Radio genstarter ved motorstart

Alt vedrørende teknikken på 3L
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej - jeg ved godt det har været snakken før men så vidt jeg kan se er der ikke en direkte tråd om problemet og ikke mindst en løsning på det :D Nu har det også irriteret mig længe nok :D Nu har jeg fået tid/lyst til at rode lidt med det på min egen - det er lige i startøjeblikket radioen går ud - så har jeg målt lidt og så vidt jeg lige kan måle dykker spændingen til ca 10,2 volt ! Jeg har byttet lidt rundt på ledninger og prøvet mig lidt frem, endda trukket en ledning direkte fra batteriet til radioen - resultatet er at uanset om ledningen går direkte til radioen, når spændingen at dykke så meget at radioen slukker, jeg har også fundet ud af at det er den konstante plus der ikke må dykke ! :( Så var jeg tilbage og læse om sidst det havde været snakken i tråden "stopper i eco" hvor "HamSjelv" forklarer at der er en stabiliseret tændingsplus, så gik jagten ind på den og den blev fundet - der sidder en boks bag side beklædningen i venstre side over bagsædet - der er det den sorte ledning der er stabiliseret - problemet er at den ledning er en tændingsplus(altså kun så længe nøglen er drejet) ikke som den radio tændingsplus der bliver brugt nu :( Den kan jeg jo hewller ikke rigtigt bruge når det er den konstante spænding der ikke må dykke :( Jeg har prøvet at have den blaupunkt radio i igen som jeg købte bilen med, den slukker også :( Umiddelbart er der masser af strøm på batteriet, det er et 72 ah Berga batteri( jeg har heller aldrig hørt det navn før) men det kan da godt være der er lidt mindre spænding på end et Varta batteri, det har jeg aldrig sammenlignet ;) Nogle der har ideer ;)

Mvh Kim
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Ledningsnettet er bygget op efter at radioen trækker sin væsentligste effekt på kl.30 - den konstante batterispænding. Denne er normalt stabiliseret, men kun gennem en motorstart.

Stabiliseringen foregår med en helt klassisk boost-konverter der er indbygget i den aluminiumskasse du har fundet i venstre bagskærm.

Boostkonverteren er _kun_ aktiv så længe nøglen er drejet til motorstart (hedder denne klemme ikke kl.50?)

så:

1.
Boostkonverteren kan være defekt (der indgår en række non-automotive grade komponenter i den)

2.
Signalet 'kl.50' når måske aldrig frem til boostkonverteren, hvorved den stabiliserede spænding nøje følger batterispændingen.

Jeg synes at huske at boostkonverterens feedback-kredsløb regulerer den stabilserede udgangsspænding gennem et startforløb til 12,51V.

3.
Stabilisatoren kan testes med en variabel spændingsforsyning (laboratorieforsyning): 11V som batterispænding til stabilisatoren og derefter samme spænding på stabilisatorens kl.50. Udgangsspændingen skal herved være de omtalte 12,51V. UVLO for stabilisatoren er så vidt jeg husker omkring 8,5V


Klarhed???


/Claus
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af Kim B Olesen »

Om der er klarhed kan vel diskuteres :lol: Det lød godt nok meget teknisk - men det vil så sige at den ene af de ledninger ved radioen skulle have været stabiliseret, nærmere bestemt den konstante spænding(i startøjeblikket) så må der jo være noget forbindelse eller noget der er tosset - eller en eller anden spade der har lavet noget om (jeg synes godt nok der er mange ledninger og ekstra sikringer, lodninger på ledninger og andet spændende pga alt det eftermonterede lort der er i den) men så skal jeg i princippet bare finde den ledning der ikke dykker og køre den op til konstant spænding på radio - ikke :D
Nu kan det godt være at det bliver lige teknisk nok, men hvordan faen får man mere end det spænding der er på batteriet over den boost konverter - er det en slags strømforsyning ?
hare
Indlæg: 272
Tilmeldt: fre 8. apr 2011 21:48
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af hare »

Gul og rød skal krydses ved multistik, så er det løst, med mindre du har problemer med boot konventeren :-)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.399931,10.336422
- www.hare.dk
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tror det er en knækket ledning eller måske boost konverteren det er galt med, men når jeg måler på den er der godt nok en plus der nærmere bliver højere i startøjeblikket - men nu gider jeg sgu ikke makke mere med det lige nu :D Det er ikke gul og rød der skal byttes - så taber den indstillingerne når jeg tager nøglen ud
:D
kasperfc
Indlæg: 219
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 13:28
Geografisk sted: Aarhus

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af kasperfc »

Lige som Kim har jeg også prøvet at bytte rundt og måle osv osv. Min falder også til 10,x og mit store 7" Pioneer kan ikke holde sig vågen, det er dog sket enkelte gange den ikke er gået ud!?!

Jeg er begyndt at overveje om en kodensator mellem radio og batteri ville hjælpe? Man kan få en til 400, så ville sikkert være den letteste løsning
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har haft sat en stor kondensator på i dag - det gav ingen forskel :( godt nok helt henne ved batteriet - men jeg tror desværre ikke det hjælper :(
Senest rettet af Kim B Olesen tors 4. aug 2011 20:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:Jeg har haft sæt en stor kondensator på i dag - det gav ingen forskel :( godt nok helt henne ved batterier - men jeg tror desværre ikke det hjælper :(
Det vil ikke ændre en skid med den strøm starteren æder.....

Jeg kan godt måle dine boostkonverter for dig hvis det er, jeg har en "laboratorieforsyning" som Hamsjelv så flot kalder det :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
thebat18
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 08:10
Geografisk sted: Farum

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af thebat18 »

Jeg fandt på det gamle forum for et par år siden en løsning på det.
Hos thansen skal du købe et 12v 30A relæ man bruger til ekstra lys osv.
Det fede ved det gamle topic, var at der direkte stod, hvilke kabler der skulle sluttes til hvilke terminaler.
Det hjalp på min radio. Samme ledningsnet lever videre i min nye lupo
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af KMDTHY »

thebat18 skrev:Jeg fandt på det gamle forum for et par år siden en løsning på det.
Hos thansen skal du købe et 12v 30A relæ man bruger til ekstra lys osv.
Det fede ved det gamle topic, var at der direkte stod, hvilke kabler der skulle sluttes til hvilke terminaler.
Det hjalp på min radio. Samme ledningsnet lever videre i min nye lupo
Hrmmm har lidt svært ved at se hvordan et relæ kan hjælpe i denne sammenhæng...... :?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
thebat18
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 08:10
Geografisk sted: Farum

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af thebat18 »

Det var noget med at den bruger tændings 12v til at slutte til permanent 12v.
Det gjorde udslaget
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af Kim B Olesen »

KMDTHY skrev:
Kim B Olesen skrev:Jeg har haft sat en stor kondensator på i dag - det gav ingen forskel :( godt nok helt henne ved batteriet - men jeg tror desværre ikke det hjælper :(
Det vil ikke ændre en skid med den strøm starteren æder.....

Hvis det skal hjælpe skal der i hvert fald laves noget så strømmen ikke kan løbe baglæns - ved ikke om det kan lade sig gøre :D
KMDTHY skrev:Jeg kan godt måle dine boostkonverter for dig hvis det er, jeg har en "laboratorieforsyning" som Hamsjelv så flot kalder det :-)
Det kunne være fint - for jeg kan sgu ikke helt finde ud af noget med det - jeg synes fandme jeg har målt overalt men kan ikke finde en plus der ikke dykker ;) Jo en lille en på selve boost konverteren - men jeg kan ikke finde den andre steder :(
thebat18 skrev:Jeg fandt på det gamle forum for et par år siden en løsning på det.
Hos thansen skal du købe et 12v 30A relæ man bruger til ekstra lys osv.
Det fede ved det gamle topic, var at der direkte stod, hvilke kabler der skulle sluttes til hvilke terminaler.
Det hjalp på min radio. Samme ledningsnet lever videre i min nye lupo
Kunne du evt se hvad for ledninger det er koblet på hvis nu jeg spurgte pænt 8-) evt med et billede :D
Senest rettet af Kim B Olesen tors 4. aug 2011 21:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev: men hvordan faen får man mere end det spænding der er på batteriet over den boost konverter - er det en slags strømforsyning ?
Mit gæt ;)
På samme måde som man får f.eks. 220v fra en inverter.
Fremstil en spænding på f.eks. 20 volt, og fra denne spænding trækker man så 12,51v stabiliseret.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af Kim B Olesen »

Lyder fornuftigt - det er også ligemeget bare det virker - nåh nej - det gjorde det jo ikke :lol:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev: men hvordan faen får man mere end det spænding der er på batteriet over den boost konverter - er det en slags strømforsyning ?
Måske de besnytter sig af en SMPS, Switch Mode Power Supply, step up converter ;-)

