Svær ved at starte efter ECO stop. Trip nulstiller

Alt vedrørende teknikken på 3L
hare
Indlæg: 272
Tilmeldt: fre 8. apr 2011 21:48
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Svær ved at starte efter ECO stop. Trip nulstiller

Indlæg af hare »

Jeg har følgende irriterende problem, når min bil stopper i ECO-stop og skal starte igen, er det som om der ikke er strøm nok..

- Alt lys i bilen ude som inde mister styrke eller går helt ud ved start.
- Radio går ud.
- Enkelte gange har jeg skulle stille uret igen samt triptæller blev nulstillet.

Virker lidt som om den ikke for strøm nok, men batteri er kun 6 mdr. gammelt, findes der andre ting som kunne være gået i stykker og som bør skiftes?

/ Danny
Senest rettet af KMDTHY man 5. dec 2011 12:38, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift rettet
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Irriterende!!!!

Indlæg af VAGtech.dk »

Er det kun ved start efter Eco stop??
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Irriterende!!!!

Indlæg af ph. »

hare skrev:Jeg har følgende irriterende problem, når min bil stopper i ECO-stop og skal starte igen, er det som om der ikke er strøm nok..

- Alt lys i bilen ude som inde mister styrke eller går helt ud ved start.
- Radio går ud.
- Enkelte gange har jeg skulle stille uret igen samt triptæller blev nulstillet.

Virker lidt som om den ikke for strøm nok, men batteri er kun 6 mdr. gammelt, findes der andre ting som kunne være gået i stykker og som bør skiftes?

/ Danny
Det er ikke noget problem at slå batt. i stykker på 6.mdr. ;)
Hvilket batt. er det...
Mærke
Model
AH
A(EN)
hare
Indlæg: 272
Tilmeldt: fre 8. apr 2011 21:48
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Irriterende!!!!

Indlæg af hare »

VAGtech.dk skrev:Er det kun ved start efter Eco stop??
Jep
hare
Indlæg: 272
Tilmeldt: fre 8. apr 2011 21:48
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Irriterende!!!!

Indlæg af hare »

ph. skrev:
hare skrev:Jeg har følgende irriterende problem, når min bil stopper i ECO-stop og skal starte igen, er det som om der ikke er strøm nok..

- Alt lys i bilen ude som inde mister styrke eller går helt ud ved start.
- Radio går ud.
- Enkelte gange har jeg skulle stille uret igen samt triptæller blev nulstillet.

Virker lidt som om den ikke for strøm nok, men batteri er kun 6 mdr. gammelt, findes der andre ting som kunne være gået i stykker og som bør skiftes?

/ Danny
Det er ikke noget problem at slå batt. i stykker på 6.mdr. ;)
Hvilket batt. er det...
Mærke
Model
AH
A(EN)
Mit batteri er følgende:
Vedhæftede filer
ImageUploadedByTapatalk1323076736.183710.jpg
ImageUploadedByTapatalk1323076736.183710.jpg (64.38 KiB) Vist 9742 gange
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Irriterende!!!!

Indlæg af 2a2 »

lyder mærkeligt da det du her beskriver jo er at batteriet er fladt - eller en løs forbindelse på batteriet men så burde du bestemt også opleve det ved koldstart - dårlig stelforbindelse fra motoren til rammen måske
Det der Varta batteri er da udmærket men har du ikke et voltmeter hvormed du lige kan måle spændingen over polerne - det kan jo rent faktisk være at der er en ustabil celle i det
mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Irriterende!!!!

Indlæg af VAGtech.dk »

Så vidt jeg husker kører du med det lille batteri bagi...
hare
Indlæg: 272
Tilmeldt: fre 8. apr 2011 21:48
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Irriterende!!!!

Indlæg af hare »

VAGtech.dk skrev:Så vidt jeg husker kører du med det lille batteri bagi...
Ja ?
hare
Indlæg: 272
Tilmeldt: fre 8. apr 2011 21:48
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Irriterende!!!!

Indlæg af hare »

2a2 skrev:lyder mærkeligt da det du her beskriver jo er at batteriet er fladt - eller en løs forbindelse på batteriet men så burde du bestemt også opleve det ved koldstart - dårlig stelforbindelse fra motoren til rammen måske
Det der Varta batteri er da udmærket men har du ikke et voltmeter hvormed du lige kan måle spændingen over polerne - det kan jo rent faktisk være at der er en ustabil celle i det
mvh ti
Bilen gjorde det også før jeg fik nyt batteri I faktisk, nu gør den det så hvergang.
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Irriterende!!!!

Indlæg af diskoboy »

Ret venligst til en mere sigende overskrift!
Nu uden det grå lyn...
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Irriterende!!!!

Indlæg af ph. »

Hvis det ikke er strømmangel så død starter ..overgang i den.. må jo være til at måle sygt stort amp. forbrug på den!
Senest rettet af ph. man 5. dec 2011 20:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Svær ved at starte efter ECO stop. Trip nulstiller

Indlæg af Thore J »

Hmm... det er da ret underligt.. ECO-stop burde jo slet ikke forekomme, hvis spændingen på batteriet er for lav (og dermed belastningen på generatoren høj) ... hvilket peger på et defekt batteri, der har meget svært ved at holde spændingen oppe, når der ikke lades på det..

Men så burde du også, og nok endda i endnu højere grad, have problemet ved koldstart også ... ergo er batteriet ok. Du bør dog prøve at måle spændingen om morgenen for at kontrollere det.

En kold ledning leder bedre end en varm, hvilket kunne pege i retning af dit problem. så jeg ville nok også begynde med at kigge efter irrede ledninger og andre dårlige forbindelser..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Svær ved at starte efter ECO stop. Trip nulstiller

Indlæg af 2a2 »

ja det lyder mere rimeligt - kontroller stelledninger på motorblok - ramme - batteri etc og naturligvis begge polsko - kabel på selvstarter - man kan nogen gange ikke se det før der rigtigt trækkes nogle ampere igennem

mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
hare
Indlæg: 272
Tilmeldt: fre 8. apr 2011 21:48
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Svær ved at starte efter ECO stop. Trip nulstiller

Indlæg af hare »

jeg tvivler på dårlig forbindelse, for bilen starter upåklageligt, bortset fra eco stop så nulstilles alt og lys blinker. Ved koldstart hopper den i gang i første forsøg
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Svær ved at starte efter ECO stop. Trip nulstiller

Indlæg af Thore J »

hare skrev:jeg tvivler på dårlig forbindelse, for bilen starter upåklageligt, bortset fra eco stop så nulstilles alt og lys blinker. Ved koldstart hopper den i gang i første forsøg
Har du slet ikke læst hvad jeg skrev? .. og det er ikke bare en snedig ide jeg lige har fået.. jeg har oplevet det på en MC - naturligvis en italiensk MC :roll:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
puttitat
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 14. jun 2011 13:16
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Svær ved at starte efter ECO stop. Trip nulstiller

Indlæg af puttitat »

Eller også er der nogen der har brokket en generator / et laderelæ på af den gamle type, der ikke kan styres af motorstyringen. Min 3Ler gjorde præcis det samme, indtil jeg skiftede generator og laderelæ. Startede fint når den var kold, men når den havde lavet eco-stop var det sådan lidt on-off om den sagde andet end et sagte "klik" når den skulle igang igen. Tog jeg bilen fra tænding, satte i neutral og drejede til start igen, sprang den igang med det samme og uden besvær.
HamSjelv
Indlæg: 1846
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Svær ved at starte efter ECO stop. Trip nulstiller

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

puttitat skrev:Eller også er der nogen der har brokket en generator / et laderelæ på af den gamle type, der ikke kan styres af motorstyringen.

* Der har ALDRIG været monteret generatorer på en Lupo 3L der kan styres (elektrisk) af motorstyreenheden

* Der har ALDRIG været produceret Lupo 3L'er hvor der har været monteret laderelæ i forbindelse med generatoren. En generator og et laderelæ er IKKE elektrisk kompatible!


(Auto-el er svært, jeg ved det godt :? )


/Claus
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Svær ved at starte efter ECO stop. Trip nulstiller

Indlæg af ph. »

HamSjelv skrev:Hejsa,
En generator og et laderelæ er IKKE elektrisk kompatible!
(Auto-el er svært, jeg ved det godt :? )
/Claus
Virker ellers fint for Toyota...! 8-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Svær ved at starte efter ECO stop. Trip nulstiller

Indlæg af yaknudsen »

http://en.wikipedia.org/wiki/Alternator

Se især afsnittet "Automotive alternators".

I praksis er laderelæet en teknologi som man benyttede sammen med jævnstrømsgeneratorer (også kaldet en Dynamo) fra før ca. 1960.

Efter fremkomsten af vekselstrømsgeneratoren (også kaldet en generator) benytter man langt overvejende mere sofistikerede metoder til regulering af generatorens ydelse.

Der findes dog historisk eksempler på vekselstrømsgeneratorer som reguleredes ved anvendelse af relæteknik.

Om den slags 'forældet' teknologi benyttes i vore dage vil jeg dog tillade mig at tvivle på. Det eneste formål med at benytte relæteknik til den slags opgaver i vore dage som jeg kan forestille mig - kunne måske være at teknikken er simpel og kan repareres af folk der har ringe viden samt dårlig adgang til måleudstyr og reservedele.

Om der så i virkelighedens (moderne) verden eksisterer en slags 'elektronisk boks' som folk fejlagtigt kalder et 'laderelæ' kan jeg dog ikke afvise. Men hvis man skal forholde sig teknisk helt præcist og sprogligt korrekt til spørgsmålet, så er en vekselstrømsgenerator så vidt jeg kan vurdere ikke kompatibel med et laderelæ.

NB: Jeg er ikke mekaniker eller autoelektro uddannet. Jeg er bare elektronik nørd, så jeg vil ikke udelukke at der er noget jeg har misforstået.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Svær ved at starte efter ECO stop. Trip nulstiller

Indlæg af sussi »

Der må da være noget Wikipedia har misforstået :lol: :lol:
Min VW boble fra 73 har da jævnstrømsdynamo med laderelæ ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar