Periodisk fejl - Gear *-LØST-*

Alt vedrørende teknikken på 3L
Familien DK
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 08:27
Geografisk sted: Næstved

Periodisk fejl - Gear *-LØST-*

Indlæg af Familien DK »

Vi har et problem med vores lille lupo, som jeg håber der er nogen som kan hjælpe med.

Når man kører finder den pludselig på at spinge ud af gear. Den vil ikke gå i gear igen før man holder ind og stopper bilen helt for at starte igen. Det sker i alle gear og på fuldstændig tilfældige tidspunkter. Når den kører virker alt som den skal og kører helt fint.

Bilen har nu rundet 320000 km.

Jeg har fået lavet grundjustering, tjekket olier alle steder og det er som det skal være.
Jeg har også lavet en fejl udlæsning fra computeren og der er 2 fejl, som jeg dog ikke får så meget ud af.

00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
00297 - Føler for gearkasseomdrejningstal (G38)
03-10 - Intet signal - Periodisk

Hvor sidder G38? Måske er det der jeg skal lede, men alle forslag er meget velkomne.

David
Senest rettet af Familien DK ons 17. aug 2011 16:36, rettet i alt 1 gang.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af VAGtech.dk »

den sidder når du kigger ind ved venstre forhjul lige ved siden af koblingscylinderen...

Det med den springer ud af gear kan være trykkuglen...
Familien DK
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 08:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af Familien DK »

Glemte i mit indlæg at skrive: Trykkugle er skiftet for 14 dage siden og det har hjulpet meget på ventetiden ved start, men desværre løste det ikke problemet.

David
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af VAGtech.dk »

har du prøvet at slette fejlene og se om de kommer igen ??
Familien DK
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 08:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af Familien DK »

Ja det har jeg og de kommer igen med det samme. Jeg fandt sensoren på bilen og umiddelbart ser ledningerne fine ud ved stikket.
Ledningerne går op i et stort bundt som ender i computeren under for ruden.

Kan en sensor virker periodisk?

Eller er det igang med at skille ledninger fra hinanden for at finde en dårlig? (vil helst ikke da der er rigtig mange)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Afbryder du forbindelsen til G38 resulterer det i frigear og tomgang! Ingen mulighed for gearskifte og speederreaktion.

Hvad der sker hvis denne føler fejler under drift kan jeg kun tænke på, men mon ikke det minder meget om det ovenstående ;)

* Knækkede ledninger eller dårlige stikforbindelser.
* Alternativt en gearkasse der er så slidt at afstanden på det tandhjul G38 aftaster på er blevet for stor til et brugbart signal. Dette er nok mindre sandsynligt

* G38 kan købes som reservedel hos f.eks. http://www.hovwdiaudi.dk . Sensoren er bare en stangmagnet med en kobbervikling omkring, det hele indstøbt - en meget robust konstruktion.

- Men find nu bare den dårlige forbindelse ;)


/Claus
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af VAGtech.dk »

Du kan også starte med de to stik under pumpen..

Der kan evt også sidde fremmedlegemer på den eftersom den jo er magnetisk..

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Familien DK
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 08:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af Familien DK »

hmm har nu været alle ledninger igennem ved sensor og stik under pumpen, og de ser fine ud. Men fejlen kommer stadig.

Endda med flere til.

17055 - Gløderør cylinder 1 (Q10): Elektrisk fejl i strømkredsen
P0671 - 35-10 - - - Periodisk
17056 - Gløderør cylinder 2 (Q11): Elektrisk fejl i strømkredsen
P0672 - 35-10 - - - Periodisk
17057 - Gløderør cylinder 3 (Q12): Elektrisk fejl i strømkredsen
P0673 - 35-10 - - - Periodisk

00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
00297 - Føler for gearkasseomdrejningstal (G38)
03-10 - Intet signal - Periodisk

Hvor giver det så mening at lede?
ClausPh
Indlæg: 51
Tilmeldt: man 13. jun 2011 10:32
Geografisk sted: København Ø

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af ClausPh »

Kære FamilienDK

Da jeg købte en A2'er (218 t. km) hos importfirmaet havde bilens hydraulikpumpe brug for 40 - 60 sek drift inden trykket blev højt nok til at bilen ville starte. Firmaet havde lovet mig en fejlfri bil, så de udskiftede hydraulikpumpe m trykkugle til en anden brugt med mindre kørte antal km, de havde liggende. Den nyindsatte hydraulikpumpe/kugle pumpede systemet hurtigt trykket op, men der fremkom desværre gearudfaldsproblemer, som du er ramt af.

Jeg kender ikke til hvilke fejludlæsninger der var.

Firmaet skiftede derfor tilbage til den oprindelige hydraulikpumpe/kugle, så nu skifter den gear og startpumpetiden er stadig lang...

Ved ikke om du kan bruge min historie til noget.

