Hopper ud af gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Hej Forum
Lupoen begyndte for et halvt år siden at lave nogle klonklyde ved gearskift (tror det er noget med koblingen) Det har ikke været muligt at finde frem til, hvad der laver lyden. Bilen er imidlertid begyndt at tabe gassen pludseligt under kørslen. Desuden kommer en grim rumlen fra motorrummet omkring de 1000rm. Ved fejludlæsning blev følgende returneret:
VAG-COM Version: Release 311.2-N
Control Module Part Number: 6N0 927 735 C
Component and/or Version: DS085 Getriebe 1070
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000

2 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 - No Signal - Intermittent

Efter clearing og grundjustering kom de ikke tilbage, men efter et par dages kørsel kom de tilbage sammen med det ovenfor beskrevne problem(tab af energi/gassen).
Jeg har undersøgt G38 sensoren og den ser ikke ud til at være defekt.
Nogle ideer?
Silas
m bonnichsen
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
Geografisk sted: Middelfart

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af m bonnichsen »

skift lejer i gearkasse ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Måske lidt mere info om hvad bilen har kørt - især hvad gearkassen har kørt - det kunne godt lyde som en godt slidt gearkasse :(
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Bilen har kørt 210.000 km. og mig bekendt har gearkassen ikke været skiftet.
cramer
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 24. dec 2010 14:29
Geografisk sted: Randers 8900

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af cramer »

har lige lavet en der gjorde præcis det samme, og med samme fejlkoder, slør i lejerne i gearkassen,
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Så må jeg jo få kigget på Lejerne.
Er det nødvendigt at fjerne hele gearkassen, eller kan man nøjes med at skrue dækslet på siden af?
cramer
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 24. dec 2010 14:29
Geografisk sted: Randers 8900

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af cramer »

du skal have hele gearkassen ned, og skifte alle lejerne i den, du kan muligvis mærke om der er slør hvis du tager endedækslet af :D
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Har kigget en del rundt i foraene, men har ikke rigtigt fundet noget om afmontering. Nogen, der kort vil komme med nogle gode råd? Er det nødvendigt at have bilen på lift, eller er det nok med med et par ramper (løftehøjde ca. 45 cm) Skal trækakslerne afmonteres?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af VAGtech.dk »

Det kan du sagtens klare uden lift...

men det er sådanset bare at skille ad fra en ende af.... til sidst kan du kante gearkassen ned... men du skal have en motorbro...
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Til at holde motoren, som vel så også skal afmonteres, ka jeg forstå? Når du siger skille ad fra en ende, mener du så fra den side med dækslet? Det kræver ikke special værktøj at af/påmontere gearlejerne eller hvordan? Og hvor kan jeg få fat på disse lejer henne?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af VAGtech.dk »

Jo, men jeg troede du spurgte om at afmontere gearkassen... Ophængene skal afmonteres, derfor motorbro..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
m bonnichsen
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
Geografisk sted: Middelfart

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af m bonnichsen »

Eller en donkraft under motoren mens du piller gearkassen af. Lejerne købes ved VW. Har du et par gode aftræker kan opgaven sagtens løses. ;)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af 2a2 »

det lyder meget som nogle slidte/defekte lejer

mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Ja, det lader til, at I er enige om, at den er gal med lejerne, så dem vil jeg prøve at udskifte inden længe. Lige et par spørgsmål mere, som jeg håber, der er nogle ferme mekanikere der vil svare på, da jeg ikke har prøvet at afmontere en gearkasse før.
1. Det er vel ikke nødvendigt at tappe gearolien af når gearkassen afmonteres?
2. Kan jeg lade gangstelleren sidde eller skal denne afmonteres?
3. Hvor mange lejer er der og skal de alle skiftes, eller kun dem med slør?
Når jeg alligevel har gearkassen afmonteret, tænker jeg at jeg ligeså godt kan skifte koblingen. Jeg kan kun finde et helt koblingssæt til 3 tkr. hos mekonomen.
3. er det nødvendigt at skifte det hele, eller kan man nøjes sliddelen (den jeg forestiller mig har en form for bremsebelægning på)?
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af AndersWJ »

