Skift af forhjulsleje

Alt vedrørende teknikken på 3L
LAK
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 21. feb 2011 13:41
Geografisk sted: Midt/Vest Jylland, Sdr. Omme

Skift af forhjulsleje

Indlæg af LAK »

Jeg har søgt en del her på side angående skift af forhjulsleje og har fundet meget god information angående montering af nyt leje.
Men er der nogen der kan hjælpe mig lidt med adskillelsen. Skal der special værktøj til? Det ser for mig ud til at der skal en kæmpe sekskant nøgle til for at løsne blik møtrikken på trækakslen. Er det korrekt? Hvor køber/låner man så stor en umbraco nøgle. Hvad er den rette størrelse?
Vedhæftede filer
Hjulnav
Hjulnav
hjulnav.jpg (60.05 KiB) Vist 12333 gange
Lupo 3L, 1,2 TDI, 1. Reg 20/09/2000, 285507 km 23. jan. 2012
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af KMDTHY »

Det er korrekt.... du kan evt. bare bruge hovedet fra en bolt..... simpelt og billig.

Men ja, der skal special værktøj til i form af en aftrækker, da trækakslen er limet i lejet.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
biaggi
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors 22. sep 2011 07:31
Geografisk sted: haderslev

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af biaggi »

kender i betegnelsen på lejerne de er jo ikke lavet af vw fex: FAG 6709 2zc3
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

biaggi:
Et lupo 3L 'forhjulsleje' er ikk et leje i den forstand som du tænker på det. Et L3L-leje er en komplet integeret enhed med flange, lejer og ABS-krans. Kig f.eks. på Krogslund varenummer 0921020-2.

Der skal specielværktøj til at (de)montere leje/flange-enheden.


/Claus
LAK
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 21. feb 2011 13:41
Geografisk sted: Midt/Vest Jylland, Sdr. Omme

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af LAK »

Dette gik ikke særlig godt.
Jeg forsøgte at skille det ad selv, men uden held. Alt sad som svejset sammen.

Det hjalp ingenting at sætte den på værksted, selv om de brugte varme, og stor presser fik de det næsten ikke fra hinanden. Det tog utroligt mange ting med sig som gik i stykker under adskillelse.

2 lejer, en bære arm, et drivled, en styrekugle, en ABS sensor, en sporing, gas og ilt, induktionsvarme, ca. 9 arbejdstimer = ialt 12233 kr for at få skiftet 2 forhjulslejer. :( :o :( :o
Lupo 3L, 1,2 TDI, 1. Reg 20/09/2000, 285507 km 23. jan. 2012
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af sussi »

Det er ikke uden grund at der i FAQen henvises til nogle få værksteder der har den fornødne viden om vores lille bil.
M.v.h. Sussi
Ps. Det tager ca 20-25 minutter at skifte lejet, med det rigtige værktøj (som koster en bondegård) :mrgreen:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Lupo3L
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 18. okt 2010 17:00
Geografisk sted: København Ø

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af Lupo3L »

Jeg ville køre forbi et lupo værksted og få det skiftet. jeg har selv værksted og presse og derfor tænkte at jeg sagtens kunne skifte det skide leje med et resultat der hed at det gik efter 25000km så derefter er jeg bare kørt på værksted med det. Det tager dem 30min og plejer at koste omkring 1600kr incl alt.
LAK
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 21. feb 2011 13:41
Geografisk sted: Midt/Vest Jylland, Sdr. Omme

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af LAK »

Findes der noget godt LUPO 3L værksted i midt og vest Jylland?
Jeg bor i 7260 Sønder Omme.

Jeg forsøger for det meste at reparere selv.
Men gav som sagt op over for forhjulslejerne.
Og kom til at betale dyrt for det. Alt var rustet sammen.
Lupo 3L, 1,2 TDI, 1. Reg 20/09/2000, 285507 km 23. jan. 2012
Lupo3L
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 18. okt 2010 17:00
Geografisk sted: København Ø

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af Lupo3L »

Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af KMDTHY »

LAK skrev:Findes der noget godt LUPO 3L værksted i midt og vest Jylland?
Jeg bor i 7260 Sønder Omme.

Jeg forsøger for det meste at reparere selv.
Men gav som sagt op over for forhjulslejerne.
Og kom til at betale dyrt for det. Alt var rustet sammen.
Nej, det er limet i fra fabrikken med grøn loctite.

