Oliefyr - kan det betale sig?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Knaldhatten
Indlæg: 24
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 08:45
Geografisk sted: Aalborg

Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af Knaldhatten »

Har forhørt mig lidt rundt omkring og billigste tilbud for oliefyr samt montering landede på godt 11000 kr.
Hvad har I af erfaring med oliefyr - er det noget der gør en markant forskel på brændstoføkonomien her i den kolde tid? Eller er det for mange penge at investere, udover det jo er rart at sætte sig ind i en varm bil?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af KMDTHY »

Knaldhatten skrev:Har forhørt mig lidt rundt omkring og billigste tilbud for oliefyr samt montering landede på godt 11000 kr.
Hvad har I af erfaring med oliefyr - er det noget der gør en markant forskel på brændstoføkonomien her i den kolde tid? Eller er det for mange penge at investere, udover det jo er rart at sætte sig ind i en varm bil?
Tjaaee, jo et lidt svært spørgsmål. Altså den lyder meget, meget bedre når man starter en næsten driftvarm motor, for ikke at tale om meget mindre slid, samt renere udstødning. Om det er mege økonomisk... njaaae næppe, men du gør dig selv og din motor en tjeneste.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af sussi »

Enten:
Starte en iskold motor svarer i slid til at køre adskillige hundrede kilometer.
Bruge 5-10 minuttet til at skrabe is af vinduerne i bidende kulde, for derefter
at sætte sig ind i en halvkold bil, hvor vinduerne dugger..
Eller:
Sætte sig ind i en dejlig varm bil, hvor motoren har opnået arbejdstemperatur, og alt sne og is er væk.

Det koster mellem ½ og 3 km. pr. liter, alt efter hvor lange ture bilen kører mellem hver start,
vinterdæk koster op til 2-3km. pr l. og vinter kontra sommer koster yderligere et par kilometer.
Jeg ville ikke undvære et Webasto fyr og betaler gerne den ekstraudgift.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af yaknudsen »

Enig med sussi og KMDTHY.

Drift af af oliefyret i en halv times tid bruger ca. 0,3 liter brændstof. Det svarer til ca. 8 kilometers kørsel som man udelukkende set fra en brændstoføkonomisk synsvinkel 'smider væk'.

Hvis man kun kører ture på 8 km. og bruger oliefyret hver gang har man således i princippet opnået at fordoble sit brændstofforbrug. (Halveret sine km/l)

Der spares naturligvis lidt brændstof i begyndelsen af turen idet brændstofforbruget er reduceret noget ved driftsvarm motor, men det modsvarer næppe til den diesel man har brændt af ved at bruge oliefyret.

Gevinsten ligger overvejende i den forbedrede komfort, og i det væsentligt reducerede slid på motoren, som på langt sigt kan være en god investering når man tænker på hvad et motorhavari på grund af slidtage kan koste. Teoretisk kunne konsekvent anvendelse af et oliefyr forlænge motorens levetid med mange mange kilometer. (antagelig i størrelsesordenen 100.000 km eller mere).

På kort sigt er et oliefyr en voldsom udgift. På (meget) langt sigt muligvis en god investering. Men brændstoføkonomisk ikke noget der vil gøre nogen epokegørende forskel.

NB: Miljømæssigt er sådan et oliefyr nok lidt af en 'katastrofe' - ihvertfald hvis man skal dømme efter hørmen der kan konstateres under driften.

NB NB: Jeg er super glad for mit oliefyr. Bare det at være fri for at skrabe is (og ikke mindst den sparede tid på en frosthærget morgen) er alle pengene (og dieselen) værd. Naboerne er tydeligt misundelige når jeg kommer fisende ud i min bil, kører en enkelt gang med vinduesviskerne og kører min vej efter 10 sekunder ;-)
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af Vyffe »

Et oliefyr er super.

Men vil lige holde fanen højt for at du ikke skal vælge et oliefyr.

Jeg skal op og hente en Lupo i morgen, som jeg var oppe og se på i går. Den har kørt 431000 km på samme motor og gearkasse. Det er uden oliefyr og den lyder stadig super sund i motoren og fejler intet. Så det med sliddet, gir' jeg ikke meget for. Det er vist mere i teorien..

