Side 3 af 3

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: lør 11. feb 2012 23:34
af galva
sussi skrev:
LAK skrev:Ja, jeg så det sive langsomt fra hullet. Måske olien bliver lidt varm og udvider sig. Der må jo have været lidt for meget på.
Udvidelseskoefficienten for mineralolie er 0,0007 pr. degC og der er ca. 400ml. i systemet, nu ved jeg ikke om G004000M2 er en mineralolie eller en syntetisk olie, men det gør nok ikke den store forskel. ;)
Oliestanden skal være ca. 3-4 mm. under toppen af påfyldnings hullet.
hehe god oplysning ;) 0,0007 pr degC...

Men det er jo nok overfylding. lad trykket gå at beholderen og derefter skal oliestanden være som du siger være 3-4mm under påfyldningshullet, for hvis det er med tryk på, så får du spild, og det giver forvirring...

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: lør 11. feb 2012 23:49
af sussi
Hvis folk ikke følger denne guide
http://www.lupo3lklub.dk/forum/viewtopi ... =22&t=2085
Så er det sgu deres egen skyld, ja undskyld, men netop dette emne er nok det mest omtalte her på dette forum.

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: søn 12. feb 2012 11:06
af LAK
Ja jeg skulle måske nok have startet min egen tråd, da overskriften her nu siger LØST. Som galva skriver er mit problem ikke løst.

Jeg har nu mistanke om problemer med koblingscylinderen i hydraulik enheden, da jeg har fundet ud af at den knurrende lyd kommer derfra og ikke fra pumpen som først antaget. Pumpen kører fint med en helt anden lyd end den knurren jeg taler om.

Jeg har bestilt kabel og cd fra England til fejludlæsning som ligger og venter der hjemme. Jeg sejler og kommer hjem en gang midt i næste uge.

Der er en der antyder at jeg måske er DUM, netop derfor er det at jeg forsøger at finde hjælp og vejledninger her. Jeg er ikke mekanikker men syntes det interessant at pille og lære nyt.
LAK skrev: Ja, jeg så det sive langsomt fra hullet. Måske olien bliver lidt varm og udvider sig. Der må jo have været lidt for meget på.
Niveauet var fint da jeg tjekkede om morgenen inden start og efter at have løsnet trykkuglen for at sikre mig at alt tryk var ude.
Som skrevet, så havde jeg løsnet kuglen for at sikre mig at alt tryk var ude. Som skrevet siger jeg også at den må jo have været lidt overfuld. Det må jo være mit øjemål der blev til 1-2 mm i stedet for 3-4 mm ;) . Men lad nu det ligge det var jo bare en lille sidebemærkning som ikke rigtigt har noget med løsningen på problemet at gøre.

Problemet er jo at bilen meget periodisk ikke vil gå i gear eller tage gas når der trædes på spederen. Den ene dag fungerer bilen fint og så pludselig fungerer det ikke for efter 1 start og stop eller måske 10 at fungere igen.

Forsøgte jf guide at adskille/rense hydraulik unit hvilket faktisk var ganske simpelt på nær 1 punkt det lykkedes mig ikke at trække koblingscylinderen ud efter at have løsnet den bolt der nævnes i guiden. Jeg tør ikke bruge vold på disse fine dele. Jeg forventede at stemplet ville glide ud ved konstant træk når skruen var løsnet, men den sad bare fast og gav sig ikke en milimeter. Dette og så den brummende lyd derfra når problemet opstår får mig til at have den største mistanke der nu.

Nu skal jeg så hjem og fortsætte min søgning med det nyindkøbte test kabel.

Mvh
Lars

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: ons 15. feb 2012 15:32
af galva
Hej Lars, hvis det ikke lykkedes for dig at finde fejlen, så skriv mig en PB, jeg kan evt hjælpe dig... Jeg har været ALT igennem og nu har det endeligt lykkedes mig at få den til at køre...

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: tirs 17. okt 2017 22:53
af Loppefar
Hej galva jeg er ny bruger men har fulgt tråden her og jeg døjer med nogenlunde samme issue
Min 3l vil starte i N men har hidtil i et stykke tid ikke villet tage R og står blot og blinker i skifte panelet samtidig med at den klikker og giver signalet som når dør er åben og bilen i drift. Men altså kørt ok i fremad mode
Jeg har nyligt skiftet kugle og gangsteller arm samt baklys kontakt.
Her i aftes begyndte den at hoppe ud og ind af gear samt af og til flashe med baklyset?
Nogen ideer til løsning? Det er en årg.2000

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: lør 3. feb 2018 00:27
af Thore J
Loppefar.. (eller andre) .. fandt i en løsning på dette problem? Min gør præcis det samme, vil ikke bakke (døralarm lyd), og vil kun køre i 1 og 2 gear... Jeg har dog overhovedet ikke fået kigge på min endnu :shock:

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: lør 3. feb 2018 09:23
af Vyffe
@Thore: Knækket arm på gangsteller, er mit bud :(

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: lør 3. feb 2018 09:46
af Thore J
Det lyder deprimerende... 😭.. Jeg krydser stadig fingre for at det bare er gangstellerarmen der er hoppet af..

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: lør 3. feb 2018 10:28
af Kim B Olesen
Det er tit armen der er faldet af 😎😉

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: lør 3. feb 2018 12:27
af Atjuh 3L
Thore: Du har ganske sikkert en arm/kødben der er faldet af.

I andre med bakgearsproblemer periodisk:

SÅFREMT de mest basale ting som vædske og tryk er i orden, så er der (stort set) 2 ting der oftest er fejlen og nr. 1 UDEN sammenligning er føringsrør/udrykkerleje, og nr. 2 er gangsteller (herunder magnetventiler og ledningsforbindelserne til disse, samt ankeret og nederste potentiometer.)

Koblingsaktuator er en sliddel, men den gir’ ofte andre problemer (Hugger ved til/fra kobling, fedter ved til/frakobling, drypper hyd., osv.) men den plejer at være god for MINDST samme distance som en gearkasse.

Hyd. stationen fejler sjældent, og nye ringe indvendigt - også til magnetventilen - ser ud til at løse alle problemer medmindre pumpenotoren er afgået ved døden. (Disse indvendige ringe bør en af de fingernemme jyder med adgang til en maskinstation nok se at få samlet et sæt af?)

Det var mit lille morgenbjæf ;)

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: lør 3. feb 2018 13:10
af sussi
Atjuh 3L skrev: lør 3. feb 2018 12:27 Hyd. stationen fejler sjældent, og nye ringe indvendigt - også til magnetventilen - ser ud til at løse alle problemer medmindre pumpenotoren er afgået ved døden. (Disse indvendige ringe bør en af de fingernemme jyder med adgang til en maskinstation nok se at få samlet et sæt af?)Atjuh 3L.
De kan købes hos Steffen
http://shop.vagtech.dk/index.php/lupo-3 ... 4_76_25_26

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: søn 4. feb 2018 11:09
af Thore J
Det var “bare” kødbenet der var faldet af på den nederste kugle - låseringen var væk ... VW sælger åbenbart ikke reservedele om lørdagen, så den må klare sig med et par strips indtil videre :shock: :shock: :shock:

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

: man 5. feb 2018 16:07
af Søren
Sælger VW ikk stumper på en lørdag???


Sent from my iPhone 6s using Tapatalk