Føler med dig. Var også stædig og ville prøve selv... kostede også nyt knokkel. Fik det dog fikset selv. Men tror næppe jeg gider makke i det næste gang når de på værksted gør det for omrking de 1600kr.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af Daaaarn »

Har lige skiftet mit eget forhjulsleje og trækakselen vidste da godt hvor den sad!!
Men fri kom den UDEN ødelagte dele... ;-)

450 kr. fattigere dog.. :/
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
LAK
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 21. feb 2011 13:41
Geografisk sted: Midt/Vest Jylland, Sdr. Omme

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af LAK »

Jeg ved ikke om mit før har været skilt ad og så samlet fejl eller om dette var første gang. Jeg har set alle de byttede dele og der var ikke meget blankt nogen steder alt var bare rust.

Det var en lokal mekaniker med VW speciale som udførte arbejdet.

Jeg havde forhørt mig hos autoriseret VW forhandler først og der faktisk fået at vide at på hver 3-4 Lupo 3L sad det hele så hårdt fast at det tog mere med sig.
Lupo 3L, 1,2 TDI, 1. Reg 20/09/2000, 285507 km 23. jan. 2012
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af KMDTHY »

LAK skrev:Jeg ved ikke om mit før har været skilt ad og så samlet fejl eller om dette var første gang. Jeg har set alle de byttede dele og der var ikke meget blankt nogen steder alt var bare rust.

Det var en lokal mekaniker med VW speciale som udførte arbejdet.

Jeg havde forhørt mig hos autoriseret VW forhandler først og der faktisk fået at vide at på hver 3-4 Lupo 3L sad det hele så hårdt fast at det tog mere med sig.
Bruger man originale værktøj tager det ikke noget med sig.....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Lupo3L
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 18. okt 2010 17:00
Geografisk sted: København Ø

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af Lupo3L »

Daaaarn skrev:Har lige skiftet mit eget forhjulsleje og trækakselen vidste da godt hvor den sad!!
Men fri kom den UDEN ødelagte dele... ;-)

450 kr. fattigere dog.. :/

450?? hvor har du købt det henne? det er jo mindre end indkøbsprisen ihvertfald for et FAG leje.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af KMDTHY »

Lupo3L skrev:
Daaaarn skrev:Har lige skiftet mit eget forhjulsleje og trækakselen vidste da godt hvor den sad!!
Men fri kom den UDEN ødelagte dele... ;-)

450 kr. fattigere dog.. :/

450?? hvor har du købt det henne? det er jo mindre end indkøbsprisen ihvertfald for et FAG leje.
Han køber alt til indkøbspris igennem sin far, der er automekaniker. Mon ikke også farmand spiser momsen ;)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af Clayton »

HUSK at rense godt og give trækakselen locktiet igen, har hørt fra en makaniker hos et af DKs største specialværksteder, at Deres Specialværktøj godt kan trække skævt, og de presser lejet ind med hånden!! Man kan evt. lægge det i fryseren.... har ikk selv prøvet det!! men har hørt det virker :-)
Hader FB :roll:
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af Daaaarn »

KMDTHY skrev:
Lupo3L skrev:
Daaaarn skrev:Har lige skiftet mit eget forhjulsleje og trækakselen vidste da godt hvor den sad!!
Men fri kom den UDEN ødelagte dele... ;-)

450 kr. fattigere dog.. :/

450?? hvor har du købt det henne? det er jo mindre end indkøbsprisen ihvertfald for et FAG leje.
Han køber alt til indkøbspris igennem sin far, der er automekaniker. Mon ikke også farmand spiser momsen ;)
Lidt fordele skal der vel være? ;)
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af AndersWJ »

Jeg har haft min træk aksel af og på monteret op til flere gange, og denne sidder ikke limet fast med locktite.

Er der på ingen måde mulighed for, at banke lejet ud hvis det er defekt og presse et nyt i uden special værktøj eller presse ?

På "normale" biler, kan man da nok skifte et sådan leje uden at man splitter det hele ad. klart nok ser det ikke ud på samme måde som 3L, men princippet er vel det samme ?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af sussi »

AndersWJ skrev:Jeg har haft min træk aksel af og på monteret op til flere gange, og denne sidder ikke limet fast med locktite.
Det er selvfølgelig op til dig selv! Men det kan komme til at koste Penge/liv/førlighed.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af forhjulsleje

Indlæg af KMDTHY »

AndersWJ skrev:Jeg har haft min træk aksel af og på monteret op til flere gange, og denne sidder ikke limet fast med locktite.
Det er en fejl. Korrekt montering kræver Loctite ved montering igen.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar