Skift af forhjulsleje -Specielværktøj?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
MissLupo3L
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 18:39
Geografisk sted: Nordsjælland

Skift af forhjulsleje -Specielværktøj?

Indlæg af MissLupo3L »

Jeg skal ha' skiftet forhjulsleje på min elskede Lupo, hvilket blir gjort i bedste 'perlegrus mekaniker stil' :)

Men men, hvor skaffer jeg den top der skal bruges til navet?
Og kan det passe at det bare er en ganske 'almindelig' unbraco top 20mm?

Og er der nogen der ved hvor nem en procedure det er? Er det til at ordne ude i garagen, eller er det klogest at få bilen kørt ind på en lift?

Håber meget på svar, da jeg rigtig rigtig gerne vil have min dejlige Lupo ud og køre igen :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af forhjulsleje -Specielværktøj?

Indlæg af sussi »

Der er noget du har misforstået, det er ikke en top, men et specialværktøj.

Skift af forhjulsleje:
viewtopic.php?f=22&t=8

Skift af forhjulsleje kan ikke gøres korrekt, uden det rigtige værktøj.
http://gammel.lupo3lklub.dk/forum_viewt ... 9357#56875

Mere om forhjulsleje
http://gammel.lupo3lklub.dk/forum_viewtopic.php?2.56630

Billede af det orginale værktøj:
https://erwin.volkswagen.de/workshop/en ... t10064.jpg

Du kan selv lave værktøjet, se her:
http://yastut.com/lupo3l/radlagerVorne/

Og husk at låse strålerne:
Den Zapfen der Antriebswelle habe ich mit Bremsenreiniger gesäubert und in jede Rille einen Tropfen Loctite 243 Schraubensicherung geschmiert.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skift af forhjulsleje -Specielværktøj?

Indlæg af vanquish99 »

Jeg har gjort det hjemme i garagen for 1 uge siden, men fik fremstillet det fornødne værktøj. Og ja kan ikke forestille mig andet end at det er den smarteste måde at gøre det på, så du ikke skal til at døje med at få styre- og bære-kugle osv af, for du kan ordne det hele på bilen. men 1 ting jeg vil råde sig til, det er at bruge en meget kraftig gevindstang med fint gevind. Jeg prøvede først med en 16mm gevindstang og ja den holdt sku ik til jobbet, så brugte istedet en fra et sæt til en fjederpresser, som ku' klare ærterne. jeg måtte ha et langt jernrør på min skraldnøgle for at have nok trækkraft til at få lejet hevet ud. det sad rigtig rigtig meget fast!
MissLupo3L
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 18:39
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Skift af forhjulsleje -Specielværktøj?

Indlæg af MissLupo3L »

Når du siger at du fik fremstillet det fornødne værktøj, mener du så det samme som der er henvist til i det tyske link? :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af forhjulsleje -Specielværktøj?

Indlæg af sussi »

vanquish99 skrev:Du skal bruge en meget kraftig gevindstang med fint gevind. Jeg prøvede først med en 16mm gevindstang og ja den holdt ikke til jobbet, så brugte i stedet en fra et sæt til en fjederpresser, som ku' klare ærterne. jeg måtte ha et langt jernrør på min skraldnøgle for at have nok trækkraft til at få lejet hevet ud. det sad rigtig rigtig meget fast!
Udover at presse selve lejet ud, skal jo også brække de 10 låsetappe der fastholder lejet, derfor det store moment.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skift af forhjulsleje -Specielværktøj?

Indlæg af vanquish99 »

MissLupo3L skrev:Når du siger at du fik fremstillet det fornødne værktøj, mener du så det samme som der er henvist til i det tyske link? :)
ja altså det er mere eller mindre det vi har gået efter, og så bl.a. linket her

http://www.agthompsonfamily.com/vw/MyWh ... ngTool.jpg

med nogle lidt andre mål.
jesperaalborg
Indlæg: 85
Tilmeldt: tirs 10. aug 2010 23:12
Geografisk sted: aalborg

Re: Skift af forhjulsleje -Specielværktøj?

Indlæg af jesperaalborg »

Nå må vist til at skrive lidt her inde igen.
Sussie vil godt lige rette dig, et forhjulsleje kan sagtens skiftes uden det værktøj, af med fjederbenet og op i en presset, det gøres lige så nænsomt.

Desuden skal man altså pille bærekuglen af med det værktøj, ellers kan trækakslen altså ikke komme ud.

mvh jesper
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af forhjulsleje -Specielværktøj?

Indlæg af sussi »

jesperaalborg skrev:Sussie vil godt lige rette dig, et forhjulsleje kan sagtens skiftes uden det værktøj, af med fjederbenet og op i en presset, det gøres lige så nænsomt.mvh jesper
Du har fuldstændig ret, det kan man sagtens, men jeg vil til enhver tid holde på, at det er at øve vold mod lejet, uanset hvor nænsomt du gør det.
Det er vel ikke bare for sjovs skyld, at der er fremstillet et specialværktøj til formålet.
Du kan også afmontere f.eks. en styrekugle med en smedehammer, men det er så absolut ikke den rigtige måde at gøre det på. ;) ;)
Besvar