teknikken på 3L
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Olieskift på Lupo

Indlæg af mini »

Hej!

Jeg har i dag skiftet olie på min 00 Lupo @289k.
I den forbindelse brugte jeg en oliesuger, og fik suget 3 liter op. Sugeren kunne ikke suge mere olie op, så konkluderede det var dét. Inden olien blev suget op, stod det midt på pinden.
Har så fyldt 3,6L på motoren, for at se hvor jeg befandt mig på pinden, og den sagde ca. 1cm over det øverste hak på pinden.
Der skulle 3.8L på, og er allerede langt over Max på pinden? Skal jeg så suge noget af det op, indtil det præcist står på øverste hak ?

- Kim
magnussen
Indlæg: 237
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 09:55
Geografisk sted: nordsjælland

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af magnussen »

JA..må ikke være over max...
Søren Pedersen ...............vdcs 10.6 ejer....
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af mini »

Ok. Jeg tapper noget af den her i morgen. Er der nogen forklaring på, hvorfor jeg er kommet så langt over, og skal jeg tappe af så den står i midten af det øverste hak el. i midten af dem begge ?
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af Daaaarn »

Hvorfor suge olien op?
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af KMDTHY »

Brug bundproppen næste gang.

Du skal IKKE starte motoren med så meget olie i !!
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af mini »

Brugte sugeren, fordi jeg ikke ville risikere at ødelægge gevindet til bundproppen, og havde blandt andet ikke købt en ny bunprop, og havde ikke taget noget tætnings loctite med hjem fra arbejdet :)
Men kan se på det hele, at jeg gør det næste gang.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af Jakob J »

Med fare for at blive lynchet... :lol:

Jeg skifter altså ikke bundproppen ved hvert skift. Det har jeg aldrig gjort på nogle af de biler jeg har haft. Købte en ny ved mit første olieskift på lupo'en og den er så blevet genbrugt siden uden problemer.

Du ødelægger ikke bare et gevind, hvis du spænder med omtanke. Kan ikke lige huske momentet på bundproppen, men det er ikke ret stort.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af Vyffe »

En bundprop skal bare spændes med et godt jysk håndmoment. Så er den i vinkel!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af KMDTHY »

Vyffe skrev:En bundprop skal bare spændes med et godt jysk håndmoment. Så er den i vinkel!
Nej, ikke på en 3L ! ! ! Det er derfor det går galt....... Bundkarret er af alu
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af sussi »

Vyffe skrev:En bundprop skal bare spændes med et godt jysk håndmoment. Så er den i vinkel!
Jakob J skrev:Med fare for at blive lynchet... :lol:
Jeg skifter altså ikke bundproppen ved hvert skift. Det har jeg aldrig gjort på nogle af de biler jeg har haft. Købte en ny ved mit første olieskift på lupo'en og den er så blevet genbrugt siden uden problemer.
Du ødelægger ikke bare et gevind, hvis du spænder med omtanke. Kan ikke lige huske momentet på bundproppen, men det er ikke ret stort.
25 NM, Altid ny bolt og pakning..
Bundkarret er af alu, og det er pakningsringen på den nye bolt også, ringen bliver presset sammen ved tilspænding, derfor ny bolt hver gang, ellers risikerer du den bliver utæt, men selvfølgelig man kan da spare 12 kroner ved at lade være :lol: :lol:
Overspænding smadrer gevindet, og så er det bare et nyt bundkar, og hvis du ikke er klar over det, så koster det ½ bondegård inc. montering :mrgreen: :mrgreen:
Hvis man kører lidt frisk, anbefaler flere at fylde olie på så det står lige under nederste bue, men aldrig over.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af mini »

Fyldes til nederste bue? Er det ikke hvad der betegnes som minimum ? Hvorfor skal der være forskel på oliestanden, alt efter hvordan man kører?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af ph. »

mini skrev:Fyldes til nederste bue? Er det ikke hvad der betegnes som minimum ? Hvorfor skal der være forskel på oliestanden, alt efter hvordan man kører?
Nope

Nederste "Bue" ="overfyldt" ...Det ser du når du kigger på pinden næste gang ;)

Jeg har ikke forsøgt mig med at fylde for meget på men dem der har prøvet skriver at den ændrer lyd fra motor
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af Vyffe »

Okay, jeg tager mine ord i mig igen! :)

De biler jeg normalt har fingre i, er ældre biler, som regel med stål bundkar eller med udskiftelig pakning.

I instruktionsbogen står der, at den gerne må fyldes op til mellem det rillede område og der hvor den har et buk. Jeg har fyldt olie til lige under bukket. Har ikke bemærket en ændret motorlyd..
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af Kim B Olesen »

Alu har nogle gode egenskaber og nogle knap så gode - en af de knap så gode er at det kan rive gevindet, ligesom rustfri kan, det værste er at det kan ske lige pludseligt dvs det kan ske midt på bolten uden at du kan gøre en skid - du kan hverken skrue den ind eller ud uden at rykke gevindet som man kalder det ;) Hvad angår mængden af olie så tror jeg kun jeg hælder ca 3,5-3,6 l på når jeg har tappet den helt, så står den lige til overkant af det rillede felt - man skal i hvert fald ikke hælde de 3,8 l på - det gjorde jeg første gang og måtte til at tappe noget af igen ;)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af Vyffe »

Jeg har faktisk en enkelt gang, på en BMW 5'serie, overspændt en alu-bundprop. I det tilfælde var det proppen der knækkede, i stedet for et smadret gevind. Spørg om jeg fik dug på cisternen da det skete :D
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af mini »

Nu jeg godt forvirret. Hvorfor skriver man 3.8 , hvis der ikke skal så meget i
Når man tager oliepinden op, og starter nedefra, så er der en bue som jeg mener er minimum, så kommer det rillede stykke hvis jeg husker rigtigt, og så den sidste som skulle være max? Er jeg helt galt på den?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Lige et par ting der synes at mangle:

* De 3,8 liter olie passer hvis _hele_ motoren er totalt tømt for olie, og oliefilteret er udskiftet. Oliefilteret kan godt udgøre den første deciliter.

* Når der kun er suget 3 liter olie af motoren, vil jeg vædde med at der stadig er en del tilbage i motoren, nok nogle deciliter.

* I min verden er det dårligt udført arbejde at anvende en oliesuger; Alle fremmedlegemer (vand, mikroskopiske metalpartikler) forbliver i motoren idet oliesugeren netop ikke kan suge dete op - det nederste i bundkarret. Ved aftapning gennem bundproppen er fremmedlegemerne og vandet første der først bliver aftappet.

* Påfyldning af motorolie op til den øverste cirkelbue er kun påkrævet hvis Lupoen skal køres ved maksimal motorbelastning i længere tid. 'Normal' kørsel kræver kun opfyldning op til øverste del af det skraverede område.

* VW foreskriver at der ved efterfyldning skal fyldes 1 liter på, ikke mindre. Dette kan kun foretages korrekt hvis oliestanden er i nede ved underkanten af det skraverede område. Den ene liter vil fylde op til lige under øverste cirkelbue.

* Bundproppen på en L3L spændes med 25NM


Vestjysk håndmoment der herved defineret... :D


/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af KMDTHY »

mini skrev:Nu jeg godt forvirret. Hvorfor skriver man 3.8 , hvis der ikke skal så meget i
Bare fordi der står der kan være 2L sprinklervæske hælder du vel ej heller 2 liter på hvis der stadig er noget i den :)

Jeg hælder ca 3,2L på, venter lidt, tjekker pind, hælder lidt mere på til det passer, starter motoren, slukker, venter lidt og tjekker standen igen.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af mini »

Bevares :) Det lidt nemmere at hælde sprinklervæske på en beholder, med synlige min og max, end at hælde det ned i et "hul", for så at kontrollere det med en pind ;)
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Olieskift på Lupo

Indlæg af Clayton »

Idag skal vi lære at skifte olie og filter.... :-)
Hader FB :roll:
Besvar