Grundjustering af gearkasse
Grundjustering af gearkasse
Hej
Jeg har læst med herinde i et par år efterhånden, da jeg er den (næsten) lykkelige ejer af en Audi A2 3L med 250.000 km på tælleren.
Generelt har jeg haft en del reparationer på den, men alligevel ikke noget som ikke er acceptabelt kilometerne taget i betragtning - bortset fra en ny gearkasse, og det er så det mit indlæg kommer til at handle om.
I Januar 2010 fik jeg skiftet gearkassen da den gamle sprang i luften. Med tiden efter skiftet til den nye gearkasse synes jeg den er blevet værre og værre til at "ralle" når jeg kører med konstant fart og minimalt speedertryk ved 60-90 km/t. Samtidig raller den helt vildt når den skal geare ned under nedbremsning. "Problemet" er mindre med Eco slået fra, hvilket giver mig en ide om at det er creep point der måske ikke står korrekt?
Er der nogen i nordjylland der har en VAGcom, og som har mod på at lave en grundjustering og indstilling af creep point? Det må i hvert fald være første forsøg på at få problemet afhjulpet
Jeg har læst med herinde i et par år efterhånden, da jeg er den (næsten) lykkelige ejer af en Audi A2 3L med 250.000 km på tælleren.
Generelt har jeg haft en del reparationer på den, men alligevel ikke noget som ikke er acceptabelt kilometerne taget i betragtning - bortset fra en ny gearkasse, og det er så det mit indlæg kommer til at handle om.
I Januar 2010 fik jeg skiftet gearkassen da den gamle sprang i luften. Med tiden efter skiftet til den nye gearkasse synes jeg den er blevet værre og værre til at "ralle" når jeg kører med konstant fart og minimalt speedertryk ved 60-90 km/t. Samtidig raller den helt vildt når den skal geare ned under nedbremsning. "Problemet" er mindre med Eco slået fra, hvilket giver mig en ide om at det er creep point der måske ikke står korrekt?
Er der nogen i nordjylland der har en VAGcom, og som har mod på at lave en grundjustering og indstilling af creep point? Det må i hvert fald være første forsøg på at få problemet afhjulpet
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Grundjustering af gearkasse
SVK er fra Nordjyllland, ser her:
viewtopic.php?f=17&t=45
viewtopic.php?f=17&t=45
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Grundjustering af gearkasse
Mon ikke det er en trækaksel der er på vej til at stå af? højre ville være et godt bud.
Alder og km. stand på bilen?
Nordjylland? gearteknik.dk hvis du ender med at skulle have skiftet trækaksel.
Alder og km. stand på bilen?
Nordjylland? gearteknik.dk hvis du ender med at skulle have skiftet trækaksel.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Grundjustering af gearkasse
Enig med 383CI. De nævnte symptomer kunne nemt tænkes at blive forstærket af slidte trækaksler eventuelt kombineret med lille smule ujævn motorgang ved lav belastning og ringe turbotryk.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Re: Grundjustering af gearkasse
Hvis det er trækakslen der er ved at være slidt, er det så i gearkasse-enden eller i hjulenden at den vil være slidt? For jeg har netop skiftet begge forhjulslejer, og der var bestemt ikke noget slid at bemærke i hjul-enderne.
(Desuden så selve akslerne relativt nye ud - bestemt ikke 8 år gamle, som resten af bilen).
(Desuden så selve akslerne relativt nye ud - bestemt ikke 8 år gamle, som resten af bilen).
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Grundjustering af gearkasse
Er bare lidt nysgerrig , men hvordan konkluderede du det?Spaff skrev:Hvis det er trækakslen der er ved at være slidt, er det så i gearkasse-enden eller i hjulenden at den vil være slidt? For jeg har netop skiftet begge forhjulslejer, og der var bestemt ikke noget slid at bemærke i hjul-enderne.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Grundjustering af gearkasse
Det er den ende der vender ind mod gearkassen der slides. Sussie kaldte den vist en "tripode" engang, altså en form for "3 ben" der stikker ind i koppen på gearkassen.
Jeg har kørt 375k km. og køre med den 3 højre aksen, for lige at give et tidsperispektiv på akslerne.
Jeg er ked af at side det, men jeg tro ikke den rallen, hvis den er så voldsom, kan klares med en justering.
Jeg har kørt 375k km. og køre med den 3 højre aksen, for lige at give et tidsperispektiv på akslerne.
Jeg er ked af at side det, men jeg tro ikke den rallen, hvis den er så voldsom, kan klares med en justering.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Grundjustering af gearkasse
Ok, fair - hvad er prislejet på en ny trækaksel?383CI skrev:Det er den ende der vender ind mod gearkassen der slides. Sussie kaldte den vist en "tripode" engang, altså en form for "3 ben" der stikker ind i koppen på gearkassen.
Jeg har kørt 375k km. og køre med den 3 højre aksen, for lige at give et tidsperispektiv på akslerne.
Jeg er ked af at side det, men jeg tro ikke den rallen, hvis den er så voldsom, kan klares med en justering.
Re: Grundjustering af gearkasse
Alm. visuel inspektion... er godt klar over at det ikke er ensbetydende med at det også forholder så sådansussi skrev:Er bare lidt nysgerrig , men hvordan konkluderede du det?Spaff skrev:Hvis det er trækakslen der er ved at være slidt, er det så i gearkasse-enden eller i hjulenden at den vil være slidt? For jeg har netop skiftet begge forhjulslejer, og der var bestemt ikke noget slid at bemærke i hjul-enderne.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Grundjustering af gearkasse
Mener at kan huske det er omkring 1300kr plus montering..... Men sæt den da ud til gearteknik.dk, så kan han fælde en dom over den inden du for skiftet alt for meget
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Grundjustering af gearkasse
Jeg takker!KMDTHY skrev:Mener at kan huske det er omkring 1300kr plus montering..... Men sæt den da ud til gearteknik.dk, så kan han fælde en dom over den inden du for skiftet alt for meget