gal igen med trækkraft

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

gal igen med trækkraft

Indlæg af 2a2 »

hej derude
nå - nu begyndte min A2 at drille seriøst - havde lidt travlt hjemad så ikke mindre end 4 gange løb jeg i mit "limp mode" problem på 120km:

Control Module Part Number: 045 906 019 D
Component and/or Version: 1,2l R3 EDC 0001DS 1452
Software Coding: 00002
Work Shop Code: WSC 02138
Additional Info: WAUZZZ8Z52N013754 AUZ7Z0A1930501
1 Fault Found:
17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
P1557 - 35-10 - - - Intermittent

nuvel - en visuel inspektion af N75 gav ikke grund til bekymring - ledninger og slanger ser fine ud - så udvider jeg lige fejlsøgningen lidt med vagcom'en

i vagcom - vælg engine - vælg basic settings - gruppe 011 - dette udløser jo en eller anden test af N75 - her kører den armen ca 1 cm op og ned ved
ca 1400 rpm - on ca 1040 mbar tryk off ca 1020 mbar - er der nogen der ved om disse tal er fornuftige? Er det nok bevægelse i den arm?

mvh - ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
magnussen
Indlæg: 237
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 09:55
Geografisk sted: nordsjælland

Re: gal igen med trækkraft

Indlæg af magnussen »

hvordan bevæger armen på turbo sig ?? den skal gå rimelig let.. du slukker motor og påvirker den manuelt..
Søren Pedersen ...............vdcs 10.6 ejer....
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: gal igen med trækkraft

Indlæg af 2a2 »

hej igen
ja det ville jeg også gerne men motorrummet i en A2 er noget mindre end en Lupo - motoren er nærmest stoppet derned med et skohorn - så det er altså ikke helt nemt at vurdere da jeg faktisk ikke kan få armen derned - jeg skal nok have den op på et par bukke så tror jeg det er nemmere at mærke nedefra istedet - men aktuatoren trækker den ca 1 cm jo. Skal den gå lige så nem som ERG ventilen ? -> det gør den ikke

mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: gal igen med trækkraft

Indlæg af 383CI »

Find måleblokken for turbortryk næste gang, eller rettere før, den laver det nummer. Så kan du se at der (ikke) er tryk på, så er du længere. Jeg er dog enig i det ikke giver en sikker diagnose, men der er da en rimeligt fair chance for det er N75 ventilen der driller. Min er i øvrigt lige skiftet
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: gal igen med trækkraft

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
2a2 skrev:17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
P1557 - 35-10 - - - Intermittent

Denne fejl fortæller at ladetrykket til tider har været for højt i forhold til den aktuelle reference sat af motorstyreenheden. Så umiddelbart må man jo foranlediges til at tro at turboladeren godt kan bestille noget ;)


Jeg kan forestille mig:

1. En knækket stelledning til MAP-lederen. Her kan fejlen være sporadisk

2. En delvist sammenfaldet katalysator. Her bør fejlen være reproducerbar

3. En fastsiddende vacuumdåse eller mekaniske komponenter omkring denne, der gør at turbobladene bliver stående i stilling 'max. ladetryk'

4. En tilsodet turbolader, der låser de mekaniske dele til turbobladenes geometri i en stilling der minder om 'max. ladetryk'


Jeg tror på mekanisk/kemisk rengøring af/omkring turbolader kan afhjælpe probelemet...



/Claus
Brugeravatar
zackojensen
Indlæg: 97
Tilmeldt: tirs 27. jul 2010 15:06
Geografisk sted: Mariager

Re: gal igen med trækkraft

Indlæg af zackojensen »

da min skrev den fejl var udstødnings manifolden flækket, jeg kiggede nemlig også efter de sædvanlige fejl som de nævner men fandt intet.
Har Ross-tech vcds
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: gal igen med trækkraft

Indlæg af 2a2 »

hej derude
Nå men for lige at komme tilbage til min oprindelige tråd så er de tal ikke fornuftige - nu er min a2 #2 kommet hjem så der kunne jeg lige bruge den som reference.
Den giver v. 1407 rpm off 979.2 mbar on 1091 mbar så det forklarer også den lidt svage maskine og selve armen bevæger sig dobbelt så langt vil jeg umiddelbart vurdere (stadigvæk et problem at se nøjagtigt da den turbo er stoppet langt af vejen i a2'ern)

Men - hvis jeg lige gætter på enten N75 (tror jeg ikke på) eller den vacuumdåse - kan man fikse noget ved den dåse eller er det bare smid ud og prøv en ny?

Sodet turbo - nix - den kører 2 x 120 km næsten hver dag - og nogen gange har jeg travlt..

Men rent faktisk kunne den også have en defekt kat - den har i en periode haft en gang raslen fra udstødningen ved visse omdrejningen men de er ligesom forsvundet - eller også kan den bare ikke overdøve min tinnitus mere..


mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar