Pigdæk

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Pigdæk

Indlæg af Robert »

Nu nærmer vinteren sig med hastige skridt ;) og med de vandmængder der kommer kan jeg kun frygte hvis samme mængde kommer som sne :shock:
Og da vi bor på en kategori 3 vej, dvs den bliver ryddet når vejvæsenet begynder at kede sig, ville jeg lige høre om der var nogen af jer der havde erfaring med at køre med pigdæk og evt hvilke.
Mvh Robert.
hare
Indlæg: 272
Tilmeldt: fre 8. apr 2011 21:48
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Pigdæk

Indlæg af hare »

Robert skrev:Nu nærmer vinteren sig med hastige skridt ;) og med de vandmængder der kommer kan jeg kun frygte hvis samme mængde kommer som sne :shock:
Og da vi bor på en kategori 3 vej, dvs den bliver ryddet når vejvæsenet begynder at kede sig, ville jeg lige høre om der var nogen af jer der havde erfaring med at køre med pigdæk og evt hvilke.
Mvh Robert.
Det må man da vist nok ikke i Danmark (:


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.336350,10.311116
- www.hare.dk
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Pigdæk

Indlæg af KMDTHY »

hare skrev:
Robert skrev:Nu nærmer vinteren sig med hastige skridt ;) og med de vandmængder der kommer kan jeg kun frygte hvis samme mængde kommer som sne :shock:
Og da vi bor på en kategori 3 vej, dvs den bliver ryddet når vejvæsenet begynder at kede sig, ville jeg lige høre om der var nogen af jer der havde erfaring med at køre med pigdæk og evt hvilke.
Mvh Robert.
Det må man da vist nok ikke i Danmark (:


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.336350,10.311116
- http://www.hare.dk
Selvfølgelig må du det.... dog ikke hele året rundt.... ;)

Kode: Vælg alt

Pigdæk
Tilladt 01.11-15.04
Pigdæk skal monteres på alle hjul

Vinterdæk
Ej obligatorisk

Snekæder
Tilladt under forudsætning af, at de ikke ødelægger vejene   
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Pigdæk

Indlæg af dykker5502 »

Pigdæk har kun god effekt på bar is - evt. meget fastkørt sne, som så reelt er blevet til is.

I næsten alle andre situationer gør piggene næsten mere skade end gavn. Nokia (som engang lavede dæk :-) og Gislaved havde nogle pigdæk, som kunne fås med det halve antal pigge. Det hjalp lidt på balancen.

Et godt vinterdæk med gode sneegenskaber er det du har brug for. Det grove mønster vil som regel også være godt til at ventilere for vand på kørebanen (tøvejr). Omtalte Gislaved var min absolutte favorit for 20 år siden, men det må være kommet bedre dæk fra de store mærker siden da.

Glem ALT om diesel økonomi med vinterdæk på :-)
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Pigdæk

Indlæg af ph. »

dykker5502 skrev: 1.Et godt vinterdæk med gode sneegenskaber er det du har brug for.

2.Glem ALT om diesel økonomi med vinterdæk på :-)
1.Jep!

2....Har så prøvet vinter og all-terraindæk med bedre brændstoføkonomi end sommerdæk
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Pigdæk

Indlæg af Kim B Olesen »

Mine michelin vinterdæk kører også længere på literen end mine sommerdæk ( 2 michelin energi og 2 conti ecocontact 3) :D det er bare en skam michelin har fået ødelagt deres gode ry - der er mange af deres vinter dæk der sprænger i kasserne - ellers noget de netop var kendt for aldrig at gøre :)
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Pigdæk

Indlæg af Robert »

Vi har fået lagt et tyndt lag sten i tjære på de 3 km ud til hovedvejen og derfor tror jeg at ploven har fået besked på ikke at skrabe i bund :? .
Sidste år havde vi imellem 10 og 20 cm is ned til asfalten, med nogle ordentlige huller i :? og snedriver ovenpå,vi havde 10 dage hvor vi ikke kunne komme ud :( .
Så det skal være pigdæk.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Pigdæk

Indlæg af ph. »

Robert skrev:Vi har fået lagt et tyndt lag sten i tjære på de 3 km ud til hovedvejen og derfor tror jeg at ploven har fået besked på ikke at skrabe i bund :? .
Sidste år havde vi imellem 10 og 20 cm is ned til asfalten, med nogle ordentlige huller i :? og snedriver ovenpå,vi havde 10 dage hvor vi ikke kunne komme ud :( .
Så det skal være pigdæk.
Hmm... Det bliver ikke bedre af at der er pigge i dine dæk!
sidste vinter kørte jeg Sjælland, Lolland/Falster og Møn tyndt på No Name vinterdæk UDEN pigge
Ja det var i en Honda FR-V men det burde ikke være det der gjorde at den kom frem :)
Jeg udsatte den for ALT
Høje driver på fastkørt sne, is, alm. sneglatte veje, osv, osv...
Den Gav kun op EN gang det var på en hullet vej hvor der lå fygesne i driver op til 50++.cm
Den trak sig for så vidt fint igennem MEN da den kom til et grande hul i asfalten gik venstre forhjul pludseligt længere ned end stødd. var lang
=den hang på maven og forhjulet stod bare og spandt i hullet ...Her var det man sad og ønskede sig spær og 4x4
fik bagefter at vide at en Mistubishi pajero havde givet op samme sted aftenen i forvejen og der 1½.time tidligere var en det var kørt fast 300.meter tidligere (Der hvor vejen gik under markniveau =drivedanelse på vejen)
Besvar