Men det med en dejlig lun bil uden is - det er super :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af yaknudsen »

Vyffe skrev:Så det med sliddet, gir' jeg ikke meget for. Det er vist mere i teorien..
Det er almindelig kendt blandt vognmænd og 'den slags' at biler der stort set aldrig står stille (og dermed har meget få koldstarter) kører VÆSENTLIGT længere på en motor. Så det er såmænd underbygget af erfaringer og hårde fakta fra den virkelige verden. ;-)
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af Clayton »

bruger det altid..sommer og vinter! ;) kan oss give dig en god pris incl. mont
Hader FB :roll:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af KMDTHY »

Hvis du er fingernem, så er der en guide her på siden, og du kan få et fyr mellem 3-5000 DKK i tyskland. :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Knaldhatten
Indlæg: 24
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 08:45
Geografisk sted: Aalborg

Re: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af Knaldhatten »

KMDTHY, bøvler stadig med det kniv/gaffel halløj, så det må blive den dyre løsning på værksted hvis det bliver aktuelt...

Men kan ligesom konkludere at det handler mest om slitage og komfort og ikke så meget om sparet brændstof. Så må lige overveje om jeg skal droppe weekendens bytur så der bliver råd til oliefyr? :D

Men tak for alle jeres indlæg og gode råd - i love you Lupo3L.dk
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af ph. »

har haft Webasto i bilen fra 02' til 11'
nu kører jeg rundt i en træt rolla som skulle ha været solgt inden det blev vinter =gad ik' sættte fyr i :(
HVERGANG jeg skal ud i en kold bil overvejer jeg nu kraftigt om turen er nødvendig for magter da SLET IKKE at stå og skrabe ruder af, sætte mig ind i en råkold bil for at køre 2-6.km før der kommer bare lidt fornuftig varme ud til mig... og en rolla er så enda forholdsvis hurtig til at blive varm

så jeg vil sige at du skal overveje det kraftigt for det er vanedanene så med mindre du ikke vil se i øjnene at det er det der skal til resten af livet så skal du ikke gøre det ;)

ellers kan jeg kun sige som Vist noget nær alle andre der har set lyset: GØR DET!!!! det er SÅ Fedt..!
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Sv: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af VAGtech.dk »

Det er det eneste lyspunkt i vintersessonen rent bilmæssigt synes jeg..

Vi kører med en pris der hedder 10999 monteret med gsm modul..


Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Chriller
Indlæg: 280
Tilmeldt: ons 13. jul 2011 20:49
Geografisk sted: København

Re: Sv: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af Chriller »

VAGtech.dk skrev:Det er det eneste lyspunkt i vintersessonen rent bilmæssigt synes jeg..

Vi kører med en pris der hedder 10999 monteret med gsm modul..


Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk
Og når du har GSM Modul så er bilen ALTID varm når du skal ud og kører. ;)
Lupo 3L- 2005 - 190000km - Alarm - Aerotwin viskere - Webasto m. Gsm - Tonede ruder - Handskerum - G6 Gti Rat - W8 loftlys - G4 læselamper - Bagagerumslys x2- GTI forlygter - FSI baglygter - Diverse ting betrukket i alcantara - Hjemmelavet speedometer - Intervalvisker - Komfortblink - Fartpilot - Rns 510 - NYSYNET: 16/6-15

Skoda Fabia 1,9 Tdi Combi
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Sv: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af KMDTHY »

Chriller skrev:
VAGtech.dk skrev:Det er det eneste lyspunkt i vintersessonen rent bilmæssigt synes jeg..

Vi kører med en pris der hedder 10999 monteret med gsm modul..


Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk
Og når du har GSM Modul så er bilen ALTID varm når du skal ud og kører. ;)
Yep, vil da lige påpege at det kan gøres billigt og nemt for DIY folket.... hvem har ikke en gammel telefon til at ligge :-)

2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Sv: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af VAGtech.dk »

Chriller skrev:
VAGtech.dk skrev:Det er det eneste lyspunkt i vintersessonen rent bilmæssigt synes jeg..

Vi kører med en pris der hedder 10999 monteret med gsm modul..


Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk
Og når du har GSM Modul så er bilen ALTID varm når du skal ud og kører. ;)
man behøver i hvert fald ikke lette røven og gå ud og tænde det inden man kører :)!
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Oliefyr - kan det betale sig?

Indlæg af Kim B Olesen »

Knaldhatten skrev:Har forhørt mig lidt rundt omkring og billigste tilbud for oliefyr samt montering landede på godt 11000 kr.
Hvad har I af erfaring med oliefyr - er det noget der gør en markant forskel på brændstoføkonomien her i den kolde tid? Eller er det for mange penge at investere, udover det jo er rart at sætte sig ind i en varm bil?
Jeg ved ikke om det direkte kan betale sig - men når vi bruger oliefyret kan vi holde snittet på ca 3,1-3,2 men lige så snart vi lige glemmer at starte fyret smutter den på en koldstart ca 0,2 op - så jeg tror til vores brug er dieselen som fyret bruger tjent hjem igen - men vi kører næsten også kun fra 30 km ture og op til 290 km ture ;)
Besvar