Hvordan tror du din computer skærm/fladskærm virker, det er jo nogle katoderør der skal have højspænding ? Der kommer jo ikke ligefrem flere kV ud af stik kontakten :-) Det er ved hjælp af ovenstående som i daglig tale også går under DC-DC convertere :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev:Måske de besnytter sig af en SMPS, Switch Mode Power Supply, step up converter ;-)
Den var ikke opfundet, da jeg tog min radioamatørlicens.
Da brugte man en mekanisk vibrator, for at lave "vekselstrøm", som man så transformerede op.
men der er jo løbet et par spande vand i åen siden :lol: :lol: :lol:
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af Kim B Olesen »

Måske de besnytter sig af en SMPS, Switch Mode Power Supply, step up converter ;-)
Sådan en har jeg før hørt om - det er bla. a. det der sidder i en sparepære :D havde bare ikke tænkt ved man kunne bruge det til sådan noget :D Noget helt andet er - hvad er det der skal bruge stabiliseret spænding på bilen, er det noget motorstyring eller hvad ?
Hvordan tror du din computer skærm/fladskærm virker, det er jo nogle katoderør der skal have højspænding ? Der kommer jo ikke ligefrem flere kV ud af stik kontakten :-) Det er ved hjælp af ovenstående som i daglig tale også går under DC-DC convertere :-)
Det ved jeg ikke - den tænder og så kan jeg misbruge den - hvad ved jeg :lol:
hare
Indlæg: 272
Tilmeldt: fre 8. apr 2011 21:48
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af hare »

Kim B Olesen skrev:Jeg tror det er en knækket ledning eller måske boost konverteren det er galt med, men når jeg måler på den er der godt nok en plus der nærmere bliver højere i startøjeblikket - men nu gider jeg sgu ikke makke mere med det lige nu :D Det er ikke gul og rød der skal byttes - så taber den indstillingerne når jeg tager nøglen ud
:D
Jeg kunne ikke vide at du have lavet kryds på de ledninger (: altså jeg har bare sat en kondensator i mellem, og direkte på den gule (mener jeg) det fungere hos mig


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.423099,10.281812
- www.hare.dk
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af Kim B Olesen »

hare skrev:Jeg kunne ikke vide at du have lavet kryds på de ledninger (: altså jeg har bare sat en kondensator i mellem, og direkte på den gule (mener jeg) det fungere hos mig
Jeg synes helt bestemt det var den kondensator løsning du var meget imod da jeg foreslog den sidst det var snakken i "stopper i eco" topic :D Hvor stor er den du har på - altså både fysisk og farrad :D
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Radio genstarter ved motorstart

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Ja, for lige at tage nogle af de åbne:

@Kim B:
Ja, boostkonverteren producerer en højere udgangsspænding end indgangsspændingen; Den kan faktisk ikke andet ;) (Den kan ikke reducere/nedsætte spændingen)

Grundlæggende består en boostkonverter af en spole, en switch (MOSFET), diode, kondensator og noget kontrolelektronik.

@kmdthy:
Nej kathodespændingen i LCD'en bliver genereret med en almindelig HF-trafo, idet der til nogle sådan rør skal anvendes AC. Boostkonverteren (den omtalt ovenfor) kan kun generere DC


@hare
Nej, ombytning af 'rød' og 'gul' ledning er ikke den absolut eneste kur. Blaupunkt-radioer trækker sin hovedstrøm på kl.30 (rød ledning, 'batteriplus') og er forsikret med 15A. Den gule ledning, kl.15 (tændingsplus) er kun forsikret med 5A. Den 5A sikring vil hurtigt smelte hvis hovedstrømmen trækkes her.
Blaupunktradioen bruger kun kl.15 til at bestemme om radioen skal slukke efter en programmeret tid (hvis der ikke er tænding kl.15 på, slukker autoradioen automatisk efter ca. 1 time).
Alle andre autoradioer end Blaupunkt trækker hovedstrøm på kl.15


Og jeg vil gerne skrive det igen, igen, igen, igen....
Hvis eneste spændingsstabilisering til autoradioen udføres ved brug af kondensator + diode, skal kondensatoren volumenmæssigt være 10 gange større end autoradioen. Og det er ved en standardradio uden Brian-forstærker i bagagerummet. Var der nogen der nævnte ordet trailer :?


/Claus
Besvar