Silas skrev:Ja, det lader til, at I er enige om, at den er gal med lejerne, så dem vil jeg prøve at udskifte inden længe. Lige et par spørgsmål mere, som jeg håber, der er nogle ferme mekanikere der vil svare på, da jeg ikke har prøvet at afmontere en gearkasse før.
1. Det er vel ikke nødvendigt at tappe gearolien af når gearkassen afmonteres?
2. Kan jeg lade gangstelleren sidde eller skal denne afmonteres?
3. Hvor mange lejer er der og skal de alle skiftes, eller kun dem med slør?
Når jeg alligevel har gearkassen afmonteret, tænker jeg at jeg ligeså godt kan skifte koblingen. Jeg kan kun finde et helt koblingssæt til 3 tkr. hos mekonomen.
3. er det nødvendigt at skifte det hele, eller kan man nøjes sliddelen (den jeg forestiller mig har en form for bremsebelægning på)?
1. Det ville jeg gøre, da man jo alligevel skal have den tappet af såfremt lejerne skal skiftes. Det er ganske nemt da det jo blot er en aftapnings skrue du skal løsne.
2. Du kan sagtens lade gangstelleren sidde på.
3. Hvis man skal have renoveret sin gearkasse, vil mit gæt være at man skifter alle lejerne, da man jo har åbnet for kassen. Det ville være ærgerligt hvis du senere finder ud af, at et andet leje er begyndt at skabe sig, og så skal til at gennemgå det hele igen.

Jeg ved ikke om koblingen er billigere andre steder. Men Mekonomens kobling er ganske udemærket. kig evt. på shop.vagtech.dk og se om han har den billigere som et sæt..
Man KAN godt nøjes med,at skifte den ene del af koblingen. Men det er dumt andet, da du skal have trykpladen af for at få fat på selve koblingspladen.
I øvrigt vil jeg anbefale dig, at skifte udrykkerleje og føringsrør(aka. koblingshorn) da dette "rør" bliver slidt med tiden. Disse 2 dele koster ikke meget, og kan være skyld i mange gear problemer.

Er selv i præcis samme situation som du. Min Lupo har gået omkring 300k.. Og jeg satser på at smide gearkassen ned til Classic Rebuild i Horsens. :D
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Super! tak for det grundige svar :D
Jeg har haft lupoen på værksted hos classic rebuild i starten af ejerskabet da koblingscylinderen gik. Jeg var meget tilfreds med det arbejde , de havde udført. Men Horsens ligger sgu langt væk!
så nu prøver jeg selv.
m bonnichsen
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
Geografisk sted: Middelfart

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af m bonnichsen »

Jeg ville købe koblingen ved FTZ da de føre Sachs koblinger som er originalt. Hvor Merkonomen føre look koblinger. og ja jeg ville pille gangstelleren af så er der mere plas og man kan efterse den for slør samt tappe aldt olie af for udskiftning og det samme med hyd pumpen. Der seder 6 store koniske lejer i gearkassen og 3 pakdåser, husk at få lejerne chimset op ;)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af 2a2 »

hej igen Silas
Det er sikkert interessant at skifte de lejer selv men det er altså ikke noget som umiddelbart skal gøre - efter min mening - hvis man ikke har en vis rutine i at gøre det - du risikerer at stå med en kvæstet gearkasse efter 5000 km hvis du ikke får dem spændt korrekt op. Jeg købte en brugt hos en hugger i tyskland og lagde i
mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Ja der vel altid en risiko når man ikke er fagmand på området, men teg tager chancen alligevel ;)
m bonnichsen skrev:Jeg ville købe koblingen ved FTZ da de føre Sachs koblinger som er originalt. Hvor Merkonomen føre look koblinger. og ja jeg ville pille gangstelleren af så er der mere plas og man kan efterse den for slør samt tappe aldt olie af for udskiftning og det samme med hyd pumpen. Der seder 6 store koniske lejer i gearkassen og 3 pakdåser, husk at få lejerne chimset op ;)
Hvad betyder " chimse op?" nyt udtryk for mig :)
Jeg vender lige tilbage med resultatet når jeg en gang, forhåbentlig inden længe, får det lavet.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af yaknudsen »

Silas skrev: Hvad betyder " chimse op?" nyt udtryk for mig :)
Måske en forvanskning af ordet 'shim' i flertal 'shims'.

Det er en afstandsskive, en (oftest tynd) metalskive (med eller uden centerhul) som benyttes til at udligne spillerum hvor to maskindele monteres sammen og hvor man ønsker at forhindre at delene rykker sig efter monteringen.

Udtrykket 'shims' benyttes så vidt jeg husker også om de brikker af varierende tykkelse som man benytter til at justere ventilspillerum i visse motorer (motordesign som ikke benytter møtrik/skrue eller selvjusterende hydrauliske ventilløftere).
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Besvar