Go Sommer

Claus
Glad Cyklist i København, men havde engang en Audi A2 1,2TDI 3L m AC, spiltbagsæde og båndspille ...
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af VAGtech.dk »

Lang tid om at pumpe løser sig højst sandsynligt ved skift af trykkugle.

Og det med gearkasse føleren kan evt afhjælpes ved at skifte denne.. det kan man faktisk gøre uden at skille meget Ad

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Familien DK
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 08:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af Familien DK »

Så er fejlen måske fundet. Det var et dårligt stik under hydraulikpumpen tilsyneladende, men det vil tiden jo vise. Ledningerne fra G38 sensoren er en gul og en sort. De den gule skifter farve til brun i det stik der var dårligt. Begge ledningerne løber op under forruden i en boks i førersiden. (ved ikke præcis hvad det er for en boks men den er der).
m bonnichsen
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
Geografisk sted: Middelfart

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af m bonnichsen »

Følger spændt med da min gør præcis det samme, og skriver samme fejlkoder. Det stik der er ir i har du ikke et billede af det, da der ikke seder nogle stik under min hyd pumpe Men måske det er de 2 stik der seder oven på gearkassen du mener.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af KMDTHY »

Venstre aide er gearkasse styring, højre er motorstyring.

Godt du(forhåbentlig) fandt fejlen :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Familien DK
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 08:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af Familien DK »

Jo det er stikkene over gearkassen. I de 2 stik er der 22 ledninger 8 i det ene og 14 i det andet. Ledningerne sidder i stikke med 8 ledninger ben 4 og ben 5.

David
Familien DK
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 08:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af Familien DK »

Ja bedst som man troede at problemet var løst kom det igen. Jeg har været igennem ledningerne fra sensoren til gearstyringen. Jeg har endda sat ledning på uden om det orginale ledningsnet fra sensor til gearstyringen. Jeg har efterloddet alle forbindelser inde i gearkassestyringnen og jeg har udskiftet sensoren (G38).
Ligeledes har jeg skiftet arm på gangstellar. Bilen er blevet grundjusteret mange gange og hver gang uden problemer.
Men det kommer stadig med samme fejl når det opstår.

00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
00297 - Føler for gearkasseomdrejningstal (G38)
03-10 - Intet signal - Periodisk

Bilen springer ud af 5. gear en gang imellem. Hvis jeg fx kører på mortervejen og slipper speederen, triller den fint, men nogen gange når jeg så træder på speederen igen, springer den fra. Det er så nødvendigt at stoppe og starte motoren igen for at kunne køre videre
Kan det være noget med koblingen, udrykkerleje eller hornet? Min logik siger mig at hvis koblingen er defekt burde den vel gøre det i alle gear og ikke kun 5. gear

guldkorn er velkomne
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Du har aldrig fået skiftet gearkasse på de 320000 km ? det er før hørt at gearkasse bliver så slidt at den ikke kan taste på følerne - det kunne jo også godt passe med at den kommer op i fart og skal taste hurtigere :(
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Ha, det svar Kim har givet ku lige så godt være skrevet af mig ....

Brugeren 'bonnichsen' her fra forummet har haft (har stadig?) præcis den samme fejl. Andre har også i tidligere tråde kæmpet med netop det fejlscenarie.


Familien DK:
Det lyder som om du har haft snitterne dybt nede i den G38-føler. Jeg har dog en lille test jeg vil spørge dig om at udføre:

Elektrisk afmontere G38. Tilslutte et milli-amperemeter i stedet for G38. Tænding trin II.
Hvor DC-strøm flyder i G38 strømkredsen??
Hvilken gearkassestyreenhed kører du med? ....735C?

De originale ledningsdiagrammer fra VAG angiver at de to ledninger til G38 skal være skærmet, med skærmen tilsluttet kun til gearkassestyreenheden. Skærmningen er dog ikke udført i praksis :cry: :(




/Claus
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Det forekommer mig også at jeg har hørt svaret i en tidligere tråd :D måske er det lidt kopieret :D
Familien DK
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 08:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af Familien DK »

Styreenheden er her:

Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: 6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr. : 6N0 927 735 H
Komponent : DS085 Getriebe 1390
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3D7B371D1DE1

2 fejlkoder fundet:
00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
00297 - Føler for gearkasseomdrejningstal (G38)
03-10 - Intet signal - Periodisk

Jeg måler den senere i dag.

Inden i gearkassen må der jo sidde et modstykke til den føler. Kan man ikke nøjes med at skifte den. Den er jo ikke ødelagt i gearne. Kan man evt. se noget bag ved pladen på siden af gearkassen?

/David
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Periodisk fejl - Gear

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

'Modstykket' til G38 er tænderne på på eet af udgangsakslens tandhjul... det kan skiftes, men så kaldes det en gearkasserenovering ;)

Hvor mange jernspåner sidder der på spidsen af G38, den ende der vender ind i gearkassen?


/Claus
Besvar