Hvis du skal på ferie igennem Europa, vil du på tankstationerne møde benzin med tilnavnet "E10". E10 betyder, at der er tilsat op til 10% bioethanol - ligesom der i Danmark på nuværende tidspunkt tilsættes op til 5% bioethanol.
Se dokumentationen fra VW her:
http://www.volkswagen.dk/content/medial ... i_2011.pdf
Jeg er lidt usikker på om denne anbefaling også gælder 3L diesel, med tilsat 10% bioethanol?
Vær opmærksom på E10 på udenlandske tankstationener
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Vær opmærksom på E10 på udenlandske tankstationener
Lupoen har vist generelt ikke noget problem med bio olie.. der er bare lidt med interval for skift af brændstoffilter..
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
- Lars Larsen
- Indlæg: 176
- Tilmeldt: ons 14. jul 2010 07:25
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nø-Fyn
Re: Vær opmærksom på E10 på udenlandske tankstationener
Lad mig mane til besindighed.
Det har været på markedet i hvertfald siden årsskiftet men jeg mener kun det er tilsat i benzin.
Der var en længere tråd om det på Usenet i dk.fritid.biler engang i foråret hvor det blev omtalt at det største problem var om diverse pakninger i vores køretøjer kunne tåle den tilsatte bioethanol. Det er nu kun de færreste biler der vil have et problem af den årsag og mest "ældre" modeller. Derfor undrer det mig at VW har så mange modeller og kun nogle særlige årgange der ikke kan køre på det, for de plejer at være godt fremme i skoene. Listen kan godt dække over specielle modeller uden at jeg ved det her.
Tænk på at i Brasilien køres der i udstrakt grad på bioethanol (rent eller som tilsætning i benzinen) udvundet af affald fra sukkerrør og at stort set alle europæiske biler der er fremstillet igennem de seneste ti år har været bygget til det fordi det kun er et spørgsmål om tid inden det slår igennem.
Hverken min kones Mitsubishi Colt CZ3-Diesel eller min egen Lupo 3L har udvist problemer af at køre på brændstof tanket i Tyskland siden årsskiftet.
Det har tidligere været nævnt - på det gamle forum - at Lupoen sagtens kan køre på Bio-diesel hvilket er noget helt andet men at det vil forkorte intervallerne for at skifte motorolie da den hurtigere vil blive forurenet - og Turboladeren er her den kritiske komponent der kan ødelægges af slidt olie.
/Lars
Det har været på markedet i hvertfald siden årsskiftet men jeg mener kun det er tilsat i benzin.
Der var en længere tråd om det på Usenet i dk.fritid.biler engang i foråret hvor det blev omtalt at det største problem var om diverse pakninger i vores køretøjer kunne tåle den tilsatte bioethanol. Det er nu kun de færreste biler der vil have et problem af den årsag og mest "ældre" modeller. Derfor undrer det mig at VW har så mange modeller og kun nogle særlige årgange der ikke kan køre på det, for de plejer at være godt fremme i skoene. Listen kan godt dække over specielle modeller uden at jeg ved det her.
Tænk på at i Brasilien køres der i udstrakt grad på bioethanol (rent eller som tilsætning i benzinen) udvundet af affald fra sukkerrør og at stort set alle europæiske biler der er fremstillet igennem de seneste ti år har været bygget til det fordi det kun er et spørgsmål om tid inden det slår igennem.
Hverken min kones Mitsubishi Colt CZ3-Diesel eller min egen Lupo 3L har udvist problemer af at køre på brændstof tanket i Tyskland siden årsskiftet.
Det har tidligere været nævnt - på det gamle forum - at Lupoen sagtens kan køre på Bio-diesel hvilket er noget helt andet men at det vil forkorte intervallerne for at skifte motorolie da den hurtigere vil blive forurenet - og Turboladeren er her den kritiske komponent der kan ødelægges af slidt olie.
/Lars
Senest rettet af Lars Larsen tors 7. jul 2011 15:50, rettet i alt 1 gang.
Vær opmærksom på E10 på udenlandske tankstationener
Bare så vi er enige, så er det tilsat 5% bioethanol i diesel i Danmark men VW gør så opmærksom på at de ikke kan tåle 10%, mit spørgsmål er så, er det også tilsat i diesel i udlandet, altså 10% eller er det kun benzin?Lars Larsen skrev:Lad mig mane til besindighed.
Det har været på markedet i hvertfald siden årsskiftet men jeg mener kun det er tilsat i benzin.
Der var en længere tråd om det på Usenet i dk.fritid.biler engang i foråret hvor det blev omtalt at det største problem var om diverse pakninger i vores køretøjer kunne tåle den tilsatte bioethanol. Det er nu kun de færreste biler der vil have et problem af den årsag og mest ældre modeller. (Der findes en liste med biler der vides at kunne køre på brændstof med Bioethanol)
Tænk på at i Brasilien køres der i udstrakt grad på bioethanol (rent eller som tilsætning i benzinen) udvundet af affald fra sukkerrør og at stort set alle europæiske biler der er fremstillet igennem de seneste ti til femten år har været bygget til det fordi det kun er et spørgsmål om tid inden det slår igennem.
Hverken min kones Mitsubishi Colt CZ3-Diesel eller min egen Lupo 3L har udvist problemer af at køre på brændstof tanket i Tyskland siden årsskiftet.
/Lars
- Lars Larsen
- Indlæg: 176
- Tilmeldt: ons 14. jul 2010 07:25
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nø-Fyn
Re: Vær opmærksom på E10 på udenlandske tankstationener
E10 er en kvalitet benzin som i Tyskland enten er begunstiget eller trukket ned over hovedet på forbrugeren pr dekret fordi det blev boycottet på grund af usikkerhed om hvorvidt det kunne ødelægge motorerne da det blev indført omkring årsskiftet. Der er alternativer for der findes altså stadig benzindrevne biler der ikke kan tåle det.hare skrev:Bare så vi er enige, så er det tilsat 5% bioethanol i diesel i Danmark men VW gør så opmærksom på at de ikke kan tåle 10%, mit spørgsmål er så, er det også tilsat i diesel i udlandet, altså 10% eller er det kun benzin?
Den liste du linker til er Benzindrevne biler hvilket direkte er nævnt i overskriften. Jeg har hverken set eller hørt at det skulle gælde Diesel men vil da spørge en af mine tyske venner om hvordan det forholder sig.
/Lars
- Lars Larsen
- Indlæg: 176
- Tilmeldt: ons 14. jul 2010 07:25
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nø-Fyn
Re: Vær opmærksom på E10 på udenlandske tankstationener
Her er et link til en informationsside om E10 brændstof. (Længe leve Google)
http://auto.t-online.de/e10-diese-autos ... 8208/index
Der er også noget information /reklame fra Shell her. http://www.shell.dk/home/content/dnk/ab ... hanol.html
og her
http://bioenergi.di.dk/fokusomr%C3%A5de ... nmark.aspx
Lidt mere arbejde med Google, Dogpile og hvad de forskellige søgemaskiner hedder samt almindelig sund skepsis overfor kildematerialet kan nok svare mere præcist.
/Lars
http://auto.t-online.de/e10-diese-autos ... 8208/index
Der er også noget information /reklame fra Shell her. http://www.shell.dk/home/content/dnk/ab ... hanol.html
og her
http://bioenergi.di.dk/fokusomr%C3%A5de ... nmark.aspx
Lidt mere arbejde med Google, Dogpile og hvad de forskellige søgemaskiner hedder samt almindelig sund skepsis overfor kildematerialet kan nok svare mere præcist.
/Lars