Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske bip

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Joakim112
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 22. mar 2011 20:36
Geografisk sted: Nibe, Nordjylland

Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske bip

Indlæg af Joakim112 »

Har et problem med min lupo, som jeg undrer mig meget over. Efter at have kørt en tur til vandet, ud af en lidt ujævn grus/markvej begyndte den at BIPPE rigtigt højt, ikke den almindelige bip lyd, når man ikke har lukket døren eller kører med trukket håndbremse.
Det er en rigtig høj akustisk bip lyd, den begynder så snart bilen er i bevægelse. Når den holder stille eller står i gear er der ingen ting galt, men så snart den begynder at køre begynder lyden, samtidig med at den røde bremselampe blinker (den der lyser når fx håndbremsen er trukket) og en orange lampe, (jeg ikke kan se instruktionsbogen) men symboliserer en ring med en pil på, hvor der indeni er en advarselstrekant, også blinker.

Jeg har efterfølgende lavet service på bilen, nye bremser hele vejen rundt, samt olieskift. Her oplever jeg så, at når bilen hænger på liften med forhjulene hævet fra jorden, og jeg sætter den i (E) eller (R) og lader hjulene køre rundt, er der hverken bip lyd eller advarselslys. Så snart den så kører på jorden, er det det samme igen.

Har nogen en ide om hvad der er galt, og evt hvad den orange lampe med ringen og advarselstrekanten betyder? (Den sidder placeret inden i spedometeret ca. ud for 180km/t)
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske

Indlæg af VAGtech.dk »

Har du adgang til en tester, så prøv det.. Den bor smide en fejlkode, da det har noget med ABS systemet at gøre (mit bud)

Ellers prøv at fjerne de sikringer ude i motorrummet og rens fatningerne og sikringerne grundigt..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Joakim112
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 22. mar 2011 20:36
Geografisk sted: Nibe, Nordjylland

Re: Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske

Indlæg af Joakim112 »

Har haft en vag-com tilsluttet, og den udlæser umiddelbart ingen fejl. Har på fornemmelsen det er en løs forbindelse et sted, siden den ikke gør det når hjulene er fra jorden, og støddæmperne er helt "udstrakte".

Medmindre der sidder en form for føler, der kan måle hjulmodstand kan det selvfølgelig også være en mulighed.

Men jeg prøver da lige og kigge til sikringerne i motorrummet.. :)
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske

Indlæg af Robert »

Du mangler bremsevæske.
Mvh Robert.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske

Indlæg af VAGtech.dk »

Det var også en mulighed..
Joakim112
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 22. mar 2011 20:36
Geografisk sted: Nibe, Nordjylland

Re: Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske

Indlæg af Joakim112 »

Har tjekket bremsevæske standen, og testede lige føleren/kontakten for bremsevæskestanden, alt virker tilsyneladene som det skal.

Har fundet ud af at det kommer fra baghjulene. hvis jeg drejer bare lidt på et af de bagerste hjul, begynder det at hyle og blinke.! Men abs lampen lyser ikke, det er kun den før omtalte orange lampe, og den røde bremselampe der lyser..
OleS
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 13. mar 2011 09:00
Geografisk sted: København SV

Re: Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske

Indlæg af OleS »

Joakim112 skrev:Har tjekket bremsevæske standen, og testede lige føleren/kontakten for bremsevæskestanden, alt virker tilsyneladene som det skal.

Har fundet ud af at det kommer fra baghjulene. hvis jeg drejer bare lidt på et af de bagerste hjul, begynder det at hyle og blinke.! Men abs lampen lyser ikke, det er kun den før omtalte orange lampe, og den røde bremselampe der lyser..
Så kommer jeg med det gæt jeg havde imorges, men ikke skrev...

din bil tror håndbremsen er trukket, så når den fortæller at hjulene drejer går den i panik
Audi A2 3L, 2001
Klima, Fartpilot, Sædevarme (uden knapper, med ledning til cigartænder... d'oh) og med en ny gearkasse monteret
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske

Indlæg af VAGtech.dk »

Har du prøvet at kigge til sikringerne i motorrummet..??
Joakim112
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 22. mar 2011 20:36
Geografisk sted: Nibe, Nordjylland

Re: Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske

Indlæg af Joakim112 »

Hvis bilen holder stille og jeg trækker håndbremsen, lyser den røde lampe. Når jeg slækker håndbremsen igen, så går lampen ud. Så burde den kontakt vel virke.. Det er heller ikke den samme bip-lyd der kommer som hvis man kører med håndbremsen trukket..

Jeg har haft alle sikringerne ude i boksen i motorrummet. Jeg har tørt dem af og smurt dem let, men synes bare de ser så fine ud at det næsten ikke kan passe det er det..

Tager jeg begge stik af på de bagerste hjulsensorer, og jeg drejer med hjulene, er der ingentíng galt, men det er vel selvfølgelig fordi den ikke registrerer hjulet drejer rundt.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Det der pictogram med den runde pil og advarselstrekanten er indikation af aktiveret ESP (Elektronisk Stabilitets Program).
ESP har tætte relationer til ABS-systemet. Fejler ABS-systemet, inaktiveres både ABS og ESP.

Hvilke noder har du læst fejl ud fra? - Alle, motorstyreenhed, ABS-enhed, ...? Ingen fejl på nogle styreenheder, overhovedet?

Qua ESP-signalet vil jeg foreslå at prøve at frakoble batteriet i nogle minutter for nulstilling af alle bilens styreenheder. Det er kun de færreste Lupoer i Danmark der er udstyret med ESP.


/Claus
lotus
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 11:07
Geografisk sted: vestsjælland

Re: Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske

Indlæg af lotus »

Jeg havde samme problem med lys i ESP lampen der lyste konstant (dog ingen hylen).
Jeg skiftede sikringsboksen (holder) ude foran (den var iret, men det var ikke synligt).
reservedels nr. 6E0 937 617 A, og kostede kr. 406,09 inkl. moms hos SMC


Jesper
Joakim112
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 22. mar 2011 20:36
Geografisk sted: Nibe, Nordjylland

Re: Lupo blinker med advarsels lampe og giver høje akustiske

Indlæg af Joakim112 »

Hej igen

Forsøgte lige claus's råd med hensyn til at frakoble batteriet i nogle minutter. Jeg må umiddelbart sige at fejlen ser ud til at være forsvundet. har kørt en tur rundt i bilen, og den melder ingen fejl på systemet længere, lamper er slukket, og hyletone er væk.

Jeg håber hermed at problemet er løst.

Jeg takker alle, for gode råd og vejledning!

MVH. Joakim
Besvar