Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Alt vedrørende teknikken på 3L
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Jakob J »

Sidder lige og surfer lidt på bl.a. Biltema og Thansen. Da jeg skiftede forhjulsleje her forleden opdagede jeg jo nogle huller i mit gør-det-selv sortiment.

Til næste hjulleje skift har jeg sat mig for at indkøbe en aftrækker til trækakslen og styrekugler. Jeg var heldig, at trækakslen ikke var limet med Loctite, så den var nem at få ud, mens styrekuglen måtte lægge ryg til et par dask med hammeren. Sidstnævnte er jeg ikke særlig stolt af, men det var de forhåndenværende midlers princip, der lige var gældende.

Kan I anbefale en aftrækker til trækakslen og styrekuglen? Gerne Biltema da jeg skal derud alligevel :)
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af VAGtech.dk »

aftrækker til styrekugler osv...

PAS på med at købe hos biltema/ thansen osv osv... Hvis du sidder med et sådan eksemplar en dag hvor du umiddelbart ikke kan komme ud og købe en anden af bedre kvalitet..

De holder ikke til det samme som en af et "rigtigt" mærke gør...

Selvfølgelig er det fristende at købe en til 69 kr ved biltema, men når den går i stykker 1. gang man bruger den er det ikke så sjovt igen.. :)

Der er gode kræfter på spil, når man benytter sådanne aftrækkere.

Blot et råd...
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Jakob J »

Hvilken vil du anbefale, hvis det skal være en ok hobby kvalitet?

Hvad med en aftrækker til trækakslen. Hvad anvender en prof? :)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af KMDTHY »

Jeg brugte en gammeldaws 2 armet aftrækker.... godt nok en vel voksen en af slagsen..... men for SATAN det sad fast ! Lorte lim ! :evil:

Styrekuglen syntes jeg ikke var noget problem..... det var mere bærekuglen jeg syntes var noget lort at få af. Den nægtede at give sig :evil:

Du kan jo altid kigge her, de har noget fint værktøj i mellem
http://www.allcarrepair.com/
http://www.xxl-automotive.de/
Vedhæftede filer
foto.JPG
foto.JPG (95.53 KiB) Vist 8353 gange
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Thore J »

VAGtech.dk skrev:aftrækker til styrekugler osv...

PAS på med at købe hos biltema/ thansen osv osv... Hvis du sidder med et sådan eksemplar en dag hvor du umiddelbart ikke kan komme ud og købe en anden af bedre kvalitet..

De holder ikke til det samme som en af et "rigtigt" mærke gør...

Selvfølgelig er det fristende at købe en til 69 kr ved biltema, men når den går i stykker 1. gang man bruger den er det ikke så sjovt igen.. :)

Der er gode kræfter på spil, når man benytter sådanne aftrækkere.

Blot et råd...
Godt råd, meeen....

Biltema har som regel tingene i flere kvaliteter... og de ting de har i den gode kvalitet fejler absolut ikke noget, og er som rigtig godt værktøj til prisen..
og skal de holde til det samme som et "rigtigt" mærke? Nej.. Det skal holde, helt bestemt - men det skal ikke kunne holde til professional brug...

Yderligere når det kommer til almindeligt håndværktøj så skal det være min holdning, at biltemas kvalitetsserie (den med 10 års garanti) er helt på højde eller mere med flere af de kendte mærke, men til en meget bedre pris... og det holder også til en ret ivrig brug i hobbyværkstedet..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Thore J »

KMDTHY skrev:det var mere bærekuglen jeg syntes var noget lort at få af. Den nægtede at give sig :evil:
hahaha.. ja, mine sad også forbandet fast, da jeg skulle have dem af...
Men spændt godt til med en aftrækker og et passende gok så gav de sig - med et drøn!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af VAGtech.dk »

Hvis man kombinerer det med lidt varme, så hjælper det også en del...
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Robert »

Jeg købte aftrækker til styrekugle hos biltema til 69 kr.
Så ud til at være rigtig god kvalitet.
Så da jeg så endelig tog mig sammen til at skifte den, monterede jeg den på styrekuglen, perfekt paskram, 5 omgange på bolten uden at nå rigtig at spænde den KNÆK.
Så jeg endte med skærebrænder og mukkert :evil:
Jeg vil så lige sige at de byttede uden at jeg havde kvittering med og at jeg bare havde kunne få pengene tilbage, jeg valgte så at få den byttet og har ikke fået prøvet den endnu.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af VAGtech.dk »

Jeg kender en der oplevede det samme..
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Jakob J »

Holy s...! Det er da noget af en aftrækker du har fået spændt på der Klaus! :o Gav den sig ikke, da den fik varme? Hvis den skal op i den størrelse koster de formentlig en mindre formue...

Mht. aftrækker til styrekuglen tænkte jeg egentlig i nogen af de gafler de har. Jeg har tidligere benyttet sådan en man spænder med en bolt, men hvis de knækker for et godt ord, er det jo ikke en løsning. Det er jo netop når de sidder godt fast, at der er behov for en god aftrækker.

Jeg har et par topnøglesæt fra Biltema og en momentnøgle. Jeg er positivt overrasket over kvaliteten, der er lysår foran eks. Harald Nyborg. Omvendt har jeg en gasloddekolbe som jeg er noget træt af. Så det er nok som Thore skriver. Køber man deres gode kvalitet er det fint til de flestes brug. Sparer man er kvaliteten derefter.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Jakob J »

Aftrækker til trækaksel forestiller jeg mig sådan en her:

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... r-2-armet/

- Og til styrekuglen den her måske:

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... at-5-dele/

Robert:

Var det den her der knækkede?:

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... aftrakker/
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af sussi »

Jakob J skrev: Var det den her der knækkede?:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... aftrakker/
Den du viser der er noget skrammel :-) , men til småting er den udmærket.
Skal der bruges kraft, er det denne type man skal gå efter:
http://www.mc-importen.dk/reservedele/2 ... 2181?sr=30
desværre er prisen også derefter.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Jakob J »

Det er helt sikkert en super aftrækker. Det er noget i den stil jeg bruger, når jeg låner en bekendts værksted. Synes bare det er mange penge til mit hobbybrug.

Jeg har efterhånden læst en del steder, at bare der er forspænding på, så løsner kugleled sig de fleste gange, ved at slå forsigtigt ind på siden af støbegodset, hvor kuglen er monteret. Jeg tror jeg forsøger mig med en Biltema model og så ser hvad der sker.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af KMDTHY »

Jakob J skrev:Holy s...! Det er da noget af en aftrækker du har fået spændt på der Klaus! :o Gav den sig ikke, da den fik varme? Hvis den skal op i den størrelse koster de formentlig en mindre formue...
.
Joow deeet.... det er også venligst udlånt af en bonde... Så den er nok sidst brugt på en John Deere traktor :-) Det gav sig før efter meget besvær og varme... Endte sågar en et dødt knokkelled :-(
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Jakob J »

Hmm. Nu får jeg da respekt for næste forhjulsleje... :?

Måske der var andre faktorer i dit tilfælde ud over Loctite'en...? Lyder da lidt vildt, hvis der skal så store kræfter til!
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Robert »

Nej det er ikke den du linker til den jeg købte ligger i en gul æske og er meget kraftigere.
Den ligner virkelig super kvalitet.
Mvh Robert
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Jakob J »

Robert skrev:Nej det er ikke den du linker til den jeg købte ligger i en gul æske og er meget kraftigere.
Den ligner virkelig super kvalitet.
Mvh Robert
Og du har ikke et link?
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Robert »

Nej den kommer ikke frem når man søger på biltemas hjemmeside men det er ikke 14 dage siden jeg var oppe at bytte den så de har den.
Den er udført i ca 30 mm sort støbejern så den ligner noget der virker og det gør den måske også jeg har jo ikke prøvet den nye endnu.
Mvh Robert
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af Jakob J »

Jeg endte med at købe 3 forskellige slags aftrækkere i Biltema til styrekugler. "Gaflen", den med skruen og Roberts version. Testede kun Roberts version med fint resultat på styrekuglen.

Bærekuglen er sværere at komme til, så den trykkede jeg ud med et koben imellem knokkelleddet og møtrikken på bærekuglen skruet helt i top.

Mht. trækakslen lånte jeg en alm. 2 benet aftrækker på mit arbejde. Jeg varmede enden af leddet op med en gasbrænder og skubbede så leddet ud med aftrækkeren. De har en aftrækker der er rimelig tilsvarende (optisk i hvert fald...) i Biltema til 249,-.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Aftrækker til trækaksel og styrekugle

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Det er ikke nødvendigt at pille-skille styrekuglen ad ved et lejeskift.

Nederste bærekugle er nok.

(Been there, got the t-shirt)


/Claus
Besvar